Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Edafoloxía Código 610G02045
Titulación
Grao en Bioloxía
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Navegación e da Terra
Coordinación
Paz Gonzalez, Antonio
Correo electrónico
antonio.paz.gonzalez@udc.es
Profesorado
Paz Gonzalez, Antonio
Vidal Vázquez, Eva
Correo electrónico
antonio.paz.gonzalez@udc.es
eva.vidal.vazquez@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Recoñecer distintos niveis de organización nos sistemas vivos.
A6 Catalogar, avaliar e xestionar recursos naturais.
A18 Levar a cabo estudos de produción e mellora animal e vexetal.
A20 Muestrear, caracterizar e manexar poboacións e comunidades.
A21 Deseñar modelos de procesos biolóxicos.
A22 Describir, analizar, avaliar e planificar o medio físico.
A23 Avaliar o impacto ambiental. Diagnosticar e solucionar problemas ambientais.
A24 Xestionar, conservar e restaurar poboacións e ecosistemas.
A26 Deseñar experimentos, obter información e interpretar os resultados.
A27 Dirixir, redactar e executar proxectos en Bioloxía.
A28 Desenvolver e implantar sistemas de xestión relacionados coa Bioloxía.
A29 Impartir coñecementos de Bioloxía.
A30 Manexar adecuadamente instrumentación científica.
A31 Desenvolverse con seguridade nun laboratorio.
A32 Desenvolverse con seguridade no traballo de campo.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar en colaboración.
B6 Organizar e planificar o traballo.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nunha contorna de traballo.
B8 Sintetizar a información.
B9 Formarse unha opinión propia.
B10 Exercer a crítica científica.
B11 Debater en público.
B12 Adaptarse a novas situacións.
B13 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Esta disciplina presenta particular interés para la Biología Ambiental, dado el papel del suelo en los ecosistemas terrestres. En efecto, el suelo es el eslabón inicial de muchas cadenas tróficas en los ecosistemas naturales y los agroecosistemas y además costituye el soporte de los espacios antropizados o influenciados por el hombre, tanto en áreas urbano-industriales como en el entorno de las vías de comunicación. A1
A6
A20
A21
B1
B3
B8
B11
C1
C4
C5
Los contenidos teóricos y prácticos de esta materia deben de contribuir a ampliar el abanico de técnicas instrumentales que pueden manejar los alumnos de la licenciatura de Biología de la UDC, complementando la formación recibida en otras asignaturas. A22
A23
A24
A29
A30
B2
B3
B10
B12
C2
C4
C7
C8
El conocimiento científico del suelo es importante para un Biólogo sobre todo desde una perspectiva ecológica. En efecto, el suelo, como componente esencial del medioambiente, debe de contribuir a comprender procesos importantes como los ciclos biogeoquímicos, la estructura de los ecosistemas y los factores que determinan la producción primaria. A1
A18
A26
A27
A28
A31
A32
B4
B5
B6
B7
B13
C3
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C6
C8
El suelo actúa como sustrato de las comunidades vegetales, adsorbente y absorbente de los elementos nutritivos, es decir soporta la vida de numerosos organismos vegetales y animales. Por tanto, se presta particular atención al análisis de la edafosfera como un medio organizado, complejo y dinámico, en la zona de contacto entre la biosfera, la litosfera, la hidrosfera y la atmósfera. A6
A18
A21
A22
A23
A24
A31
A32
B2
B3
B6
B9
B12
C2
C3
C5
C6
Estudios de impacto ambiental, teniendo en cuenta la diversidad del suelo. Resolver problemas relacionados con la contaminación y recuperación de suelos A6
A18
A20
A23
A26
A27
A28
A29
B2
B4
B6
B9
B13
C2
C3
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 20 40 60
Proba obxectiva 1 1 2
Prácticas de laboratorio 15 30 45
Traballos tutelados 4 20 24
Saídas de campo 5 10 15
Actividades iniciais 1 2 3
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesiones presentadas por el profesor sobre los temas centrales de la materia en las que se incentivará la participación de los alumnos.
Se trata de clases expositivas presenciales en grupo grande, en las que se expondrán los contenidos formativos teóricos. Al inicio de la clase se presentará una visión general del tema que se va a desarrollar y al final de la misma se hará un breve resumen de los conceptos más relevantes. El matrial audiovisula empleado será facilitado a los alumnos.
Proba obxectiva Prueba de tipo test y preguntas cortas de toda la materia de las clases magistrales
Prácticas de laboratorio Se realizarán análisis de suelos encaminados determinar la composición y las propiedades físicas, química y biológicas del mismo, así como el estatus nutritivo.
En cada grupo de prácticas se formaran equioos de dos a tres alumnos.
Traballos tutelados Se trata de trabajos académicos dirigidos. Trabajos individuales que implique la aplicación de conocimientos teóricos, que tendrán que exponer los alumnos. Discusión en común de las presentaciones.
Saídas de campo Se realizará una salida al campo con el fin de observar los principales tipos de suelos de Galicia. Al mismo timepo los alumnos se familiarizarán con los sitemas de clasificación
Actividades iniciais Presentación de la asignatura en el marco de los estudios de Biología Ambinetal. Aportaciones metodológicas de la Edafología en el grado de Biología.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Descrición
La atención personalizada se llevará a cabo a través de tutorias concertadas con los alumnos.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Valoración de la calidad del trabajo y de precisión en la exposición, asi como en la capacidad de defensa de los argumentos planteados. Valoración de la fase de discusión. 20
Prácticas de laboratorio Evaluación continua y valoración del cuaderno de laboratoio 10
Actividades iniciais Valoradas conjuntamente con las clases magistrales. 2
Sesión maxistral Se valorarán mediante pruebas tipo test y preguntas corta de los contenidos tratados en la materia.
Dos exámenes parciales y un examen final.
60
Saídas de campo Se valorará particularmente el interés y participación de los alumnos durante la salida al campo. Se tendrá en cuenta la presentación de un cuaderno o de fichas con actividades de campo. 8
 
Observacións avaliación

La asignatura puede ser superada globalmente por evaluación contínua, de acuerdo con los criterios de evaluación del plan Bolonia.

Para obtener la calificación de no presentado, el alumno no podrá haber participado en más de un 60% de las actividades programadas.

La nota de las actividades superadas en la primera oportunidad se mantiene para la segunda oportunidad.
Para obtener aprobado se requiere al menos un cinco de nota media


Fontes de información
Bibliografía básica

PORTA CASANELLAS, J. LÓPEZ AVEVEDO, M y ROQUERO, C. 2003. Edafología para la agricultura y el medio ambiente. Ediciones Mundi-Prensa.960 pp.

PORTA CASANELLAS, J. LÓPEZ AVEVEDO, M y POCH, R.M. 2008. Introducción a la Edafologia: uso y protección del suelo. Ediciones Mundi-Prensa. 451 pp.

WRB. 2006. World Referente Base for Soil Resources. Wageningen/Roma.

LAL, R. (2002). Encyclopedia of Soil Science. Marcel Dekker.

Bibliografía complementaria

Recursos web:

www.iuss.org

www.edafologia.ugr.es

www.soilerosion.net

Mapas de suelos de las cuatro provincias de Galicia y diversas provincias de España


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Xeoloxía/610G02004
Xeografía: Xeografía física/610G02006

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías