EN LA DOCENCIA EN LA MATERIA PARTICIPAN TAMBIÉN LOS SIGUIENTES PROFESORES DEL IIM-CSIC (INSTITUTO DE INVESTIGACIONES MARINAS-CONSEJO SUPERIOR DE INVESTIGACIONES CIENTÍFICAS):
Antonio Álvarez Alonso (e-mail: antonio@iim.csic.es)
Eva Balsa Canto (e-mail: ebalsa@iim.csic.es)
Julio Rodríguez Banga (e-mail: julio@iim.csic.es)
Y LOS SIGUIENTES PROFESORES DE LA UVIGO:
Francisco Javier Deive Herva (e-mail: deive@uvigo.es)
Mª Asunción Longo González (e-mail: mlongo@uvigo.es)
Conceptos básicos de análise e deseño de procesos biotecnolóxicos, con especial énfasis nos aspectos de integración e boas prácticas. Introducción á optimización, modelado e simulación de procesos biotecnolóxicos.
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
A8
Coñecer as bases do deseño e funcionamento dun bioreactor.
A9
Saber deseñar e executar un protocolo completo de purificación dunha molécula, orgánulo ou fracción celular.
A10
Saber realizar o deseño, planificación, avaliación e optimización de sistemas de produción biotecnolóxica.
A11
Deseñar e xestionar proxectos de base biotecnolóxica.
B1
Capacidade de análise e síntese (localización de problemas e identificación das causas e a súa tipoloxía).
B2
Capacidade de organización e planificación de todos os recursos (humanos, materiais, información e infraestruturas).
B3
Capacidade de xestión da información (con apoio de tecnoloxías da información e as comunicacións).
B4
Capacidade de planificación e elaboración de estudos técnicos en biotecnoloxía microbiana, vexetal e animal.
B5
Capacidade de identificar problemas, buscar solucións e aplicalas nun contexto biotecnolóxico profesional ou de investigación.
B6
Capacidade de comunicación oral e escrita dos plans e decisións tomadas.
B7
Capacidade para formular xuízos sobre a problemática ética e social, actual e futura, que propón a Biotecnoloxía.
B9
Capacidade de Traballo en equipo multidepartamental dentro da empresa.
B10
Capacidade de Traballo nun contexto de sostibilidade, caracterizado por: sensibilidade polo medio ambiente e polos diferentes organismos que o integran así como concienciación polo desenvolvemento sostible.
B11
Racionamento crítico e respecto profundo pola ética e a integridade intelectual.
B12
Adaptación a novas situacións legais, ou novidades tecnolóxicas así como a excepcionalidades asociadas a situacións de urxencia.
B13
Aprendizaxe autónoma.
B14
Liderazgo e capacidade de coordinación.
B15
Sensibilización cara á calidade, o respecto medioambiental e o consumo responsable de recursos e a recuperación de residuos.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Coñecer as bases do deseño e funcionamiento dun biorreactor utilizando balances de materia e enerxía en réxime estacionario e non estacionario
AM8
Saber deseñar e executar un protocolo completo de purificación de produtos de interés biotecnolóxico
AM9
Saber deseñar, planificar, optimizar e evaluar sistemas de produción biotecnolóxicos
AM10
Saber analizar e deseñar procesos biotecnolóxicos e operacións asociadas
AM11
Promover a capacidade de xestión da información relacionada cos procesos biotecnolóxicos e a transmisión e comunicación eficaz da mesma
BM1 BM3 BM6 BM7
CM3 CM4 CM6 CM7
Entender o interese, as vantaxes e a necesidade de traballar en equipos multidisciplinais, organizando e planificando adecuadamente os recursos, dentro do ámbito dos procesos biotecnolóxicos e promover dito traballo
BM2 BM9
CM4 CM5 CM6 CM8
Promover a capacidade para identificar problemas e buscar solucións así como para planificar e elaborar estudios técnicos dentro do ámbito dos procesos biotecnolóxicos
BM4 BM5
CM3 CM6
Promover, dentro da industria Biotecnolóxica, o traballo respetuoso co medio ambiente e cos organismos que o integran
BM10 BM11
CM3 CM4 CM8
Promover a capacidade de aprendizaxe autónoma, de liderazgo, a adaptación a novas situacións, así como a sensibilidade pola calidade e o respecto polo medio ambiente no ámbito dos procesos biotecnolóxicos
BM12 BM13 BM14 BM15
CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
Contidos
Temas
Subtemas
1. Análisis de procesos biotecnológicos
Interpretación y elaboración de diagramas de flujo
2. Diseño de procesos biotecnológicos: conceptos generales
Diseño conceptual de procesos, fundamentos de diseño jerarquizado.
Planteamiento de procesos biotecnolóxicos, selección de alternativas de proceso.
Modelos para a caracterización de procesos biotenolóxicos: obtención de parámetros.
3. Modelado y simulación de procesos biotecnológicos
Simulación de procesos biotecnóloxicos empregando paquetes informáticos comerciais
4. Integración de procesos biotecnológicos.
Análisis económico de procesos biotecnológicos. Planificación y análisis de los resultados financieros de procesos biotecnológicos.
5. Integración de procesos y buenas prácticas de manufactura (GMP)
Buenas prácticas de manufactura. Integración energética. Análisis del ciclo de vida.
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Proba de resposta breve
1
0
1
Sesión maxistral
14
30
44
Estudo de casos
2
4
6
Prácticas a través de TIC
8
10
18
Portafolios do alumno
0
5
5
Atención personalizada
1
0
1
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Proba de resposta breve
Proba obxectiva dirixida a provocar o recordo dunha aprendizaxe presentada. Preséntase un enunciado en forma de pregunta para responder cunha frase específica, palabra, cifra ou símbolo.
Sesión maxistral
Exposición por parte do profesor dos contidos sobre a materia obxecto de estudo, bases teóricas e/ou directrices dun traballo, exercicio ou proxecto a desenvolver polo estudante.
Estudo de casos
Análise dun feito, problema ou suceso real coa finalidade de coñecelo, interpretalo, resolvelo, xerar hipóteses, contrastar datos, reflexionar, completar coñecementos, diagnosticalo e adestrarse en procedementos alternativos de solución.
Prácticas a través de TIC
Actividades de aplicación dos coñecementos a situacións concretas, e de adquisición de habilidades básicas e procedimentais relacionadas coa materia obxecto de estudo, desenvolvidas en aulas de informática.
Portafolios do alumno
Informe/memoria onde se recolle o traballo realizado nas prácticas.
Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Estudo de casos
Prácticas a través de TIC
Descrición
Entrevistas dos alumnos co profesorado da materia para asesoramento/desenvolvemento de actividades da materia e do proceso de aprendizaxe.
La actividade docente desarrollada será participativa en todas as metodoloxías a empregar.
Asesoraráse ao alumno, si é necesario, para o análisis de casos prácticos e a realización de prácticas de ordenador, principalmente durante as sesións presenciais.
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Sesión maxistral
Proba de resposta curta para avaliar os resultados da aprendizaxe
50
Estudo de casos
Seguimento do traballo do alumno
20
Prácticas a través de TIC
Avaliarase o informe/memoria de prácticas presentado
30
Observacións avaliación
El examen final de la primera oportunidad, coincidirá con el lunes siguiente a la finalización de la materia.
Tendrán prioridad para obtener MH aquellos alumnos que se evalúen en la primera oportunidad.
Fontes de información
Bibliografía básica
- Vogel H.C.,Tadaro C.L. Fermentation and Biochemical Engineering Handbook - Principles,Process Design, and Equipment. Noyes Publications (1999)
- CoulsonJ.M., Richardson J.F. Chemical Engineering Design. Butterworth-Heinemann (1999)
- BieglerL.T., Grossmann I.E., Westerberg A.W. Systematic methods for chemical processdesign. Prentice Hall (1997)
- SilebiC.A., Schiesser W.E. Dynamic modeling of transport process systems. AcademicPress (1992)
- ShulerM.L., Kargi F. Bioprocess Engineering: Basic concepts. Prentice Hall (1992)
- BequetteB.W. Process Dynamics: Modeling, Analysis and Simulation. Prentice Hall (1998)
- ReklaitisG.V., Ravindran A., Raqsdell K.M. Engineering optimization: Methods andApplications, 2nd Ed. John Wiley (2006)
É aconsellable que os alumnos teñan coñecementos de inglés a nivel de comprensión de textos, xa que a maior parte das fontes de información que consultarán están publicadas nesa lingua
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías