Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) ENXEÑARÍA DA CALIDADE E MEDIOAMBIENTE Código 730G01120
Titulación
Grao en Arquitectura Naval
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Industrial 2
Coordinación
Rodriguez Guerreiro, Maria Jesus
Correo electrónico
maria.guerreiro@udc.es
Profesorado
Rodriguez Guerreiro, Maria Jesus
Correo electrónico
maria.guerreiro@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Capacidade para a resolución dos problemas matemáticos que poidan formularse na enxeñaría. Aptitude para aplicar os coñecementos sobre: álxebra lineal; xeometría; xeometría diferencial; cálculo diferencial e integral; ecuacións diferenciais e en derivadas parciais; métodos numéricos; algorítmica numérica; estatística e optimización.
A3 Coñecementos básicos sobre o uso e programación dos ordenadores, sistemas operativos, bases de datos e programas informáticos con aplicación en enxeñaría.
A4 Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría.
A6 Coñecemento axeitado do concepto de empresa, marco institucional e xurídico da empresa. Organización e xestión de empresas
A8 Coñecemento da teoría de circuítos e das características de maquínalas eléctricas e capacidade para realizar cálculos de sistemas nos que interveñan os devanditos elementos.
A9 Coñecemento da teoría de automatismos e métodos de control e da súa aplicación a bordo.
A10 Coñecemento das características dos compoñentes e sistemas electrónicos e da súa aplicación a bordo.
A11 Coñecemento da elasticidade e resistencia de materiais e capacidade para realizar cálculos de elementos sometidos a solicitudes diversas.
A12 Coñecemento da mecánica e dos compoñentes de maquinas.
A20 Coñecemento dos procedementos e sistemas que se empregan para o control da corrosión mariña.
A24 Capacidade para a integración a bordo dos sistemas auxiliares tendo en conta o seu empacho, peso, cargas dinámicas, impacto na estanquidade, o espazo necesario para o seu mantemento, etc.
A27 Coñecemento dos métodos de proxecto da súa tecnoloxía específica.
A28 Coñecemento dos procesos de construción naval.
A29 Coñecemento dos fundamentos do tráfico marítimo para a súa aplicación á distribución dos espazos do buque.
A30 Exercicio orixinal a realizar individualmente e presentar e defender ante un tribunal universitario, consistente nun proxecto no ámbito das tecnoloxías específicas da Enxeñaría Técnica Naval en Estruturas Mariñas de natureza profesional no que se sinteticen e integren as competencias adquiridas nas ensinanzas.
A36 Coñecemento das peculiaridades da construción de embarcacións de recreo. Diferentes materiais empregados.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaboradora.
B6 Comportase con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B8 Actitude orientada ao traballo persoal intenso.
B9 Capacidade de integrarse en grupo de traballo.
B10 Actitude orientada á análise.
B11 Actitude creativa.
B12 Capacidade para encontrar e manexar a información.
B13 Capacidade de comunicación oral e escrita.
B16 Fixar obxectivos e tomar decisións.
B17 Analizar e descompoñer procesos.
B19 Motivar ao grupo de traballo.
B20 Capacidade de negociación.
B21 Abertos ao cambio.
B22 Vontade de mellora continua.
B23 Positivos fronte a problemas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecemento do medio mariño biolóxico e impacto ambiental A3
A20
A36
B1
B3
B10
B12
B21
B23
C5
C7
C8
Coñecemento da xestión ambiental, principalmente dende o punto de vista do sector naval A6
A24
A27
A28
A29
A30
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B20
B21
B22
C1
C3
C4
C6
C7
Ser capaz de elaborar e expoñer un tema no ámbito do impacto ambiental sobre o mar A1
A4
A6
A8
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B9
B11
B13
B16
B17
B19
B21
Ser capaz de manexar a Regulamentación mariña en canto a temas de contaminación A1
A4
A6
A8
A9
A10
A11
A12
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B10
B11
B12
B13
B16
Ter actitude crítica e construtiva sobre aspectos xerais de responsabilidade ambiental C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Os ecosistemas mariños 1. O medio físico
2. O medio biolóxico
3. As comunidades mariñas: Mareas vermellas e arrecifes de coral
4. Degradación de ecosistemas. Eutrofización. Capacidade de autodepuración da auga mariña

Contaminación mariña e impacto ambiental 1. Vías de entrada dos contaminantes ao medio acuático
2. Principais contaminantes
3. Verteduras accidentais ao mar. Medidas correctoras. Loita contra a contaminación mariña
4. A contaminación e os recursos pesqueiros
Atmósfera 1. Contaminación do aire
2. Contaminantes atmosféricos
3. Control da contaminación
4. Efecto invernadoiro. Diminución da capa de ozono estratosférico

Reglamentación mariña. Convenio MARPOL 1. A contaminación por hidrocarburos
2. A contaminación por substancias nocivas líquidas transportadas a granel
3. A contaminación polos lixos dos buques
4. A contaminación atmosférica ocasionada polos buques
Conceptos básicos de calidade 1. Introdución. Definición
2. Xestión da calidade. Definición. Fundamentos e estratexias
3. O modelo EFQM

Xestión e Ferramentas da calidade 1. Introdución e obxectivos
2. Mellora continua
3. Ferramentas básicas da calidade
A norma ISO 9001 1. Conceptos: Normalización, Certificación e Acreditación
2. Normativa ISO 9001: 2008
3. Requisitos da Norma
Conceptos básicos do medioambiente 1. Economía e medio
2. Empresa e medio
3. Estratexia empresarial e medio

Ferramentas de Xestión medioambiental 1. Avaliación de impacto ambiental
2. Análise de ciclo de vida
3. Ecodiseño
4. Outras ferramentas: Etiqueta ecolóxica, Mercadotecnia ecolóxica e sistemas de xestión ambiental e auditoría ambiental
As Normas ISO e o reglamento EMAS 1. Introdución e obxectivos
2. A norma ISO 14001
3. O regulamento EMAS
Integración dos sistemas de Xestión 1. Características dun sistema integrado
2. Implantación e certificación das normas ISO 9001 e ISO 14001

Auditoría da calidade e do medioambiente 1. Definición e clases de auditorías
2. O auditor de calidade e o medio
3. Etapas do proceso de auditoría

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Seminario 18 0 18
Traballos tutelados 10 40 50
Presentación oral 1 8 9
Saídas de campo 6 0 6
Proba obxectiva 2 0 2
Sesión maxistral 25 40 65
 
Atención personalizada 0 0
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Seminario 1. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (SEPARADOR DE SENTINAS)
2. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (PLANTA DE TRATAMIENTO DE AGUAS RESIDUALES)
3. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (PLANTA DE TRATAMIENTO TÉRMICO
4. EQUIPOS DE TRATAMENTO DE RESIDUOS NO SECTOR NAVAL (EQUIPO DE TRATAMIENTO DE RESIDUOS ORGÁNICOS)
Traballos tutelados 1.Operación e mantemento dunha planta de purificación de augas (Potabilización). Aplicación ao buque
2. Enerxías alternativas. Aplicación en buques
3. Augas de lastre. Problemática ambiental. Tratamentos
4. Conceptos básicos de medioambiente. Unidade didáctica VIII
5. Ferramentas de xestión mediambiental. Unidade didáctica IX
6. Integración dos sistemas de xestión. Unidade didáctica XI
7. Auditoría da calidade e o medio. Unidade didáctica XII
Presentación oral Presentación en Power Point nas horas de seminario do grupo mediano
Saídas de campo 1.Porto interior e exterior de Ferrol. OBXECTIVO: Recoñecemento da xestión de residuos portuarios
2. Visita á aula de Medio do Centro E. E. Antonio de Escaño do C.I.S.I. OBXECTIVO: Observación e posta en marcha dos equipos de tratamento de residuos. Recoñecemento dos equipos portátiles de loita contra a contaminación por hidrocarburos
3. Visita a un buque. OBXECTIVO: Recoñecemento dos equipos de tratamento de residuos a bordo
Proba obxectiva Examen del temario de las clases magistrales, de la información recibida en los seminarios y en las visitas técnicas y de los trabajos expuestos por el alumnado
Sesión maxistral Presentación en Power Point das Unidades Didacticas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Seminario
Descrición
Se traballa cos alumnos individualmente nos grupos organizados na aula dotada de medios informáticos

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Elaboración de traballos tutelados e exposición oral. Asistencia e participación activa en tutorías.
Valoración en puntos: Contido: 0,5; Exposición: 0,5; Bibliografía: 0,5; Traballo en equipo: 0,5 e asistencia:1
30
Seminario Aprendizaxe colaborativo, Discusión dirixida, Resolución de casos, Visitas técnicas 5
Saídas de campo Visitas técnicas relacionadas co temario. Realizadas nas horas dos seminarios de grupo mediano. 5
Proba obxectiva Examen final da materia impartida nas clases maxistrales, da información obtida nos seminarios y da exposición de traballos dos alumnos 60
 
Observacións avaliación

La asistencia a los Seminarios de los grupos medianos y pequeños es obligatoria para obtener la calificación positiva del 10% (1 punto).


Será obligatorio entregar el trabajo (formato Word) y la exposición (formato Power point) en los días establecidos por el profesor antes de su exposición en el aula.


En el examen será necesario obtener un mínimo de 2,75 puntos para valorar otras actividades.


Fontes de información
Bibliografía básica PABLO ALCALDE SAN MIGUEL (2010). CALIDAD. MADRID: PARANINFO S.A.
1. CARMEN OROZCO, ANTONIO PÉREZ, Mª NIEVES, FRANCISCO J. RODRÍGUEZ Y JOSE MARCOS (2003). Contaminación ambiental. Una visión desde la química. MADRID: THOMSON
11. SANTIAGO HERNÁNDEZ (1995). Ecología para Ingenieros. El impacto ambiental. MADRID: COLEGIO DE INGENIEROS, CANALES Y PUERTOS
9. JAVIER GRANERO, MIGUEL FERRANDO, MARIA SÁNCHEZ Y COVADONGA PÉREZ (2010). Evaluación de impacto ambiental. MADRID: FUNDACIÓN CONFEMETAL
AENOR (2011). Gestión ambiental. MADRID: AENOR EDICIONES
6. ENRIQUE CLAVER, JOSÉ FRANCISCO MOLINA Y JUAN JOSÉ TARÍ (2011). Gestión de la calidad y gestión medioambiental. MADRID: PIRÁMIDE
2. J. M. PERÉS (1980). La polución de las aguas marinas. BARCELONA: OMEGA
3. MARIANO SEOANE CALVO (2000). Manual de contaminación marina y restauración del litoral. MADRID: EDICIONES MUNDIPRENSA
4. JOSE MARÍA SILOS RODRÍGUEZ (2008). Manual de lucha contra la contaminación.. CÁDIZ: UNIVERSIDAD DE CÁDIZ
5. ORGANIZACIÓN MARITIMA INTERNACIONAL (2006). MARPOL. lONDRES: ORGANIZACIÓN MARITIMA INTERNACIONAL
10. Mª DO CARME GARCÍA-NEGRO (2008). Os efecto do afundimento do Prestige. VIGO: EDICIONES A NOSA TERRA
8. DAVID HUNT Y CATHERINE JOHNSON (1996). Sistemas de gestión medioambiental. MADRID: McGRAW-HILL

Bibliografía complementaria 12. JAIRO ALBERTO ROMERO (1999). Potabilización del agua. MÉJICO: ALFAOMEGA


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
TECNOLOXÍA DA CONSTRUCIÓN NAVAL 1/730G01124

Materias que continúan o temario
QUÍMICA/730G01104

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías