Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Fontes de Información en Ciencia e Tecnoloxía Código 710G02037
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Perez Pais, Maria del Carmen
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
Profesorado
Perez Pais, Maria del Carmen
Varela Orol, Concepción
Correo electrónico
carmen.perez.pais@udc.es
concepcion.varela@udc.es
Web http://www.udc.es/humanidades; http://hum236.cdf.udc.es/fh/
Descrición xeral Necesidades de información en Ciencia e Tecnoloxía. Análise, manexo e elaboración de recursos de información. Principais bases de datos, motores de busca, portais, repositorios, etc., en Ciencia e Tecnoloxía. Normas e patentes.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Conocimiento de la naturaleza de la informacion y de los documentos, de sus diversos modos de producción y de su ciclo de gestión, de los aspectos legales y éticos de su uso y transferencia, y de las fuentes principales de información en cualquier soporte, y a lo largo del tiempo.
A3 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos, y de las ténicas y normativas para la creación y autenticación, reunión, selección, organización, representación, preservación, recuperación, acceso, difusión e intercambiio, y evaluación de la información y de los recursos informativos.
A4 Conocimiento, comprensión y aplicación de los principios teóricos y metodológicos para el estudio, el análisis, la evaluación y la mejora de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
A5 Conocimiento y aplicación de las tecnologías de la información que se emplea en las unidades y servicios de información y en los procesos y transferencia de la información.
A6 Conocimiento de la realidad nacional e internacional en materia de políticas y servicios de información y de las industrias de la cultura.
A8 Habilidades para analizar, asesorar y formar a producores, usuarios y clientes de servicios de información, así como habilidades en los procesos de negocación y comunicación.
A9 Habilidades en la obtención, tratamiento e interpretación de datos sobre unidades y servicios de información, de los procesos de producción, transferencia y uso de la información y de la actividad científica.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamiento crítico, lógico y creativo.
B4 Trabajar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Trabajar de forma colaborativa.
B9 Capacidad de gestión de la información relevante.
B11 Habilidades en el uso de software genérico.
B12 Conocimiento hablado y escrito de una lengua extranjera (con preferencia inglés).
B13 Capacidad de organización y planificación del trabajo propio.
B14 Capacidad de integración en equipos multidisciplinares.
B15 Reconocimiento de la diversidad y multiculturalidad en el ámbito del ejericio profesional.
B16 Capacidad para la adaptación a cambios en el entorno.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desenvolverse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponibles para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desenvolvimiento tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
1. Coñecemento da natureza da información e dos documentos e principais fontes de información no campo da ciencia e a Tecnoloxía. A1
A4
A5
A6
A8
A9
B1
B2
B5
B14
B15
C3
C4
C6
C7
C8
2. Coñecer as metodoloxías de análise e avaliación das fontes de información en ciencia e Tecnoloxía A3
A4
A5
A8
B1
B2
B3
B9
B15
B16
C3
C4
C6
C8
3. Coñecer a realidade nacional e internacional nos procesos de produción, transferencia e uso da información científica e tecnolóxica A1
A4
A6
B1
B2
B3
B9
C4
C6
4. Utilizar axeitadamente as diferentes ferramentas de busca de información. A5
A8
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B9
B11
B12
B13
B16
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
Módulo 1. Información e Documentación en Ciencia e Tecnoloxía Tema 1. A comunicación científica e tecnolóxica: difusión, transferencia e divulgación
Tema 2. E-ciencia: Concepto. Ferramentas na rede
Tema 3. A información no ámbito empresarial: a vixiancia tecnolóxica
Tema 4. Medición das actividades en Ciencia e Tecnoloxía. Os Observatorios de Ciencia e Tecnoloxía.
Módulo 2. Concepto, Tipoloxía e Fontes de revistas científicas
Tema 5. As revistas científicas: función, normalización, modelo de publicación
Tema 6. As revistas científicas electrónicas
Tema 7. As revistas científicas en acceso aberto
Tema 8. As revistas científicas: fontes de información
Módulo 3. Concepto, Tipoloxía e Fontes da Literatura gris Tema 9. Concepto e tipoloxía
Tema 10. Patentes e normas
Tema 11. Teses de doutoramento
Tema 12. Congresos, informes técnicos e Libros blancos

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC 20 10 30
Glosario 0 24 24
Proba de resposta breve 6 18 24
Traballos tutelados 3 22 25
Sesión maxistral 22 22 44
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Identificación e selección de fontes de información. Busca e recuperación de información. Avaliación de fontes de información.
Glosario Elaboración e fixación do vocabulario fundamental da materia
Proba de resposta breve Test dos contidos teóricos dos diferentes módulos da materia
Traballos tutelados Estará orientado a aplicación dos conceptos e técnicas da materia de forma autónoma por parte do alumnado, contando sempre coa atención personalizada e seguimento da docente. O traballo será individual e se elaborará de acordo coas pautas formais e de contido proporcionadas.
Sesión maxistral Exposición de contidos teóricos, visualización de exemplos e resolución de dúbidas por parte da profesora.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Prácticas a través de TIC
Sesión maxistral
Descrición
Resolver dúbidas, ampliar plantexamentos e suxerir actividades

Resolución de dúbidas sobre a metodoloxía de elaboración do traballo proposto.

Aclaracións relativas a conceptos, procesos e exemplos.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Computará a adecuación as pautas marcadas (contido e presentación), a aplicación dos coñecementos adquiridos, a coherencia entre a proposta e o seu desenrolo, as iniciativas, a resolución de problemas, fontes e bibliografía utilizada, entrega do traballo no prazo establecido. Tamén computará a presentación oral. 20
Glosario Elaboración do vocabulario fundamental da materia no Campus Virtual 20
Prácticas a través de TIC Emprego de repertorios e fontes de información en Ciencia e Tecnoloxía 30
Sesión maxistral Presenza, participación e achegas de interese por parte dos estudantes 10
Proba de resposta breve Test dos contidos dos diferentes módulos 20
 
Observacións avaliación
Precísase entregar todas as prácticas, traballo tutelado, glosario e realizar todas as probas de resposta breve para a avaliación continua. Os estudantes que non realizaran todas estas actividades realizarán un exame final de contidos teóricos e prácticos.

Fontes de información
Bibliografía básica
ABADAL FALGUERAS, Ernest; CODINA BONILLA, Lluís. Bases de datos documentales: características, funciones y métodos. Madrid: Síntesis, 2005. ARÉVALO, Julio Alonso; SUBIRATS COLL, Imma; MARTÍNEZ CONDE, Mª Luisa. Informe Apei sobre acceso abierto [en línea]. Gijón: Asociación profesional de especialistas en información, 2008. Disponible en: http://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/189/8/978-84-691-7725-9.pdf BAIGET, Tomás; TORRES-SALINAS, Daniel. Informe Apei sobre publicación en revistas científicas [en línea]. Gijón: Asociación profesional de especialistas en información, 2013. Disponible en: http://www.udg.edu/Portals/160/docs/centre_redaccio/Informe_APEI_Baiget.pdf CALLON, Michel; COURTIAl, Jean Pierre; PENAN, Hervé. Cienciometría, la medición de la actividad científica: de la bibliometría a la vigilancia tecnológica. Gijón: Trea, 1995 CARRIZO, Gloria; IRURETA-GOYENA, Pilar; LOPEZ DE QUINTANA, Eugenio. Manual de fuentes de información. 2ª ed. Madrid: CEGAL, 2000. CHAIN NAVARRO, Celia. Introducción a la gestión y recursos de información en ciencia y tecnología. Murcia: Universidad, 1995. CODINA BONILLA, Lluís. “Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos”. Revista española de documentación científica, v. 23, n. 1, 2000, pp. 9-44. CODINA BONILLA, Lluís. Análisis y métodos en Ciencias de la Información. http://www.lluiscodina.com/ CORDÓN GARCÍA, José Antonio; LÓPEZ LUCAS, Jesús; VAQUERO PULIDO, José Raúl. Manual de investigación bibliográfica y documental: teoría y práctica. Madrid: Pirámide, 2001. CORDON GARCÍA, José Antonio et al. Las nuevas fuentes de información: información y búsqueda documental en el contexto de la web 2.0. Madrid: Pirámide, 2010. MALDONADO, Ángeles; RODRÍGUEZ YUNTA, Luís (coord.) (2006). La información especializada en Internet. 2ª ed. corr. y aum. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas. MARTÍNEZ MÉNDEZ, Francisco Javier; LÓPEZ CARREÑO, Rosana. "El sinsentido de hablar de literatura gris en la época 2.0", El profesional de la información, 20, 6 (2011), 621-626 MATOS-CARDOSO, Mª Manuela Tavares. "El peer review de las revistas científicas en Humanidades y Ciencias Sociales: políticas y prácticas editoriales declaradas", Revista Española de Documentación Científica, 34, 2 (2011), 141-164. VILLARROYA, Anna, CLAUDIO-GONZÁLEZ, Melba; ABADAL, Ernest, MELERO, Remedios. "Modelos de negocio de las editoriales de revistas científicas: implicaciones para el acceso abierto", El profesional de la información, 21, 2 (2012), 129-135.
Bibliografía complementaria
Publicacións periódicas Anales de Documentación. http://revistas.um.es/analesdoc/index BiD. http://www.ub.es/biblio/bid/ Boletín de la ANABAD Ítem El Profesional de la Información Revista española de documentación científica Revista general de información y documentación Proporcionarase nas clases bibliografía específica para cada un dos temas e módulos.

Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Fundamentos de Teoría e Xestión da Información/710G02005
Bibliografía e Fontes de Información/710G02014
Fontes de Información Especializadas/710G02024

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías