Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Enxeñaría Medioambiental Código 770G02014
Titulación
Grao en Enxeñaría Eléctrica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Química Analítica
Coordinación
Castro Romero, Jesus Manuel
Correo electrónico
jesus.castro.romero@udc.es
Profesorado
Alonso Rodriguez, Elia
Castro Romero, Jesus Manuel
Gonzalez Rodriguez, Maria Victoria
Correo electrónico
elia.alonso@udc.es
jesus.castro.romero@udc.es
victoria.gonzalez.rodriguez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura desarrolla competencias para que los alumnos puedan aplicar conocimientos teóricos en el control medioambiental del entorno....La asignatura se imparte en castellano y gallego

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A5 Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua.
A21 Coñecementos básicos e aplicación de tecnoloxías medioambientais e sostenibilidade.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B6 Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión. Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua. Coñecementos básicos e aplicación de tecnoloxías medioambientais e sostenibilidade. Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico. Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial. Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa. Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría. A4
A5
A21
B1
B2
B4
B6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1.- Introducción al medio ambiente y a la problemática ambiental 1.1- Introducción: Problemas medioambientales a escala planetaria, regional y local
1.2- La atmósfera
- El calentamiento global. Efecto invernadero
- El agujero de la capa de ozono. Smog fotoquímico.
- La lluvia ácida.
- La radiactividad, radiaciones ionizantes. Radiaciones no ionizantes
- El transporte. El ruido.
1.3- El agua
- Depuración del agua. Descripción de una ETAP y una EDAR.
1.4- Suelos. Los residuos sólidos urbanos
Tema 2.- Contaminación de las aguas 2.1- Origen y efecto de los principales contaminantes. Parámetros de caracterización:
- Los vertidos
- Clasificación de los residuos industriales líquidos
- Parámetros de calidad de las aguas
- Contaminantes del agua
- Parámetros generales indicadores de contaminación
- Tipos de alteración del agua
- Componentes contaminantes de los vertidos industriales
- Legislación y normativas de aguas para diferentes usos
- Muestreos y métodos analíticos de control.
Tema 3.- Depuración del agua. Tratamiento de aguas residuales 3.1- Plantas de tratamiento de aguas residuales
- Esquema general de una EDAR (líneas: agua, fangos y gas
3.2- Depuración de aguas residuales urbanas
3.3- Depuración de aguas residuales industriales
3.4- Tratamientos físicos.
-Corrientes: pozo de gruesos, cribado, dilaceración, desarenado, desengrasado, decantación, flotación.
-Específicos: adsorción, micro-filtración, ultra-filtración, ósmosis inversa, electrodiálisis,
3.5- Tratamientos químicos: coagulación-floculación, neutralización, oxidación- reducción, precipitación, desinfección, intercambio iónico,
3.6- Tratamientos biológicos.
-Aerobios / Anaerobios
-Cultivos en suspensión (Fangos activos)
-Cultivos inmovilizados (Lecho bacteriano)
-Técnicas blandas:
lagunaje,
sistemas de aplicación sobre el terreno: filtro verde - humedales,
sistemas de filtración artificial: lecho turba,
contactores biologicos rotativos: biodisco.
3.7- Tratamientos de fangos: concentración, digestión, acondicionamiento, deshidratación, evacuación.
Tema 4.- Contaminación atmosférica 4.1- Origen y efecto de los principales contaminantes atmosféricos.
4.2- Las emisiones
4.3- Contaminantes atmosféricos. Origen, efectos y control. Sus efectos
4.4- Factores que influyen sobre la contaminación atmosférica de origen industrial
4.5- Ruidos y vibraciones en las zonas industriales
4.6- Los olores en el medio ambiente industrial
4.7- Caracterización de la contaminación
4.7-1. Muestreo y captación
4.7-2. Medida de partículas
4.8- Niveles (emisión, inmisión) y parámetros de calidad del aire
Tema 5.- Control de la contaminación atmosférica, sistemas de eliminación y recuperación de contaminantes del aire 5.1- Control de la contaminación atmosférica y tratamiento de depuración
-Introducción: gradiente adiabático de temperaturas. Estabilidad atmosférica. Inversión térmica
5.2- Soluciones:
-Minimización
-Dispersión de los contaminantes en el aire (chimenea)
-Separación de los contaminantes de la corriente gaseosa
5.3- Procesos de eliminación de partículas: cámaras de sedimentación, ciclones, filtros de mangas, separadores electrostáticos, colectores húmedos.
5.4- Procesos de eliminación de contaminantes gaseosos: procesos de condensación, procesos de absorción, procesos de adsorción, procesos de combustión térmica y catalítica.
5.5- Elección del sistema más idóneo
5.6- Depuración de los gases de chimenea
Tema 6.- Contaminación de suelos 6.1- Introducción: legislación, conceptos básicos.
6.2- Constituyentes y estructura. Material sólido. Propiedades características. Tipos de suelos.
6.3- Contaminantes de los suelos.
-Clasificación de la contaminación.
-Transporte y dispersión
-Efectos
6.4- Control de la contaminación de los suelos.
-No recuperación
-Contención o aislamiento de la contaminación:
Tecnologías de pantalla
-Recuperación:
Técnicas de tratamiento in situ
Técnicas de tratamiento ex situ

Tema 7.- Residuos sólidos urbanos. Tratamientos. 7.1- Residuos sólidos urbanos (RSU):
-Legislación
-Composición y caracterización
7.2- Gestión (pre-recogida, recogida y transporte, tratamiento y deposito)
Principales tratamientos de valorización y eliminación de residuos
7.3- Tratamientos: eliminación (vertido controlado, incineración) y valorización
(valorización energética, reciclado, compostaje)
7.4- Vertido de residuos: depósito controlado
7.5- Incineración
7.6- Reciclado: Plantas de reciclado y transformación. Plan SOGAMA
7.7- Compost: Plantas de compostaje
7.8- Ejemplo del rendimiento económico de una planta de reciclado y transformación
Tema 8.- Tratamiento de residuos sólidos industriales 8.1- Residuos industriales:
-Aspectos generales.
-Origen y clasificación.
-Legislación
8.2- Residuos peligrosos (RP):
-Identificación y clasificación: caracterización
-Codificación
-Producción.
-Gestión: tratamientos físicos-químicos, inertización, depósito de seguridad, e incineración.
Tema 9.- Aspectos básicos de la evaluación de impacto ambiental y los sistemas de gestión medioambiental 9.1- Evaluación de impacto ambiental, definiciones, marco legal, procedimiento administrativo, exigencias metodológicas
9.2- Contenido de un estudio de impacto ambiental. Metodología
9.3- Sistemas de gestión medioambiental

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio 9 9 18
Solución de problemas 21 42 63
Sesión maxistral 21 42 63
Proba obxectiva 3 0 3
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Solución de problemas
Descrición
Orientar ao alumnado que ten que resolver unha situación problemática ambientai concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron e que pode ter máis dunha posible solución.

Orientar ao alumnado a aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado.

Orientar os estudantes que aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións..

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio Se valorará que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións. 10
Solución de problemas Se valorará que os estudantes teñan que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución. 20
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. 70
 
Observacións avaliación

Para poder sumar los puntos de las distintas actividades a la nota del examen, habrá que alcanzar en éste un mínimo de 3 puntos


Fontes de información
Bibliografía básica Mariano Seoane Calvo ( 1994). Ecología Industrial. Ingeniería Medioambiental Aplicada . Madrid: Mundi – Prensa
a Grega, Buckingham, Evans (1995). Gestión de Residuos Tóxicos. Tratamiento.. México: Mc Graw – Hill
Ramón Ortega, Ignacio Rodríguez (1996). Manual de Gestión Medioambiental . Madrid: Mapfre
C.Orozco, A.Pérez, Mª. N. González, E.J. Rodríguez, J.M. Alfayate (2003). Contaminación Ambiental. Una visión desde la Química . Madrid: Thomson
Fundación Mapfre (1996). Manual de Contaminación Ambiental . Madrid: Mapfre

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enxeñería e Xestión do Medio Ambiente/770511527

Materias que continúan o temario
Química/770511108
Ampliación de Química/770511503
Física I/770G02003

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías