Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Matemáticas II Código 650G01010
Titulación
Grao en Ciencias Empresariais
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 2
Coordinación
Saez Diaz, Maria Consuelo
Correo electrónico
consuelo.saez@udc.es
Profesorado
Saez Diaz, Maria Consuelo
Seijas Macias, Jose Antonio
Correo electrónico
consuelo.saez@udc.es
antonio.smacias@udc.es
Web http://moebius.udc.es
Descrición xeral O obxectivo desta materia é introducir ao estudantado nos fundamentos do calculo diferencial de varias variábeis e a programación matemática, que serán precisos para a aprendizaxe do resto das materias do grao e para o seu futuro profesional. O estudante deberá comprender os conceptos básicos presentados e os resulados que os relaciona e aplicar de xeito correcto e con rigor estes coñecementos para a resolución prácticad de problemas. Fará-se unha especial énfase na aplicación dos contidos do curso a problemas de natureza económica e na interpretación dos resultados obtidos.

Ademais, preténdese axudar ao estudantado a desenvolver competencias xenéricas tais como a capacidade de análise e síntese, capacidade de razoamento lóxico, capacidade de resolución de problemas, espírito crítico, aprendizaxe autónomo, ou a habilidade para pescudar e utilizar información procedente de distintas fontes.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Entender os conceptos básicos do espazo euclídeo IRn A1
A21
Identificar os conxuntos notábeis dun subconxunto de IRn A21
Determinar se un conxunto é aberto, pechado, acoutado, compacto e convexo A21
Entender o concepto de función de varias variábeis A1
A21
Representar graficamente o mapa de curvas de nivel de funcións reais de dúas variábeis A21
Coñecer o concepto de límite dunha función nun punto e saber calcular límites A1
A21
Entender o concepto de función continua e saber determinar se unha función é ou non continua A1
A21
Identificar unha función linear A1
A21
Identificar unha forma cuadrática A1
A21
Clasificar unha forma cuadrática mediante o criterio dos menores principais A1
A21
Clasificar unha forma cuadrática restrinxida A1
A21
Calcular derivadas e elasticidades parciais e as interpretar A1
A21
Estudar a diferenciabilidade dunha función de varias variábeis A1
A21
Coñocer as relacións entre diferenciabilidade, derivabilidade e continuidade A1
Obter o polinomio de Taylor dunha función A21
Obter as derivadas parciais dunha función composta A1
A21
Aplicar o teorema de existencia para estudar cando unha ecuación define de xeito implícito unha función real A1
A21
Obter as derivadas e elasticidades parciais da función implícita e as interpretar A1
A21
Coñecer o concepto de función homoxénea e saber determinar cando unha función é homoxénea A1
A21
Estudar a convexidade dun conxunto A1
A21
Estudar a concavidade/convexidade dunha función A1
A21
Formular problemas de programación matemática A1
A21
Diferenciar entre óptimo local e global A1
A21
Estudar a existencia de extremos globais utilizando o teorema de Weierstrass A21
Resolver de xeito gráfico programas matemáticos con dúas variábeis A1
A21
Obter os puntos críticos de funcións de variábel vectorial e clasificar aplicando as condicións de segundo orde A1
A21
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa sen restricións A1
A21
Formular problemas económicos como programas con restricións de igualdade A21
Calcular os puntos críticos dun programa con restricións de igualdade, clasificar e interpretar os multiplicadores de Lagrange A1
A21
Determinar o carácter local ou global dos óptimos dun programa con restricións de igualdade A1
A21
Coñecer a estrutura e características xerais dun programa linear A1
Saber formular problemas económicos sinxelos mediante programas lineares A21
Resolver programas lineares mediante o algoritmo do Símplex A21

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. O espazo euclídeo IRn O espazo euclídeo IRn.
Produto escalar. Norma. Distancia.
Conxuntos notábeis.
Conxuntos abertos e pechados.
Conxuntos compactos e convexos.
Tema 2. Funcións de varias variábeis Conceptos básicos.
Representación gráfica de funcións reais. Curvas de nivel.
Límite dunha función nun punto.
Continuidade.
Funcións lineares.
Formas cuadráticas. Clasificación.
Formas cuadráticas restrinxidas.
Tema 3. Diferenciabilidade de funcións de varias variábeis Derivadas parciais.
Diferenciabilidade. Función de clase un.
Teoremas relativos á diferenciación. A regra da cadea
Derivadas parciais de orde superior. Teorema de Taylor.
Teorema da función implícita.
Funcións homoxéneas. Teorema de Euler.
Tema 4. Convexidade de conxuntos e funcións Conxuntos convexos. Propiedades.
Funcións convexas. Propiedades.
Caracterización das funcións convexas de clase dúas.
Tema 5. Introdución á programación matemática Formulación dun programa matemático.
Óptimos locais e globales.
Teoremas fundamentais de optimización
Tema 6. Programación sen restricións Condicións precisas de primeiro orde.
Condicións de segundo orde.
O caso convexo
Tema 7. Programación con restricións de igualdade Planeamento
Condicións precisas de primeiro orde: Teorema de Lagrange.
Condicións de segundo orde
O caso convexo.
Interpretación dos multiplicadores.
Tema 8. Programación linear Planeamento dos programas lineares.
Solucións básicas factíbeis
Teoremas fundamentais.
O método do simplex.
Determinación dunha solución básica factíbel inicial.


Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais 1 3 4
Proba obxectiva 3 4.5 7.5
Proba mixta 3 15 18
Seminario 4 6 10
Sesión maxistral 17 17 34
Solución de problemas 25 50 75
 
Atención personalizada 1.5 0 1.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Durará unha hora e será a presentación da materia
Proba obxectiva Haberá dúas probas obxectivas. Estas probas estarán constituídas por preguntas relativas a conceptos teóricos e prácticos aboradados nas clases de sesión maxistral, de solución de problemas e seminarios.
Proba mixta Ao final do cuadrimestre haberá unha proba mixta (teórica e práctica). Esta proba será realizada na data oficial de avaliación que determine o centro para esta materia.
Seminario Realizarase en grupos de 15 estudantes, polo que o grupo xeral será dividido en dous grupos. Realizaranse seminarios entre unha hora e hora e media de duración durante o curso. Serán sesións para a resolución de xeito coletivo das dúbidas ou dificultades que podan xurdir coa materia correspondente a cada unha das probas.
Sesión maxistral Haberá un total de 17 horas de clase maxistral, que estará centrada na exposición dos contenidos de carácter mais teórico.
Solución de problemas Haberá un total de 25 horas de clase de solución de problemas, que consistirá na exposición e realización dos contidos prácticos dos diferentes temas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Proba mixta
Seminario
Descrición
Para a preparación das diferentes probas, o estudantado disporá dalgúns dos seguintes medios de comunicación con o profesor:
- Plataforma Moodle (mediante a utilización dos foros ou as mensaxes directas).
- Correo electrónico do profesorado.
- Titorías persoais no despacho (no horario de titorías que sexa establecido).
-Seminarios en grupo pequeno (titorías de grupo).

Ademais, tambén será posíbel a realización de titorías en datas e horas diferentes ás establecidas, previa solicitude por parte do estudantado.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba obxectiva Haberá dúas probas presenciais obxectivas, cada unha delas representará un 20% da cualificación final (2 puntos).
As datas e horas de realización das probas serán comunicadas o primeiro día de clase.
40
Proba mixta O exame final (presencial) suporá un 60% da cualificación final (6 puntos). Nesta proba valorarase: a comprensión e asimilación dos conceptos, a utilización de razonamentos axeitados, a boa utilización da linguaxe matemática e a destreza no planeamento e resolución dos problemas.
60
 
Observacións avaliación

Cualificación de Non presentado: Outorgarase esta cualificación ao estudantado que só paraticiape en actividades de avalalición que teñan unha ponderación inferior ao 20% da cualificación final, con independencia da cualificación obtida.

Condicións de realización dos exames: Durante a realización dos exames non se poderá ter acceso a ningún disipositivo que permita a comunición con o exterior e/ou o armazenamento de información. Poderá ser denegada a entrada na aula do exame con este tipo de dispositivos. Nalgúns exames, o alumando poderá utilizar unha calculadora cientínfica non gráfica e non programábel.

Convocatoria adiantada de decembro: Para o estudantado que
se presente á convocatoria adiantada de decembro, o exame terá
unha ponderación do 60%, e a cualificación obtida na avaliación
continua do ano académico 2013/2014, terá unha ponderación do 40%.

Plataforma virtual: A materia poderase seguir utilizando a plataforma virtual do Departamento (http://moebius.udc.es), para isto a cada estudiante seralle fornecido un nome de usuario e un contrasinal persoalizados; ou de xeito alternativo, a través da plataforma Moodle da UDC (https://campusvirtual.udc.es/moodle/).

A información precisa para acceder á plataforma virtual Moebius atópase en http://moebius.udc.es.

Na devandita plataforma virtual estarán dispoñíbeis os materiais da materia: resumos dos temas, diapositivas das presentacións, exercicios propostos e resoltos,  as cualificacións das probas de avaliación, etc.


Fontes de información
Bibliografía básica F. J. Martínez Estudillo (2005). Introducción a las matemáticas para la economía. Desclée De Brouwer, Bilbao
K. Sydsæter, P. J. Hammond y A. Carvajal (2012). Matemáticas para el análisis económico . Pearson

Bibliografía complementaria S. Harris (2005). Linear programming graphic tutorial. http://www.msubillings.edu/BusinessFaculty/Harris/LP_Problem_intro.htm
R. Caballero, S. Calderón, T. P. Galache, A. C. González, Mª. L. Rey y F. Ruiz (2000). Matemáticas aplicadas a la economía y la empresa. 434 ejercicios resueltos y comentados . Pirámide, Madrid
E. Minguillón, I. Pérez Grasa y G. Jarne (2004). Matemáticas para la economía. Libro de ejercicios. Álgebra lineal y cálculo diferencial. McGraw-Hill, Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (1997). Matemáticas para la economía: álgebra lineal y cálculo diferencial . McGraw-Hill,Madrid
I. Pérez Grasa, G. Jarne y E. Minguillón (2001). Matemáticas para la economía: programación matemática y sistemas dinámicos . McGraw-Hill, Madrid
M. J. Osborne (1997-2003). Mathematical methods for economic theory: a tutorial . http://www.economics.utoronto.ca/osborne/MathTutorial/
A. C. Chiang y K. Wainwright (2006). Métodos fundamentales de economía matemática . McGraw-Hill, Madrid
R. M. Barbolla, E. Cerdá y P. Sanz (2001). Optimización. Cuestiones, ejercicios y aplicaciones a la economía . Prentice Hall, Madrid
P. Dawkins (2003-2009). Paul’s online math notes. http://tutorial.math.lamar.edu/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Matemáticas I/650G01004

Observacións

É aconsellabel ter superada a materia de Matemáticas I. Hai que estar familiarizado cos conceptos e resultados fundamentais da álxebra linear (matrices, determinantes e sistemas de ecuacións lineares), e do cálculo diferencial dunha variábel (límite, continuidade, derivada, elasticidade, extremos, convexidade).



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías