Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Ecoloxía e Biomonitorización Ambiental Código 610500007
Titulación
Mestrado Universitario en Ciencias. Tecnoloxías e Xestión Ambiental (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía Animal, Bioloxía Vexetal e Ecoloxía
Ciencias da Navegación e da Terra
Coordinación
Ruiz De la Rosa, Jose Miguel
Correo electrónico
jose.miguel.ruiz.delarosa@udc.es
Profesorado
Bao Casal, Roberto
Rodríguez Roiloa, Sergio
Ruiz De la Rosa, Jose Miguel
Correo electrónico
roberto.bao@udc.es
sergio.roiloa@udc.es
jose.miguel.ruiz.delarosa@udc.es
Web
Descrición xeral Ecología y evolución. Dinámica poblacional. Organización de comunidades. Flujos de materia y ciclos de energía.
El caso del tributilo de estaño (TBT) de las pinturas antifouling: historia ambiental y biomonitorización en Galicia.
Paleoecología y biomonitorización.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecemento das realidades interdisciplinares da Química e do Medio Ambiente, dos temas punteiros nestas disciplinas e das perspectivas de futuro.
A3 Capacitar ao alumno para o desenvolvemento dun traballo de investigación nun campo da Química ou do Medio Ambiente, incluíndo os procesos de caracterización de materiais, o estudo das súas propiedades fisicoquímicas e biolóxicas e dos procesos que poden sufrir no medio natural.
A6 Coñecemento do comportamento de diferentes especies químicas e dos procesos aos que poden estar sometidas unha vez liberadas no medio ambiente, incluíndo as súas relacións entre distintos compartimentos ambientais.
A10 Relacionar a presenza de especies químicas no medio natural cos conceptos de toxicidade e biodisponibilidade.
A13 Comprender os procesos de bioacumulación e as técnicas de biomonitorización e biomarcaxe.
A18 Coñecer as implicacións económicas dos problemas ambientais, os instrumentos de política económica e os principais indicadores ambientais.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B8 Comprender, a un nivel especializado, as consecuencias do comportamento humano na contorna ambiental.
C2 Ser capaz de manter un pensamento crítico dentro dun compromiso ético e no marco da cultura da calidade.
C6 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Describir y discutir conceptos ecológicos a nivel de individuo, población y comunidad AM1
AM6
AM18
BM1
BM8
CM2
CM6
Usar algunas técnicas básicas de la amplia metodología ecológica AM3
AM6
BM1
BM2
BM5
CM6
Valorar la utilidad de cada nivel de organización biológica para detectar el impacto contaminante AM1
AM6
AM13
BM1
BM8
CM6
Comprender los resultados de técnicas básicas de ecotoxicología AM3
AM10
AM13
BM1
CM6
Comprender la relevancia del registro sedimentario para definir condiciones ecológicas de referencia AM1
AM13
BM1
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Ecología: teoría



Ecología: prácticas


El caso del TBT de las pinturas antifouling

Paleoecología y biomonitorización
Ecología y evolución. Dinámica de poblaciones.
Organización de comunidades. Flujos de materia y ciclos de energía. Hipótesis Gaia.

Dinámica poblacional: competencia y depredación.
Dinámica espacial: metapoblaciones.

Historia ambiental. Biomonitorización en Galicia.

Teoría y prácticas.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 12 30 42
Prácticas a través de TIC 10 20 30
Proba obxectiva 1 0 1
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición resumida de los contenidos disponibles vía Moodle (o aula virtual).
Prácticas a través de TIC Las prácticas se realizarán en Aula Informática con los programas de simulación disponibles en la Facultad y otros via web.
Proba obxectiva Examen escrito sobre la materia expuesta y/o practicada.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Proba obxectiva
Descrición
Dentro de las clases teóricas y prácticas van incluidas sesiones de tutoría y atención personalizada

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Sesión maxistral Discusión en las clases sobre los contenidos teóricos de las distintas materias. 1
Prácticas a través de TIC La asistencia a las prácticas es obligatoria, así como la consecución de los ejercicios planteados en las mismas.
1
Proba obxectiva Examen escrito. 98
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica

Begon, M., J. L. Harper, y C. R. Townsend (1999) Ecología. Individuos, Poblaciones y Comunidades. Omega, Barcelona (3ª edición inglesa).

Ricklefs, RE (1998) Invitación a la Ecología: La Economía de la Naturaleza. 4ª ed. Editorial Médica Panamericana, Buenos Aires, Argentina.

Smith, RL. y Smith, T.M. (2000) Ecología. 4ª ed. Pearson Educación, SA. Madrid.

de Mora, SJ (1996). Tributyltin: case study of an environmental contaminant. In: Campbell PGC, Galloway JN, Harrison RM (eds) Cambridge Environmental Chemistry Series No. 8. Cambridge University Press, Cambridge.

Smol, J.P. 2002. Pollution of Lakes an Rivers. A Palaeoenvironmental Perspective. Arnoldv Publishers, London, 280 pp.

Bibliografía complementaria

La bibliografía básica es suficiente para un módulo de estas dimensiones.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Es un módulo integrado con el resto de los del máster.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías