Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A5 |
Capacidade de utilizar ferramentas Bioinformáticas a nivel de usuario |
A9 |
Capacidade de comprender o funcionamento celular a través da súa organización estrutural, sinalización bioquímica, expresión génica e variabilidade xenética |
A11 |
Capacidade de ter unha visión integrada dos coñecementos previamente adquiridos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética, cunha formulación interdisciplinar e un grao de experimentalidad moi elevado |
A13 |
Capacidade de comprender a estrutura, e función das proteínas a nivel individual e da proteómica, así como das técnicas necesarias para analizaras e estudar as súas interaccións con outras biomoléculas |
A15 |
Capacidade de comprender a estrutura, función e evolución dos xenomas e aplicar as ferramentas necesarias para o seu estudio |
A18 |
Capacidade para integrarse profesionalmente en servizos do sector sanitario, farmacéutico, veterinario, produción animal, biotecnoloxía ou industrias do sector da alimentación |
B1 |
Capacidade de análise e síntese de problemas biolóxicos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética |
B3 |
Capacidade de xestión da información: reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas e biotecnolóxicas |
B5 |
Correcta comunicación oral e escrita sobre temas científicos na lingua nativa e polo menos noutra lingua de difusión Internacional a través da lectura de artigos científicos e exposición de traballos |
B6 |
Capacidade de traballo en equipo: que sexan capaces de manter relacións interpersoais eficaces nun contexto de traballo interdisciplinar e internacional con respecto á diversidade cultural |
B8 |
Capacidade de razoamento crítico e compromiso ético coa sociedade: sensibilidade fronte aos problemas bioéticos e aos relacionados coa conservación de recursos naturais |
B9 |
Capacidade de preparación, exposición e defensa dun traballo |
C3 |
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Capacidade de utilizar ferramentas Bioinformáticas a nivel de usuario
Capacidade de comprender o funcionamento celular a través da súa organización estrutural, sinalización bioquímica, expresión génica e variabilidade xenética.
Capacidade de ter unha visión integrada dos coñecementos previamente adquiridos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética, cunha formulación interdisciplinar e un grao de experimentalidad moi elevado.
Capacidade para integrarse profesionalmente en servizos do sector sanitario, farmacéutico, veterinario, produción animal, biotecnoloxía ou industrias do sector da alimentación .
Capacidad de:
.-Lectura comprensiva de textos científicos relacionados con las materias del módulo
.-Capacidad de exponer el estado actual del conocimiento dentro de este campo
.-Capacidad crítica de valoración de hipótesis e interpretación de resultados
.-Comprensión de la estructura y funcionamiento celular desde una visión
interdisciplinar en la que convergen la Biología Celular, la Citología clásica, la Genética
y la Biología Molecular
.-Conocer las técnicas experimentales para acceder al estudio de los mecanismos
moleculares de regulación de la expresión génica así como las maquinarias
moleculares implicadas y sus sistemas de regulación
.-Conocer las características de las proteínas y complejos implicados en la regulación
de la expresión génica, su interacción con el material genético y las reacciones
enzimáticas que modulan su actividad
|
AI3 AI6 AI8 AI9 AI11 AI13
|
BI1 BI3 BI5 BI6 BI8 BI9
|
CM3 CM6 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Tema 1 |
Introducción ás técnicas de estudio e metodoloxía da regulación da expresión xénica. |
Tema 2 |
A maquinaria transcripcional en eucariotas. Factores transcripcionais xerais (TFII) e TAFs. O complexo mediador e o complexo SRB10 kinasa. |
Tema 3 |
Os complexos remodeladores da cromatina. Complexos remodeladores que hidrolizan ATP: complexos SWI/SNF e complexos ISWI. |
Tema 4 |
Complexos SAGA e homólogos. Acetilación e regulación da expresión xénica: HATs. A represión xénica e os procesos de desacetilación. A represión xénica e mecanismos de metilación. |
Tema 5 |
Factores transcripcionais específicos. As cascadas de señalización e os factores transcripcionais específicos. Receptores nucleares e control da transcripción |
Tema 6 |
Novos conceptos na regulación da expresión xénica. Factorías transcripcionais e outros modelos. |
Tema 7 |
Procesamento e transporte núcleo-citoplasma de RNAs: maquinaria de corte e poliadenilación de mRNAs, transporte a través do Complexo de poro nuclear e factores implicados. Poliadenilación citosólica |
Tema 8 |
Estructuras secundarias do RNA e factores proteicos con dominio de unión a RNA na regulación dos niveis de mRNA. Estabilidade do mRNAs |
tema 9 |
RNA e traducción de proteínas: Traducción local de proteínas. As UTR na eficiencia do proceso de traducción. Edición de RNA |
Tema 10 |
micro y siRNAs en la regulación de la expresión génica: aspectos básicos e aplicados |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Seminario |
3 |
6 |
9 |
Prácticas de laboratorio |
10 |
20 |
30 |
Sesión maxistral |
10 |
14 |
24 |
Solución de problemas |
3 |
6 |
9 |
Proba obxectiva |
2 |
0 |
2 |
|
Atención personalizada |
1 |
0 |
1 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Seminario |
Los alumnos darán a sus compañeros un seminario aspectos de trabajo de otros científicos en un tema de regulación de la expresión génica. |
Prácticas de laboratorio |
SE combinarán experimentos de manipulación genica y estudios para el análisis de la expresión génica. |
Sesión maxistral |
Las profesoras implicadas en la asignatura comenzarán la docencia impartiendo conocimientos teóricos necesarios para el desarrollo de la asignatura mediante clases magistrales |
Solución de problemas |
Se plantearán problemas y casos de diferentes aspectos de la asignatura para comprobar si los alumnos son capaces de utilizar la información que se les proporciona en la resolución de los mismos. |
Proba obxectiva |
Se hará un exámen que puede incluir tanto preguntas de respuesta múltiple como resolución de casos y permitirá modular la nota de los alumnos. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Seminario |
Prácticas de laboratorio |
Solución de problemas |
|
Descrición |
Se orientará a los alumnos antes y durante la preparación de seminarios y el desarrollo de las prácticas que, a menudo, supondrán interpretación de resultados. La solución de problemas y casos también requerirá la orientación por parte del profesorado.
Horario de tutorias Pfra. Esperanza Cerdán
martes, miercoles y jueves de 13.00 a 15.00
Horario de tutorías Mª Angeles Freire: lunes 13-15 ó previa cita por correo electrónico.También se pueden resolver dudas por correo electrónico.
|
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Seminario |
Os alumnos darán un seminario relacionado cos aspectos de traballo de outros científicos en temas da regulación da expresión xénica.
Se valorará tanto a calidade do que se expón, como o haber asistido as tutorías personalizadas.
Nesta actividade se evaluará a adquisición das competencias B1 A6 A8 B3 B5 B6 B7 B9 |
15 |
Prácticas de laboratorio |
A obtención e manexo da información de bases de datos e outras ferramentas da web nun caso práctico que se plantea de regulación génica.
También unha práctica de laboratorio para o estudo da regulación transcripcional.
Nesta actividade se evaluará a adquisición das competencias A1 A2
A3 A8 B1 B3 B6 B7. |
25 |
Sesión maxistral |
Asistencia as clases teóricas e participación |
10 |
Solución de problemas |
Plantearánse problemas de diferentes aspectos da materia para comprobar si os alumnos son capaces de utilizar a información que proporcionada na resolución dos mesmos.
Nesta actividade se evaluará a adquisición das competencias A8 A3 A6 A8 B1 B5 B8 |
25 |
Proba obxectiva |
Exámen que pode incluir tanto preguntas de resposta múltiple como resolución de casos e permitirá modular a nota dos alumnos.
Evaluará as competencias específicas A6 A8 A11 |
25 |
|
Observacións avaliación |
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Lodisch et al., (2005). Biología Molecular de la célula . Panamericana
Watson, Baker, Bell et al., (2006). Biología Molecular del Gen, 5º Ed. Panamericana
Lodish, Berk, et al (2013). Molecular and Cellular Biology 7th Ed. WH Freeman
Meister, G. (2011). RNA Biology. Wiley-VCH |
Artículos y textos especializados
Baker, S.P. & Grant, P.A. 2007, "The SAGA continues: expanding the cellular role of a transcriptional co-activator complex", Oncogene, vol. 26, no. 37, pp. 5329-5340.
Bhaumik, S.R. & Green, M.R. 2002, "Differential requirement of SAGA components for recruitment of TATA-box-binding protein to promoters in vivo", Molecular and cellular biology, vol. 22, no. 21, pp. 7365-7371.
Cho, E.J. 2007, "RNA polymerase II carboxy-terminal domain with multiple connections", Experimental & molecular medicine, vol. 39, no. 3, pp. 247-254.
Daniel, J.A. & Grant, P.A. 2007, "Multi-tasking on chromatin with the SAGA coactivator complexes", Mutation research, vol. 618, no. 1-2, pp. 135-148.
Gao, R., Mack, T.R. & Stock, A.M. 2007, "Bacterial response regulators: versatile regulatory strategies from common domains", Trends in biochemical sciences, vol. 32, no. 5, pp. 225-234.
Gao, R. & Stock, A.M. 2009, "Biological Insights from Structures of Two-Component Proteins", Annual Review of Microbiology, .
Kim, H.J., Seol, J.H., Han, J.W., Youn, H.D. & Cho, E.J. 2007, "Histone chaperones regulate histone exchange during transcription", The EMBO journal, vol. 26, no. 21, pp. 4467-4474.
Koch, F., Jourquin, F., Ferrier, P. & Andrau, J.C. 2008, "Genome-wide RNA polymerase II: not genes only!", Trends in biochemical sciences, vol. 33, no. 6, pp. 265-273.
Li, X.Y., Bhaumik, S.R., Zhu, X., Li, L., Shen, W.C., Dixit, B.L. & Green, M.R. 2002, "Selective recruitment of TAFs by yeast upstream activating sequences. Implications for eukaryotic promoter structure", Current biology : CB, vol. 12, no. 14, pp. 1240-1244.
Malik, S. & Roeder, R.G. 2005, "Dynamic regulation of pol II transcription by the mammalian Mediator complex", Trends in biochemical sciences, vol. 30, no. 5, pp. 256-263.
Ng, H.H. & Bird, A. 2000, "Histone deacetylases: silencers for hire", Trends in biochemical sciences, vol. 25, no. 3, pp. 121-126.
Wu, J.I., Lessard, J. & Crabtree, G.R. 2009, "Understanding the words of chromatin regulation", Cell, vol. 136, no. 2, pp. 200-206.
|
Bibliografía complementaria
|
|
- Cheng B. and David H. Price. “Properties of RNA Polymerase II Elongation Complexes Before and After the P-TEFb-mediated Transition into Productive Elongation.”JBC. 282, 21901–21912. 2007.
- Sims, R.J., Belotserkovskaya R. and Reinberg, D. “Elongation by RNA polymerase II: the short and long of it”. Genes & Dev. 18, 2437-2468.2004.
-Wäle S. and Kehlenbach RH. The part and the whole: Functions of Nucleoporins in nucleocytoplasmic transport. Trends in Cell Biol 20: 461-469. 2010.
-Simpson, G.G., Dijwel, P.P., Quesada, V., Henderson, I. and Dean, C. “FY is an RNA 3´end-processing factor that interacts with FCA to control the Arabidopsis floral transition.” Cell 13, 777-797. 2003.
-Ghazy, M.A., He, X., Singh, B.N., Hampsey, M. and Moore C. “The essential N terminus of the Pta1 scaffold protein is required for snoRNA transcription termination and Ssu72 function but is dispensable for pre-mRNA 3´-end processing.” Mol. Cell Biol 29, 2296-2307. 2009.
-Graber, J.H., McAllister, G.D. and Smith, T.F. “Probabilistic prediction of Saccharomyces cerevisiae mRNA 3´-processing sites.” Nucleic Acids Res. 30, 1851-1858. 2002.
-Bently, D. “Rules of engagement: co-transcriptional recruitment of pre-mRNA processing factors.” Curr. Opin. Cell Biol. 17, 251-256. 2005.
-Murchison, E. P. and Hannon, G.J. “miRNAs on the move: miRNA biogenesis and the RNAi machinery”Current Opinion in Cell Biology 16, 223–229.2004.
- Wang, Y., Chih Long Liu, John D. Storey, Robert J. Tibshirani, Daniel Herschlag, and Patrick O. Brown. “Precision and functional specificity in mRNA decay”. PNAS 99, 5860–5865. 2002.
- James E.C. Jepson 1, Robert A. Reenan “RNA editing in regulating gene expression in the brain.” Biochimica et Biophysica Acta 1779, 459–470.2008.
- Wu, H., Neilson, J.R., Kumar, P., Manocha, M., Shankar, P., Sharp, P.A. and Manjunath, N.”miRNA Profiling of Naý¨ve, Effector and Memory CD8 T Cells.” PloS One 10 | e1020. 2007.
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Técnicas Moleculares/610441002 | Bioloxía Celular Avanzada/610441003 | Microbioloxía Molecular/610441010 | Dinámica e Estructura de Proteínas/610441011 | Bioinformática e Modelado de Biomoléculas/610441020 |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
Es importante que los alumnos acudan a tutorías para solucionar dudas. |
|