Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A8 |
Fomentar un clima que facilite a aprendizaxe e poña en valor as achegas dos estudantes. |
A11 |
Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada. |
A12 |
Analizar críticamente o desempeño da docencia, das boas prácticas e da orientación utilizando indicadores de calidade. |
A14 |
Coñecer e aplicar metodoloxías e técnicas básicas de investigación e avaliación educativas e ser capaz de deseñar e desenvolver proxectos de investigación, innovación e avaliación. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C6 |
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
C7 |
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. |
C8 |
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
- Conocer y analizar las características históricas de la investigación en Didáctica de las Ciencias
- Valorar la aportación de las publicaciones y congresos al campo del conocimiento de ala Didáctica de las Ciencias
- Identificar los problemas y desafíos actuales de las investigaciones en el área
- Conocer las metodologías investigativas más comunes que se utilizan en este campo
- Valorar críticamente la importancia de la investigación e innovación en la práctica de aula del profesor de ciencias
- Desarrollar criterios para la selección y valoración de investigaciones y propuestas innovadoras docentes, útiles para la educación secundaria.
- Adquirir las estrategias necesarias que permitan diseñar y desarrollar proyectos de investigación e innovación |
AP8 AP11 AP12 AP14
|
|
CM1 CM6 CM7 CM8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Bloque 1. A investigación no Ensino das Ciencias. Finalidades da Educación Científica en Secundaria.
Bloque 2. Estratexias de avaliación de propostas innovadoras de Ensino das Ciencias |
1. Por qué e para qué investigar dende a Didáctica de las Ciencias
2. Revisión histórica, estado actual e novos desafíos
3. Metodoloxías de estudio
4. Liñas de investigación e a súa interacción coa práctica de aula.
1. Coñecemento Didáctico do Contido
2. A investigación acción, forma de mellorar o Ensino das Ciencias en Educación Secundaria.
|
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Análise de fontes documentais |
4 |
8 |
12 |
Presentación oral |
4 |
16 |
20 |
Investigación (Proxecto de investigación) |
0 |
8 |
8 |
Proba de ensaio |
2 |
6 |
8 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Análise de fontes documentais |
Uso de bibliografía relevante para a temática da materia con actividades específicamente deseñadas para a análise da documentación |
Presentación oral |
Estudo de diferentes propostas, a través da exposición verbal con interacción, a través de diálogo, enunciación de cuestións e respondendo dúbidas de forma dinámica. |
Investigación (Proxecto de investigación) |
Proceso de ensino orientado á aprendizaxe do estudantado empregando actividades de carácter práctico que plantean situacións-problema, que deben resolver empregando o método científico: identificar o problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, enunciar hipóteses, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións do traballo realizado. |
Proba de ensaio |
Análise individual dunha situación, problema, proposta...relacionada cunha investigación sobre ensino das ciencias |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
Análise de fontes documentais |
|
Descrición |
Durante a fase de realización programaranse sesións cos estudantes para orientar e resolver cuestións concretas relativas ao traballo. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Investigación (Proxecto de investigación) |
Valoraranse as habilidades asociadas ao desenvolvemento da metodoloxía científica: identificación de problemas, deseño procedimental, análise e interpretación de resultados e emisión de conclusións.
A súa realización é de carácter obrigatorio e para superala cómpre acadar o 50% da calificación indicada. |
30 |
Proba de ensaio |
Valorarase a adquisición de coñecementos e destrezas derivados da impartición do curso e, especialmente, a capacidade analítica e interpretativa do alumnado. A súa realización é de carácter obrigatorio e para superala cómpre acadar o 50% da calificación indicada. |
50 |
Análise de fontes documentais |
Valorarase a calidade e rigorosidade dos documentos analizados. A súa realización é de carácter obrigatorio e para superala cómpre acadar o 50% da calificación indicada. |
10 |
Presentación oral |
Valorarase a calidade de comunicación e rigorosidade dos contidos nas exposicións orais en aula, así como a participación nas realizadas por outros estudantes. A súa realización é de carácter obrigatorio e para superala cómpre acadar o 50% da calificación indicada. |
10 |
|
Observacións avaliación |
Para ser avaliado na primeira oportunidade é requisito imprescindible unha asistencia mínima ao 80% das sesións da materia.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
(). .
De Pro Bueno, Antonio (1999). ¿Qué investigamos?, ¿como lo hacemos?, ¿A qué conclusiones llegamos?,: tres preguntas que hacen pensar.. In C. Martínez Losada & S. García Barros (Eds.),La Didáctica de las Ciencias. Tendencias act
Marbá-Tallada, A.; Márquez Bargalló, C. (2010). ¿Que opinan los estudiantes de las clases de ciencias? Un estudio transversal de Sexto de Primaria a Cuarto de ESO.. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 19-30.
Sanmartí, Neus (2007). 10 Ideas Clave. Evaluar para aprender . Barcelona. Ed.Graó
Mellado, V. (1996). Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en formación inicial de primaria y secundaria. . . Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 289-302.
Sanmartí, Neus (2008). Contribuciones y desafíos de las publicaciones del área de educación en ciencias en la construcción y consolidación de la identidad del área: la experiencia de la revista Enseñanza de las Ciencias. . Enseñanza de las Ciencias, 26(3), 301-310.
Reiss, Michael J. (2006). Desarrollo de un curso de Biología contextualizado en el bachillerato: el caso del Proyecto Salters-Nuffield Advanced Biology. . Enseñanza de las Ciencias, 24 (3), 429-438.
Gil Pérez, D. (1994). Diez años de investigación en didáctica de las ciencias: realizaciones y perspectivas. Enseñanza de las Ciencias, 12(2), 154-164.
Porlán, Rafael; Martín del Pozo, Rosa; Rivero, Ana; Harres, Joao; Azcárate, Pilar y Pizzato, Michell (2010). El cambio del profesorado de ciencias I: marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 31-47.
Azcárate Goded, Pilar y Cuesta Fernández, Josefa (2005). El profesorado novel de Secundaria y su práctica. Estudio de un caso en las áreas de Ciencias. Enseñanza de la Ciencias, 23 (3), 393-402.
Banet, E. (2010). Finalidades de la educación científica en Educación Secundaria: Aportaciones de la investigación educativa y opinión de los profesores.. Enseñanza de las Ciencias, 28(2), 199-214.
Banet, E. (2007). Finalidades de la educación científica en Educación Secundaria: Opinión del profesorado sobre la situación actual.. Enseñanza de las Ciencias, 25 (1), 5-20.
Jiménez Alexandre, María Pilar (2008). La publicación como proceso de diálogo y aprendizaje: el papel de artículos y revistas en la didáctica de las ciencias. . Enseñanza de las Ciencias, 26(3), 311-320 .
Marín Martínez, N.; Cárdenas Salgado, F.A. (2011). Valoración de los modelos más usados en la enseñanza de las ciencias basados en la analogía "El alumno como científico".. Enseñanza de las Ciencias, 29(1), 35-46. |
Monografías:
Alambique, nº 7 (1996). Las ideas del alumnado en Ciencias. Barcelona. Graó
Alambique, nº 50 (2007). Internet en la enseñanza de las ciencias. Barcelona, Graó
Alambique, nº 52 (2007). Enseñar y aprender investigando. Graó
Revistas de consulta
- Alambique y Aula: http://alambique.grao.com/revistas/
- Enseñanza de las Ciencias: http://ensciencias.uab.es/
- Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias: http://www.apac-eureka.org/revista/
- Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias: http://www.saum.uvigo.es/reec/
|
Bibliografía complementaria
|
|
As fontes de información sobre proxectos de innovación completaranse durante o desenvolvemento do programa. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|