Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Fundamentos de Teoría e Xestión da Información Código 710G02005
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Francés
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Profesorado
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Web
Descrición xeral Materia que achega unha visión global e introductoria á teoría e xestión da información, e que proporciona os coñecementos e técnicas básicas para a recuperación da información e a súa representación a nivel de usuario.


Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Conocimiento de la naturaleza de la informacion y de los documentos, de sus diversos modos de producción y de su ciclo de gestión, de los aspectos legales y éticos de su uso y transferencia, y de las fuentes principales de información en cualquier soporte, y a lo largo del tiempo.
A2 Conocimiento, comprensión, aplicación y valoración de los principios teóricos y metodológicos, y de las técnicas para la planificación, organización y evaluación de sistemas, unidades y servicios de información.
A3 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos, y de las ténicas y normativas para la creación y autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambiio, y evaluación de la información y de los recursos informativos.
A5 Conocimiento y aplicación de las tecnologías de la información que se emplea en las unidades y servicios de información y en los procesos y transferencia de la información.
A6 Conocimiento de la realidad nacional e internacional en materia de políticas y servicios de información y de las industrias de la cultura.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B7 Comunicarse de manera efectiva en un entorno de trabajo.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis aplicada a la gestión y organización de la información.
B9 Capacidad de gestión de la información relevante.
B11 Habilidades en el uso de software genérico.
B16 Capacidad para la adaptación a cambios en el entorno.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponibles para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Analizar os procesos e as metodoloxías da información en organizacións de diferente complexidade. A1
B2
C5
Ser conscientes e aproveitar o impacto que as novas tecnoloxías teñen sobre todos os procesos e elementos da xestión da información. A5
B11
B16
C6
Recoñecer as necesidades de información e aprender a determinalas e formalizalas. A2
A3
B9
C7
Dominar a linguaxe técnica empregada en Documentación. B7
C1
Distinguir as principais estratexias de procura e obtención de información en distintos recursos de información. A6
B1
B2
B8
C3
Coñecer e manexar ferramentas bibliográficas a nivel de usuario. A5
B11
C3

Contidos
Temas Subtemas
1. INTRODUCIÓN Á TEORÍA DA INFORMACIÓN 1.1. Introdución: Das orixes da escritura á sociedade da información e do coñecemento
1.2. Conceptos principais.
2. TIPOLOXÍA DE BIBLIOTECAS, ARQUIVOS E MUSEOS 2.1. Concepto, funcións e tipoloxía de bibliotecas, centros de documentación, arquivos e museos.
2.2 Definición e tipos de documentos.
3. MANEXO DE FERRAMENTAS BIBLIOGRÁFICAS 3.1 Normas e estilos de citación e referencia bibliográfica.
3.2 Xestores bibliográficos.
3.3 Pautas de elaboración dunha bibliografía para traballos académicos.
4. BÚSQUEDA E RECUPERACIÓN DA INFORMACIÓN 4.1. Introdución á selección, recuperación e avaliación da información.
4.2. Estratexias de búsqueda de información.
5. XESTIÓN DA INFORMACIÓN NAS ORGANIZACIÓNS 5.1 Introdución: Conceptos, antecedentes e tendencias.
5.2 Principios da xestión de información.
5.3 Procesos e fases.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Discusión dirixida 6 6 12
Proba obxectiva 2 20 22
Sesión maxistral 23 4 27
Traballos tutelados 8 45 53
Lecturas 2 14 16
Prácticas a través de TIC 6 12 18
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Discusión dirixida Lectura e comentario de textos relevantes e/ou actuais que completen a formación do alumno.
Proba obxectiva
Método de avaliación dos coñecementos adquiridos polo alumnado. Haberá unha proba final obxectiva que computará para a cualificación global. Poderá tamén realizarse probas de autoevaluación para os diversos bloques temáticos.
Sesión maxistral
Desenvolvemento expositivo dos contidos esenciais correspondentes aos temas en que se divide o programa. Visualización de exemplos e modelos. Resposta a dúbidas e preguntas.
Traballos tutelados
Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. Os traballos serán individuais e elaboraranse de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas pola profesora.

Lecturas
Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.
Prácticas a través de TIC
Actividades de carácter práctico que permiten ao alumnado aprender de forma efectiva a teoría dun ámbito de coñecemento. Realizaranse procuras bibliográficas, procuras de información e consultas a diferentes recursos accesibles a través de Internet.


Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Traballos tutelados
Sesión maxistral
Descrición
Realizaranse tutorías individualizadas ou en grupo, nas que se abordarán dúbidas, ou outras cuestións vinculadas cos contidos da materia.

Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a docente irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Apoio directo ás cuestións expostas no desenvolvemento das diferentes prácticas.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Discusión dirixida
Valorarase a participación, a coherencia na exposición e a achega persoal.
5
Lecturas
Avaliarase a entrega na data establecida, síntese e reflexión persoal do asunto tratado.
5
Prácticas a través de TIC Avaliaranse as prácticas de acordo coa asistencia e a execución das prácticas sinaladas.

10
Traballos tutelados
Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, e entrega no prazo establecido.
35
Proba obxectiva
Valorarase a adecuación das respostas ás preguntas expostas, os coñecementos, a ausencia de erros, a achega persoal, así como a claridade, síntese e orde na exposición, e a presentación.
45
 
Observacións avaliación

A realización dos traballos tutelados é requisito imprescindible para presentarse á proba obxectiva. Para aprobar a materia deberán superarse tanto a proba obxectiva como os traballos tutelados. As notas dos traballos tutelados, individuais e en grupo, en caso de ser positivas, conservarase para as dúas probas sucesivas do ano académico; en caso de nota negativa, e tamén para as dúas probas sucesivas, poderase/n reelaborar o/o traballo/s presentado/s inicialmente ou presentar un novo traballo, sempre de acordo coa profesora.
As entregas da discusión dirixida, prácticas e lecturas terán que presentarse na data establecida. Nestes casos, non hai opción á súa repetición nin entrega posterior.

Fontes de información
Bibliografía básica
CLANCHY, John; BALLARD, Brigid. Cómo se hace un trabajo académico: guía práctica para estudiantes universitarios. 2ª ed. aum. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2000. CORDON GARCÍA, José Antonio et al. Libros electrónicos y contenidos digitales en la sociedad del conocimiento: mercado, servicios y derechos. Madrid: Pirámide, 2012 CRUZ MUNDET, José Ramón. Manual de archivística. 6ª ed. corr. y act. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2005. LÓPEZ YEPES, José Luís, ed. Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Madrid: Síntesis, 2004. 2 v. LÓPEZ YEPES, José Luís, coord. Manual de ciencias de la documentación. 2ª ed. Madrid: Pirámide, 2006. LÓPEZ YEPES, José. La sociedad de la documentación. Madrid: Fragua, 2011 MAGÁN WALS, José Antonio, ed. Tratado básico de biblioteconomía. 5ª ed. Madrid: Universidad Complutense, 2004. PONJUÁN DANTE, Gloria. Gestión de información: dimensiones e implementación para el éxito organizacional. Gijón: TREA, 2007. RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca. Apuntes sobre representación y organización de la información. Gijón: TREA, 2011.
Bibliografía complementaria
A bibliografía básica incrementarase ao longo do curso coa bibliografía básica e complementaria de cada tema, que incluirá artigos de revistas especializadas e recursos en Internet. Revistas especializadas Anales de Documentación. http://revistas.um.es/analesdoc/index BiD. http://www.ub.es/biblio/bid/ Boletín de la ANABAD. Pecia Complutense. http://www.ucm.es/BUCM/pecia/ El Profesional de la Información. Revista española de documentación científica. Revista general de información y documentación.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Bibliografía e Fontes de Información/710G02014
Fontes de Información Especializadas/710G02024
Natureza e Evolución das Unidades de Información/710G02031
Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía/710G02037

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías