Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Historia da Química Código 610311519
Titulación
Licenciado en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 1º cuadrimestre
Primeiro-Segundo-Terceiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Química Física e Enxeñaría Química 1
Coordinación
Penedo Blanco, Francisco Jose
Correo electrónico
francisco.penedo.blanco@udc.es
Profesorado
Penedo Blanco, Francisco Jose
Correo electrónico
francisco.penedo.blanco@udc.es
Web
Descrición xeral Ten como obxectivos coñecer o desenvolvemento da Química ao longo da historia, adquirindo una visión xeral do xurdimento de teorías, métodos e descubrimentos, xunto coas influencias humanas, políticas, sociais e económicas que os marcaron. Asignatura extinguida na Licenciatura, só se presentarán alumnos que non aprobaron en convocatorias anteriores.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A21 Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos.
A24 Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química.
A25 Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria.
A27 Impartir docencia en química e materias afíns nos distintos niveis educativos.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer o desenvolvemento da Química ao longo da historia, adquirindo una visión xeral do xurdimento de teorías, métodos e descubrimentos A16
A21
A25
B1
B3
Relacionar as influencias humanas, políticas, sociais e económicas que marcaron o desenvolvemento da Ciencia ao longo da historia, decatándose da interrelación entre sociedade en xeral e Ciencia en particular A21
A24
A25
A27
B1
B2
B3
B6
B7
Estudar a aparición das ideas e as teorias e cómo, por evolución ou rexeitamento, cambian unha en outras A16
A21
A24
A25
B1
B2
B3

Contidos
Temas Subtemas
A Química teórica e práctica anterior á Alquimia alexandrina O coñecemento da materia na Prehistoria e na Antigüidade.
A Ciencia e a Filosofía en Grecia
A Química na Idade Moderna A Química no século XVII. As primeiras teorías científicas da Química no século XVIII
A Alquimia dos seus comezos ata a súa desaparición A Alquimia dende Alexandría ata o século XV. O século XVI, ó da renovación
O século XIX: a expansión acelerada Primeira metade do século XIX: comenzos da Química cuantitativa. Segunda metade do século XIX: O desenrolo da Química Orgánica. Desenrolo da Química Mineral e da Química Física no século XIX
A Química nos inicios do século XX A increible evolución da Ciencia ate as grandes guerras

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados 2 32 34
Proba obxectiva 3 36 39
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Tendo en conta que a asignatura está extinguida, os boletíns de cuestións do curso no que o alumno cursou a derradeira vez sirven de base para completar aspectos do temario, e faránse baixo a dirección e control do profesor; este traballo individual só será esixible e avaliable no caso de que esta parte non se aprobara en anteriores convocatorias.
Proba obxectiva Consistente nunha mestura de cuestionario tipo test e cuestións curtas, que se poderán responder si se coñece o temario. Só arredor dunha cuarta parte do cuestionario serán cuestións de memorización de temario, pretendendo así que exerciten a deducción e a discriminación no uso da información.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Trátase de orienta-lo estudiante na percura das fontes de información que lle permitan acada-lo traballo asignado, e informar das particularidades do mesmo e da avaliación concreta referida ao curso.


Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Comprobaráse a capacidade do alumno na percura de información e a organización da mesma, observando as respostas dos boletins de cuestións que se lle facilitan. 30
Proba obxectiva Unha mestura de cuestionario tipo test e cuestións curtas, con una cuarta parte que esixa memorización do temario. 70
 
Observacións avaliación

- Considerando que a asignatura está extinguida, os traballos tutelados só se esixirán e avaliarán si non existe cualificación positiva previa no mesmo asunto en anteriores convocatorias ás que se presentara o alumno. Para seren avaliables positivamente han de acadar una nota mínima de 6 sobre 10. Esta cualificación, si é positiva, conservaráse para posteriores convocatorias no caso de que o alumno non supere a de este curso.
- De existir cualificación previa positiva, conservaráse e utilizaráse a nota obtida, agás que o alumno acorde co profesor repetir os traballos para millorar a cualificación global.
- A proba obxectiva consideraráse aprobada si acada un mínimo de 5 sobre 10; é preciso aprobar esta parte para aprobar a asignatura
- Terán consideración de "non presentado" os alumnos que non se presenten á proba obxectiva.


Fontes de información
Bibliografía básica Greenberg, A. (2000). A Chemical History Tour: Picturing Chemistry from Alchemy to Modern Molecular Science. Wiley Interscience, New York
Partington, J.R. (1960). A Short History of Chemistry. Harper & Brothers, N.Y.,
Sambursky, S., (1990). El mundo físico de los griegos. Alianza Universidad, Madrid
Wojtkowiak, B. (1987). Historia de la Química. Ed. Acribia, Zaragoza
Brock, William H. (1998). Historia de la Química. Alianza Editorial, Madrid
Cardwell, D., (1997). Historia de la Tecnología. Alianza Universidad, Madrid
Mason, S.F., (1988). Historia de las Ciencias. Alianza Ed., Madrid
Kuhn, T.S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago Univ. Press

A limitación en canto a exemplares das obras da bibliografía, e o feito de que parte das ilustracións, textos antigos e outras fontes raras non se atopan con facilidade, obriga a unha recompilación de datos, obras e ilustracións en formato electrónico, por escaneado principalmente, que se porán a disposición dos alumnos na Facultade Virtual dende os comezos do curso.

As clases teóricas apóianse en presentacións PowerPoint, que tamén se almacenarán na web

Os alumnos poderán acceder a todo isto na web restrinxida da asignatura, coa fin de ter un acceso máis sinxelo e rápido a esa información.

Bibliografía complementaria Donovan, A. (1997). Antoine Lavoisier: Science, Administration and Revolution. Cambridge University Press, UK
Crombie, A.C., (1987). Historia de la Ciencia. Alianza Universidad, Madrid
Kranzberg, M., Pursell, C.W. eds. (1981). Historia de la Tecnología. Ed. Gustavo Gili, Barcelona
Laidler, K.J. (1993). The World of Physical Chemistry. Oxford Univ. Press, N.Y.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
- É moi recomendable ter coñecementos de inglés a nivel comprensión de lectura medio porque unha gran parte da bibliografía está en inglés (mesmo algunha ten fragmentos en inglés antigo) - Requírense aptitudes de redacción ordenada de documentos e familiaridade co uso de ferramentas informáticas comúns (procesador de textos, acceso a internet)


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías