Mestrado Universitario en Bioloxía Molecular , Celular e Xenética
Descriptores
Ciclo
Período
Curso
Tipo
Créditos
Mestrado Oficial
2º cuadrimestre
Primeiro
Optativa
3
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento
Bioloxía Celular e Molecular
Coordinación
Becerra Fernandez, Manuel
Correo electrónico
manuel.becerra@udc.es
Profesorado
Becerra Fernandez, Manuel
Vila Taboada, Marta
Correo electrónico
manuel.becerra@udc.es
marta.vila.taboada@udc.es
Web
Descrición xeral
Denomínase xenómica ao estudo integral do funcionamento, evolución e orixe dos xenomas. A xenómica utiliza coñemenetos derivados de distintas disciplinas como xenética, bioloxía molecular, bioquímica, informática, estatística, matemáticas e física.
A diferenza da xenética clásica que a partires dun fenotipo (xeralmente mutante) procura o xene ou xenes responsables dese fenotipo, a xenómica ten como obxectivo predicir a función dos xenes a partir da súa secuencia ou das súas interaccións con outros xenes.
As denominadas "ciencias ómicas" están na vangarda da ciencia, feito debido ás posibilidades abertas polas novas tecnoloxías de secuenciación masiva, aos avances en bioinformática e aos algoritmos cada vez máis sofisticados para análise de xenomas completos.
Competencias do título
Código
Competencias da titulación
A3
Capacidade de utilizar técnicas e instrumentos habituais na investigación biolóxica celular e molecular: que sexan capaces de manexar as técnicas e protocolos así como comprender as potenciais das mesmas, os seus usos e aplicacións
A5
Capacidade de utilizar ferramentas Bioinformáticas a nivel de usuario
A15
Capacidade de comprender a estrutura, función e evolución dos xenomas e aplicar as ferramentas necesarias para o seu estudio
B1
Capacidade de análise e síntese de problemas biolóxicos en relación coa Bioloxía Molecular, Celular e Xenética
B2
Capacidade de toma de decisións para a resolución de problemas: que sexan capaces de aplicar os coñecementos teóricos e prácticos adquiridos na formulación de problemas biolóxicos e a busca de solucións
B3
Capacidade de xestión da información: reunir e interpretar datos, información e resultados relevantes, obter conclusións e emitir informes razoados sobre cuestións científicas e biotecnolóxicas
B5
Correcta comunicación oral e escrita sobre temas científicos na lingua nativa e polo menos noutra lingua de difusión Internacional a través da lectura de artigos científicos e exposición de traballos
B9
Capacidade de preparación, exposición e defensa dun traballo
C2
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe)
Competencias da titulación
Utilizar ferramentas moleculares para o coñecemento do xenoma de diversos organismos
AI1 AI11
BI1 BI5
CM2 CM3
Comprender o estado actual do coñecemento no eido da xenómica estrutural, funcional e evolutiva
AI1 AI11
BI1 BI5 BI9
CM2 CM3 CM8
Comprender os mecanismos de evolución dos xenomas e das ferramentas moleculares e bioinformáticas para o seu estudo
AI1 AI3 AI11
BI1 BI5 BI9
CM2
Deseñar, interpretar e analizar experimentos e datos de microarrays de ADN
AI1 AI3 AI11
BI1 BI2 BI3
CM3
Contidos
Temas
Subtemas
Organización de xenomas:
Estrutura dos xenomas procariotas vs eucariotas. Tamaño dos xenomas e valor C. Familias xénicas. ADN repetitivo. Xenomas de organismos modelo. Xenomas organulares. Xenómica evolutiva.
Técnicas:
Estratexias e metodoloxías de secuenciación. Análise de ligamento. Cartografiado físico. Ensamblaxe de secuencias. Anotación de xenes. Microarrays de ADN: metodoloxía, tipos de plataformas, deseño experimental, análise de datos.
Bioinformática:
Bases de datos e proxectos xenómicos a gran escala. Ferramentas para a comparación de xenomas. Análise de expresión génica e microarrays. Programas de clustering e análise de correspondencia.
Planificación
Metodoloxías / probas
Horas presenciais
Horas non presenciais / traballo autónomo
Horas totais
Sesión maxistral
10
18.62
28.62
Presentación oral
5
3
8
Eventos científicos e/ou divulgativos
1
3
4
Prácticas a través de TIC
10
20
30
Proba obxectiva
2
0
2
Atención personalizada
2.38
0
2.38
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Sesión maxistral
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais coa pretensión de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Presentación oral
Cada estudante debe presentar nun máximo de 15 minutos un artigo de revisión asignado polo profesorado.
Eventos científicos e/ou divulgativos
O alumnado asistirá á conferencia pronunciada por un especialista en xenómica. O profesorado facilitará con antelación un artigo relacionado co tema da conferencia.
Prácticas a través de TIC
As TIC constitúen un excelente soporte e canle para o tratamento da información e a aplicación práctica de coñecementos, facilitando a comunicación e aprendizaxe.
Proba obxectiva
Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe e que pode combinar distintos tipos de preguntas.
Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Prácticas a través de TIC
Descrición
A atención personalizada concíbese como tempo de interacción directa entre estudante e profesorado, ben presencialmente ou vía e-mail.
Avaliación
Metodoloxías
Descrición
Cualificación
Sesión maxistral
Asistencia e participación activa.
10
Presentación oral
Capacidade de síntese, habilidades de comunicación.
Nesta actividade vaise avaliar a adquisición das competencias A1, A11, B1, B5, B9.
20
Prácticas a través de TIC
Asistencia e participación activa.
Memoria de prácticas: Capacidade de síntese e redacción.
Nesta actividade vaise avaliar a adquisición das competencias A1, A3, A11, B1, B2, B3, B5.
20
Proba obxectiva
O exame escrito avaliará os coñecementos adquiridos durante as devanditas actividades, así como as seguintes competencias A1, A11, B1 e B3.
40
Eventos científicos e/ou divulgativos
Asistencia e participación no turno de preguntas.
Nesta actividade vaise avaliar a adquisición das competencias A1, A11, B1, B5.
10
Observacións avaliación
Poderá optar a Matrícula de Honra o alumnado avaliado na primeira oportunidade (xuño).
Fontes de información
Bibliografía básica
McLachlan, G. J., Do, K-A., Ambroise, C (2004). Analyzing Microarray Gene Expression Data. Wiley-Interscience. John Wiley & Sons
Bowtell, D., Sambrook, J. (2003). DNA Microarrays. Cold Spring Harbor Laboratory Press.
Allison, David B., et al (2006). DNA microarrays and related genomics techniques design, analysis, and interpretation of experiments. Chapman & Hall/CRC
E. Rinaldis, A. Lahm. (2007). DNA microarrays: current applications. Wymondham: Horizon Bioscience
Mushegian, Arcady R. (2007). Foundations of comparative genomics. Academic Press
Hunt. S. P., Livesey, R. (2001). Functional genomics. A practical approach. Oxford University Press
Brown, Terry A. (2008). Genomas. Médica Panamericana
Sussman, Hillary E. y Smit, María (2006). Genomes. Cold Spring Harbor Laboratory Press
Meyers, Robert A. (2007). Genomics and genetics : from molecular details to analysis and techniques. Wiley-VCH
Gregory, T. Ryan (2005). The evolution of the genome. Elsevier Academic Press
Lynch, Michael (2007). The origins of genome architecture. Sinauer Associates
Bibliografía complementaria
Straalen, Nico M. van (2006). An introduction to ecological genomics. Oxford University Press
Zhanjiang, Liu (2007). Aquaculture genome techonologies. Blackwell
Futuyama, Douglas J. (2006). Evolution. Sinauer Associates
Dale Jeremy (2008). From genes to genomes: concepst and applications of DNA technology. John Wiley & Sons
Sensen, Christoph W. (2005). Handbook of genome research genomics, proteomics, metabolism, bioinformatics, ethical & legal issues . Wiley-VCH
RECURSOS EN INTERNET:
Biological database compilation at NAR: http://nar.oupjournals.org/content/vol29/issue1
DOE Joint Genome Institut. Why sequence them? http://www.jgi.doe.gov/sequencing/why/index.html
Cromosomas: Estructura. Función e Evolución/610441015
Xenética Humana/610441016
Toxicología Xenética/610441017
Materias que continúan o temario
Técnicas Celulares/610441001
Técnicas Moleculares/610441002
Mecanismos de xeración da variación xenética/610441005
Regulación da expresión xénica/610441006
Bioinformática e Modelado de Biomoléculas/610441020
Observacións
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías