Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Álxebra Código 632G01001
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Primeiro Formación básica 9
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Métodos Matemáticos e de Representación
Coordinación
Taboada Vazquez, Raquel
Correo electrónico
raquel.taboada@udc.es
Profesorado
Fuentes Garcia, Luis
Gómez Calviño, Javier
Martul Álvarez de Neyra, Ramón Jesús
Taboada Vazquez, Raquel
Villar Ferrer, Juan
Correo electrónico
luis.fuentes@udc.es
j.gcalvino@udc.es
ramon.martul@udc.es
raquel.taboada@udc.es
jvillar@udc.es
Web http://http://caminos.udc.es/info/asignaturas/grado_itop/101/index.html
Descrición xeral En la asignatura de Álgebra se desea que los estudiantes adquieran una serie de conocimientos matemáticos que les permitan obtener una base sólida sobre la que construir los conocimientos de muchas otras materias.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Capacidad para la resolución de los problemas matemáticos que puedan plantearse en la ingeniería. Aptitud para aplicar los conocimientos sobre: álgebra lineal y geometría A11
Conocimientos básicos sobre el uso y programación de los ordenadores y programas informáticos con aplicación en ingeniería (MATLAB). A12
Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas. B10
Claridad en la formulación de hipótesis. B11
Capacidad de abstracción B12
Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado. B13
Capacidad de autoaprendizaje mediante la inquietud por buscar y adquirir nuevos conocimientos, potenciando el uso de las nuevas tecnologías de la información. B14
Capacidad de enfrentarse a situaciones nuevas. B15
Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica. B18
Aprender a aprender. B20
Resolver problemas de forma efectiva. B21
Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo. B22
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7

Contidos
Temas Subtemas
I. Preliminares I.1 Conjuntos
I.2 Conjuntos numéricos
I.3 Aplicaciones
II. Matrices II.1 Primeras definiciones
II.2 Operaciones con matrices
II.3 Operaciones elementales de fila y columna. Formas escalonadas. Aplicación a la resolución de sistemas de ecuaciones lineales
II.4 Aplicación al cálculo de inversas de matrices
III. Espacios vectoriales III.1 Los espacios Kn: Subespacios
III.2 Combinaciones lineales. Subespacio generado
III.3 Independencia lineal
III.4 Bases. Coordenadas. Dimensión. Cambios de base
III.5 Rango de un conjunto de vectores
IV. Aplicaciones lineales IV.1 Aplicaciones lineales: definición, matrices asociadas, clasificación.
IV.2 Endomorfismos.
V. Determinantes V.1 Definición y propiedades.
V.2 Cálculo efectivo de un determinante.
V.3 Rango de una matriz.
VI. Autovalores y autovectores VI.1 Autovalores y autovectores: definición, cálculo, propiedades.
VI.2 Multiplicidades algebraica y geométrica de un autovalor.
VI.3 Endomorfismos diagonalizables.
VI.4 Potencia n-sima de una matriz diagonalizable por semejanza.
VII. Formas bilineales y cuadráticas VII.1 Formas bilineales, formas bilineales simétricas y formas cuadráticas.
VII.2 Diagonalización de una forma bilineal simétrica.
VII.3 Producto escalar y definiciones relacionadas.
VII.4 Ortogonalidad.
VII.5 Diagonalización ortogonal de matrices simétricas.
VIII. Geometría VIII.1 El plano y el espacio afín.
VIII.2 Transformaciones afines en el plano y en el espacio tridimensional.
VIII.3 Cónicas: clasificación, parámetros, reducción a forma normal.
VIII.4 Cuádricas en forma normal
IX. Introducción a MATLAB. IX.1 Comandos básicos de MATLAB.
IX.2 Operaciones con matrices.
IX.3 Gráficas en MATLAB.
IX.4 Programación: los scripts y las functions.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta breve 2 8 10
Actividades iniciais 1 0 1
Proba obxectiva 4 16 20
Sesión maxistral 40 40 80
Prácticas a través de TIC 8 4 12
Proba de resposta múltiple 3 12 15
Solución de problemas 43 43 86
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta breve Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo.
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes a fin de coñecer as competencias que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade. Permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, etc.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico a teoría de Álxebra mediante MATLAB.
Proba de resposta múltiple Prueba objetiva consistente en varias cuestiones con 4 posibles respuestas de las que sólo una de ellas es válida
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Solución de problemas
Descrición
Para aprender a resolver os problemas propostos é importante consultar co profesor os avances que se vaian realizando progresivamente para ofrecer as orientacións necesarias en cada caso.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC Pequena proba ó rematar as prácticas 5
Proba de resposta breve Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo. 25
Proba de resposta múltiple Pruebas objetivas consistente en varias cuestiones con 4 posibles respuestas de las que sólo una de ellas es válida que se realizarán al finalizar cada tema 13
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade. Permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, etc. 55
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución. 2
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Merino González, L. M., Santos Aláez, E. (1997). Álbegra lineal con métodos elementales. Merino-Santos
Williams, G. (2001). Álgebra lineal con aplicaciones. McGraw-Hill
Hernández, E. et al. (2012). Álgebra lineal y geometría. Pearson
García Cabello, J. (2005). Álgebra lineal. Sus aplicaciones en economía, ingeniería y otras ciencias. Delta Publicaciones
Lipschutz, S. (1999). Álgebra y geometría. McGraw-Hill
García de Jalón, J. et al. (). Aprenda MATLAB 7.0 como si estuviera en primero..
Benavent, R. (2010). Cuestiones sobre álgebra lineal. Paraninfo
Pratap, R. (2005). Getting started with MATLAB 5-6-7.. Oxford University Press
de la Villa, A. (1994). Problemas de álgebra. CLAGSA
Anzola, M. et al. (1981). Problemas de álgebra.
Sanz, P. et al. (1998). Problemas de álgebra lineal. Prentice Hall

http://mat21.etsii.upm.es/ayudainf/aprendainf/varios.htm

Bibliografía complementaria Burgos, J. de (1999). Álgebra lineal y geometría cartesiana. McGraw-Hill
Burgos, J. de (2007). Álgebra lineal: 80 problemas últiles. García Maroto
Burgos, J. de (2007). Álgebra lineal:definiciones, teoremas y resultados. García Maroto
Lazo, A. (2008). álgebra preuniversitaria. Limusa
Burgos, J. de (2007). Fundamentos de Álgebra: 65 problemas útiles. García Maroto


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Cálculo/632G01002

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías