Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Formación profesional e mercado laboral Código 652606611
Titulación
5 Mestrado Universitario en Profesorado de Educación Secundaria: Formación e Orientación Laboral
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial Anual
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Filosofía e Métodos de Investigación en Educación
Coordinación
Arza Arza, Neves
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
Profesorado
Arza Arza, Neves
Correo electrónico
neves.arza@udc.es
Web
Descrición xeral A finalidade desta materia é o estudo da evolución e características do mercado laboral e do deseño e organización da formación profesional.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Coñecer o valor formativo e cultural das materias correspondentes á especialización.
A2 Coñecer os contidos que se cursan nos respectivos ensinos.
A3 Coñecer a historia e os desenvolvementos recentes das materias e as súas perspectivas para poder transmitir unha visión dinámica das mesmas.
A11 Coñecer e aplicar propostas docentes innovadoras no ámbito da especialización cursada.
A15 Coñecer a evolución do mundo laboral, a interacción entre sociedade, traballo e calidade de vida, así como a necesidade de adquirir a formación adecuada para a adaptación apropiada e permanente das distintas profesións (FP).
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer as modalidades da formación profesional no que fai ó seu deseño, vinculación entre as mesmas, organización curricula, sistemas de acceso e saídas profesionais AP2
AP15
CM3
Analizar as razóns e obxectivos do enfoque de xénero na formación profesional e integralo nas programacións das materias e no conxunto das funcións do profesorado de FOL. AP3
AP11
CM4
Valorar e identificar os contidos dos módulos da especialidade de FOL relacionados con esta materia e que poden contribuir a formación dunha cidadaniía crítica capaz de analizar os cambios que se están a producir no mercado laboral e na normativa que o regula e de comprender o seu alcance social. AP1
CM4
Coñecer a evolución, as caracteristicas do ML e as reformas que se están a levar a cabo e analizar críticamente as súas repercusións na precarización laboral e na perda de dereitos. AP15
CM4
CM7
Utilizar as TICs para obter e elaborar información sobre o mercado laboral e sobre formación profesional CM3
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Mercado laboral e políticas de emprego - Conceptos básicos de referencia
- Mercado laboral: concepto e compoñentes
- Tendencias na evolución do mercado laboral
- Trazos actuais do Mercado Laboral e crise de emprego
- Fontes de información sobre o Mercado Laboral
- As políticas activas de emprego
- As reformas laborais e das pensións: obxectivos, propostas e consecuencias nas condicións e nos dereitos laborais
Tema 2. Formación ó longo da vida e formación profesional
- Formación profesional inicial e formación profesional para o emprego
- Recoñemento, avaliación e acreditación das cualificacións
- A formación profesional no marco das políticas educativas e de emprego.
- Institucións e entidades galegas, estatais e europeas do ámbito da formación profesional
- A integración do enfoque de xénero na formación profesional: obxectivos e implicacións para a praxe

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais 3 24 27
Portafolios do alumno 0 5 5
Estudo de casos 3 0 3
Sesión maxistral 17 0 17
Proba de ensaio 0 2 2
Glosario 0 3 3
Presentación oral 5 0 5
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais As fontes documentais bibliográficas e webgráficas van servir para a profundización nas temáticas expostas nas sesións maxístrais e para a realización dos estudos de casos e do glosario. As webs instititucionais son unha parte importante das fontes documentais que se van utilizar.
Portafolios do alumno Consiste nun informe sobre as aprendizaxes adquiridas e a súa vinculación coa función docente e orientadora do profesorado da especialidade de FOL.
Estudo de casos Vanse realizar dous estudos de caso. Un consiste na elaboración de un itinerario formativo. O outro na integración da pesrspectiva de xenero na formación profesional.
Sesión maxistral Na sesión maxistral expóñense dunha maneira sintética e con distinto nivel de profundidade os contidos que se abordan na materia.
Proba de ensaio Consiste nunha análise e reflexión sobre as aportacións da materia para a adquisición das competencias docentes e orientadoras do profesorado de FOL.
Glosario Recompilación e explicación da terminoloxía específica relativa á Formación Profesional e ó Mercado laboral
Presentación oral Proba para desenvolver a competencia de falar en público e a capacidade de organización e síntese da información.

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Descrición
A atención personalizada está vinculada, principalmente, ós estudos de casos. A súa finalidade e facer un seguimento do traballo do alumnado e proporcionar as orientacións necesarias para a súa realización, poñendo en xogo unha avaliación procesual e formativa.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Estudo de casos - Elaboración de itinerarios formativos para persoas con distintos niveis de formación e experiencia labora.
- Proposta para incorporar o enfoque de xénero na formación profesional
30
Proba de ensaio Análise e reflexión sobre as aportacións da materia para a adquisición das competencias docentes e orientadoras do profesorado de FOL 20
Portafolios do alumno Entendido como un informe de autoavalicación no que se ha de dar conta das aprendizades adquiridas. 15
Análise de fontes documentais O alumnado terá que consultar distintas fontes documentais sobre o mercado laboral ( evolución e características, reforma laboral, reforma das pensións, etc.) e a partir da información obtida organizar e presentar un panel de expertos ou unha mesa redonda 15
Presentación oral Dos estudo de casos. 10
Glosario No que se recolla a terminoloxía específica relativa a formación profesional e o mercado laboral. 10
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica
BIBLIOGRAFÍA

Homs, O. (2008). La formación profesional en España. Hacia la sociedad del conocimiento. Barcelona: Fundación La Caixa

Echeverría Samanes, B. (2008). Orientación profesional. Barcelona: UOC

Marcos, S. y Salgado, J.F. (2000). Análisis del puesto y ocupaciones: Métodos y técnicas. En Sobrado, L. Orientación profesional: diagnóstico e inserción sociolaboral

 (105-118). Barcelona: Estel.

WEBGRAFIA

CEDEFOP: www.cedefop.europa.eu

Consellería de Traballo e Benestar: traballoebenestar.xunta.es

Consellería de Educación. Formación Profesional: www.edu.xunta.es/fp/
Rede Eures P http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=es
Eurydice: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php

Fundación Tripartita para la Formación en el Empleo: http://www.fundaciontripartita.org/

Instituto Galego das Cualificacións: http://emprego.xunta.es/cualificacions/
Instituto Nacional de las Cualificaciones: https://www.educacion.gob.es/iceextranet/

Observatorio ocupacional: http://traballo.xunta.es/observatorio-ocupacional
Organismo Autónomo Programas Educativos Europeos: http://www.oapee.es/oapee/intro.html
Rede Eures P http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=es

Servicio Público de Empleo Estatal: http://www.sepe.es/

Servizo Público de Emprego de Galicia: emprego.xunta.es

TodoFP:  http://todofp.es/todofp/novedades-en-formacion-profesional.html

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías