Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Regulación da expresión xénica Código 610441006
Titulación
Mestrado Universitario en Bioloxía Molecular , Celular e Xenética
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía Celular e Molecular
Coordinación
Freire Picos, María Ángeles
Correo electrónico
maria.freirep@udc.es
Profesorado
Cerdan Villanueva, Maria Esperanza
Freire Picos, María Ángeles
Correo electrónico
esper.cerdan@udc.es
maria.freirep@udc.es
Web http://ciencias.udc.es/bcm
Descrición xeral Estúdanse os mecanismos de regulación da expresión xénica nuclear e citosólica e as maquinarias celulares implicadas

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Capacidade de utilizar técnicas e instrumentos habituais na investigación biolóxica celular e molecular: que sexan capaces de manexar as técnicas e protocolos así como comprender as potenciais das mesmas, os seus usos e aplicacións Capacidade de utilizar ferramentas Bioinformáticas a nivel de usuario Capacidade de comprender o funcionamento celular a través da súa organización estrutural, sinalización bioquímica, expresión génica e variabilidade xenética. Capacidade de ter unha visión integrada dos coñecementos previamente adquiridos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética, cunha formulación interdisciplinar e un grao de experimentalidad moi elevado. Capacidade para integrarse profesionalmente en servizos do sector sanitario, farmacéutico, veterinario, produción animal, biotecnoloxía ou industrias do sector da alimentación . Capacidad de: .-Lectura comprensiva de textos científicos relacionados con las materias del módulo .-Capacidad de exponer el estado actual del conocimiento dentro de este campo .-Capacidad crítica de valoración de hipótesis e interpretación de resultados .-Comprensión de la estructura y funcionamiento celular desde una visión interdisciplinar en la que convergen la Biología Celular, la Citología clásica, la Genética y la Biología Molecular .-Comprensión de los procesos bioquímicos y fisiológicos que permiten la señalización entre células y con elementos estructurales, así como los aspectos causantes de patologías relacionadas con alteraciones de la señalización celular y las herramientas utilizadas para su estudio .-Conocer las técnicas experimentales para acceder al estudio de los mecanismos moleculares de regulación de la expresión génica así como las maquinarias moleculares implicadas y sus sistemas de regulación .-Conocer las características de las proteínas y complejos implicados en la regulación de la expresión génica, su interacción con el material genético y las reacciones enzimáticas que modulan su actividad AI1
AI3
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AI10
AI13
BI1
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CM1
CM2
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CM5
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CM7
CM8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1 Introducción ás técnicas de estudio e metodoloxía da regulación da expresión xénica.
Tema 2 A maquinaria transcripcional en eucariotas. Factores transcripcionais xerais (TFII) e TAFs. O complexo mediador e o complexo SRB10 kinasa.
Tema 3 Os complexos remodeladores da cromatina. Complexos remodeladores que hidrolizan ATP: complexos SWI/SNF e complexos ISWI.
Tema 4 Complexos SAGA e homólogos. Acetilación e regulación da expresión xénica: HATs. A represión xénica e os procesos de desacetilación. A represión xénica e mecanismos de metilación.
Tema 5 Factores transcripcionais específicos. As cascadas de señalización e os factores transcripcionais específicos. Receptores nucleares e control da transcripción
Tema 6 Novos conceptos na regulación da expresión xénica. Factorías transcripcionais e outros modelos.
Tema 7 Procesamento e transporte núcleo-citoplasma de RNAs: maquinaria de corte e poliadenilación de mRNAs, transporte a través do Complexo de poro nuclear e factores implicados. Poliadenilación citosólica
Tema 8 Estructuras secundarias do RNA e factores proteicos con dominio de unión a RNA na regulación dos niveis de mRNA. Estabilidade do mRNAs
tema 9 RNA e traducción de proteínas: Traducción local de proteínas. As UTR na eficiencia do proceso de traducción. Edición de RNA
Tema 10 micro y siRNAs en la regulación de la expresión génica: aspectos básicos e aplicados

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario 3 6 9
Prácticas de laboratorio 10 20 30
Sesión maxistral 10 14 24
Solución de problemas 3 6 9
Proba obxectiva 2 0 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario Los alumnos darán a sus compañeros un seminario aspectos de trabajo de otros científicos en un tema de regulación de la expresión génica.
Prácticas de laboratorio SE combinarán experimentos de manipulación genica y estudios para el análisis de la expresión génica.
Sesión maxistral Las profesoras implicadas en la asignatura comenzarán la docencia impartiendo conocimientos teóricos necesarios para el desarrollo de la asignatura mediante clases magistrales
Solución de problemas Se plantearán problemas y casos de diferentes aspectos de la asignatura para comprobar si los alumnos son capaces de utilizar la información que se les proporciona en la resolución de los mismos.
Proba obxectiva Se hará un exámen que puede incluir tanto preguntas de respuesta múltiple como resolución de casos y permitirá modular la nota de los alumnos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Prácticas de laboratorio
Solución de problemas
Descrición
Se orientará a los alumnos antes y durante la preparación de seminarios y el desarrollo de las prácticas que, a menudo, supondrán interpretación de resultados. La solución de problemas y casos también requerirá la orientación por parte del profesorado.

Horario de tutorias Pfra. Esperanza Cerdán
martes, miercoles y jueves de 13.00 a 15.00
Horario de tutorías Mª Angeles Freire: lunes 13-15 ó previa cita por correo electrónico.También se pueden resolver dudas por correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Seminario Los alumnos darán a sus compañeros un seminario aspectos de trabajo de otros científicos en un tema de regulación de la expresión génica.
Se valorará tanto la calidad de lo que se expone, como el haber asistido a tutorías personalizadas.
15
Prácticas de laboratorio La obtención y manejo de información de bases de datos y otras Direcciones disponibles en la web de manejo habitual por investigadores, se evaluará viendo como maneja esas herramientas el alumno en un caso práctico que se plantee.
También se dirigirá una práctica de laboratorio para el estudio de la regulación transcripcional.
25
Sesión maxistral Si bien los conocimientos teóricos impartidos se elaborarán mediante clase magistral, aquí se tendrán en cuenta la asistencia a las clases teóricas y la participación 10
Solución de problemas Se plantearán problemas de diferentes aspectos de la asignatura para comprobar si los alumnos son capaces de utilizar la información que se les proporciona en la resolución de los mismos. 25
Proba obxectiva Se hará un exámen que puede incluir tanto preguntas de respuesta múltiple como resolución de casos y permitirá modular la nota de los alumnos. 25
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Lodisch et al., (2005). Biología Molecular de la célula . Panamericana
Watson, Baker, Bell et al., (2006). Biología Molecular del Gen, 5º Ed. Panamericana
Lodish, Berk, et al (2013). Molecular and Cellular Biology 7th Ed. WH Freeman
Meister, G. (2011). RNA Biology. Wiley-VCH

 

Artículos y textos especializados

Baker, S.P. & Grant, P.A. 2007, "The SAGA continues: expanding the cellular role of a transcriptional co-activator complex", Oncogene, vol. 26, no. 37, pp. 5329-5340.

Bhaumik, S.R. & Green, M.R. 2002, "Differential requirement of SAGA components for recruitment of TATA-box-binding protein to promoters in vivo", Molecular and cellular biology, vol. 22, no. 21, pp. 7365-7371.

Cho, E.J. 2007, "RNA polymerase II carboxy-terminal domain with multiple connections", Experimental & molecular medicine, vol. 39, no. 3, pp. 247-254.

Daniel, J.A. & Grant, P.A. 2007, "Multi-tasking on chromatin with the SAGA coactivator complexes", Mutation research, vol. 618, no. 1-2, pp. 135-148.

Gao, R., Mack, T.R. & Stock, A.M. 2007, "Bacterial response regulators: versatile regulatory strategies from common domains", Trends in biochemical sciences, vol. 32, no. 5, pp. 225-234.

Gao, R. & Stock, A.M. 2009, "Biological Insights from Structures of Two-Component Proteins", Annual Review of Microbiology, .

Kim, H.J., Seol, J.H., Han, J.W., Youn, H.D. & Cho, E.J. 2007, "Histone chaperones regulate histone exchange during transcription", The EMBO journal, vol. 26, no. 21, pp. 4467-4474.

Koch, F., Jourquin, F., Ferrier, P. & Andrau, J.C. 2008, "Genome-wide RNA polymerase II: not genes only!", Trends in biochemical sciences, vol. 33, no. 6, pp. 265-273.

Li, X.Y., Bhaumik, S.R., Zhu, X., Li, L., Shen, W.C., Dixit, B.L. & Green, M.R. 2002, "Selective recruitment of TAFs by yeast upstream activating sequences. Implications for eukaryotic promoter structure", Current biology : CB, vol. 12, no. 14, pp. 1240-1244.

Malik, S. & Roeder, R.G. 2005, "Dynamic regulation of pol II transcription by the mammalian Mediator complex", Trends in biochemical sciences, vol. 30, no. 5, pp. 256-263.

Ng, H.H. & Bird, A. 2000, "Histone deacetylases: silencers for hire", Trends in biochemical sciences, vol. 25, no. 3, pp. 121-126.

Wu, J.I., Lessard, J. & Crabtree, G.R. 2009, "Understanding the words of chromatin regulation", Cell, vol. 136, no. 2, pp. 200-206.

Bibliografía complementaria

- Cheng B. and David H. Price.  Properties of RNA Polymerase II Elongation Complexes Before and After the P-TEFb-mediated Transition into Productive Elongation.”JBC. 282, 21901–21912. 2007.

- Sims, R.J.,  Belotserkovskaya R. and  Reinberg, D. “Elongation by RNA polymerase II: the short and long of it”. Genes & Dev. 18, 2437-2468.2004.

-Wäle S. and Kehlenbach RH. The part and the whole: Functions of Nucleoporins in nucleocytoplasmic transport.  Trends in Cell Biol 20: 461-469. 2010.

-Simpson, G.G., Dijwel, P.P., Quesada, V., Henderson, I. and Dean, C.  “FY is an RNA 3´end-processing factor that interacts with FCA to control the Arabidopsis floral transition.” Cell 13, 777-797. 2003.

-Ghazy, M.A., He, X., Singh, B.N., Hampsey, M. and Moore C.  “The essential N terminus of the Pta1 scaffold protein is required for snoRNA transcription termination and Ssu72 function but is dispensable for pre-mRNA 3´-end processing.” Mol. Cell Biol 29, 2296-2307. 2009.

-Graber, J.H., McAllister, G.D. and Smith, T.F.  “Probabilistic prediction of Saccharomyces cerevisiae mRNA 3´-processing sites.” Nucleic Acids Res. 30, 1851-1858. 2002.

-Bently, D. “Rules of engagement: co-transcriptional recruitment of pre-mRNA processing factors.” Curr. Opin. Cell Biol. 17, 251-256. 2005.

 

-Murchison, E. P. and  Hannon, G.J. “miRNAs on the move: miRNA biogenesis and the RNAi machinery”Current Opinion in Cell Biology 16, 223–229.2004.

 

- Wang, Y., Chih Long Liu, John D. Storey, Robert J. Tibshirani, Daniel Herschlag, and Patrick O. Brown. “Precision and functional specificity in mRNA decay”. PNAS 99, 5860–5865. 2002.

 

- James E.C. Jepson 1, Robert A. Reenan “RNA editing in regulating gene expression in the brain.” Biochimica et Biophysica Acta 1779, 459–470.2008.

 

- Wu, H., Neilson, J.R.,  Kumar,  P.,  Manocha, M.,  Shankar, P.,  Sharp, P.A. and Manjunath, N.”miRNA Profiling of Naý¨ve, Effector and Memory CD8 T Cells.” PloS One 10 | e1020. 2007.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Técnicas Moleculares/610441002
Bioloxía Celular Avanzada/610441003
Microbioloxía Molecular/610441010
Dinámica e Estructura de Proteínas/610441011
Bioinformática e Modelado de Biomoléculas/610441020

Materias que continúan o temario
Regulación da expresión xénica/610441006

Observacións

Es importante que los alumnos acudan a tutorías para solucionar dudas.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías