Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Teatro Código 613G01031
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Profesorado
Rico Alonso, Sonia
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
sonia.rico.alonso@udc.es
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral Crítica e comentario de textos dramáticos d´ unha ou varias etapas da Literatura Española e Hispanoamericana.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise literaria de textos dramáticos. A1
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. A5
A10
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. B1
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. B7
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. B6
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución metodolóxica: bases para o comentario de textos dramáticos.






1.1. O espazo e o tempo
1.2. Os personaxes
1.3. A dimensión espetacular: as acotaciones
2. Introdución ó contexto histórico - literario do teatro español do século XX 2.1. A renovación teatral dos anos 20 y 30
2.2. O teatro de humor
2.3. O teatro realista e comprometido
2.4. Unha mirada ó teatro do século XXI
3. Luces de bohemia 3.1. Estudo de esceas representativas
4. La casa de Bernarda Alba 4.1. Estudo de esceas representativas
5. Tres sombreros de copa 5.1. Estudo de esceas representativas
6. El tragaluz 6.1. Estudo de esceas representativas
7. La llegada de los bárbaros 7.1. Estudo de esceas representativas

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas 0 30 30
Traballos tutelados 0 25 25
Sesión maxistral 14 0 14
Presentación oral 2 2 4
Obradoiro 14.5 23 37.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas O estudante terá que realizar as seguintes lecturas: Luces de bohemia. La casa de Bernarda Alba. Tres sombreros de copa. El tragaluz e La llegada de los bárbaros.
A lectura de cada unha d´ estas obras deberá estar terminada con antelación á sua explicación na clase. Recoméndase a utilización das ediciós consignadas na bibliografía.
Traballos tutelados Ó inicio do cuadrimestre ofreceráse unha selección de posibles traballos de diverso tipo sobre as obras de lectura. Cada estudante deberá seleccionar un dos traballos propostos pola profesora, que supervisará a súa elaboración nas tutorías. O traballo deberáse entregar na data fixada oficialmente polo centro. D´outro xeito, a calificación da actividad poderá ser penalizada ata un 10%. Non será admitido ningún traballo non revisado durante a súa realización.
Sesión maxistral Haberá unha sesión maxistral por semana. A profesora expondrá os aspectos fondamentais dos temas recollidos nos contidos da materia. Nestas sesiós o alumno poderá intervir para facer observaciós pertinentes o caso ou ben a requerimiento do profesor.
Presentación oral O traballo tutelado deberá presentarse oralmente ao resto dos compañeiros ao final do cuadrimestre.
Obradoiro Semanalmente haberá unha sesión práctica na que o alumno, individualmente ou en grupo, desarrollará actividades relacioadas cos textos teatrais obxecto de estudo, e outras consideraciós derivadas das sesiós maxistrais.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Ao longo do cuadrimestre fixaránse sesiós de tutorías para seguir e supervisar a elaboración dos traballos tutelados.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Obradoiro Avaliaráse a preparación e a participación activa do alumno, e tamén o seu grado de comprensión dos coñecementos pertinentes desenvoltos en cada sesión. 50
Traballos tutelados Na avaliación do traballo tutelado teráse en conta os seguintes aspectos:
- Aplicación dos coñecementos adquiridos.
- Desenrolo orixinal e razoado dos mesmos.
- Uso correcto da lingua castelá.
- Correcta presentación formal.
40
Presentación oral Na presentación oral teráse en conta a claridade expositiva 10
 
Observacións avaliación

Para a avaliación do alumno, teráse en conta os coñecementos adquiridos e a súa aplicación á comentarios de textos; a competencia mostrada nas actividades avaliables encomendadas, o traballo continuado que desenvolva, a asistencia e participación nas sesiós presencialis, aa realización das tarefas asignadas e a  súa contribución activa nos debates plantexados.

Os alumnos que non superen a materia na primeira oportunidade, terán que realizalo na segunda, adecuándose ao seguinte sistema de avaliación:

1.  O traballo tutelado , que será  entregado na data  marcada oficialmente polo  centro para o exame, terá un valor dol 50%.

2. Un comentario, seleccionado pola profesora e realizado igoalmente na data e lugar marcados oficialmente polol centro para o exame, terá un valor do 50%.

3. Serán calificados con No Presentado só aqueles alumnos que non realizasen ningunha das actividades.

Os estudantes a tempo parcial, con dispensa académica recoñecida, farán as actividades que se determinen en cada caso. Deberán porse en contacto con a profesora á comenzo do curso.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografïa básica

1. Metodoloxía:

García Barrientos, J. L., Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis, 2001.

García Barrientos, J. L., Análisis de la dramaturgia: nueve obras y un método, Madrid, Editorial Fundamentos, 2007.

Pavis, P., Diccionario de teatro, dramaturgia, estética, semiología, Madrid, Paidós, 1990.

Troncón, S., Teoría del teatro. Bases para el análisis de la obra dramática, Madrid, Ed. Fundamentos, 2006.

2.  Contexto literario

Berenguer, A, El teatro en el s. XX (hasta 1939), Madrid, Taurus, 1988.

García Lorenzo, L., "El teatro desde 1936", en Historia y crítica de la literatura española, al cuidado de Francisco Rico, vol. 8. Barcelona, Crítica, 1980.

Oliva, C. y M. F. Vilches de Frutos, "El teatro", en Historia y crítica de la literatura española, al cuidado de Francisco Rico, vol. 8/1. Barcelona, Crítica, 1999.

Ruiz Ramón, F., Historia del teatro español. Siglo XX, Madrid, Cátedra, 1975.

3. Obras de lectura obrigatoria:

Ramón del Valle-Inclán, Luces de bohemia, Madrid, Espasa Calpe (Austral), 1993.

Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba , ed. de Josephs Allen, Madrid, Cátedra, 1981/ Ed. de Mariano de Paco, Barcelona, Octaedro, 1999.

Miguel Mihura, Tres sombreros de copa, Madrid, Castalia, 1977 Cátedra, 2007//Espasa Calpe (Austral), 2010

Antonio Buero Vallejo, El tragaluz, Madrid, Castalia, 1971/Cátedra 2011

José Luis Alonso de Santos, La llegada de los bárbaros, Madrid, Huerga y Fierro, 2011.

Bibliografía complementaria

Bibliografía complementaria

Berenguer, A., Teoría y crítica del teatro, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá de Henares, 1991.

Dougherty, Dru y M. Francisca Vilches de Frutos (eds.), El teatro en España entre la tradición y la vanguardia (1918-1939), Madrid, CSIC/ Fundación García Lorca, 1992.

Oliva, C., El teatro desde 1936, Madrid, Alhambra, 1989.

Toro, A. y W. von Floeck (eds.), Teatro español contemporáneo. Autores y tendencias, Kasel, Reichenberg, 1995.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ó alumno a súa asistencia regular a clase e a súa participación nela, non somentes por todo o relativo á avaliación, tamén  porque isto permitirálle a preparación da materia progresivamente  ao longo do cuadrimestre. É moi importante comezar coa  realización das lecturas obrigatorias axiña para aproveitar ó máximo as sesiós teóricas e as prácticas.

Para superar a materia é imprescindible o uso correcto do idioma castelán, tanto oral coma escrito: ortografía, puntuación, corrección sintáctica e gramatical.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías