Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Química, Información e Sociedade Código 610G01031
Titulación
Grao en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Química Analítica
Coordinación
Prieto Blanco, Maria del Carmen
Correo electrónico
m.c.prieto.blanco@udc.es
Profesorado
Carlosena Zubieta, Alatzne
Prieto Blanco, Maria del Carmen
Correo electrónico
alatzne.carlosena@udc.es
m.c.prieto.blanco@udc.es
Web
Descrición xeral Gallego: Nesta materia trátanse os principais aspectos relacionados co desenvolvemento da Ciencia, as fontes de información científica e a relación entre a Ciencia, Sociedade e Industria. Tamén lévase a cabo unha visión crítica e ética do traballo científico.

Castellano: En esta materia se aborda los principales aspectos relacionados con el desarrollo de la Ciencia, las fuentes de información científica, la relación entre la Ciencia, Sociedad e Industria, así como también desarrolla la visión crítica y ética del trabajo científico.

English: In this area the main aspects related to the development of science, sources of scientific information, the relationship between Science, Society and Industry are addressed. The critical and ethical vision of scientific work is also developed.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A21 Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos.
A23 Desenvolver unha actitude crítica de perfeccionamento na labor experimental.
A24 Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química.
A25 Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria.
A28 Adquirir, avaliar e utilizar os principios básicos da actividade industrial, xestión e organización do traballo.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer os distintos medios de comunicación de resultados e información na Química, ao longo da historia e na actualidade A16
A24
A25
A28
B3
B7
C6
Coñecer os métodos de investigación actuais e pasados, e a influencia do entorno no cambio de métodos A16
A23
A25
C6
C7
Aprender a utilizar os distintos medios de acceder á información na Química, tanto escrita como audiovisual e on-line A16
A24
A25
A28
B2
B4
C3
Coñecer e comprender as distintas vías que levan aos resultados no proceso da investigación química. Coñecer a estructura das distintas entidades de investigación na sociedade actual e coñecer os distintos métodos de publicación de resultados no ámbito científico e profesional A16
A25
A28
B3
B5
B7
C8
Coñecer, aprender e valorar de xeito crítico a ética na investigación e na obtencón de resultados. Coñecer e xulgar as conductas responsables, a boa praxis. Observar e correxir errores e neglixencia no traballo cotián A21
A23
A25
A28
B3
B6
B7
C4
Coñecer e comprender a relación entre sociedade, ciencia e industria na actualide a ao longo do tempo, incluindo tanto o impulso positivo como as interferencias A24
A25
A28
B2
B3
B6
B7
C4
C5
C8

Contidos
Temas Subtemas
BLOQUE I: Orixe e desenvolvemento da investigación e das teorías Tema 1.- Os comenzos da Ciencia moderna
Tema 2.- Os comenzos da Química moderna
Tema 3.- A revolución científica
Tema 4.- A revolución Química
Tema 5.- Os métodos da Ciencia I
Tema 6.- Os métodos da Ciencia II
Tema 7.- Os métodos da Ciencia III
Tema 8.- A práctica da Ciencia
BLOQUE II: A comunicación de resultados Tema 9.- Fontes de información I
Tema 10.-Fontes de información II
Tema 11.-Decisións, difusión e availación de resultados
Tema 12.-Conducta responsabel en ciencia
Tema 13.-Organización e financiación en ciencia
Tema 14.-Publicacións e sociedades científicas
Tema 15.- Propiedade intelectual e patentes
Tema 16.- Divulgación científica
BLOQUE III: Riesgos e beneficios da Química e da Industria Química para a Sociedad Tema 17.- Ciencia e tecnoloxía
Tema 18.- Química e industria I
Tema 19.- Química e industria II
Tema 20.- Ciencia e industria militar

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 32 32 64
Seminario 8 32 40
Traballos tutelados 8 32 40
Proba mixta 3 0 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Consistirá na exposición e explicación por parte do profesor dos conceptos fundamentais de cada tema. Dos sesións (de 1 hora) serán impartidas por persoal da biblioteca da Facultade de Ciencias para explicar os recursos e manexo avanzado na biblioteca.
Seminario Consisten en sesións interactivas (grupo reducido) nas que o profesor plantexa exemplos concretos relacionados coas sesións maxistrales. Realizarase o estudo de casos e se fomentará o debate entre os alumnos así como o manexo de diversa documentación científica.
Tamén se levarán a cabo sesións na aula de informática para realizar actividades de obtención de información científica usando bases de datos en red.
Traballos tutelados En sesións de grupo reducido o alumno terá que resolver de forma individual o grupal os problemas plantexados polo profesor, quien tutelará o traballo continuo do alumno. Trataranse problemas que relacionan a Química cos medios de comunicación, coa saúde, alimentación, medio ambiente, etc., fomentando o debate e discusión entre os alumnos, quienes deberán realizar un informe final o presentación oral do traballo desenvolvido de xeito indepediente polos alumnos e tutelado polo profesor.
Proba mixta Examen final no que se inclúen preguntas tipo test, de respuesta breve e de ensaio. Preténdese availar os coñecementos adquiridos polos alumnos así coma a súa capacidade de razoamento, síntese, redacción e espíritu crítico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Seminario
Traballos tutelados
Descrición
Ao longo de todas as sesións de grupos reducidos potenciarase a tutorización do alumno, axudándole a plantexar dúbidas así coma a resolvelas.

O alumno poderá asistir as tutorías individuales no despacho do profesor no horario correspondiente.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Seminario O traballo do alumno nestas sesións evalúase mediante a corrección de fichas feitas individual o grupalmente, así coma a participación do alumno nos debates e cuestións plantexadas na aula.
É obrigatoria a asistencia a todas as sesións na aula de informática e a realización de todas as actividades relacionadas con estas prácticas.
Competencias: A16, A24, A25, A28, B2, B3, B4, B5, B7, C3, C4, C6, C8.
30
Proba mixta Examen final que inclúe preguntas tipo test, de resposta breve e de ensaio. Realizarase na convocatoria oficial de febreiro e na segunda oportunidade de xullo.
Competencias: A23, A24, A25, A28, B3, C8
40
Traballos tutelados A availación levarase a caba tendo en conta os seguintes aspectos:
- participación e espíritu crítico demostrado polo alumno ao longo dos debates plantexados na aula.
- capacidade de síntese, razoamento, etc. reflectido nos traballos presentados de forma oral e/ou escrita.
Competencias: A24, A25, A28, B3, B4, B5, B7, C3, C5, C6, C7, C8.
30
 
Observacións avaliación

Para superar a materia hai dous requisitos básicos:

1) Asistencia regular a todas as actividades avaliables, sendo obrigatoria a realización das prácticas da aula de informática (análisis de fontes documentais).

2) Alcanzar unha cualificación mínima de 4 (sobre 10) en cada unha das actividades avaliadas. E para aprobar a materia, a suma de todas as actividades avaliadas non poderá ser inferior a 5 (sobre 10). De non alcanzarse dita puntuación mínima nalgunha das actividades e no caso de que a media sexa superior ou igual a 5 (sobre 10), a cualificación final será de suspenso (4.0).

O alumno obtendrá a cualificación de Non Presentado cando realice menos do 25% das actividades académicas programadas e non se presente a proba mixta (examen final).

No contexto de evaluación continua, as cualificacións obtidas nos seminarios e traballos tutelados se poderán conservar na segunda oportunidade de xullo. E a cualificación da proba mixta obtida en xullo sustituirá a obtida na primeira oportunidade de febreiro.

Os alumnos avaliados na segunda oportunidade solo poderán optar a matrícula de honra se o número máximo destas para o curso non se esgotaron na primeira oportunidade.

Nos siguintes cursos académicos, o proceso de enseñanza-aprendizaxe, incluida a avaliación, volvería a comenzar o cal implica que o alumno deberá realizar todas as actividades programadas para o novo curso.


Fontes de información
Bibliografía básica Patricia Fara (2009). Breve historia de la ciencia . Editorial Ariel, Barcelona
W.H. Brock (1998). Historia de la química, serie: Ciencia y Tecnología . Editorial Alianza Editorial, 1998, Madrid
David C. Lindberg. (2002). Los inicios de la ciencia occidental . Editorial Paidós, Barcelona
Committee on Science, Engineering and Public Policy (EEUU) (1995). On Being a Scientist. National Academy Press
P. J. Bowler, I.R. Morus (2007). Panorama general de la ciencia moderna. Editorial Crítica, Madrid
Committee on Science, Engineering and Public Policy (EEUU) (1992). Responsible Science: Ensuring the Integrity of the Research Procces, vol.1.. National Academic Press, Washington
A.F. Chalmers (1993). ¿Qué es cosa llamada ciencia?. Siglo XXI, Madrid

A continuación indícanse algunhas páxinas web coas as que se traballará:

- http://www.udc.es/biblioteca

- http://echa.europa.eu/

-http://ec.europa.eu/index_es.htm

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

- É moi recomendable ter coñecementos de inglés a nivel comprensión de lectura medio porque unha gran parte da bibliografía está en inglés. Requírense aptitudes de redacción ordenada de documentos e familiaridade co uso de ferramentas informáticas comúns (procesador de textos, acceso a internet)



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías