Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Como resultado da aprendizaxe espérase que o alumno coñeza a nomenclatura dos grupos funcionales habituais nas biomoléculas, así como a terminología bioquímica, unidades de medida, convenios de clasificación internacionais así como os modelos de representación de biomoléculas
|
A1
|
|
|
Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química |
A5
|
|
|
Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural. |
A9
|
|
|
Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción. |
A10
|
|
|
Relacionar as propiedades macroscópicas coas de átomos e moléculas |
A12
|
|
|
Comprender a Química dos principais procesos biolóxicos. |
A13
|
|
|
Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos |
A15
|
|
|
Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química |
A16
|
|
|
Interpretar os datos procedentes de observacións e medidas no laboratorio. |
A20
|
|
|
Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos. |
A21
|
|
|
Planificar, deseñar e desenvolver proxectos e experimentos. |
A22
|
|
|
Desenvolver unha actitude crítica de perfeccionamento na labor experimental. |
A23
|
|
|
Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química. |
A24
|
|
|
Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria. |
A25
|
|
|
Aprender a aprender |
|
B1
|
|
Resolver problemas de forma efectiva. |
|
B2
|
|
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo |
|
B3
|
|
Traballar de forma autónoma con iniciativa. |
|
B4
|
|
Traballar de forma colaborativa. |
|
B5
|
|
Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo. |
|
B7
|
|
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma |
|
|
C1
|
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. |
|
|
C3
|
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común |
|
|
C4
|
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse. |
|
|
C6
|
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. |
|
|
C8
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1.-Estructura, propiedades e reactividade química das biomoléculas. |
Estrutura das biomoléculas: Configuración e conformación. Isomería: Concepto e tipos. Hidratos de Carbono (Glícidos): Nomenclatura e estrutura; clasificación e importancia. Lípidos: Concepto, clasificación e importancia; nomenclatura e estrutura. Propiedades das proteínas en disolución. Parámetros que caracterizan a unha proteína e a súa determinación. Os niveis de estructuración das proteínas. Proteínas fibrosas e globulares. Plegamiento. Os confórmeros na organización espacial dos ácidos nucleicos. Parámetros que caracterizan a un ácido nucleico e o seu determinación. Desnaturalización e renaturalización. Técnicas Bioquímicas utilizadas para o illamento e purificación de biomoléculas. |
2.-Información xenética. |
Replicación e transcrición do DNA: biosíntesis de DNA e RNA. Tradución de proteínas: o codigo xenético e o metabolismo de proteínas. |
3.-Estructura y función de macromoléculas e membranas biolóxicas. |
A interacción de proteínas con ligandos e cambios conformacionales. O concepto de cooperatividad e modelos. Proteínas conxugadas: Unión a metais, a grupos prostéticos, a glícidos, a lípidos. Interaccións entre ácidos nucleicos e proteínas. Estrutura e propiedades das membranas. |
4.-Catálisis e control das reaccions bioquímicas. |
Purificación de enzimas. Táboas de purificación. Unidades bioquímicas de actividade enzimática. Métodos de medida. Ensaios axustados. A catálisis como modelo da interacción enzima-sustrato. Centros catalíticos. Especificidad. Coenzimas e a súa participación na catálisis. O concepto de regulación enzimática. Modelos. Alosterismo. Isoenzimas. Complexos multienzimáticos. A cinética das reaccións enzimáticas. Calculo de parámetros cinéticos en reaccións mono e bi-sustrato. A cinética en presenza de inhibidores. Cálculo de constantes de inhibición. A cinética de enzimas alostéricas. |
5.- A función dos metais nos sistemas biolóxicos |
Ferro en moléculas biolóxicas: Grupo hemo e siro-hemo, centros Fe-S e Fe-S-Ou. Transporte e almacenamiento de Fe: Transferrina e Ferritina. Sideróforos. O cobre en sistemas biolóxicos: Estrutura de distintos tipos de complexos con Cu e proteínas que os conteñen. Outros complexos con oligoelementos. Toxicidade de metais. Os metais en medicina. |
6.-Bioenerxética |
Os sistemas de transferencia de enerxía entre as reaccións: Sistemas de intercambio de grupos fosfato, sistemas baseados na utilización de coenzimas de oxido-redución. Os problemas asociados á compartimentación celular: sistemas lanzadeira |
7.- Metabolismo. |
Introdución ao metabolismo. Rutas metabólicas de degradación. Rutas metabólicas de biosíntesis. Peculiaridades das reaccións químicas en sistemas biolóxicos. Interrelación e regulación das reaccións biolóxicas. Casos prácticos de interpretación de reaccións en rutas metabólicas. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Proba mixta |
3 |
0 |
3 |
Solución de problemas |
9 |
27 |
36 |
Sesión maxistral |
25 |
50 |
75 |
Esquemas |
1 |
18 |
19 |
Prácticas de laboratorio |
10 |
5 |
15 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Proba mixta |
Proba que combina distintos tipos de preguntas co fín de evaluar os coñecementos adquiridos nas distintas actividades desenvolvidas.
|
Solución de problemas |
Coa resolución de problemas prácticos e traballos con modelos moleculares profundarase na aplicación práctica dos conceptos explicados nas clases magistrales e aproveitarase o menor tamaño do grupo para xerar cuestións que axuden á reflexión e á implicación persoal do alumno no proceso de aprendizaxe. |
Sesión maxistral |
Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuales de fenómenos e procesos biolóxicos relacionados coa Química, para desenvolver a capacidade de comprensión dos temas por parte dos alumnos. |
Esquemas |
Esquemas das rutas metabolicas |
Prácticas de laboratorio |
Traballarase no laboratorio de forma experimental poñendo en marcha diversas tecnicas relacionadas coa materia e a súa aplicacion ao illamento, caracterizacion e identificación de biomoléculas. Aprenderase a traballar no laboratorio de acordo con pautas seguras e reproducibles. Aprenderase tamén a presentar e interpretar os resultados obtidos e a discutilos de acordo a coñecementos adquiridos na parte teórica da materia mediante a elaboracón dun informe das prácticas realizadas |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Prácticas de laboratorio |
Solución de problemas |
Esquemas |
|
Descrición |
A atención personalizada levarase a cabo ao longo do curso e en calquera momento que o alumno solicíteo.
A forma de traballo, desenvolvemento dos traballos tutelados, así como a resolucción de casos prácticos será orientada pola Profesora a través das tutorías personalizadas, así como calquera dúbida ou pregunta que xurda durante a aprendizaxe da materia |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Prácticas de laboratorio |
Valorarase: o traballo desenvolvido no laboratorio, a formulación dos resultados obtidos así como un exámen que inclúa todos os aspectos apresos no laboratorio.
A asistencia é obligatoria
O traballo en prácticas valorarase sobre 5 puntos
O exame valorarase sobre 5 puntos
Con esta actividade valóranse as seguintes competencias: A15, A16, A20, A21, A22, A23, A25, B1, B2, B3, B4, B5, B7 |
10 |
Proba mixta |
Realizarase un Exámen Final que inclúa os coñecementos adquiridos durante o desenvolvemento do curso incluíndo as distintas actividades realizadas e as prácticas.
A proporcion na avaliación será a seguinte:
Temas 1-4: 40 puntos
Temas 5-7: 45 puntos
Con esta proba evaluanse as siguientes competencias: A1, A5, A9, A10, A12, A13, A21, A24, B2, B3, B4, C1 |
85 |
Solución de problemas |
Os coñecementos relativos á resolución de problemas se evaluarán de forma obxectiva dentro da proba mixta
Con iso se evaluan as seguintes competencias: A15, A20, A21, B2, B3, B4
A participación activa nos grupos reducidos que permiten traballar estas competencias valorarase ata 5 puntos
Con esta actividade se evalúan as seguintes competencias: A16, A20, A21, A24, A25, B1, B2, B3, B4, B5, B7, C1, C3, C4, C6, C8
|
5 |
|
Observacións avaliación |
-A realización das prácticas ten carácter obligatorio para poder
aprobar a asignatura e a súa cualificación puntúa na nota final
1.-Avaliación continua: a avaliación será de xeito continuo valorándose
a asistencia, traballo autónomo asociado e participación nas actividades
programadas dos grupos reducidos e prácticas. Para superar a asignatura en
avaliación continua na opción de Xuño presentándose só á segunda parte é
necesario ter polo menos un 4Ou % da nota total no primeiro parcial (Temas 1-4)
e aprobar as prácticas. Á opción de Xullo concórrese con toda a materia aínda
que se tivesen partes aprobadas.
2. Avaliación a térrmino. Na
convocatoria de xullo/ xuño poderase realizar unha avaliación a término (que non
terá en conta as notas obtidas durante o curso) só un exámen final teórico e
outro práctico no laboratorio, que deberán preparar pola súa conta e superar
previamente á realización do exame final da materia. Deberá notificarse ao
profesor da asignatura esta opción antes do 10 de Maio tanto para a primeira
como para a segunda opción de avaliación (Xuño ou Xullo).
-Segundo a
normativa de cualificacións e actas nos Grados e Masters, a Comisión de Calidade
da Facultade de Ciencias acordou facer a recomendación de que se concederán
Matrículas de Honor entre aqueles alumnos que obtivesen as máximas
cualificacións (sendo de sobresaliente) na primeira opción de avaliación
(Xuño).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
· VOET, VOET, PRAT. Fundamentos de Bioquímica. 2ª Edición. Panamericana, (2007)
BIBLIOGRAFÍA COMPLEMENTARIA
Otros libros disponibles en la biblioteca que puede ser útil consultar si no se dispone del texto recomendado:
· CAMPBELL, M.K. Y FARRELL, S.O. Bioquímica, 4ª edición. Thomsom, (2004).
· RODNEY, BOYER. Conceptos de Bioquímica. International THOMSON Editores. (2000).
· LEHNINGER. Principios de Bioquímica 2ª edición. Omega. (1995).
· MATHEWS, C.K. y VAN HOLDE, K.E. Bioquímica. 2ª edición. McGraw-Hill. (1998).
· RAWN, J. Bioquímica. Tomos I y II. McGraw-Hill. (1989).
· STRYER, L. Bioquímica IV Edición. Tomos I y II. Ed. Reverté. (1995).
· LEHNINGER. Principios de Bioquímica 3ª edición. Omega. (2001).
· MATHEWS C. K., VAN HOLDE, K. E. y AHERN, K. G. Bioquímica 3ª Edición Addison- Wesley. (2003).
· METZLER, D. E. Biochemistry: The chemical reactions of living cells. 2nd Ed. Harcourt. Academic Press. (2001).
|
Bibliografía complementaria
|
|
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
Observacións |
É fundamental a participación nas clases e actividades así como o
traballo/estudo diario co apoio da Bibliografía recomendada, que axudará ao
mellor entendemento e comprensión da asignatura. Recoméndase a asistencia
continuada posto que haberá clases de resolución de exercicios e problemas
experimentais puntuables que axudará ao estudo e preparación do exámen final por
parte do alumno. Ademais aconséllase a asistencia a tutorías para solucionar
dúbidas e aspectos do temario que presenten especial dificultade para o
alumno. |
|