Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Fontes de Información Especializadas Código 710G02024
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Francés
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Profesorado
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Web http:// www.udc.es/humanidades
Descrición xeral Materia que trata da identificación e coñecemento das principais fontes de información nas grandes ramas do coñecemento así como da súa utilización, deseño e avaliación

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Conocimiento de la naturaleza de la informacion y de los documentos, de sus diversos modos de producción y de su ciclo de gestión, de los aspectos legales y éticos de su uso y transferencia, y de las fuentes principales de información en cualquier soporte, y a lo largo del tiempo.
A2 Conocimiento, comprensión, aplicación y valoración de los principios teóricos y metodológicos, y de las técnicas para la planificación, organización y evaluación de sistemas, unidades y servicios de información.
A3 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos, y de las ténicas y normativas para la creación y autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambiio, y evaluación de la información y de los recursos informativos.
A4 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos para el estudio, el análisis, la evaluación y la mejora de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
A5 Conocimiento y aplicación de las tecnologías de la información que se emplea en las unidades y servicios de información y en los procesos y transferencia de la información.
A6 Conocimiento de la realidad nacional e internacional en materia de políticas y servicios de información y de las industrias de la cultura.
A7 Conocimiento de inglés.
A8 Habilidades para analizar, asesorar y formar a producores, usuarios y clientes de servicios de información, así como habilidades en los procesos de negocación y comunicación.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética y responsabilidad social como ciudadando y como profesional.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis aplicada a la gestión y organización de la información.
B9 Capacidad de gestión de la información relevante.
B10 Capacidad de uso y adaptación de diversas técnicas de comunicación oral y escrita con los usuarios de la información.
B11 Habilidades en el uso de software genérico.
B12 Conocimiento hablado y escrito de una lengua extranjera (con preferencia inglés).
B13 Capacidad de organización y planificación del trabajo propio.
B14 Capacidad de integración en equipos multidisciplinares.
B15 Reconocimiento de la diversidad y multiculturalidad en el ámbito del ejericio profesional.
B16 Capacidad para la adaptación a cambios en el entorno.
B17 Capacidad de dirección y liderazgo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponibles para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desenvolvimiento tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer as fontes de información máis relevantes en cada un dos grandes ámbitos de coñecemento. A1
A2
A4
B1
B3
C2
C3
C5
C6
C7
C8
Coñecer as metodoloxías de análises e avaliación das fontes de información segundo ámbitos de coñecemento. A3
A5
A8
B1
B2
B3
B9
C3
C5
C6
C7
Coñecer a realidade nacional e internacional no relativo a produtores e servizos de información. A1
A6
B3
B9
C2
C4
Utilizar adecuadamente as diferentes ferramentas de procura da información. A5
A7
B2
B3
B4
B9
B11
B12
B13
B16
C2
C3
C6
Deseñar e elaborar recursos de información A3
A8
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
C1
C2
C3
C4
C5
C6
C8
Saber compartir coñecementos e experiencias cou outros colegas. B5
B6
B14
C1
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción as fontes de información especializadas
1.1 Concepto. Evolución. Tipoloxía
1.2 Análise e avaliación das fontes de información especializadas.
2. Fontes de información en Humanidades
2.1 Introducción
2.2 Necesidades de información e documentación en Artes e Humanidades
2.3 Productores e servicios de información e documentación
2.4 Fontes de información multidisciplinares
2.5 Fontes de información especializadas por áreas temáticas
3. Fontes de información en Ciencias Sociais e Xurídicas
3.1 Introducción
3.2 Necesidades de información e documentación en Ciencias Sociais e Xurídicas
3.3 Productores e servicios de información e documentación
3.4 Fontes de información multidisciplinares
3.5 Fontes de información especializadas por áreas temáticas
4. Fontes de información en Ciencias
4.1 Introducción
4.2 Necesidades de información e documentación en Ciencias
4.3 Productores e servicios de información e documentación
4.4 Fontes de información multidisciplinares
4.5 Fontes de información especializadas por áreas temáticas
5. Fontes de información en Enxeñaría e Arquitectura
5.1 Introducción
5.2 Necesidades de información e documentación en Enxeñaría e Arquitectura
5.3 Productores e servicios de información e documentación
5.4 Fontes de información multidisciplinares
5.5 Fontes de información especializadas
6. Fontes de información en Ciencias da Saúde
6.1 Introducción
6.2 Necesidades de información e documentación en Ciencias da Saúde.
6.3 Productores e servicios de información e documentación
6.4 Fontes de información multidisciplinares
6.5 Fontes de información especializadas

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC 15 5 20
Proba obxectiva 2 20 22
Sesión maxistral 23 0 23
Lecturas 0 12 12
Traballos tutelados 7 63 70
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Actividades de carácter práctico que permiten ao alumnado aprender de forma efectiva a teoría dun ámbito de coñecemento. Identificación e selección de fontes e información. Búsqueda e recuperación de información. Avaliación de fontes de información.
Proba obxectiva Exame final escrito.
Sesión maxistral Desenvolvemento expositivo dos contidos esenciais correspondentes aos temas en que se divide o programa. Visualización de exemplos e modelos. Resposta a dúbidas e preguntas.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.
Traballos tutelados Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. Os traballos elaboraranse de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas pola profesora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales a docente irá marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.

Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.


Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Lecturas Avaliarase a entrega na data establecida, síntese e reflexión persoal do asunto tratado.
5
Prácticas a través de TIC Avaliaranse as prácticas de acordo coa asistencia e a execución das prácticas sinaladas.
10
Proba obxectiva Valorarase a adecuación das respostas ás preguntas expostas, os coñecementos, a ausencia de erros, a achega persoal, así como a claridade, síntese e orde na exposición, e a presentación.
35
Traballos tutelados Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, e entrega no prazo establecido. E a presentación oral.
50
 
Observacións avaliación
A realización dos traballos tutelados é requisito imprescindible para presentarse á proba obxectiva. Para aprobar a materia deberá superarse tanto a proba obxectiva como os traballos tutelados. As notas dos traballos tutelados, individuais e en grupo, en caso de ser positivas, conservarase para as dúas probas sucesivas do ano académico; en caso de nota negativa, e tamén para as dúas probas sucesivas, poderase/n reelaborar o/o traballo/s presentado/s inicialmente ou presentar un novo traballo, sempre de acordo coa profesora.
As prácticas e lecturas terán que presentarse na data establecida. Nestes casos, non hai opción á súa repetición nin entrega posterior.

Fontes de información
Bibliografía básica
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís. Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis, 2005. ALIA MIRANDA, Francisco. Fuentes de información para historiadores. Gijón: TREA, 1998. CARRIZO SAINERO, Gloria. La información en ciencias sociales. Gijón: TREA, 2000. CHAIN NAVARRO, Celia. Introducción a la gestión y recursos de información en ciencia y tecnología. Murcia: Universidad, 1995 CODINA BONILLA, Lluís. “Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos”. Revista española de documentación científica, v. 23, n. 1, 2000, pp. 9-44. CODINA BONILLA, Lluís. Análisis y métodos en Ciencias de la Información. http://www.lluiscodina.com/ CORDÓN GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUERO PULIDO, José Raúl. Manual de investigación bibliográfica y documental: teoría y práctica. Madrid: Pirámide, 2001. CORDON GARCÍA, José Antonio et al. Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010. FERRAN FERRER, Núria; PÉREZ-MONTORO, Mario. Búsqueda y recuperación de la información. Barcelona: UOC, 2009. GALLEGO LORENZO, Josefa; JUNCÀ CAMPDEPADRÓS, Manuela. Fuentes de información. Barcelona: UOC, 2009. Disponible en: http://ocw.uoc.edu/informacio-i-comunicacio/fonts-dinformacio-i/Course_listing LÓPEZ YEPES, José (Dir.). Diccionario enciclopédico de Ciencias de la Documentación. Madrid: Síntesis, 2004, 2 v. MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.). La información especializada en Internet. 2ª ed. corr. y aum. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2006. MERLO VEGA, José Antonio. Información y referencia en entornos digitales: desarrollo de los servicios bibliotecarios de consulta. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2009. ROMANOS DE TIRATEL, Susana. Guía de fuentes de información especializada: Humanidades y Ciencias Sociales. 2. ª ed. Buenos Aires: GREBYD, 2000.
Bibliografía complementaria
Revistas especializadas Anales de Documentación. http://revistas.um.es/analesdoc/index BiD. http://www.ub.es/biblio/bid/ Boletín de la ANABAD. http://www.anabad.org/boletin/ El Profesional de la Información. http://www.elprofesionaldelainformacion.com/ Revista española de documentación científica. http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc Revista general de información y documentación.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Documentación en Medios de Comunicación/710G02043
Bibliotecas Dixitais/710G02036
Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía/710G02037
Deseño de Recursos Informativos en Web/710G02039
Recuperación e Avaliación de Información Electrónica/710G02040

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Fundamentos de Teoría e Xestión da Información/710G02005
Bibliografía e Fontes de Información/710G02014

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías