Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) PLANIFICACIÓN ENERXÉTICA Código 730G04055
Titulación
Grao en enxeñaría en Tecnoloxías Industriais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial 2
Coordinación
Lara Coira, Manuel
Correo electrónico
manuel.lara.coira@udc.es
Profesorado
Lara Coira, Manuel
Correo electrónico
manuel.lara.coira@udc.es
Web
Descrición xeral Conocimiento de los aspectos económicos de la energía y realización de balances energéticos. Conocimiento de las técnicas y líneas estratégicas en la planificación energética. Optimización y control ambiental en la utilización de la energía. Conocimiento de la normativa y legislación de aplicación.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A34 Capacidade de aplicar os coñecementos adquiridos á práctica.
A45 Coñecemento dos aspectos económicos da enerxía e realización de balances energéticos.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B12 Capacidade para encontrar e manexar a información.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Aproximar o modelado matemático de sistemas e procesos complexos no ámbitos da economía enerxética. A34
A45
B2
B12
C6
Investigación, desenvolvemento e innovación en produtos, procesos e métodos industriais cara á racionalización do consumo enerxético e á redución do seu impacto ambiental asociado. A34
A45
B2
B12
C6

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción y conceptos básicos 1.1. Introducción.
1.2. Energía primaria, energía secundaria y cadenas energéticas.
1.3. Recursos y reservas.
1.4. Las fuentes de recursos energéticos y la cuestión de las unidades.
1.5. Contabilidad energética: La base de datos y el balance energético.
1.6. El balance energético.
1.6.1. El balance de energía primaria.
1.6.2. El balance de energía final.
1.6.3. El balance de energía útil.
1.6.4. Particularidades del balance energético.
1.7. Contabilidad energética aplicada.
1.8. Planificación energética.
1.9. Costes energéticos.
2. Energía y economía.
2.1. Aspectos particulares de la economía energética.
2.2. Elasticidad de la demanda.
2.3. El análisis coste-beneficio.
2.3.1. Evolución histórica del análisis coste-beneficio.
2.3.2. Fundamentos económicos del análisis coste-beneficio.
2.3.3. Criterios de decisión.
2.3.4. Criterios cuantitativos de economicidad.
2.3.5. Estructura de los problemas de decisión.
2.3.6. Aplicabilidad del análisis coste-beneficio.
2.4. La energía y el desarrollo económico.
2.5. Evolución de la demanda y procesos de sustitución.
2.6. Distribución espacial de la producción y el consumo energéticos.
2.7. La crisis energética.
3. Las fuentes energéticas.
3.2. El petróleo.
3.1. El carbón.
3.3. El gas natural.
3.4. La energía nuclear.
3.5. La energía hidroeléctrica.
3.6. Otras fuentes energéticas.
4. La energía en España.
4.1. Aspectos generales.
4.2. El carbón.
4.3. El petróleo.
4.4. El gas natural.
4.5. La energía nuclear.
4.6. El sector eléctrico.
4.7. Los recursos renovables.
5. La planificación energética.
5.1. La planificación energética en España.
5.2. Las líneas estratégicas de la planificación energética a escala regional.
5.3. Programas de investigación y desarrollo energético.
5.4. Planes de ahorro y eficiencia energética.
5.5. Optimización y control ambiental en la utilización de la energía.
5.6. El contexto europeo.
5.7. Métodos de planificación.
6. Energía y control ambiental.
6.1. Generalidades.
6.2. La interrelación entre los usos de la energía y la contaminación.
6.3. Energía y ambiente en la Unión Europea.
7. Aspectos particulares.
7.1. Tarifación y precio de la energía.
7.2. Demanda y facturación de electricidad y gas.
7.3. Producción de electricidad en régimen especial.
7.4. Plan de fomento de energías renovables.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais 5 10 15
Aprendizaxe colaborativa 9 9 18
Estudo de casos 19 19 38
Sesión maxistral 9 18 27
Proba obxectiva 2 40 42
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Se utilizarán documentos bibliográficos (artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Empregarase como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas e como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Aprendizaxe colaborativa Se organizarán pequenos grupos nos que o alumnado traballará conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo. Os grupos contarán co apoio do profesorado, tanto presencial como via internet.
Estudo de casos O alumnado, orgaizado en pequenos grupos de traballo, haberá de resolver unha situación específica e problemática concreta a partir dos coñecementos que se traballaron. Tal situación ten que ser analizada, comprendida, valorada e resolta por o grupo coa axuda dun proceso de discusión que conducirá á decisión razoada.
Sesión maxistral Consistirá na exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Proba obxectiva Será unha proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, coñecementos, capacidades, e destrezas. Combinará preguntas de resposta múltiple e de resposta breve.

Atención personalizada
Metodoloxías
Aprendizaxe colaborativa
Estudo de casos
Descrición
Se atenderá de maneira individual ou en pequeno grupo ás necesidades e consultas do alumnado relacionadas co estudo dos temas vencellados coa materia, proporcionándolle orientación, apoio e motivación no proceso de aprendizaxe. Esta actividade poderá desenvolverse de forma presencial (directamente na aula e nos momentos que o profesor ten asignados a titorías de despacho) ou de forma non presencial (a través do correo electrónico ou do campus virtual).

Para o mellor desenvolvemento da aprendizaxe colaborativa e para a solución dos problemas é importante consultar co profesor os avances que se vaian realizando progresivamente para ofrecer as orientacións necesarias en cada caso para asegurar a calidade dos traballos de acordo aos criterios que se indicarán. O seguimento farase preferentemente de forma individualizada a través dos espazos de comunicación da ferramenta Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais A utilización das fontes aconselladas e mesmo calquera ampliación da información de aplicación será tida en conta. 5
Aprendizaxe colaborativa Valorarase a participación colaborativa co resto do grupo, así como a cualidade do resultado acadado. 10
Estudo de casos Terase en conta a destreza no manexo dos conceptos aplicados e a ádecuación dos resultados. 20
Sesión maxistral O aproveitamento e participación nas clases maxistrais contará na avaliación do curso. 5
Proba obxectiva É a partida metodolóxica de mais peso na avaliación do aproveitamento do curso. 60
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
Kleinpeter, M. (1995). Energy Planning and Policy. Chichester. John Wiley & Sons
Albi Ibáñez, E. (1989). Introducción al Análisis Coste-Beneficio. Madrid. Instituto de Estudios Fiscales
García Alonso, J.M. e Iranzo Martín, J.E. (1989). La energía en la economía mundial y en España. Madrid. Editorial AC
Furfari, S. (2007). Le Monde et l'Énergie. Enjeux géopolitiques. Paris, Editions Technip

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
ENERXÍAS RENOVABLES/730G04049
CENTRALES ENERXÉTICAS/730G04052
XESTIÓN EMPRESARIAL/730G04010

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías