Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Enxeñaría enerxética Código 632G01013
Titulación
Grao en Enxeñaría de Obras Públicas
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Métodos Matemáticos e de Representación
Tecnoloxía da Construción
Coordinación
Sánchez-Tembleque y Díaz-Pache, Félix
Correo electrónico
felix.sanchez-tembleque.diaz-pache@udc.es
Profesorado
Montenegro Perez, Luis
Rodríguez Legarreta, Jose Antonio
Sánchez-Tembleque y Díaz-Pache, Félix
Correo electrónico
l.montenegro@udc.es
jose.legarreta@udc.es
felix.sanchez-tembleque.diaz-pache@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Capacitación científico-técnica para el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico de Obras Públicas y conocimiento de las funciones de asesoría, análisis, diseño, cálculo, proyecto, construcción, mantenimiento, conservación y explotación.
A2 Comprensión de los múltiples condicionamientos de carácter técnico y legal que se plantean en la construcción de una obra pública, y capacidad para emplear métodos contrastados y tecnologías acreditadas, con la finalidad de conseguir la mayor eficacia en la construcción dentro del respeto por el medio ambiente y la protección de la seguridad y salud de los trabajadores y usuarios de la obra pública.
A3 Conocimiento, comprensión y capacidad para aplicar la legislación necesaria durante el ejercicio de la profesión de Ingeniero Técnico de Obras Públicas.
A4 Capacidad para proyectar, inspeccionar y dirigir obras, en su ámbito.
A5 Capacidad para el mantenimiento y conservación de los recursos hidráulicos y energéticos, en su ámbito.
A6 Capacidad para la realización de estudios de planificación territorial y de los aspectos medioambientales relacionados con las infraestructuras, en su ámbito.
A7 Capacidad para el mantenimiento, conservación y explotación de infraestructuras, en su ámbito.
A13 Comprensión y dominio de los conceptos básicos sobre las leyes generales de la mecánica, termodinámica, campos y ondas y electromagnetismo y su aplicación para la resolución de problemas propios de la ingeniería.
A19 Conocimiento teórico y práctico de las propiedades químicas, físicas, mecánicas y tecnológicas de los materiales más utilizados en construcción.
A30 Conocimientos fundamentales sobre el sistema eléctrico de potencia: generación de energía, red de transporte, reparto y distribución, así como sobre tipos de líneas y conductores.
A31 Conocimiento de la normativa sobre baja y alta tensión.
B2 Comprender la importancia de la innovación en la profesión.
B3 Aprovechamiento e incorporación de las nuevas tecnologías.
B4 Entender y aplicar el marco legal de la disciplina.
B5 Comprensión de la necesidad de actuar de forma enriquecedora sobre el medio ambiente contribuyendo al desarrollo sostenible.
B8 Facilidad para la integración en equipos multidisciplinares.
B9 Capacidad para organizar y dirigir equipos de trabajo.
B10 Capacidad de análisis, síntesis y estructuración de la información y las ideas.
B11 Claridad en la formulación de hipótesis.
B12 Capacidad de abstracción.
B13 Capacidad de trabajo personal, organizado y planificado.
B15 Capacidad de enfrentarse a situaciones nuevas.
B18 Capacidad para aplicar conocimientos básicos en el aprendizaje de conocimientos tecnológicos y en su puesta en práctica.
B21 Resolver problemas de forma efectiva.
B22 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
• Repasar e dominar as leis xerais do electromagnetismo como base fundamental do estudo das máquinas e as instalacións eléctricas. A1
A13
A19
B3
B8
B9
B10
B11
B13
B22
C1
C6
• Coñecer as divisións do electromagnetismo, conceptos básicos da teoría de circuítos eléctricos e os seus tipos. Análise de rede, circuítos DC e AC circuítos monofásicos e tres. Operación do circuíto magnético como un elo entre a teoría de circuítos eléctricos e máquinas eléctricas. A1
A2
A4
A5
A7
A13
A19
A30
B2
B8
B9
B10
B11
B12
B18
B21
B22
C1
C6
C8
• Presentar os principios xerais de máquinas eléctricas, afondando no coñecemento das máquinas estática eléctrica (transformadores) e dinámicas (máquinas síncronas asíncrono, e DC). A1
A2
A4
A5
A13
A30
B2
B3
B8
B9
C1
C6
C8
• Introducir os conceptos fundamentais do sistema eléctrico: xeración, transmisión, reparto e distribución, así como tipos de liñas e conductores. Calcular a sección dos condutores de liñas de enerxía e avaliar a súa importancia desde o punto de vista técnico e económico. A1
A2
A3
A4
A5
A30
B2
B3
B4
B8
B9
C1
C6
C8
• Coñecer as normas de alta e baixa tensión, así como unha visión xeral de xeración de enerxía en España. A1
A2
A3
A4
A5
A30
A31
B4
B5
B8
B9
C1
C6
• Coñecer as principais fontes e recursos enerxéticos e a súa relación co medio ambiente e o crecementeo sostible. Valorar as novas tecnoloxías enerxéticas e coñecer o seu impacto real na economía. A1
A2
A3
A4
A5
A6
B2
B3
B4
B5
B10
B15
C1
C4
C8

Contidos
Temas Subtemas
Electromagnetismo. Conceptos básicos. Introdución. Definicións. Concepto de carga eléctrica. Lei de Coulomb. Principio da superposición. Campo eletrostático. Potencial eletrostático. Densidade e intensidade de corrente. Materiais condutores. Lei de Ohm. Materiais dieléctrica. Dipolos eléctricos e capacitores. Indución magnética. Ley de Biot-Savart Dipolos magnéticos. Propiedades magnéticas da materia. Experimento de Faraday. Indución eléctrica.
Teoría de circuítos eléctricos. Introdución. Modelos lineais de propiedades concentrado. Condutores lineais. Resistencia eléctrica. Condutores en equilibrio. Capacitores eléctricos. Bobinas eléctricas. Indutancia. Forza electromotriz. Fontes de tensión e corrente. Asociación de elementos. Circuítos. As leis de Kirchhoff. Asociación de elementos pasivos en serie e paralelo. Circuítos DC en estado estacionario. Asociación e transformación de fontes. Fontes reais. Análise de circuítos polo método das correntes de malla. Análise de circuítos mediante a entrada de tensión nos nós. Principio da superposición. Teoremas de Thévenin e Norton. Asociación de elementos en estrela ou triángulo. Enerxía eléctrica. Lei de Joule.
Circuítos de corrente alterna senoidal. Introdución á corrente alterna. Xeración de tensión senoidal. Valores asociados a unha onda senoidal. Representación complexa. Dominios do tempo e frecuencia. Resposta senoidal dos elementos pasivos. Impedancia e admitancia complexas. Leis de Kirchhoff. Asociación de elementos pasivos en serie e paralelo. Fontes de tensión e corrente. Métodos de análise de circuítos de por métodos de mallas e nós. Teoremas de Thévenin e Norton. Potencia no dominio do tempo. Triángulo de potencia. Potencia complexa. Potencia eléctrica en instalacións en paralelo. Factor de potencia. Importancia práctica. Corrección.
Circuítos trifásicos. Introdución. Xeración de tensións trifásicas. Xeración con sistemas en estrela e delta. Representación fasorial. Tensións e correntes de liña e de fase. Sistemas con carga equilibrada en estrela. Sistemas con carga equilibrada en triángulo. Circuito monofásico equivalente en carga equilibrada. Sistemas con carga desequilibrada. Enerxía trifásica. Transporte de enerxía. Liñas reais. Necesita unha tensión de referencia. Conceptos de masa e de terra.
Circuítos magnéticos. Transformadores Introdución. Materiais magnéticos. Lei de Ampère e forza magnetomotriz. Circuítos magnéticos. Analoxía con circuítos eléctricos. Núcleos con espazos de aire. Eletroimanes. Non-linearidade da relación B-H. Histerese. Indución mutua de dúas bobinas eléctricas. Transformadores ideais. Transformadores reais. Perdas no ferro e cobre. Eficiencia dun transformador. Transformadores trifásicos.
Máquinas eléctricas. Definicións, clasificación e principios básicos. Xeradores síncronos. Campos magnéticos xiratorios. Motores síncronos. Xeradores de corrente continua. Motores DC e universais. Máquinas asíncronas ou de indución. Motor de indución monofásico. Características de construción de máquinas eléctricas. Tensións inducidas nunha máquina de escribir eléctrica. Perdas e rendemento. Rectificación de corrente alterna.
Liñas e instalacións eléctricas. Introdución ao sistema eléctrico de potencia. Rede de transporte. Condutores e illantes reais. Arcos eléctricos. Parámetros dunha liña de enerxía. Caída de tensión en liñas de DC, AC e trifásicas. intensidade máxima admisible nun condutor eléctrico. Redes de reparto e distribución. Centros de transformación e Instalacións de enlace. Conductor de protección. Instalación de posta a terra. Dispositivos de mando e protección. Risco eléctrico. Medidas de seguridade.
Regulamentos eléctricos. Regulamentos eléctricos. Regulamento de centrais, subestaçións e transformadores. Regulamento de liñas eléctricas. Regulamento Electrotécnico de Baixa Tensión. Instrucións Técnicas Complementarias.
Xeración de enerxía eléctrica. Centrais hidroeléctricas. Turbinas hidráulicas. Centrais térmicas e nucleares. Enerxías alternativas. Ordenación do sistema eléctrico. Réximes Ordinario e Especial de xeración de enerxía. Balance de enerxía e consumo de enerxía. Potencia instalada.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 36 54 90
Prácticas de laboratorio 8 8 16
Solución de problemas 15 15 30
Proba obxectiva 10 0 10
Actividades iniciais 2 2 4
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Los diferentes profesores de la asignatura irán presentando en sesión
magistral los diferentes temas de la asignatura. Exposición oral
complementada con el uso de medios audiovisuales y la introducción de
algunas preguntas dirigidas a los estudiantes, con la finalidad de
transmitir conocimientos y facilitar el aprendizaje. La clase magistral es
también conocida como “conferencia”, “método expositivo” o “lección
magistral”. Esta última modalidad se suele reservar a un tipo especial de
lección impartida por un profesor en ocasiones especiales, con un
contenido que supone una elaboración original y basada en el uso casi
exclusivo de la palabra como vía de transmisión de la información a la
audiencia.
Prácticas de laboratorio Los alumnos deberán realizar prácticas de laboratorio en las que se familiarizarán con los elementos más comunes en la instalación eléctrica de una vivienda, debiendo realizar por su cuenta una instalación completa partiendo de cero.
Solución de problemas Los diferentes profesores de la materia realizarán de manera colaborativa con los alumnos ejercicios prácticos de aplicación de los conocimientos teóricos para fortalecer la asimilación de estos. Los alumnos contarán con boletines de problemas en los temas que así lo demandan.
Proba obxectiva Los profesores elaborarán diferentes pruebas de análisis de asimilación
de conocimientos y de apredizaje desarrollado por lso alumnos. Estas
pruebas se basarán en test
Actividades iniciais Los profesores irán presentando en sesión en exposición oral y de manera interactiva con los alumnos los conceptos de la asignatura, la estructura de la misma y los métodos de prueba objetiva

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Solución de problemas
Proba obxectiva
Descrición
Los alumnos realizarán los problemas en colaboración con los profesores de la asignatura de manera interactiva, pudiendo ser requeridos para hacerlos por su cuenta en la pizarra

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio Las prácticas de laboratorio son de asistencia obligatoria para el alumnado 0
Proba obxectiva El sistema de evaluación consta de un examen tipo test con un número de preguntas entre 20 y 40. El tiempo total para resolverlo es de 2 minutos por pregunta. Cada pregunta tiene cuatro posibles respuestas. Debe contestarse SOLO UNA de ellas.

Cada respuesta acertada suma un punto, cada respuesta errónea descuenta 1/3 de punto, y las preguntas no contestadas ni suman ni restan. La calificación final sobre 10 vendrá dada por

nota=10/preguntas*(aciertos-fallos/3)
100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Joseph A. Edminister (1997). Circuitos eléctricos. Mc Graw Hill
Jesús Fraile Mora (1995). Electromagnetismo y Circuitos eléctricos. Servicio de Publicaciones, Universidad Politécnica de Madrid. Madrid
Robert L. Boylestad (2004). Introducción al análisis de circuitos. Pearson/Prentice Hall. Mexico
Jesús Fraile Mora (2003). Máquinas Eléctricas. Mc Graw Hill. Madrid
Jesús Fraile Mora y Jesús Fraile Ardanuy (2005). Problemas de Máquinas Eléctricas. Mc Graw Hill, Colección Schaum. Madrid
Jesús Fraile Ardanuy, Pedro García Gutiérrez, Jesús Fraile Mora y Nieves Herrero (2004). Problemas resueltos de electromagnetismo y circuitos eléctricos. Servicio de Publicaciones, Colegio de Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos. Madrid
Rafael Sanjurjo Navarro, Eduardo Lázaro Sánchez y Pablo de Miguel Rodríguez (1997). Teoría de circuitos eléctricos. Mc Graw Hill. Madrid

Bibliografía complementaria Red Eléctrica de España (2010). Informe anual. www.ree.es
José García Trasancos (2003). Instalaciones eléctricas en media y baja tensión : adaptado al nuevo RBT (BOE 2002). Thomson/Paraninfo. Madrid
José Roldán Viloria (200). Seguridad en las instalaciones eléctricas. Creaciones Copyright


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías