Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) Métodos de avaliación de programas Código 652G03023
Titulación
Grao en Educación Social
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Salvador González, Xabier de
Correo electrónico
javier.desalvador@udc.es
Profesorado
Salvador González, Xabier de
Correo electrónico
javier.desalvador@udc.es
Web http://www.educacion.udc.es/dptos/fmide/index.php
Descrición xeral Esta materia redáctase pensando no alumnado das diferentes disciplinas da intervención social (traballo social, servizos sociais, animación socio-cultural,...) que deberán realizar avaliacións sistemáticas, ofrecéndolles unha formación teórica-metodolóxica específica no campo da avaliación.

Esta materia ha de axudar ao alumnado na iniciación e na realización de avaliacións sistemáticas de diferentes programas de intervención social.

Así, presentaranse os fundamentos metodolóxicos e os procedementos operativos da investigación avaliativa de tal forma que se consiga que os futuros profesionais introduzan elementos de avaliación no seu propio quefacer profesional.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A5 Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa.
A6 Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos.
A11 Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa.
A13 Deseñar e levar a cabo proxectos de investigación elementais aplicables aos diferentes campos de intervención.
A14 Identificar e emitir xuízos razoados sobre problemas socioeducativos para mellorar a práctica profesional.
A19 Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos.
A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos.
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información.
B2 Redactar e presentar informes técnicos, memorias, regulamentos ou calquera outro documento básico que contribúa a regular a acción socioeducativa.
B3 Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade.
B5 Capacidade de mostrar actitudes coherentes coas concepcións éticas e deontolóxicas propias da profesión.
B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
A6 Seleccionar diferentes métodos e técnicas para a planificación e avaliación de programas e servizos. A19 Asesorar e supervisar programas, planos, proxectos e centros socioeducativos. A21 Deseñar e implementar procesos de avaliación de programas e estratexias de intervención socioeducativa en diversos contextos. A5
A6
A11
A13
A14
A19
A21
B1 Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información. B3 Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. B6 Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. B1
B2
B3
B5
B6
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. C1
C3
C4
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
1.A Investigación Avaliativa. - As políticas públicas do Estado do Benestar: os programas e Servizos Socioeducativos.
- Precisións terminolóxicas na Avaliación
- Avaliación: Información, valoración, decisión.
aliación: Información, valoración, decisión
• Información e Xuízos de valor na Avaliación
• A toma de decisións
2. Modelos ou perspectivas de Avaliación. - Perspectivas metodolóxicas en avaliación
- Introdución histórica da Avaliación de Programas.
- Avaliación centrada en obxectivos: Tyler
- Avaliación libre de obxectivos: Scriven
- A avaliación como “accountability” (rendición de contas)
- Avaliación para a toma de decisións: modelo CEPP
- Modelos de negociación. Avaliación democrática deliberativa
3. Conceptualizacións da Calidade. - Problemática na conceptualización da calidade no ámbito educativo.
- Evolución do concepto de calidade.
- Calidade nos Servizos Públicos.
4. Fases Avaliativas - Avaliación de necesidades: suficiencia
- Avaliación do deseño: pertinencia
- Avaliabilidade do programa/servizo.
- Execución, seguimento e cobertura.
- Avaliación de resultados, económica e do impacto.
5. Deseños da avaliación - Os deseños da avaliación
- Técnicas de recolleita da información
- As análises da Información
6. Indicadores da Calidade - Dos conceptos aos índices
- Características dos indicadores
- Indicadores de rendemento: Eficacia, Eficiencia, Economía
7. Normas Internacionais de Avaliación de Programas e Informe de
Avaliación.
- Normas de Utilidade
- Normas de Viabilidade
- Normas de Adecuación
- Normas de Precisión

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 0 0 0
Análise de fontes documentais 0 0 0
Solución de problemas 0 0 0
Proba mixta 0 0 0
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral EXPOSICIÓN/EXPLICACIÓN dos conceptos e contidos do programa
Análise de fontes documentais
Solución de problemas
Proba mixta

Atención personalizada
Metodoloxías
Descrición
O profesorado realizará un seguimento do traballo que vaia elaborando o alumnado en canto á procura, elaboración e presentación de materiais relacionados co contido da materia.

É importante que o alumnado realice as súas prácticas desde o primeiro día e acuda ás titorías de maneira asidua co fin de resolver as dúbidas que estime oportunas.

As titorías desenvolveranse, polo tanto, no aula, durante as clases e no despacho do profesorado, da seguinte forma:

* No caso de indicacións xerais a todo o grupo (realizarase nas clases expositivas).

* A grupos de traballo pequeno (realizarase en clases interactivas -prácticas- ou no despacho do profesorado).

* Individuais (realizaranse no despacho do profesorado e versarán sobre o progreso do alumnado, para o cal presentaranse os traballos realizados).


Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba mixta A avaliación constará de tres tipos de probas:

• Parte conceptual de toda a materia (proba obxectiva)..5 (p.mín. 2)
• Parte práctica I: resolucións de supostos prácticos……. 3 (p.mín. 1,25)
• Parte práctica II: (lectura libro + análise anuncios)....... 2 (p.mín. 0,75)

É necesario (non suficiente) para poder aprobar a materia, obter en todas e cada unha das partes a puntuación mínima.

A realización de todas as prácticas en aula (con valoración ositiva) serán tidas en conta na avaliación final para mellorar a cualificación global das probas.
100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica COMITÉ CONJUNTO DE ESTÁNDARES PARA LA EVALUACIÓN EDUCATIVA (1994). Estándares para la evaluación de programas.. Bilbao: Edic. Mensajero, 1998
REBOLLOSO, E.; FERNÁNDEZ-RAMIREZ, B. y CANTÓN, P. (2008). Evaluación de programas de intervención social.. Madrid: Edt. Síntesis
ALVIRA MARTÍN, F. (1991). Metodología de la evaluación de programas. (Cuadernos metodológicos, 2).. Madrid: CIS
HOUSE, E.R. y HOWE, K.R. (1999). Valores en evaluación e investigación social. Madrid: Edic. Morata, 2001

Bibliografía complementaria SENLLE, A. e GUTIERREZ, N. (2004). Calidad en los Servicios Educativos. Barcelona: Edit. Díaz de Santos
REBOLLOSO, E.; FERNÁNDEZ-RAMIREZ, B. y CANTÓN, P. (2008). Evaluación de programas de intervención social.. Madrid: Edt. Síntesis
STUFFLEBEAN, D. y SHINKFIELD, A.J. (1984). Evaluación Sistemática. Madrid: Paidós-MEC, 1987.
AEC (2000). Guía para la Gestión de la Calidad de los Servicios Públicos (Adaptación de la Norma UNE-EN-ISO 9004-2).. Madrid: MAP
GENTO PALACIOS, S. (1996). Instituciones educativas para la calidad total. Madrid: Edt. La Muralla


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Técnicas de recollida e análise da información/652G03026

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Métodos de investigación/652G03019

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías