Datos Identificativos 2013/14
Asignatura (*) MATERIAIS PARA SISTEMAS E TÉCNICAS DE UNIÓN Código 730G02132
Titulación
Grao en Enxeñaría en Propulsión e Servizos do Buque
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial 2
Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinación
Mier Buenhombre, Jose Luis
Correo electrónico
jose.mier@udc.es
Profesorado
Fernandez Feal, Maria Mercedes del Coro
Mier Buenhombre, Jose Luis
Correo electrónico
coro.ffeal@udc.es
jose.mier@udc.es
Web
Descrición xeral Lo objetivos principales de esta asignatura son:
Conocimientos básicos de la metalurgia de la soldadura.
Conocimientos de las distintas técnicas de corte y unión de materiales metálicos (soldadura), así como de la inspección de uniones soldadas.
Conocimiento de las distintas propiedades de los materiales con objeto de realizar correctamente su selección en función de la aplicación a la que vayan destinados.
Estudio de los procesos de corrosión y protección de materiales metálicos.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecemento da ciencia e tecnoloxía de materiais e capacidade para a súa selección e para a avaliación do seu comportamento. A8
Coñecemento dos materiais específicos para máquinas, equipos e sistemas navais e dos criterios para a súa selección. A18
Coñecemento e capacidade para a inspección con ensaios non destrutivos. A31
Aprender a aprender. B1
Resolver problemas de forma efectiva. B2
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. B3
Actitude orientada ao traballo persoal intenso. B7
Actitude orientada á análise B9
Positivos fronte a problemas. B22
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C6
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción a la soldadura de materiales metálicos Clasificación de los procedimientos de soldadura
Concepto de soldabilidad
Soldabilidad operatoria
Soldabilidad metalúrgica
Soldabilidad constructiva
2. Soldadura por fusión Definición
Metalurgia de la soldadura
Modificaciones químicas en la zona fundida
Absorción de gases en la zona fundida
Precipitación de compuestos en solución sólida
Transformaciones eutécticas
Transformaciones metalúrgicas en la zona afectada por el calor
Efectos en la ZAC según el tipo de aleación
3. Soldadura oxiacetilénica (OAW) Química de la llama oxiacetiléncia
Llama carburante
Llama oxidante
Llama neutra
Zonas de la llama oxiacetilénica
Metales y aleaciones de aportación
Equipo de soldadura oxiacetilénica
4. Soldadura por arco Definición de arco eléctrico
Métodos de ionización un gas. Descarga de alto voltaje. Cebado
Partes del arco eléctrico
Emisión de radiaciones
Clasificación de los electrodos
Electrodos consumibles desnudos.
Electrodos consumibles revestidos
Tipos de revestimiento por espesor
Tipos de revestimiento por su naturaleza

5. Soldadura TIG Fundamento del método
Equipo de soldadura
Polaridad. Corriente continua. Corriente alterna
Procedimiento operatorio
Variantes de la soldadura TIG
6. Soldadura MIG / MAG Fundamentos del procedimiento
Equipo de soldeo
Gases de protección
Parámetros operatorios
Transferencia del metal
Material de aporte
7. Soldadura por arco sumergido (SAW) Fundamento del método
Equipo
Características de la soldadura bajo flux
Consumibles
Factores que influyen en la SAW
Soldadura con hilo caliente
Soldadura con electrodos múltiples
8. Soldadura por láser (LBW) Introducción al láser
Laser de CO2
Laser de Nd-YAG
Tipos de soldadura láser
9. Soldadura en estado sólido (SSW) Soldadura por forja
Soldadura por fricción
Soldadura por explosión
Soldadura por alta frecuencia
Soldadura por inducción
Soldadura por ultrasonidos
Soldadura por presión en caliente
Soldadura por presión en frío
10. Soldadura blanda y soldadura fuerte Definiciones.
Elementos de aporte.
Tipos de fundentes empleados
11. Corte Oxicorte. Fundamento. Gases empleados en el oxicorte. Métodos operatorios en el oxicorte
Corte por plasma. Fundamento. Equipos de corte por plasma. Gases plasmógenos. Procedimientos de corte y parámetros a regular. Corte por láser
12. Defectos de las uniones soldadas Fisuras
Poros
Inclusiones sólidas
Falta de fusión
Falta de penetración
Defectos de forma
Otros defectos
13. Ensayos no destructivos Radiología
Partículas magnéticas
Corrientes inducidas
Líquidos penetrantes
Ultrasonidos
Termografía
Holografía
14. Criterios físicos para la selección de materiales Densidad,
Propiedades térmicas,
Propiedades eléctricas y magnéticas
Propiedades ópticas.
15. Criterios mecánicos para la selección de materiales Deformación y fractura por cargas estáticas
Resistencia al impacto
Fatiga
Resistencia a la fluencia
Dureza
Tribología
16. Criterios químicos para la selección de materiales Corrosión electroquímica y corrosión a altas temperaturas.
Termodinámica de la corrosión.
Cinética de la corrosión.
Clasificación de los diferentes tipos de corrosión.
Corrosión marina
17. Protección contra la corrosión Recubrimientos metálicos.
Pinturas
Protección catódica
Inhibidores de corrosión

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Presentación oral 1 16 17
Proba obxectiva 6 66 72
Sesión maxistral 28 0 28
Traballos tutelados 1 20 21
Solución de problemas 2 4 6
Prácticas de laboratorio 4 0 4
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en escenarios variados (académicos e profesionais). Está referida prioritariamente ao aprendizaxe do “cómo facer as cousas”. Constitúe unha opción baseada na asunción polos estudantes da responsabilidade pola súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Presentación oral
Proba obxectiva
Traballos tutelados
Solución de problemas
Descrición
En el caso de la prueba objetiva, los trabajos tutelados y la presentación oral los alumnos podrán asistir a las tutorías para resolver sus dudas para el examen o la presentación de los trabajos. En las prácticas de laboratorio el profesor resolverá los problemas y dudas que se hagan por parte de los alumnos sobre las prácticas in-situ o en horas de tutoría para cualquier aclaración

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Presentación oral Se realizarán presentaciones orales de loa trabajos tutelados en grupo sobre distintos aspectos de selección de materiales. 15
Proba obxectiva Habrá dos parciales. Para tener opción al aprobado el alumno debe obtener más de 3,0 en ambas pruebas y obtener al menos 5.0 en una de ellas. 70
Traballos tutelados Se realizarán trabajos tutelados en grupo sobre distintos aspectos de selección de materiales que, posteriormente, se expondrán oralmente. 15
 
Observacións avaliación

Para aprobar a nota global mínima será de 5.0.

A los alumnos que asistan a más del 80% de las clases se les aumentará la nota 0,5 puntos

La asistencia a prácticas de laboratorio es obligatoria para aprobar la asignatura


Fontes de información
Bibliografía básica Marián García (2012). Apuntes de soldadura: conceptos básicos. Ed. Bellisco
Enrique Otero (1997). Corrosión y degradación de materiales. Ed. Síntesis
Jose M. Franco (1999). Ensayos no destructivos para la industria y construcción. Ed. Prensas Universitarias de Zaragoza
Carles Riba (2008). Selección de materiales en el diseño de máquinas. Ed. UPC
Larry Jeffus (2009). Soldadura : principios y aplicaciones. Ed. Paraninfo
Manuel Reina (2003). Soldadura de los aceros : aplicaciones. Ed. Weld-Work
Oleh Zabara (1989). Soldadura y técnicas afines. Ed. Bellisco
Francisco Carrillo y Elena López (1996). Soldadura, corte e inspección de obra soldada. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz
José A. González (1984). Teoría y práctica de la lucha contra la corrosión. Ed. CSIC

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
CIENCIA E ENXEÑARÍA DOS MATERIAIS/730G02113

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías