Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Química Código 730G05004
Titulación
Grao en Enxeñaría Naval e Oceánica
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Química Analítica
Coordinación
Gonzalez Soto, Elena
Correo electrónico
elena.gsoto@udc.es
Profesorado
Gonzalez Soto, Elena
Correo electrónico
elena.gsoto@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia pretende formar ao alumno en conceptos químicos fundamentais que lles permitirán comprender e resolver problemas que se lles presentarán na súa vida profesional e é base doutras materias da carreira. Achega coñecementos para a comprensión de aplicacións tecnolóxicas.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A4 Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo
B5 Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan– a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambigüidades
B7 Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas
B9 Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento
C4 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas que deben enfrontarse

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Capacidade para comprender e aplicar os principios de coñecementos básicos da química xeral, química orgánica e inorgánica e as súas aplicacións na enxeñaría. A4
Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dunha forma profesional e posúan as competencias que adoitan demostrarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo B2
Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar datos relevantes (normalmente dentro da súa área de estudo) para emitiren xuízos que inclúan unha reflexión sobre temas relevantes de índole social, científica ou ética B3
Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como leigo. B4
Que os estudantes desenvolvan aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprenderen estudos posteriores cun alto grao de autonomía. B5
Ser capaz de concibir, diseñar ou poner en práctica e adoptar un proceso substancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema formulado, así como de comunicar as suas conclusións -e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan- a un público tanto especializados como leigo dun xeito claro e sen ambiguidades. B6
Ser capaz de realizar unha análise crítica, avaliación e síntese de ideas novas e complexas. B7
Adquirir unha formación metodolóxica que garanta o desenvolvemento de proxectos de investigación (de carácter cuantitativo e/ou cualitativo) cunha finalidade estratéxica e que contribúan a situarnos na vangarda do coñecemento. B9
Valorar críticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. C4

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Conceptos Químicos Fundamentáis. - Estequiometría. Rendemento Reacción. Reactivo Limitante.
- Átomo. Modelo Mecanocuántico.
- Táboa Periódica e Propiedades Periódicas.
- Ligazón Química. Tipos de Ligazón: Iónico, Covalente, Metálico. Forzas Intermoleculares.
Tema 2. Termoquímica. - Cambios de Enerxía nas Reaccións Químicas.
- Entalpía.
- Calorimetría.
- Introdución á Termodinámica.
Tema 3. Cinética Química. - Velocidade de Reacción.
- Ecuación de Velocidade.
- Relación entre a Concentración de Reactivos e o Tempo.
- Enerxía de Activación.
- Catálisis.
- Mecanismos.
Tema 4. Equilibrio Químico. - Concepto de Equilibrio. Constante de Equilibrio.
- Equilibrio de Gases. Le Chatelier.
- Equilibrio Ácedo-Base.
Tema 5. Electroquímica I. - Reaccións Redox. Axustes.
- Potencial Estándar de Electrodo.
- Espontaneidade das Reaccións Redox.
- Ecuación de Nernst.
Tema 6. Electroquímica II. - Celas Voltaicas. Baterías.
- Electrolisis. Aspectos Cuantitativos da Electrolisis.
Tema 7. Corrosión. -Concepto.
- Procesos de Corrosión e Factores que Inflúen.
- Métodos de Protección fronte á Corrosión.
- Corrosión Atmosférica.
- Corrosión Mariña.
Tema 8. Química Orgánica. - Introdución á Química Orgánica.
- Grupos Funcionais.
- Nomenclatura.
- Isomería.
- Tipos Xerais de Reaccións Orgánicas.
Tema 9. Química Orgánica Aplicada á Enxeñaría. - A Combustión:
Carbón
Petróleo
Gas Natural
Biomasa
- Polímeros
Tema 10. Química Inorgánica Aplicada á Enxeñaría. - Metalurxia.
- Síntese Industrial de Compostos Inorgánicos.
- Materiais Inorgánicos de Interese Tecnolóxico: Semiconductores, Fibras Ópticas, Cerámicos, Superconductores.
Tema 11. Caracterización de Produtos Químicos Perigosos. - Contaminantes Químicos no medio Mariño.
- Toxicidade dos Compostos Químicos.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO - Calor de Reacción.
- Cinética das Reaccións Químicas.
- Determinación do Contido de Cobre dunha Aliaxe.
- Electrodeposición.
- Reaccións Redox.
- Polímeros.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba obxectiva 4 12 16
Sesión maxistral 25 32.5 57.5
Solución de problemas 15 30 45
Traballos tutelados 3 6 9
Prácticas de laboratorio 10 10 20
 
Atención personalizada 2.5 0 2.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe do alumno.
Sesión maxistral O alumno: asimila e toma apuntamentos. Expón dúbidas e cuestións.
Solución de problemas Presentación e resolución do boletín. O alumno traballa individualmente ou en grupo, expón dúbidas e cuestións.
Traballos tutelados Realización de estudos dirixidos. Presentación e corrección.
Prácticas de laboratorio Lectura comprensiva da práctica. Leva a cabo o traballo experimental. Expón e resolve os cálculos numéricos asociados así como as cuestións que se lle expoñan. Examina e valora o resultado final.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Traballos tutelados
Descrición
Revisión do desenvolvemento das etapas intermedias e final do estudo dirixido.

Resolución de cuestións puntuais que lle impiden ao alumno o seguimento xeral da materia.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio Realización de cada unha das prácticas, entrega do informe, participación activa nas mesmas. Interese e actitude do alumno. 5
Proba obxectiva Aproximadamente na metade do cuadrimestre, realizarase un primeiro exame parcial (teoría e problemas) eliminatorio correspondente á materia impartida ata ese momento. Ao finalizar o cuadrimestre realizarase un segundo exame parcial (teoría e problemas) para os alumnos que superasen o primeiro parcial e un exame global da materia (teoría e problemas) para os alumnos que non se presentaron ou non aprobasen o primeiro exame parcial.
Cada exame constará de dúas partes independentes, sendo necesario obter unha nota mínima en cada unha delas para compensalas:
- teoría, puntuación máxima 4 puntos, puntuación mínima para compensar 1,5 puntos.
- problemas, puntuación máxima 3 puntos, puntuación mínima para compensar 1 punto.
70
Solución de problemas Resolución dos boletíns de exercicios e participación activa na aula. Interese e actitude do alumno. 15
Traballos tutelados Realización en grupo e exposición na aula dunha actividade dirixida.
Realización dunha actividade individual.
Interese e actitude do alumno.
10
 
Observacións avaliación
- Para poder sumar os puntos das distintas actividades á nota do exame, haberá que alcanzar neste un mínimo de 3 puntos.
- Para poder ter os 1,5 puntos correspondentes á participación en clases de problemas, os alumnos deberán resolver na aula dous exercicios de boletíns non correlativos de materia do primeiro parcial da materia e dous exercicios de boletíns non correlativos de materia do segundo parcial da materia.
- Aqueles alumnos que realizasen e superasen as prácticas de laboratorio da materia en cursos anteriores poderán decidir se as fan novamente ou non. En caso de non repetilas, manteráselles a cualificación obtida no seu momento.
- As cualificacións correspondentes á participación en clases de problemas e á realización de traballos tutelados non se mantén dun curso a outro.

Fontes de información
Bibliografía básica http://eup.cdf.udc.es (). .
Pérez Iglesias J. y Seco Lago H.M. (2006). Experimentos de Química: Aplicaciones a la Vida Cotidiana. Mc Graw-Hill Calamonte (Badajoz), Filarias
Vinagre F. y Vázquez de Miguel L.M. (1996). Fundamentos y Problemas de Química, 2ª edición. Alianza
Mc Murry, Fay (2009). Química General. Prentice Hall
Petrucci R.H. (2011). Química General: Principios y Aplicaciones Modernas. Prentice Hall
Chang R. (2010). Química, 10ª edición. Mc Graw-Hill

Bibliografía complementaria Peterson (1993). Formulación y Nomenclatura Química Inorgánica. EDUNSA
Vale Parapar, Fernández Pereira y otros (2004). Problemas Resueltos de Química para Ingeniería. Thomson
Paz M., Castro F. y Miró J. (1995). Química. UNED
Rosenberg J., Epstein L. y Krieger P. (2014). Química Schaum. McGraw Hill
Kotz, Treichel, Harman (2003). Química y Reactividad Química, 5ª edición. Thomson
Willis (1995). Resolución de Problemas de Química General. Reverté


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías