Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A1 |
Coñecemento das realidades interdisciplinares da Química e do Medio Ambiente, dos temas punteiros nestas disciplinas e das perspectivas de futuro. |
A3 |
Capacitar ao alumno para o desenvolvemento dun traballo de investigación nun campo da Química ou do Medio Ambiente, incluíndo os procesos de caracterización de materiais, o estudo das súas propiedades fisicoquímicas e biolóxicas e dos procesos que poden sufrir no medio natural. |
A15 |
Coñecer os indicadores de calidade do chan e do aire, os procesos de distribución de contaminantes e as tecnoloxías de recuperación e aplicación en cada caso. |
A16 |
Comprender a problemática asociada aos resíduos, os modos de xestionalos e as principais tecnoloxías de tratamento de resíduos. |
A19 |
Coñecemento e interpretación da lexislación, normativa e procedementos administrativos básicos sobre medios acuosos, chans e atmosferas. Comprensión das bases científicas e económicas da sustentabilidade. |
B1 |
Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación. |
B2 |
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. |
B5 |
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo. |
B6 |
Ser capaz de analizar datos e situacións, xestionar a información dispoñible e sintetizala, todo iso a un nivel especializado. |
B8 |
Comprender, a un nivel especializado, as consecuencias do comportamento humano na contorna ambiental. |
C1 |
Ser capaz de traballar en equipos, especialmente nos interdisciplinares e internacionais. |
C4 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C5 |
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. |
C6 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C8 |
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras. |
C10 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C11 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Conocer el comportamiento del suelo frente a las acciones antropogénicas.
Saber aplicar técnicas de análisis de elementos traza y contaminantes orgánicos en suelos para resolver problemas de campo.
Resolver problemas complejos relacionados con la contaminación y recuperación de suelos
Capacidad de análisis, evaluación, organización y planificación del uso del suelo.
Evaluar la propagación de la contaminación en suelos y aguas subterráneas
Estudios de impacto ambiental, teniendo en cuenta la diversidad del suelo
Evaluar la aplicación de la legislación sobre suelos.
|
AM1 AM3 AM15 AM16 AM19
|
BM1 BM2 BM5 BM6 BM8
|
CM1 CM4 CM5 CM6 CM8 CM10 CM11
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Temario teoría
Tema 1.- Composición mineral y orgánica: reactividad e interacciones. Textura, estructura y propiedades relacionadas. Intercambio catiónico y reacción del suelo. Composición orgánica. Microorganismos.
Tema 2.- Funciones del suelo. Poder de autodepuración.
Tema 3.- Calidad del suelo. Indicadores de calidad. Evaluación de riesgos. Evaluación ambiental del terreno.
Tema 4.- Contaminación puntual y difusa. Degradación y regeneración de la estructura del suelo. Erosión hídrica. La erosión como fuente de contaminación difusa.
Tema 5.- Impacto de elementos pesados sobre el funcionamiento del suelo. Interacción entre elementos traza y composición. Ciclo de los elementos traza en el suelo.
Tema 6.- Contaminantes orgánicos de origen agrícola, urbano e industrial. Retención y movilidad de contaminantes orgánicos en el suelo. Persistencia. Evaluación y previsión de los riesgos de contaminación
Tema 7.- Investigación y tratamiento de suelos contaminados. Esquema de actuación. Recuperación. Control ambiental.
Tema 8.- Métodos de saneamiento y descontaminación de suelos. Estudio particular de la descontaminación por métodos mecánicos, químicos y biológicos.
Tema 9.- Fitorremediación de suelos. Perspectivas y aplicaciones
Tema 10.- El suelo como recurso no renovable Evaluación ambiental del terreno. Estrategias frente a la contaminación de suelos. Legislación y planes sobre suelos contaminados.
Tema 11.-Introducción a las aguas subterráneas. Fuentes de contaminación. Comportamiento y movilidad de los contaminantes en zona saturada.
|
El hilo conductor de estos temas es la relación entre las funciones del suelo y los indicadores de calidad |
Temario de prácticas
- Muestreo de suelos, observación de perfiles, ejemplos de fenómenos de degradación
- Determinación de indicadores físico-químicos de calidad del suelo
- Determinación de indicadores biológicos de calidad del suelo
- Estudio de casos de suelos contaminados. |
Perfiles de suelos más comunes en la comarca
Contaminación puntual y difusa
Contaminación del suelo y contaminación del agua |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Prácticas de laboratorio |
7 |
10.5 |
17.5 |
Sesión maxistral |
16 |
24 |
40 |
Estudo de casos |
2 |
4 |
6 |
Presentación oral |
2 |
4 |
6 |
Proba obxectiva |
3 |
0 |
3 |
Saídas de campo |
1 |
0 |
1 |
|
Atención personalizada |
1.5 |
0 |
1.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Prácticas de laboratorio |
Se realizarán análisis de suelos encaminados a evaluar diversos indicadores de calidad del suelo. |
Sesión maxistral |
Sesiones presentadas por el profesor sobre los temas centrales de la materia en las que se incentivará la participación de los alumnos. |
Estudo de casos |
Discusión y resolución en común de casos prácticos que impliquen la aplicación de conocimientos teóricos. |
Presentación oral |
Trabajos individuales que tendrán que exponer los alumnos |
Proba obxectiva |
Prueba de tipo test y preguntas cortas de toda la materia. |
Saídas de campo |
Se realizará una salida al campo con el fin de observar el suelo, con especial énfasis en procesos de degradación. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Presentación oral |
|
Descrición |
La atención personalizada se llevará a cabo en la propia aula o a través de tutorias concertadas con los alumnos. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Saídas de campo |
Se valorará el interés y participación de los alumnos durante la salida al campo. |
5 |
Proba obxectiva |
Prueba tipo test y pregunta corta de los contenidos tratados en la materia |
60 |
Presentación oral |
Valoración de la calidad del trabajo y de precisión en la exposición, asi como en la capacidad de defensa de los argumentos planteados. |
15 |
Prácticas de laboratorio |
Evaluación continua |
10 |
Estudo de casos |
Discusión y puesta en común de casos prácticos y ejercicios propuestos por el profesor. |
10 |
|
Observacións avaliación |
La concesión de matrícula de honor se otorgará a los alumnos que alcancen tal calificación en la primera oportunidad.
Se considerarán no presenrtados aquellos alumnos que realicen todas las actividades excepto la prueba objetiva.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
- Alloway, B. J. 1995. Heavy metals in soils. Blackie. Glasgow.
- Cheng, H. H. (Ed). 1990. Pesticides in the soil environmental processes, impacts and moedlling, Soil. Sci. Soc. Am. Inc. Madison. USA.
- Comisión Europea. 2004. Reports of the Technical working goups. Thematic strategy for soil protection.
- Consellería de Medio Ambiente e Desenvolvemento Sostible. 2004. Guía metodolóxica e técnica para a investigación da calidade dos solos de Galicia. Santiago de Compostela.
- Doran et al. 1994. Defining soil quality criteria for a sustainable environment. Soil. Sci. Soc. Am. Publication n 35. Madison. USA.
- Essington, M. E. 2004. Soil and water chemistry. An integrative approach. CRC Press. USA.
- Giraud, M.C. y otros. 2005. Sols et environment. Dunod. Paris.
- Lal, R. 2002. Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker.
- Porta, J. et al. 2005. Edafología para la Agricultura y el Medio Ambiente. Mundi-Prensa.
- Wiley, Neil. Phytoremediation: Methods and Reviews. 2007. Methods in Biotechnology
Humana Press. |
Bibliografía complementaria
|
|
Barceló, J & Poschenrieder, Ch. Phytorremediation: principles and perspectivas. 2003. Contributions to Science 2: 333-344
Pilon-Smits, E. & Pilo, M. Phytorremediation of metals using transgenic plants. 2002. Crit. Rev. Plant Sci. 21: 439-456 |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|