Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Química Médica Código 610G01040
Titulación
Grao en Química
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Química Fundamental
Coordinación
Perez Sestelo, Jose
Correo electrónico
jose.perez.sestelo@udc.es
Profesorado
Perez Sestelo, Jose
Correo electrónico
jose.perez.sestelo@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia ofértase un curso introductorio de Química Médica no que se abordan conceptos básicos relacionados coa estrutura e actividade de fármacos, mecanismos de acción, metabolismo, así como as principais estratexias no deseño e síntese.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Utilizar a terminoloxía química, nomenclatura, convenios e unidades.
A5 Comprender os principios da termodinámica e as súas aplicacións en Química.
A9 Coñecer os rasgos estruturais dos compostos químicos, incluíndo a estereoquímica, así como as principais técnicas de investigación estrutural.
A10 Coñecer a cinética do cambio químico, incluíndo a catálise e os mecanismos de reacción.
A12 Relacionar as propiedades macroscópicas coas de átomos e moléculas.
A13 Comprender a Química dos principais procesos biolóxicos.
A14 Demostrar o coñecemento e comprensión de conceptos, principios e teorías relacionadas coa Química.
A15 Recoñecer e analizar novos problemas e planear estratexias para solucionalos.
A16 Adquirir, avaliar e utilizar os datos e información bibliográfica e técnica relacionada coa Química.
A21 Comprender os aspectos cualitativos e cuantitativos dos problemas químicos.
A24 Explicar, de xeito comprensible, fenómenos e procesos relacionados coa Química.
A25 Relacionar a Química con outras disciplinas e recoñecer e valorar os procesos químicos na vida diaria.
A28 Adquirir, avaliar e utilizar os principios básicos da actividade industrial, xestión e organización do traballo.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer os fármacos desde o punto de vista químico e a súa interacción coas correspondentes dianas biolóxicas/farmacológicas. A1
A5
A9
A13
A14
A15
A16
A21
A24
A25
A28
B1
B2
B3
B4
B6
B7
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Coñecer o impacto dos fármacos e a industria farmaceútica no actual marco social e económico. A12
A13
A14
A16
A24
A25
A28
B1
B3
B4
B6
B7
C1
C3
C4
C6
C7
C8
Coñecer os principios básicos utilizados no deseño de fármacos e a súa aplicación ao deseño e preparación de novas substancias de interese farmacológico. A1
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A21
A24
A25
A28
B1
B2
B3
B4
B6
B7
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Introdución á Química Médica Introdución á Química médica: definición e conceptos básicos. Fármacos: clasificación e nomenclatura.
Tema 2. Recoñecemento molecular: Interaccións entre fármacos e dianas biolóxicas. Estudo da interaccións de fármacos coas dianas biolóxicas: lípidos, carbohidratos, proteínas (enzimas e receptores de membrana) e acedos nucleicos. Tipos de interacción. Topología molecular e actividade biolóxica.
Tema 3. Farmacocinética e propiedades fisicoquímicas dos fármacos Procesos de Absorción, Distribución, Metabolismo, Excreción (ADME). Importancia da membrana biolóxica. Factores que inflúen na absorción dos fármacos.
Tema 4. Metabolismo dos fármacos Características do metabolismo de fármacos. Procesos Metabólicos de Fase I e Fase II. Consecuencias dos procesos metabólicos. Selectividad estereoquímica dos procesos metabólicos.
Tema 5. Estratexias na procura e descubrimento de novos fármacos Principais etapas do descubrimento e desenvolvemento de fármacos. Estratexias máis empregadas na procura dun novo cabeza de serie. Relaciones estrutura-actividade. Fases clínicas.
Tema 6. Estratexias xerais de farmacomodulación Obxectivos e estratexias xerais de optimización da farmacodinámica e farmacocinética.
Tema 7. Deseño e síntese de fármacos Exemplos do deseño e síntese de fármacos comerciais actuais.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1 0 1
Sesión maxistral 18 36 54
Seminario 7 21 28
Saídas de campo 10 5 15
Presentación oral 2 8 10
Proba mixta 3.5 0 3.5
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Nesta sesión inicial presentaranse contidos e metodoloxías así como o procedemento de avaliación da materia
Sesión maxistral Realizarase as exposición de contidos. Co fin de facilitar os seus seguimiento, os alumnos dispoñerán con suficiente antelación copias das presentacións a través da plataforma Moodle.
Seminario Os contidos de cada tema discutiranse en seminarios mediante resolución de exercicios e análises de supostos prácticos. Os alumnos dispoñerán con suficiente antelación dos boletines de problemas a través da plataforma Moodle. Poderase solicitar a entrega de exercicios resoltos.
Saídas de campo Como actividade práctica proponse a organización de visitas a centros de investigación e/ou empresas relacionadas coa Química Médica. A asistencia a estas actividades é obligatoria e será necesario a elaboración dun informe individual de actividades.
Presentación oral Ao final na materia os alumnos realizarán unha exposición oral relacionada cun suposto práctico onde se apliquen os contidos da materia.
Proba mixta Realizarase unha exame escrito no que valorarán os coñecementos adquiridos

Atención personalizada
Metodoloxías
Presentación oral
Descrición
Esta actividade estará dirixida a asistencia individual para a preparación da presentación oral, dúbidas, así como a resolución de exercicios. Levarase a cabo no horario de tutorías do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Seminario Valorarase a participación activa do alumno na resolución dos problemas dos boletines, así como os exercicios entregados.
Competencias: A1,A9,A10,A12-16,A21,A24-25,A27-28, B1-4,B7,C2
20
Saídas de campo Saídas de campo Valorarase a asistencia así como o informe final de actividade.
Competencias A28,B6,C5,C6,C7,C8
10
Presentación oral Valorarase a calidade da exposición en términos de presentación, organización, contidos, defensa e discusión de resultados.
Competencias A1,A5,A12-16,A24-25,B4,B6-7,C2,C3,C6
20
Proba mixta Valoraranse as respostas aportadas no exame escrito.
Competencias: A1,A5,A10,A12,A13,A14,A24,B2,B3
50
 
Observacións avaliación

Para que un alumno poida obter a cualificación de "Non presentado" non
poderá realizar actividades cun cómputo superior ao 50% na avaliación.
De acordo coa normativa vigente, ou alumno dispoñerá de dúas
oportunidades, a primeira en xuño e a segunda en xullo. Vos alumnos que
non superen a asignatura na primeira oportunidade conservarán a
cualificación obtida non traballo de seminario, saída de campo e
exposición oral, e realizarán unha segunda proba escrita nas datas
determinadas polo calendario fixado pola Xunta de Facultade. Vos alumnos
que sexan evaluados na segunda oportunidade só poderán optar á
matrícula de honor si estas non foron cubertas na primeira oportunidade.


Ou proceso de ensino-aprendizaxe, incluída a avaliación, refírese a un
curso académico e xa que logo volve comezar cun novo curso académico,
incluíndo todas as actividades e procedementos de avaliación que se
programen para devandito curso.


Fontes de información
Bibliografía básica Patrick, G. L (2013). An Introduction to Medicinal Chemistry. New York: Oxford University Press
Avendaño, C (2001). Introducción a la Química Farmacéutica. Madrid: McGraw-Hill
Delgado, A.; Minguillón, C.; Joglar, J. (2003). Introducción a la Química Terapéutica. Madrid: Díaz de Santos
Delgado, A.; Minguillón, C.; Joglar, J. (2002). Introducción a la síntesis de fármacos. Madrid: Síntesis
Thomas, Gareth (2007). Medicinal Chemistry: An introduction. Wiley
E. J. Corey; B. Czakó; L. Kürti (2007). Molecules and Medicines. Wiley
Galbis Perez, J. A (2004). Panorama actual de la Química Farmacéutica. Sevilla: Universidad de Sevilla

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Traballo de fin de Grao/610G01043

Materias que continúan o temario
Química Orgánica 1/610G01026
Química Orgánica 2/610G01027
Ampliación de Química Orgánica/610G01028
Química Orgánica Avanzada/610G01030

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías