Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Bibliotecas Dixitais Código 710G02036
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Francés
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Computación
Humanidades
Coordinación
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Profesorado
Perez Pais, Maria del Carmen
Rodriguez Luaces, Miguel
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
miguel.luaces@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo principal desta materia é introducir aos alumnos nos procesos e técnicas de planificación, construción e xestión de bibliotecas dixitais.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Conocimiento de la naturaleza de la informacion y de los documentos, de sus diversos modos de producción y de su ciclo de gestión, de los aspectos legales y éticos de su uso y transferencia, y de las fuentes principales de información en cualquier soporte, y a lo largo del tiempo.
A2 Conocimiento, comprensión, aplicación y valoración de los principios teóricos y metodológicos, y de las técnicas para la planificación, organización y evaluación de sistemas, unidades y servicios de información.
A3 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos, y de las ténicas y normativas para la creación y autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambiio, y evaluación de la información y de los recursos informativos.
A4 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos para el estudio, el análisis, la evaluación y la mejora de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
A5 Conocimiento y aplicación de las tecnologías de la información que se emplea en las unidades y servicios de información y en los procesos y transferencia de la información.
A6 Conocimiento de la realidad nacional e internacional en materia de políticas y servicios de información y de las industrias de la cultura.
A8 Habilidades para analizar, asesorar y formar a producores, usuarios y clientes de servicios de información, así como habilidades en los procesos de negocación y comunicación.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B8 Capacidad de análisis y de síntesis aplicada a la gestión y organización de la información.
B9 Capacidad de gestión de la información relevante.
B14 Capacidad de integración en equipos multidisciplinares.
B16 Capacidad para la adaptación a cambios en el entorno.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponibles para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desenvolvimiento tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer os conceptos básicos da arquitectura tecnolóxica das bibliotecas dixitais A1
A3
A5
A6
A8
B2
B5
B8
B9
C3
C4
C5
C8
Saber xestionar o proceso de dixitalización de contidos para unha biblioteca dixital A1
A3
A5
A6
A8
B2
B5
B8
B9
C3
C4
C5
C8
Saber planificar, crear e xestionar unha biblioteca dixital A1
A2
A3
A5
A6
A8
B2
B5
B8
B9
C3
C4
C5
C6
C8
Coñecer e poder aplicar linguaxes de marcado para catalogar documentos nunha biblioteca dixital A1
A3
A5
A6
A8
B2
B5
B8
B9
C3
C4
C5
C8
Coñecer conceptos básicos de preservación dixital de documentos A1
A3
A5
A6
A8
B2
B5
B8
B9
C3
C4
C5
C8
Coñecer os principios e elementos que configuran as bibliotecas dixitais desde o punto de vista documental A2
A3
A5
A6
B2
B5
B16
C3
C6
Coñecer e saber aplicar os principais formatos e estándares A1
A3
A4
A5
B4
B5
B14
C3
Identificar recursos de información, pautas e proxectos relativos a bibliotecas dixitais A1
A6
Coñecer e comprender a terminoloxía da materia A1
A3
C1
C2

Contidos
Temas Subtemas
Módulo de Documentación 1) Bibliotecas dixitais: concepto, características e evolución.

2) Planificación e xestión de bibliotecas dixitais.

3) A colección na biblioteca dixital: os procesos documentais.

4) Bibliotecas dixitais: avaliación, exemplos e proxectos.

Módulo de Informática 1) Arquitectura de bibliotecas dixitais

2) Dixitalización de contidos

3) Creación e xestión dunda biblioteca dixital

4) Linguaxes de marcado

5) Preservación dixital

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos 17 30 47
Lecturas 2 10 12
Sesión maxistral 21 0 21
Traballos tutelados 2 66 68
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Análise e resolución de situacións e problemas vinculados á planificación e xestión de bibliotecas dixitais.
Lecturas Inclúese baixo este epígrafe o resumo e comentario de lecturas, vídeos, conferencias, etc. Trátase de actividades que permiten profundar nos contidos traballados.
Sesión maxistral Desenvolvemento expositivo dos contidos esenciais correspondentes aos temas en que se divide o programa. Visualización de exemplos e modelos. Resposta a dúbidas e preguntas.
Traballos tutelados Estarán orientados á aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento dos docentes. Os traballos elaboraranse de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas polos profesores.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Estudo de casos
Descrición
Axuda e resolución de problemas.

Este tipo de atención terá especial peso nos traballos tutelados, para os cales os docentes irán marcando as pautas a seguir en cada caso, podendo propor as variacións ou modificacións necesarias.


Con carácter xeral, e en todas as metodoloxías aplicadas, utilizaranse as tutorías presenciais, o correo electrónico e a plataforma informática da UDC.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Computará a adecuación ás pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenvolvemento, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, e a entrega do traballo no prazo establecido.

Realizarase unha presentación oral do traballo que tamén se terá en conta na avaliación.
50
Estudo de casos Valoración da resolución, claridade expositiva e presentación dos casos. 30
Lecturas Avaliarase síntese e reflexión persoal do asunto tratado. 10
Sesión maxistral Participación e achegas de interese por parte dos estudantes, así como a resolución e entrega des exercicios curtos que se propoñan na presentación dos diferentes temas. 10
 
Observacións avaliación
PRIMEIRA OPORTUNIDADE

Para aprobar a materia é obligatorio:

  • Obter unha nota mínima gobal de 5 (sobre 10).
  • Unha NOTA MÍNIMA de 2 (sobre 5) nos traballos tutelados.
  • A presentación de todos os estudos de casos e as lecturas.
De non obter a nota mínima nos traballos tutelados ou de non presentar os estudos de casos e as lecturas, a notá máxima global da materia non será superior a un 4,9.

Terá cualificación de NON PRESENTADO calquera estudante que non realice a proba escrita teórica.


SEGUNDA OPORTUNIDADE

Poderán presentarse á segunda oportunidade ÚNICAMENTE aqueles/as estudantes que non superen a materia na primeira oportunidade. A recuperación de cada unha das partes farase da seguinte forma:

  • Traballos tutelados (50% da nota final): realización e presentación nas mesmas condicións que na primeira oportunidade.
  • Proba escrita teórica e práctica (50% da nota final): para recuperar a nota dos estudos de casos, as lecturas e as sesións maxistrais.
  • Se un/unha estudante decide non realizar a recuperación de algunha das partes, conservará a nota obtida na primeira oportunidade nesa parte.
  • Os/as estudantes con nota inferior a 2 nos traballos tutelados na primeira oportunidade deberán recuperalos obligatoriamente na segunda oportunidade para aprobar a materia.
  • Para aprobar a materia é obligatorio obter unha nota mínima de 2 sobre 5 no traballo tutelado, e de 5 sobre 10 na nota global.
  • Terá cualificación de NON PRESENTADO calquera estudante que non opte á recuperación de ningunha dúas partes.


DISPENSA ACADÉMICA

Aqueles/as estudantes con matrícula a tempo parcial e dispensa académica que lles exima da asistencia ás clases poderán, en primeira oportunidade, demostrar o seu coñecemento da materia mediante un exame teórico e práctico que valerá o 50% da nota e entregar os dous traballos tutelados. Para a segunda oportunidade, as condicións son as mesmas que as do resto do alumnado.


Fontes de información
Bibliografía básica MARTÍNEZ EQUIHUA, Sául (2007). Biblioteca digital: conceptos, recursos y estándares. Buenos Aires: Alfagrama
VOUSTSSÁS MÁRQUEZ, Juan (2006). Bibliotecas y publicaciones digitales. México: UNAM, Centro de Investigaciones Bibliotecológicas
FERRER SAPENA; Antonia; PESET MANCEBO, Fernanda; MORENO NÚÑEZ, María T.; LLORET ROMERO, Nùria (2005). Guía metodológica para la implantación de una biblioteca digital universitaria. Gijón: Trea
MORALES DEL CASTILLO, José Manuel (2011). Hacia la biblioteca digital semántica. Gijón: Trea
DÍEZ CARRERA, Carmen (2012). La biblioteca digital. Gijón: Trea

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Prevención e Conservación Documental/710G02038
Deseño de Recursos Informativos en Web/710G02039

Materias que continúan o temario
Informática Aplicada/710G02004
Análise Documental/710G02013
Informática Documental/710G02015
Aspectos Xurídicos de Acceso á Información/710G02020
Catalogación Formal de Documentos Electrónicos/710G02022
Fontes de Información Especializadas/710G02024
Bases de Datos Documentais/710G02025

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías