Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Comprender a comunicación a meio da linguaxe como capacidade e prática humana e social, tanto no común como na sua diversidade. |
A1
|
|
C6
|
Familiarizarse coas principais nocións sobre fenómenos da comunicación e do discurso. |
A1 A3
|
B1
|
|
Familiarizarse cos métodos e técnicas de recollida, descrición e interpretación de dados da comunicación e do discurso. |
|
B1 B2 B3
|
|
Utilizar recursos bibliográficos, bases de datos e ferramentas de busca de materiais sobre o discurso oral. |
|
B1
|
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
Introdución. A capacidade humana da linguaxe e a comunicación. |
Algunhas propriedades da linguaxe. Retroalimentación, reflexividade, prevaricación, deslocamento... Os canais da comunicación humana: a multimodalidade. |
Comunicación, información e significación. |
Modelos da comunicación. Intención, interpretación e contexto. O deseño deíctico das linguas naturais. A deíxis e os seus tipos. A contextualización. Indicios de contextualización. |
A interacción. |
Conversa, texto, discurso. A interacción como prática social. As metas comunicativas. Normas, regras e expectativas. A competencia comunicativa. O repertorio comunicativo. A estrutura da conversa cotiá. |
A distancia social. |
Participantes e papeis comunicativos. As identidades sociais. A imaxe e as formas da cortesía verbal. |
Dicir e querer dicir. |
Significado literal e significados indirectos. Oración e proposición. A cooperación conversacional e as implicaturas. A inferencia. A relevancia. Recursos estilísticos. |
Facer cousas con palabras. |
Os actos de fala. Tipos de actos ilocucionarios. Os actos de fala indirectos. A convencionalización da indirección. |
Xéneros e tipos de discurso. |
A caracterización dos xéneros. Formalidade e informalidade. Discurso espontáneo e planificado. Aplicacións do estudo da comunicación. |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Obradoiro |
14 |
14 |
28 |
Lecturas |
0 |
25 |
25 |
Proba mixta |
2.5 |
20 |
22.5 |
Traballos tutelados |
0 |
20 |
20 |
Sesión maxistral |
15 |
0 |
15 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Obradoiro |
Por "obradoiro" enténdese a sesión interactiva fundamentalmente participativa. Pode incluir discusión aberta ou dirixida das lecturas, traballo en grupo, debate e posta en común, resolución de problemas ou perguntas, pesquisa de material, etc. |
Lecturas |
Lectura e estudo obrigatorio de materiais específicos (artigos ou capítulos de libros) disponibilizado polo profesor. As lecturas deberán facerse, como será indicado, antes da sesión na cal se tratarán os seus conteúdos. Os conteúdos das lecturas entrarán nas sesións expositivas e, sobre todo, nas interactivas, onde o estudantado deberá de mostrar o traballo feito sobre elas e buscar aclaración dos aspectos dubidosos ou non comprendidos. Na base dalgunha das leituras deberá realizarse un informe detallado avaliábel, segundo un formato indicado polo profesor (guión, resumo, pontos destacábeis, etc.). |
Proba mixta |
Proba teórico-prática sobre todo o material do curso, incluindo lecturas, sesións expositivas e interactivas, materiais audiovisuais utilizados, debates xerais, posíbeis presentacións, etc. |
Traballos tutelados |
Por "traballos tutelados" enténdese aqui diversas actividades avaliábeis, algunha(s) das cais poden requerir a guía do profesor. Estas actividades realizaránse fundamentalmente fora das horas presenciais, mais non se exclue que se poda dedicar tempo das sesións interactivas para traballar nelas, individual ou colectivamente. |
Sesión maxistral |
Por "sesión maxistral" enténdese a sesión de exposición polo profesor dos principais conteúdos de cada tema ou apartado. As sesións expositivas non deben ser vistas como substitución do traballo autónomo de lectura e aprendizaxe que debe facer o estudantado. As sesións de exposición incluen amplo espazo para a formulación de perguntas ou cuestións específicas polo estudantado. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
Proba mixta |
Obradoiro |
Lecturas |
|
Descrición |
A atención individualizada inclue a consulta personalizada sobre calquer aspecto ou conteúdo do curso. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Sesión maxistral |
Reférese ao cómputo da asistencia obrigatoria ás sesións xerais de exposición, e á formulación de preguntas específicas sobre a temática, preparada de antemán polo estudantado. |
7.5 |
Traballos tutelados |
Reférese á avaliación de actividades avaliábeis que podan requerir a axuda do profesor. Todas as actividades deberán ser entregadas en formato electrónico cando así se indique. O profesor poderá decidir, no seu momento, se unha actividade non entregada en formato electrónico non será válida e/ou cualificada, ou o seu peso cuantitativo na avaliación. Todas as actividades deberán ser de elaboración propia e orixinal. A copia ou plaxio determinará que a actividade se considere non válida e polo tanto cualificábel com o valor de 0. |
30 |
Proba mixta |
Reférese á nota obtida na proba final obrigatoria. |
40 |
Obradoiro |
Reférese ao cómputo da asistencia obrigatoria ás sesións interactivas, e á participación activa nelas. |
7.5 |
Lecturas |
Reférese ao seguimento do traballo de lectura, como se mostra nas actividades interactivas das aulas. Poderá incluir a elaboración dun informe detallado dunha lectura asignada. A actividade deberá ser entregada obrigatoriamente tamén en formato electrónico. |
15 |
|
Observacións avaliación |
1) A asistencia ás sesións presenciais de calquer tipo é obrigatoria e avaliábel. 2) A participación activa compútase dentro do apartado da asistencia. 3) Haberá duas oportunidades de avaliación. Na primeira oportunidade, as actividades entregadas fora de prazo poderán non ser aceptadas (isto é, avaliábeis con 0), e entrarán, no seu caso, no cómputo da segunda oportunidade. 4) Para o cálculo da nota final (e portanto para o curso poder ser completado e superado), a/o estudante deberá obter polo menos unha nota de 4 na proba final. 5) Para ter superada a materia (en primeira ou segunda oportunidade) deberá obterse unha nota de 5 globalmente. 6) Na segunda oportunidade de xullo, no período estabelecido pola UDC, poderá recuperarse o exame (non efectuado, ou suspenso) e/ou o capítulo das actividades ("traballos tutelados" ou actividades referidas a "Lecturas"). O profesorado indicará no seu momento as actividades substitutivas de recuperación que deberán ser realizadas. 7) Dado o carácter mixto e compreensivo da avaliación (asistencia, actividades e proba final), consideraráse "Non presentado": a) non asistir á proba final en nengunha das oportunidades; E, simultáneamente, b) non ter entregado actividades por polo menos a metade da percentaxe asignada ao apartado de actividades ("traballos tutelados"). En sentido contrario, a entrega de actividades avaliábeis cuxo peso supere a metade da percentaxe do apartado (por exemplo, 2 actividades sobre 3) determinará automáticamente a asignación dunha nota final, a pesar da inasistencia á(s) proba(s). 8) O alumnado matriculado a tempo parcial e con dispensa académica deberá porse en contacto co profesor no comezo de curso.
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
Dessalles, Jean-Louis (2001). "El origen político del lenguaje". Mundo Científico 224, pp. 35-39.
Brown, Roger, e Gilman, Albert (1995 [1960]). "Els tractaments a Europa". Em Amadeu Viana, ed. Aspectes del pensament sociolingüístic europeu, pp. 351-363. . Barcelona: Barcanova
Moreno Cabrera, Juan Carlos (1987). "La deíxis". Em: Fundamentos de sintaxis general, pp. 65-77. Madrid: Síntesis
Ochs, Elinor (1998 [1979]). "La universalidad de los postulados conversacionales". Em: M. T. Julio e R. Muñoz, eds. Textos clásicos de Pragmática, pp. 125-144. Madrid: Arco Libros
Hockett, Charles F. (1971 [1958]). "Las propiedades generales del lenguaje". Em: Curso de lingüística moderna, pp. 551-566. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires
Cialdini, Robert B. (2001). "Psicología de la persuasión". Investigación y Ciencia 295, pp. 66-71.
Brown, Roger, e Gilman, Albert (1960). "The pronouns of power and solidarity". Em: T. Sebeok, ed. Style in language, pp. 253-276. Cambridge, Mass.: MIT Press
Koch, Ingedore G. Villaça (1997). A inter-ação pela linguagem. São Paulo: Editora Contexto
Tusón Valls, Amparo (1997). Análisis de la conversación. Barcelona: Ariel
Brown, Gillian, e Yule, George (1993). Análisis dei discurso. Madrid: Visor
Stubbs, Michael (1983). Análisis del discurso. Madrid: Alianza
Austin, John (1971). Cómo hacer cosas con palabras. Palabras y acciones. Buenos Aires: Paidós
Reyes, Graciela (2002). El abecé de la pragmática. Madrid: Arco Libros
Escandell Vidal, Mª Victoria (2006 [1996]). Introducción a la Pragmática. Barcelona: Ariel. 2ª ed.
Escandell Vidal, Mª Victoria (2005). La comunicación. Madrid: Gredos
Reyes, Graciela (1990). La Pragmática lingüística: El estudio del uso del lenguaje. Barcelona: Montesinos
Calsamiglia Blancafort, Helena, e Tusón Valls, Amparo (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel
Verschueren, Jeff (2002). Para entender la Pragmática. Madrid: Gredos
Levinson, Stephen (1989). Pragmática. Madrid: Teide
Mey, Jacob (2001). Pragmatics: An introduction. Oxford: Blackwell. 2ª ed. |
Durante o curso irá indicándose a listaxe de lecturas obrigatorias, extraídas destes manuais e/ou outras fontes. |
Bibliografía complementaria
|
Günthner, Susanne, e Knoblauch, Hubert (1995). "Culturally patterned speaking practices: The analysis of communicative genres". Pragmatics 5(1), pp. 1-32.
Grice, H. P. (1991). "Lógica y conversación". Em: L. M. Valdés Villanueva, ed. La búsqueda del significado, pp. 511-530. Madrid: Tecnos
Goffman, Erving (1967). "On face-work". Em: Interaction ritual: Essays on face-to-face behavior, pp, 5-45. New York: Anchor Books
Hurford, James, e Heasley, Brendan (1983). "Oraciones, enunciados y proposiciones". Em: Curso de Semántica, pp. 26-34. Madrid: Visor
Tannen, Deborah (1982). "The oral/literate continuum in discourse". Em: Deborah Tannen, ed. Spoken and written language: Exploring orality and literacy, pp. 1-16. Norwood, NJ: Ablex |
|
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
Lingua Galega e Usos/613G03045 |
|
Materias que continúan o temario |
Lingüística Xeral/613G03004 |
|
|