Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Trastornos da lectura. a escritura e o cálculo Código 652G04023
Titulación
Grao en Logopedia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía Evolutiva e da Educación
Coordinación
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Profesorado
Vieiro Iglesias, Maria del Pilar
Correo electrónico
pilar.vieiro@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia se dirige a la especialización en el tratamiento de dificultades en la lectura, la escritura y el cálculo o dominio del lenguaje escrito en general. Está orientada a dotar a los alumnos de los conocimientos y competencias necesarios para aplicar criterios adecuados en la identificación,
evaluación, diagnostico e intervención logopèdica en niños, jóvenes y adultos con trastornos en el lenguaje escrito tanto en ámbitos educativos como clínicos.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A4 Coñecer e integrar os fundamentos educativos da Logopedia: Procesos de ensino e aprendizaxe.
A5 Coñecer e integrar os fundamentos metodolóxicos para a investigación en Logopedia.
A8 Coñecer os fundamentos do proceso de avaliación e diagnóstico.
A9 Coñecer e aplicar os modelos, técnicas e instrumentos de avaliación.
A11 Redactar un informe de avaliación logopédica.
A12 Realizar unha avaliación tras a intervención.
A13 Coñecer os principios xenerais de la intervención logopédica.
A14 Coñecer as funcións da Intervención logopédica: prevención, educación, reeducación, rehabilitación e tratamento.
A15 Coñecer e aplicar os modelos e as técnicas de intervención.
A21 Saber deseñar e elaborar informes logopédicos.
A22 Saber deseñar, programar e avaliar a actuación logopédica.
A28 Adquirir un coñecemento práctico en intervención logopédica (formación práctica en ámbitos escolares, clínico-sanitarios e asistenciais).
A29 Adquirir a formación práctica para o traballo individual, grupal, cooperativo e de mediación con facilitador.
A30 Coñecer a actuación profesional e os contornos onde se desenvolve a práctica.
B1 Acceso, selección e xestión das fontes de información relevantes para a práctica profesional.
B2 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B3 Apreciar as distintas manifestacións da diversidade.
B6 Capacidade de adaptarse aos cambios.
B8 Capacidade de observar e de escoitar de forma activa.
B9 Capacidade de organizar e planificar.
B10 Capacidade para motivarse e procurar a calidade na actuación profesional.
B13 Coñecer e manexar as novas tecnoloxías da comunicación e da información.
B18 Ser creativo no exercicio da profesión.
B20 Ter iniciativa e espírito emprendedor.
B21 Tomar decisións con autonomía e responsabilidade.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocer los procesos basicos de lecto-escritura A4
Evaluar los procesos de lecto-escritura A5
A9
Detectar las principales dificultades en el aprendizaje y desarrollo de la lectura A22
A30
B8
Diseñar tareas de intervención funcional de los procesos de lecto-escritura A11
B9
B13
B18
C3
C6
Conocer los principales programas de intervención en dificultades de lecto-escritura A14
A15
Conocer las principales dificultades en la adquiisción del cálculo matemático A13
Evaluar las distintas dificultades de aprendizaje en operaciones matemáticas A8
A9
A12
Diseñar pautas de intervención en sujetos con discalculia A15
A21
B8
B9
B10
B13
B20
B21
C6
A28
A29
B1
B2
B3
B6
C1
C3
C4
C7

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: PROCESOS BÁSICOS EN LECTURA

- PERCEPTIVO
- LÉXICO
-LA M.O.
TEMA 2.- ADQUISICIÓN Y DESARROLLO DE LA LECTURA. - MODELOS DE FUNCIONAMIENTO
- MODELO LOGOGÉN DE MORTON
- MODELOS CONTINUOS Y DISCRETOS
- MÉTODOS DE APRENDIZAJE
TEMA 3. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN LECTURA

RETRASO LECTOR
DISLEXIA
TEMA 4. PROCESOS BÁSICOS DE ESCRITURA ESCRITURA REPRODUCTIVA
ESCRITURA PRODUCTIVA
TEMA 5. ADQUISICIÓN Y DESARROLLO DE LA ESCRITURA MODELO DE HAYES Y FLOWER
MODELO DE BEREITER Y SCARDAMALIA
TEMA 6. DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN ESCRITURA RETRASO ESCRITOR
DISGRAFÍAS
TEMA 7. CÁLCULO: PROCESOS Y DIFICULTADES PROCESOS BÁSICOS IMPLICADOS EN EL CÁLCULO
DISCALCULIA: TIPOLOGÍA

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 21 15 36
Proba mixta 4 8 12
Traballos tutelados 25 25 50
Estudo de casos 22 10 32
 
Atención personalizada 20 0 20
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral CONSISTIRÁ EN UNA EXPOSICIÓN POR PARTE DE LA PROFESORA DE LOS ASPECTOS TEÓRICOS Y METODOLÓGICOS QUE DEBE CONOCER EL ALUMNO
Proba mixta PRUEBA TIPO TEST TRES ALTERNATIVAS (PENALIZACIÓN RESPUESTA INCORRECTA -0,5).
Traballos tutelados ELABORACIÓN GUIA DE INTERVENCIÓN
Estudo de casos RESOLUCIÓN DE CASOS PRESENTADOS EN LAS CLASES INTERACTIVAS

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
LA PROFESORA GUIARÁ Y SUPERVISARÁ EL TRABAJO INDIVIDUAL: GUÍA DE INTERVENCIÓN
LA PROFESORA PRESENTARÁ EN LA CLASE INTERACTIVA EL CASO ELEGIDO Y SUPERVISARÁ SU REALIZACIÓN Y LA RESOLUCIÓN GRUPAL DEL MISMO.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Sesión maxistral Se tendrá en cuenta la asistencia a la clase expositiva 5
Proba mixta Está prueba tendrá el mayor porcentaje en la nota de la materia 70
Estudo de casos Se plantearán casos a los que los alumnos tendrán que dar una solución de intervención logopédica. 15
Traballos tutelados Trabajos de grupo sobre temas especificos abordados en el temario de la asignatura, tras la aprobación del guión por la profesora. Serán trabajos de carácter voluntario en el que se valorarán la iniciativa del alumno, la búsqueda de información, la investigación, el desarrollo de un tema, la originalidad, la expresión y coherencia en la trasmisión de la información, etc. Los trabajos serán presentados en las clases interactivas o en tutorías en dos formatos: Presentación impresa y en Power Point. 10
 
Observacións avaliación

Será obligatoria, salvo excepciones justificadas, la asistencia a las
clases interactivas para la admisión de los trabajos y prácticas. Los
alumnos tendrán que haber realizado las actividades propuestas en las
clases interactivas para presentarse a las pruebas mixtas de evaluación.


Fontes de información
Bibliografía básica José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, Santiago Vicente Martín, Lieven Verschaffel, Javier Ros (2014). o Processing of situational information in story Problem texts An Analysis from On-Line Measures: an analysis from on-line measures. The Spanish journal of psychology, ISSN 1138-7416, Vol. 17, 2014, págs. 1-14
José Orrantia Rodríguez, David Múñez Méndez, María Fernández, Laura Matilla (2012). o Resolución de problemas aritméticos: conocimiento conceptual y nivel de competencia en matemáticas. Aula abierta, ISSN 0210-2773, Vol. 40, Nº 3, 2012, págs. 23-32
VIEIRO, P.; PERALBO, M. Y GARCÍA, J.A. (1997). PROCESOS DE ADQUISICIÓ Y PRODUCCIÓN DE LA LECTO-ESCRITURA. APRENDIZAJE VISOR
VIEIRO, P Y GÓMEZ, I (20004). Psicología de la Lectura. PEARSON
VIEIRO, P. (2007). Psicopedagogía de la Escritura. PIRÁMIDE

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías