Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Sistemas Hidráulicos e Neumáticos Código 631G02502
Titulación
Grao en Enxeñaría Mariña
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Enerxía e Propulsión Mariña
Coordinación
Rodriguez Fernandez, Angel A.
Correo electrónico
a.rodriguez@udc.es
Profesorado
Rodriguez Fernandez, Angel A.
Correo electrónico
a.rodriguez@udc.es
Web http://www.udc.es
Descrición xeral Tiene como obajtivos la enseñanza de la interpretación y cálculo de los circuitos hidráulicos y neumáticos.
Es la tecnología que emplea un líquido, bien agua o aceite (normalmente aceites especiales) o aire, como modo de transmisión de la energía necesaria para mover y hacer funcionar mecanismos. La hidráulica y la neumática son parte de la Mecánica de Fluidos, que se encargan del diseño y mantenimiento de los sistemas hidráulicos y/o neumáticos empleados por la industria en general, con el fin de automatizar los procesos productivos, crear nuevos elementos o mejorar los ya existentes.
El alumno debe tener conocimientos de Mecánica de Fluidos y Mecánica, además de una sólida base Física y Matemática.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Capacidade para a realización de inspeccións, medicións, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, planos de labores e certificacións nas instalacións do ámbito da súa especialidade.
A4 Capacidade de analizar e valorar o impacto social e ambiental das solucións técnicas, así como a prevención de riscos laborais no ámbito da súa especialidade.
A7 Capacidade para a operación e posta en marcha de novas instalacións ou que teñan por obxecto a construción, reforma, reparación, conservación, instalación, montaxe ou explotación, realización de medicións, cálculos, valoracións, taxacións, peritacións, estudos, informes, e outros traballos análogos de instalacións enerxéticas e industriais mariñas, nos seus respectivos casos, tanto con carácter principal como accesorio, sempre que quede comprendido pola súa natureza e característica na técnica propia da titulación, dentro do ámbito da súa especialidade, é dicir, operación e explotación.
A8 Capacidade para realizar actividades inspectoras de acordo co establecido na normativa europea referente ao control polo estado do porto.
A9 Realizar informes técnicos de incidentes con incendios, no ámbito da súa especialidade.
A11 Observar prácticas de seguridade no traballo, no ámbito da súa especialidade.
A12 Interpretar e representar correctamente o espazo tridimensional, coñecendo os obxectivos e o emprego dos sistemas de representación gráfica.
A13 Levar a cabo automatizacións de procesos e instalacións marítimas.
A14 Avaliación cualitativa e cuantitativa de datos e resultados, así como a representación e interpretación matemáticas de resultados obtidos experimentalmente.
A15 Manexar correctamente a información procedente da instrumentación e sintonizar controladores, no ámbito da súa especialidade.
A17 Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A18 Redacción e interpretación de documentación técnica.
A19 Coñecer as características e limitacións dos materiais utilizados para a reparación de buques e equipos.
A20 Ser capaz de identificar, analizar e aplicar os coñecementos adquiridos nas distintas materias do Grao, a unha situación determinada formulando a solución técnica máis axeitada dende o punto de vista económico, ambiental e de seguridade.
A21 Capacidade para exercer como Oficial de Máquinas da Mariña Mercante, unha vez superados os requisitos esixidos pola Administración Marítima.
A22 Capacidade para manter e reformar instalacións e reformas de equipos de cuberta, instalacións contra incendios, dispositivos e medios de salvamento e todos aqueles elementos relacionados coa seguridade da navegación, dentro do ámbito da súa especialidade, é dicir, operación e explotación.
A23 Capacidade para a realización das actividades inspectoras relacionadas co cumprimento dos convenios internacionais de obrigado cumprimento, en todo o referido a buques en servizo, sempre que se circunscriban ao ámbito Da súa especialidade.
A29 Realizar operacións de explotación óptima das instalacións do buque.
A30 Operar, reparar, manter, reformar, optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñaría mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; propulsión eléctrica e propulsión con turbinas de gas; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control do buque; as instalacións auxiliares do buque, tales como instalacións frigoríficas, sistemas de goberno, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, separadores de sentinas, grupos electróxenos, etc.
A31 Operar, reparar, manter e optimizar as instalacións auxiliares dos buques que transportan cargas especiais, tales como quimiqueiros, LPG, LNG, petroleiros, cementeiros, Ro-Ro, Pasaxe, botes rápidos, etc.
A32 Coñecer o balance enerxético xeral, que inclúe o balance termo-eléctrico do buque, ou sistema de mantemento da carga, así como a xestión eficiente da enerxía respectando o medio.
A35 Emprego do inglés escrito e falado.
A36 Facer funcionar os dispositivos de salvamento.
A37 Manter a navegabilidade do buque.
A38 Manter os sistemas de maquinaria naval, incluídos os sistemas de control.
A39 Operar alternadores, xeradores e sistemas de control.
A40 Operar a maquinaria principal e auxiliar e os sistemas de control correspondentes.
A41 Operar os sistemas de bombeo e de control correspondentes.
A43 Prevención, control e loita contra incendios a bordo.
A44 Realizar unha garda de máquinas segura.
A53 Realizar operacións de mantemento e explotación óptima de instalacións marítimo - industriais.
A54 Operar, reparar, manter e optimizar a nivel operacional as instalacións industriais relacionadas coa enxeñaría mariña, como motores alternativos de combustión interna e subsistemas; turbinas de vapor e de gas, caldeiras e subsistemas asociados; ciclos combinados; equipos eléctricos, electrónicos, e de regulación e control; as instalacións auxiliares, tales como instalacións frigoríficas, instalacións de aire acondicionado, plantas potabilizadoras, grupos electróxenos, etc.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaboradora.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B9 Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que lle doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións.
B10 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B11 Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razoamento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Adquirir el conocimiento teórico y práctico del funcionamiento y de la aplicación de los distintos elementos hidráulicos y neumáticos industriales. Interpretación y desarrollo analítico de esquemas y planos. Selección de los elementos hidráulicos y neumáticos. A1
A4
A7
A8
A9
A11
A12
A13
A14
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A29
A30
A31
A32
A35
A36
A37
A38
A39
A40
A41
A43
A44
A53
A54
B1
B2
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: INTRODUCCIÓN 1.- INTRODUCCIÓN A LA OLEONEUMÁTICA
2.- HISTORIA
TEMA 2: FUNDAMENTOS 1.- PRINCIPIOS BÁSICOS
2.- APLICACIONES
3.- COMPONENTES DE UN SISTEMA
TEMA 3: CONSIDERACIONES GENERALES 1.- SIMBOLOGÍA: CONSIDERACIONES GENERALES
TEMA 4: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA I 1.- VÁLVULAS DIRECCIONALES
TEMA 5: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA II 1.- BOMBAS Y COMPRESORES
TEMA 6: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA III 1.- CONEXIONES
TEMA 7: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA IV 1.- ACCIONAMIENTOS
TEMA 8: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA V 1.- INSTRUMENTOS DE MEDICIÓN Y MANTENIMIENTO
TEMA 9: TECNOLOGÍA OLEONEUMÁTICA VI 1.- MECANISMOS (ACTUADORES)
TEMA 10: INTERPRETACIÓN DE PLANOS 1.- APLICACIONES
TEMA 11: APLICACIÓN DE LOS SISTEMASOLEONEUMÁTICOS DE POTENCIA 1.- ESTRUCTURA Y ANÁLISIS DE FUNCIONAMIENTO DE LOS SISTEMAS OLEONEUMÁTICOS DE POTENCIA

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados 0 40 40
Prácticas a través de TIC 0 10 10
Prácticas de laboratorio 10 0 10
Proba obxectiva 4 0 4
Sesión maxistral 76 0 76
Esquemas 10 0 10
 
Atención personalizada 0 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Se les pondrán a los alumnos una serie de ejercicios consistentes en la realización de unos circuitos de sistemas hidráulicos o neumáticos para que los desarrollen con unas condiciones determinadas. Tienen que llegar a unas conclusiones, para lo cual, serán tutelados por el profesor de la materia.
Prácticas a través de TIC Se les pondrán una serie de ejercicios a través de las TIC con la finalidad de que los ejecuten y puedan ser calificados por el profesor en dicho soporte.
Prácticas de laboratorio Se harán prácticas en el laboratorio de la materia, dentro de las limitaciones del propio laboratorio.
Proba obxectiva Un examen de evaluación final en el que entra, con seguridad, la simbología.
Sesión maxistral En la que se explicará todo el Programa de la Asignatura desarrollado en el Apartado "Contidos".
Esquemas Los alumnos tendrán que realizar una serie de esquemas oleoneumáticos para comprobar su grado de madurez en la comprensión de la simbología y funcionalidad de los sistemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Proba obxectiva
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Esquemas
Prácticas a través de TIC
Descrición
Se tratará de que sean clases activas, con la participación de los alumnos y que el trabajo de los mismos no sea sólo individual sino también en grupo o por grupos. Existirán también, además de las tutorías presenciales, las online a través del correo electrónico o por Moodle.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio La realización correcta de todas las prácticas conllevará un 10% 10
Proba obxectiva La Prueba Objetiva tendrá la calificación restante del 60%, pudiendo, en aquellos casos en los que vaya perfecta, compensar la carencia de otro apartado, con lo que podría superar la calificación. 60
Sesión maxistral La asistencia a clase puntúa hasta un 10 %. 10
Traballos tutelados Los trabajos tutelados, 10% 10
Esquemas Este apartado puntúa en la prueba objetiva. 0
Prácticas a través de TIC Los ejercicios encargados para la realización a través de las TIC, un 10% 10
 
Observacións avaliación

Los criterios de evaluación contemplados en los cuadros A-III/1 y A-III/2 del Código STCW y sus enmiendas relacionados con esta materia se tendrán en cuenta a la hora de diseñar y realizar la evaluación.


Fontes de información
Bibliografía básica


  • SMC INTERNATIONAL TRAINING. NEUMÁTICA. PARANINFO 2000
  • I.M.I. Norgren, S.A. Cálculo y diseño de circuitos en aplicaciones neumáticas. Marcombo,1998
  • Manual de oleohidráulica Industrial. Vickers Systems, 1993.
  • Fundamentos y componentes de la oleohidráulica. Training hidráulico, compendio 1. Mannesmann Rexroth,1991.
Bibliografía complementaria
  • Robert L. Mott. Mecánica de fluidos aplicada. Prentice Hall, 1996.
  • Claudio Mataix. Mecánica de fluidos y máquinas hidráulicas. Ediciones del Castillo, 1986

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Física I/631G02103
Física II/631G02108
Mecánica e resistencia de Materiais/631G02201
Mecánica de Fluidos/631G02208

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías