Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Lectura comprensiva de textos científicos relacionados coas materias do módulo |
AI3
|
BI3
|
CM3 CM6
|
Capacidade de expoñer o estado actual do coñecemento dentro deste campo |
AI6 AI8
|
BI1 BI5 BI9
|
CM1 CM3 CM6 CM8
|
Capacidade crítica de valoración de hipótese e interpretación de resultados |
AI1 AI3 AI4 AI8
|
BI1 BI2 BI3 BI6 BI7 BI8 BI9
|
CM1 CM3
|
Comprensión da estrutura e funcionamento celular desde unha visión interdisciplinar na que converxen a Bioloxía Celular, a Citoloxía clásica, a Xenética e a Bioloxía Molecular |
AI6 AI8
|
BI1 BI3
|
CM3 CM6 CM7 CM8
|
Comprensión dos procesos bioquímicos e fisiolóxicos que permiten a sinalización entre células e con elementos estructurais, así como os aspectos causantes de patoloxías relacionadas con alteracións da sinalización celular e as ferramentas utilizadas para o seu estudo |
AI3 AI6 AI8 AI9
|
BI1 BI3 BI4 BI7 BI8
|
CM3 CM6 CM8
|
Coñecer as técnicas experimentais para acceder ao estudo dos mecanismos
moleculares de regulación da expresión xénica así como as maquinarias
moleculares implicadas e os seus sistemas de regulación
|
AI1 AI2 AI3 AI4 AI6 AI8 AI9 AI13
|
BI1 BI2 BI3 BI4 BI5 BI6 BI7 BI8 BI9
|
CM1 CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Coñecer as características das proteínas e complexos implicados na regulación
da expresión xénica, a súa interacción co material xenético e as reaccións
enzimáticas que modulan a súa actividade
|
AI1 AI3 AI4 AI6 AI7 AI8 AI9
|
BI1 BI2 BI3 BI4 BI6 BI7 BI8
|
CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Coñecer as técnicas experimentais para acceder ao estudo dos mecanismos
moleculares implicados na señalización celular en mamíferos
|
AI3 AI6 AI8 AI9
|
BI1 BI7 BI8
|
CM3 CM6 CM7 CM8
|
Coñecer algunhas das técnicas experimentais utilizadas para o estudo da señalización en plantas
|
AI1 AI2 AI4 AI6 AI8
|
BI1 BI2 BI3 BI4 BI5 BI6
|
CM1 CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Comprensión dos procesos que participan na sinalización durante as distintas fases do desenvolvemento das plantas e na súa resposta ao medio ambiente |
AI1 AI2 AI4 AI6 AI8
|
BI1 BI2 BI3 BI4 BI5 BI6 BI7 BI8 BI9
|
CM1 CM2 CM3 CM4 CM5 CM6 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Mecanismos bioquímicos de sinalización celular |
Descrición dos elementos
implicados na sinalización celular: sinais, receptores e mecanismos de transducción dos sinais.
|
Exemplos en células animais. |
Sinalización celular no ciclo celular, apoptosis, cancro e envejecimiento celular |
Exemplos en células vegetales. |
Percepción e transducción do sinal das
fitohormonas. Percepción e sinalización de sinais lumínicas.
Regulación do desenvolvemento vexetativo, reproductivo e senescencia en vexetales.
|
Prácticas de sinalización celular |
Experimentos relacionados coa sinalización celular |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Actividades iniciais |
1 |
0 |
1 |
Sesión maxistral |
16 |
28 |
44 |
Discusión dirixida |
2 |
8 |
10 |
Proba obxectiva |
2 |
0 |
2 |
Prácticas de laboratorio |
7 |
3.5 |
10.5 |
Análise de fontes documentais |
0 |
5 |
5 |
|
Atención personalizada |
2.5 |
0 |
2.5 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Actividades iniciais |
Introdución á asignatura: breve descrición dos contidos, actividades e cronograma da asignatura. |
Sesión maxistral |
Clases teóricas sobre os contidos da asignatura, debate e discusión activa cos alumnos sobre devanditos contidos.
As clases teóricas se impartirán utilizando presentacións en Power Point ou programas similares. Todo o material utilizado para impartir as clases magistrales estará a disposición dos alumnos na plataforma virtual da UDC Moodle.
|
Discusión dirixida |
Selección de artigos científicos de máxima actualidade relacionados cos temas da asignatura. Defensa, ante os outros alumnos e profesores, da metodoloxía, o impacto científico e social de devandito traballo de investigación. |
Proba obxectiva |
Os alumnos realizarán unha proba obxectiva para evaluar o nivel de coñecementos teóricos adquiridos sobre os temas da materia. Esta proba basearase nun exame que constará de preguntas de tipo test, cuestións e preguntas curtas sobre os contidos teóricos. |
Prácticas de laboratorio |
Realización, de modo individual ou en grupo, dun pequeno traballo de investigación no laboratorio, relacionado con señalización celular. Presentación dos resultados en formato artigo. |
Análise de fontes documentais |
Para a preparación da discusión dirixida, os alumnos deberán realizar unha procura previa de artigos científicos en bases bibliográficas indicadas polos titores. Realizarán unha selección dos artigos máis adecuados e unha análise da metodoloxía empregada e o impacto dos resultados obtidos na sociedade. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Proba obxectiva |
Prácticas de laboratorio |
Discusión dirixida |
Sesión maxistral |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
Os alumnos poderán acudir, en horario de tutorías, a resolver calquera dúbida sobre:
- a materia impartida na asignatura
- a preparación dos temas a tratar nas distintas actividades
- o material bibliográfico e outros recursos que poden utilizar para realizar as distintas actividades
- a presentación do traballo práctico
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Proba obxectiva |
Exame obxectivo que consta de:
-Preguntas tipo test
-Cuestións curtas descriptivas
-Cuestións de relacionar
Nesta actividade desenvólvense e/ou evalúan as competencias
A9, A11, B1, B2, B3, B5, B7.
|
40 |
Prácticas de laboratorio |
Realización, de modo individual ou en grupo, dun pequeno traballo de investigación no laboratorio relacionado coa sinalización celular. Presentación dos resultados en formato artigo.
Nesta actividade desenvólvense e/ou evalúan as competências
A3, A4, A5, A6, A9, A11, A13, A18, B1-B7. |
20 |
Discusión dirixida |
Selección de artigos científicos de máxima actualidade relacionados cos temas da asignatura. Defensa, ante os outros alumnos e os profesores, da metodoloxía, o impacto científico e social de devandito traballo de investigación.
Nesta actividade desenvólvense e/ou evalúan as competencias específicas: A5, A9, A11, B1, B3, B4, B5, B7, B9, |
30 |
Sesión maxistral |
Asistencia ás clases presenciales e participación activa nas mesmas.
|
10 |
|
Observacións avaliación |
ALUMNOS CON DIFICULTADES PARA
A ASISTENCIA PRESENCIAL. Aqueles alumnos que, por diversos motivos que poidan
demostrar , non poidan acudir a algunha das actividades evaluables, deberán
poñerse en contacto cos profesores da asignatura durante a primeira semana do
curso co fin de coordinar actividades alternativas para conseguir o 100% dos
puntos posibles. MATRÍCULA DE HONOR: Terán
prioridad para optar a MH aqueles alumnos que se presenten na primeira
oportunidade (exame oficial de Xuño)
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
INTRODUCCIÓN A LA SEÑALIZACIÓN CELULAR
LODISH H, DARNELL J., BERK A., ZIPURSKY L., MATSUDAIRA P. y BALTIMORE D. Biología Celular y Molecular, 4ª ed. Editorial Médica Panamericana. S.A. (2002) y ediciones posteriores.
ALBERTS B, JOHNSON J, LEWIS J, RAFF M, ROBERTS K, WALTER P. Molecular Biology of the Cell 4ª ed. Garland Publishers (2002) y ediciones posteriores.
|
Bibliografía complementaria
|
|
EJEMPLOS DE SEÑALIZACIÓN EN MAMÍFEROS
- HELMREICH (2002). The Biochemistry of Cell Signalling. Oxford University Press Inc. New York.
- KRAUSS (2001). Biochemistry of Signal Transduction and Regulation. 2nd ed. Wiley-VCH. Weinhein.
- STEIN & PARDEE (2004). Cell Cycle and Growth Control. 2nd ed. John Wiley & Sons Inc. New Jersy.
- GEWIRTZ, HOLT & GRANT (2007). Apoptosis, Senescence and Cancer. 2nd ed. Humana Press. New Jersey.
- WEINBERG (2007) The Biology of Cancer. Garland Science, Taylor and Francis Group, LLC. New York.
EJEMPLOS DE SEÑALIZACIÓN EN PLANTAS
- BALUSKA, F. & MANCUSO, S. (2009). Signaling in Plants. Springer Verlag.
- DEL RIO, L.A. & PUPPO, A. (2009).Reactive Oxygen Species in Plant Signaling. Springer Verlag.
- JONES, R., OUGHAM, H., THOMAS, H. & WAALAND, S. (2013). The molecular life of plants. Wiley-Blackwell.
- PFANNSCHMIDT, T. (2009). Plant signal transduction. Methods and protocols. Springer Verlag.
- SMITH A.M., COUPLAND, G., DOLAN, L., HARBERD, N., JONES J., MARTIN, C., SABLOWSKI R. & AMEY, A. (2009). Plant Biology. Garland Science.
- TAIZ, L. & ZEIGER, E. (2010). PLant physiology, 5th edition. Sinauer Associates.
- YANG, Z. 2008. Intracellular Signaling in Plants. Wiley-Blackwell.
- Yoshioka, K. & Shinozaki, K. 2009. Signal crosstalk in plant stress responses. Wiley-Blackwell.
- Artículos científicos de revisión: de forma actualizada, se dispondrán artículos científicos sobre los temas tratados en la asignatura en la plataforma virtual Moodle de la asignatura
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Bioloxía Celular Avanzada/610441003 | Regulación da expresión xénica/610441006 |
|
Materias que continúan o temario |
Células Nai e Terapia Celular/610441009 | Mecanismos Moleculares da Interacción Planta-patóxeno/610441018 |
|
|