Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Sistemas Eléctricos e Electrónicos do Buque Código 770411306
Titulación
Enxeñeiro Técnico Naval-Especialidade en Propulsión e Servizos do Buque
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo Anual
Terceiro 8.5
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinación
Bouza Fernandez, Javier
Correo electrónico
javier.bouza@udc.es
Profesorado
Bouza Fernandez, Javier
Correo electrónico
javier.bouza@udc.es
Web http://pcjbouza.cdf.udc.es
Descrición xeral En esta materia se plasma la descripción, análisis, funcionamiento, selección y utilización de los elementos y sistemas eléctricos y electrónicos empleados no sólo en el buque sino en el sector naval en general. Además se aborda el diseño de la planta eléctrica, la automatización y su aplicación en el buque y cualquier artefacto marino en general.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Aplicar o coñecemento de matemáticas, ciencia e enxeñaría.
A3 Deseñar, proxectar e construír calquera obra, sistema, compoñente ou proceso que deba cumprir certas necesidades e/ou requirimentos.
A4 Funcionar de forma individual e dentro de equipos multidisciplinares.
A5 Identificar, formular e resolver problemas de enxeñaría.
A6 Comprensión das responsabilidades éticas e sociais derivadas da súa actividade profesional.
A7 Formación ampla que posibilite a comprensión do impacto da enxeñaría nun contexto social e global.
A8 Necesidade dun aprendizaxe permanente e continuo. (life-long learning).
A9 Capacidade de usar as técnicas, habilidades e ferramentas modernas para a práctica da enxeñaría.
A11 Interpretar e debuxar planos xenerais e de detalle, cumprindo a normativa ao respecto das Sociedades de Clasificación, Convenio de liñas de Carga, SOLAS, etc.
A12 Dominar as técnicas tradicionais ou software necesarias para poder realizar adecuadamente planos, gráficos, esquemas.
A13 Capacidade para deseño, redacción, firma e dirección de proxectos, en todas as súas diversidades e fases, partindo das Atribucións e Competencias profesionais que a Lei especifique e da Lexislación vixente aplicable.
A14 Coñecer e aplicar correctamente a lexislación e normativa vixente en calquera ámbito da enxeñaría.
A16 Capacidade para a elaboración de informes técnicos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B8 Capacidade de liderado.
B10 Capacidade de Análise e síntese.
B11 Capacidade de Organización e Planificación.
B12 Coñecemento de polo menos unha lingua estranxeira.
B13 Coñecementos de informática.
B14 Coñecementos de Xestión de información.
B15 Capacidade para a toma de decisións.
B16 Capacidade de trasladar os coñecementos á práctica.
B17 Dispoñer de habilidades para a investigación.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Esta materia tiene como finalidad la transmisión de conocimientos tanto teóricos como prácticos mediante la exposición y realización de ejercicios mediante la aplicación de conocimientos básicos físico-matemáticos al diseño de sistemas eléctricos navales de alta complejidad. A1
A3
A5
A8
A9
A16
B1
B2
B3
B11
C1
C3
Dotar al alumno de conocimientos relativos a la existencia y contenidos de las normativas nacionales e internacionales referentes a la materia A11
A13
A16
B1
B3
B4
B5
B7
B11
B12
C3
C6
C8
Interpretación de planos específicos teniendo en cuenta toda la normativa aplicable. A8
A11
A14
B1
B3
B10
B11
B12
C6
Aplicación de herramientas informáticas específicas y generales de uso en el sector naval A1
A4
A5
A9
A12
A16
B1
B2
B3
B5
B13
B14
B15
B16
B17
C6
C7
C8
Ayudar a desarrollar un pensamiento crítico y a ser capaces de transmitir sus conocimientos en público. A1
A4
A5
A6
A7
B8
B10
B11
B13
B14
B15
B16
C1
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Fundamentos y Conceptos básicos de los circuitos y sistemas eléctricos Magnitudes eléctricas. Conceptos básicos. Leyes de Kirchhoff .
Diversos regimenes de corriente y su representación gráfica. Potencia en circuitos de corriente alterna.
Sistemas polifásicos. Sistema Trifásico, conexión triángulo, conexión estrella y equivalencia estrella-triangulo
Tema 2: Generalidades y principios de máquinas eléctricas Principios básicos, inducción electromagnética, circuitos magnéticos.
Elementos básicos de las máquinas eléctricas, devanados y colectores.
Fuerza electromotriz inducida, clasificación general de las máquinas eléctricas.
Tema 3: Transformadores Principio de funcionamiento del transformador ideal, funcionamiento de un transformador real, caída de tensión en un transformador, perdidas y rendimiento. Transformadores trifásicos, acoplamiento en paralelo de transformadores, autotransformadores.
Tema 4: Máquinas Asíncronas o de Inducción Máquinas asíncronas, circuito equivalente del motor asíncrono, regulación de velocidad, dinámica del motor asíncrono
Tema 5: Máquinas Síncronas Principio de funcionamiento, aspectos constructivos, clasificación. Regulación
Tema 6: Protecciones y accionamientos Eléctricos Arranque, conmutación y proteccion de máquinas eléctricas. Circuitos de mando. Arrancadores, Reguladores, Convertidores
Tema 7: Introducción, Reglamentación y Definición de una Instalación Ventajas del uso de la energía eléctrica a bordo, Componentes de una instalación marina, Características especificas de esta.
Reglamentación, Normativas y Reglamentos aplicables.
Especificaciones de Contrato, Redacción de un proyecto.
Clasificación de los consumidores , servicios.
Tipos de Instalación, Tensiones y Frecuencias de Distribución
Tipos de Distribución.
Tema 8: Planta Generadora y Grupo de Emergencia Balance Eléctrico: Potencias, Factores de utilización, Situaciones de Carga Eléctrica, Márgenes, Tipos de Balance.
Selección de la Planta Generadora: Planta Principal, Planta de Emergencia, Fuente Transitoria, Normativas Aplicables, Dimensionamiento
Selección de los Grupos Electrógenos: Máquinas Motrices, Generadores Eléctricos.
Tema 9: Distribución de la energía eléctrica, instalaciones de fuerza e instalaciones de alumbrado Tipos de redes, Distribución en CC, Distribución en CA.
Compatibilidad electromagnética
Elementos de protección, interruptores, fusibles, Selectividad y Filiación.
Corrientes de cortocircuito, cálculo.
Cuadros de distribución, principal, emergencia, terminales.
Cables, Constitución, Normativa, Instalación, Dimensionamiento.
Tipos de alumbrado, cálculo de las iluminaciones, Métodos de cálculo
Tema 10: Automatización y técnica de mando en el Buque. Fundamentos. Elementos de control y regulación de la planta eléctrica. Diseño estructurados del sistema de control. Inteface Hombre-maquina.
Tema 11: Comunicaciones interiores, Sistemas de alarma. Sistemas auxiliares de navegación. Circuitos de comunicaciones interiores, sistemas telefónicos, sistemas inalámbricos, sistemas auto excitados.
Sistemas de alarma y señalización.
Sistemas auxiliares de navegación, giroscópica, corredera, sistemas de situación por satélite.
Transmisión de datos de navegación, sistemas analógicos y sistemas digitales.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1.5 1.5 3
Esquemas 7 4 11
Estudo de casos 8 4 12
Prácticas a través de TIC 20 10 30
Prácticas de laboratorio 25 7.5 32.5
Presentación oral 3 12 15
Proba obxectiva 6 0 6
Resumo 8 2 10
Saídas de campo 4 0 4
Sesión maxistral 30 49 79
Solución de problemas 0 10 10
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Actividades que se levan a cabo antes de iniciar o proceso de ensino-aprendizaxe a fin de facer un recordatorio.
Esquemas Un esquema é a representación gráfica e simplificada da información que conleva uns determinados contidos de aprendizaxe.
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións e exercicios.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, expoñendo expoñendo temas, traballos, conceptos.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc.
Resumo Consiste nunha síntese dos principais contidos traballados.
Saídas de campo Actividades desenvolvidas nun contexto externo ao contorno académico universitario (empresas, institucións, organismos, monumentos, etc.) relacionadas co ámbito de estudo da materia. Estas actividades céntranse no desenvolvemento de capacidades relacionadas coa observación directa e sistemática, a recollida de información, o desenvolvemento de produtos (bosquexos, deseños, etc.), etc.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Esquemas
Estudo de casos
Prácticas a través de TIC
Prácticas de laboratorio
Presentación oral
Proba obxectiva
Resumo
Descrición
Debido a que cada alumno tiene diferente grado de asimilación es importante resolver de forma individual sus dudas y preguntas, ya sea en el aula, en el despacho(en horario de tutorias), a través del correo electrónico, o mediante el uso de foros de MOODLE

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC Realización de actividades de carácter práctico, utilizando los recursos de Moodle 10
Prácticas de laboratorio Realización de actividades de carácter práctico 15
Presentación oral Exposición verbal de un tema trabajado anteriormente en las practicas TIC o en las practicas de laboratorio 15
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe 50
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución. 10
 
Observacións avaliación
Dos posibilidades de evaluación independientes:
a) Por evaluación continua fundamentando en los criterios expuestos.
b) A través de la superación de los examenes de las convocatorias oficiales. Este constará de 3 módulos: uno de teoría, uno de problemas y uno de prácticas de laboratorio.

Fontes de información
Bibliografía básica J. Guillermo Varela (2009). Apuntes Asignatura. Moodle
Javier Bouza (2009). Apuntes Asignatura. Facultad Virtula
Baquerizo Pardo, M (). Lecciones de Electricidad Aplicada al Buque. Editorila de Ingenieria Naval
Jesus Fraile Mora (2008). Máquinas Eléctricas. McGraw Hill
Stephen J. Chapman (2000). Máquinas Eléctricas. McGraw Hill
(). Norma UNE 21135.

En el aula se especificará con detalle la bibliografía utilizada para cada tema en particular.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Física/770411101
Matemáticas I/770411102
Inglés Técnico Avanzado Naval/770411520
Matemáticas II/770411557

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Equipos e Servizos/770411202
Instalacións Eléctricas/770411522
Sistemas Electrónicos de Potencia/770411532

Materias que continúan o temario
Proxectos e Regulamentación de Propulsión e Servizos/770411303
Proxecto fin de Carreira/770411310

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías