Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Técnicas de Mostraxe, Identificación e Experimentación en Botánica Código 610212401
Titulación
Licenciado en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
1º e 2º Ciclo 1º cuadrimestre
Cuarto Troncal 5.5
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Bioloxía Animal, Bioloxía Vexetal e Ecoloxía
Coordinación
Sahuquillo Balbuena, Elvira
Correo electrónico
elvira.sahuquillob@udc.es
Profesorado
Sahuquillo Balbuena, Elvira
Correo electrónico
elvira.sahuquillob@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos. Identificar organismos.
A3 Obter, manexar, conservar e observar especímenes.
A5 Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais.
A7 Illar, analizar e identificar biomoléculas. Identificar e utilizar bioindicadores.
A17 Analizar e interpretar o comportamento dos seres vivos.
A18 Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades.
A21 Avaliar o impacto ambiental. Diagnosticar e solucionar problemas medioambientais.
A23 Desenvolver e aplicar técnicas de biocontrol.
A28 Capacidade para o manexo de instrumentación científica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
-Aprender as técnicas básicas de traballo no campo da Botánica A3
A18
A23
A28
B1
B5
B6
B7
Aprender a recolectar e conservar os diferentes tipos de mostras para o seu posterior estudo. A3
A18
B1
B5
B6
B7
Profundizar no estudio e idenficación do material vexetal no laboratorio. A1
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
C1
Comprender o funcionamento das comunidades vexetais e as relacións entre as diferentes especies que as compoñen A5
A17
A28
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Coñecer os factores (bióticos e abióticos) que condicionan a distribución dos vexetais no medio natural. A17
A21
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
Coñecer aplicacións prácticas do mundo vexetal A7
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7

Contidos
Temas Subtemas
Bloque 1: Introdución a las Técnicas de Experimentación en Botánica Directrices xerais a seguir no campo e no laboratorio
Bloque 2: Métodos de recollida e análise das algas e cianobacterias de auga doce Explicación da metodoloxía da recolección de mostras nos entornos de auga doce que se van mostrear (plncton, bentos).
Explicación sobre a conservación do material biolóxico recollido no campo.
Explicación dos instrumentos a utilizar para a medida dos parámetros ambientais.
Explicación da marcha do estudio no laboratorio
Bloque 3: Estudio das comunidades de algas betónicas mariñas
Explicación del objeto de estudio que se abordará en las prácticas.
Explicación de la metodología utilizada para la recolección de muestras intermareales y para la toma de datos de la flora bentónica, así com el método de conservación del material.
Explicación del metodo de estudio del material en el laboratorio y del proceso de análisis de los datos y puesta en común de los mismos para la gestión compartida entre todos los alumnos.
Bloque 4: Utilización de vexetais como indicadores biolóxicos Explicación de los fundamentos y la metodología de recolección de muestras de diatomeas bentónicas en entornos dulceacuícolas y de líquenes corticícolas para su empleo como bioindicadores de la calidad de las aguas continentales y atmosférica, respectivamente, mediante el cáluclo de distintos índices ecológicos.
Bloque 5: Estudio das comunidades vexetais terrestres.
Temario prácticas
Explicación de los fundamentos y la metodología de recolección de muestras y elaboración de inventários florísticos de plantas vasculares terrestres.
Bloque Práctico 1: Saída ao campo Estudo e recollida de material vexetal no medio natural: Mariño, terrestre e doceacuícola.
Bloque Práctico 2: Identificación das microalgas de auga doce. Tratamento datos
Estudo no laboratorio das algas e cianobaterias doceacuícolas recollidas no medio natural. Elaboración de datos para a realización dunha memoria.
Bloque Práctico 3: Identificación das algas betónicas mariñas. Tratamento datos Estudio del material ficológico con un doble objetivo: (a) aprender técnicas de determinación de algas bentóncias marinas y (b) verificar la identificación previa realizada en el campo con objeto de unificar criterios en las matrices de datos.
Bloque Práctico 4: Identificación dos bioindicadores. Tratamento datos Estudio, preparación e identificación en el laboratorio de las muestras recogidas tanto de diatoméas bentónicas como de líquenes corticicolas.
Estimas numéricas de abundancia de cada taxón en las distintas muestras obtenidas y cálculo de distintos índices biológicos.
Elaboración de datos, comparación de resultados y extracción de conclusiones.
Bloque Práctico 5: Identificación dos vexetais terrestres. Tratamento datos Estudio, preparación e identificación en el laboratorio de las muestras recogidas.
Estimas numéricas de abundancia de cada taxón en las distintas muestras obtenidas y cálculo de distintos índices biológicos.
Elaboración de datos, comparación de resultados y extracción de conclusiones.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva 1 132.5 133.5
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Descrición
Tutorías para consulta de dudas sobre la materia. (Cita previa con el coordinador de la materia a través de correo electrónico)

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

A Proba obxectiva pode combinar distintos tipos de preguntas: preguntas de resposta múltiple, de ordenación, de resposta breve, de discriminación, de completar e/ou de asociación. Tamén se pode construír con un só tipo dalgunha destas preguntas.
100
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica (). .
GARCIA ROLLAN, M. (1996). Atlas clasificatorio de la Flora de España Penínsular y Balear. 2 Vols. . Mundi Prensa, Madrid.
DAWES, B.L. (1986). Botánica marina. . Limusa, México.
Bourrelly, P (1988). Complements Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, I. Les algues vertes.. Ed. Boubée, Paris
BRAUN-BLANQUET, J. (1979. ). Fitosociología: base para el estudio de las comunidades. Ed. Blume. Madrid.
PÉREZ VALCÁRCEL, C., LÓPEZ PRADO, M.C. & LÓPEZ DE SILANES VÁZQUEZ, M.E. (2003). Guía dos liques de Galicia. Baía Edicións. A Coruña.
HALUWYN, CH. VAN & LEROND, M. (1993). Guide des lichens. . Éditions Lechevalier. París.
LITTLER, M.M. & LITTLER, D.S. (1985. ). Handbook of phycological methods. Ecological field methods. . Cambridge Univesity Press.
RUMEAU, A. & COSTE, M (1988). Initiation a la systématique des diatomées d´eau douce. Pour l´utilisation practique d´un indice diatomique générique.. Bull. Fr. Pêche Piscic. 309
Bourrelly, P (1981). Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, II. Les algues jaunes.... Ed. Boubée, Paris
Bourrelly, P (1985). Les algues d´eau douce. Initiation a la systematique, III. Les algues blues et rouges.... Ed. Boubée, Paris
Bourrelly, P (1990). Les algues d´eau douce. Initiation a la Systematique. Les algues vertes.. Ed. Boubée, París
HASHIMOTO, Y. & NONAMI, H (1990. ). Measurement techniques in plant science. . Academic Press, London
KAUSHIK, B.D. (1990. ). methods of Blue green-algae.. Ass. Pyblish. Comp. New Delhi
LOBBAN, C.S. & P.J. HARRISON (1994). Seaweed ecology and physiology. . Cambridge Univ. Press

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías