Competencias do título |
Código
|
Competencias da titulación
|
A5 |
Identificar e analizar os factores contextuais que afectan os procesos de intervención socioeducativa. |
A7 |
Aplicar metodoloxías educativas e dinamizadoras da acción socioeducativa. |
A8 |
Detectar factores de vulnerabilidade, de exclusión e de discriminación social que dificulten a inclusión social, escolar e laboral de persoas e colectivos |
A9 |
Deseñar e desenvolver proxectos, programas e servizos nos diferentes campos de intervención profesional promovendo a participación e o desenvolvemento comunitario. |
A10 |
Analizar, difundir, orientar e desenvolver procesos de promoción cultural. |
A11 |
Observar, analizar, interpretar procesos de mediación social, cultural e educativa. |
A12 |
Mediar en situacións de risco e conflito. |
A17 |
Formar axentes de intervención socioeducativa e comunitaria. |
A18 |
Dirixir e coordinar planos e proxectos socioeducativos. |
A20 |
Desenvolver unha disposición favorable ao traballo en contornos multiculturais e plurilingüísticos. |
B1 |
Elaborar, analizar, sintetizar, valorar e transmitir criticamente a información. |
B3 |
Xerar a cultura profesional colaborativa, fomentando o traballo en rede e integrándose en grupos interdisciplinares con iniciativa e responsabilidade. |
B6 |
Adquirir e dominar habilidades comunicativas que permitan transmitir información, ideas e propostas a diversas audiencias. |
C1 |
Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. |
C4 |
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. |
Resultados de aprendizaxe |
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) |
Competencias da titulación |
Coñecer as diferentes perspectivas sobre a comunicación e a colaboración que afectan aos procesos de intervención socioeducativa. |
A5 A10 A20
|
B1 B3
|
|
Desenvolver técnicas, estratexias e dinámicas de comunicación en público dende a pespectiva das habilidades comunicativas e a eficacia da comunicación educativa |
A7 A8 A9 A11 A12 A17 A18
|
B1 B6
|
C1
|
Analizar as vantaxes da colaboración e a dixitalización da comunicación na intervención socioeducativas. |
A5 A7 A10 A20
|
B1 B3
|
|
Utilizar diferentes estratexias de comunicación e de xestión da información no desenvolvemento de proxectos socioeducativos.
|
A5 A7 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Comprender, valorar e transmitir de forma crítica a información no contexto da dinamización cultural e a intervención socioeducativa. |
A5 A7 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Aplicar diferentes estratexias de rexistro, interpretación e difusión da información no desenvolvemento da acción socioeducativa.
|
A5 A7 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Asumir un compromiso ético co tratamento das novas formas de comunicación social a favor da intervención e desenvolvemento sociocumunitario. |
A5 A7 A10 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Coñecer diferentes estratexias de colaboración para a dinamización dos equipos de traballo na acción socioeducativa. |
A5 A7 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Desenvolver diferentes dinámicas democráticas de inclusión, representación e participación na realización de proxectos de animación sociocumunitaria. |
A5 A7 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Avaliar o sentido e funcionamento das dinámicas de comunicación e colaboración na acción socioeducativa. |
A5 A10 A12 A20
|
B1 B3
|
C4
|
Contidos |
Temas |
Subtemas |
1. A linguaxe |
Orixe e desenvolvemento
As diferentes linguaxes
Ferramentas de comunicación: da linguaxe á comunicación
O significado
|
2. A comunicación na acción socioeducativa. |
Concepto de comunicación
Fundamentos da comunicación
A comunicación e a educación
Axentes e elementos na comunicación educativa
Modelos do proceso de comunicación
A dimensión física da comunicación educativa (dimensión física do canal e contexto físico) |
3. Colaboración, relación e participación. |
Aprendizaxe colaborativa
Dinámicas e técnicas de grupo
A participación e o liderado educativo
A comunicación organizacional
A comunicación nos proxectos desenvueltos nos ámbitos da acción socioeducativa |
4. As TICs e as redes |
As TICs e as redes como facilitadoras da comunicación e a colaboración
Propaganda, publiciudade e estratexias de mercado
Medios de comunicación de masas e comunicación |
5. A educación emocional na comunicación |
As emocións e os sentimentos na educación. A educación emocional no ásmbito socioeducativo
A persuasión na comunicación educativa
A intelixencia emocional e social
O humor nas organización |
6. O liderado educativo e os estilos comunicativos |
O liderado educativo
A comunicación persoal e os estilos comunicativos
Habilidades comunicativas
Linguaxe verbal, non verbal e paraverbal
Dinámicas e estratexias de comunicación en público: o educador como comunicador |
Planificación |
Metodoloxías / probas |
Horas presenciais |
Horas non presenciais / traballo autónomo |
Horas totais |
Sesión maxistral |
21 |
28 |
49 |
Discusión dirixida |
10 |
21 |
31 |
Traballos tutelados |
10 |
40 |
50 |
Proba mixta |
2 |
16 |
18 |
|
Atención personalizada |
2 |
0 |
2 |
|
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado |
Metodoloxías |
Metodoloxías |
Descrición |
Sesión maxistral |
Na actividade de sesión maxistral traballaranse os contidos que conforman o marco teórico mediante a exposición oral, guiada co uso de presentacións, de medios audiovisuais e coa introdución de cuestións dirixidas ao alumnado coa finalidade de favorecer a aprendizaxe e a construción do coñecemento.
Realizarase unha exposición xeral introdutoria de cada un dos distintos temas de que consta o programa, indicando os aspectos que o alumnado debe ampliar co seu traballo persoal, coas oportunas orientacións bibliográficas.
|
Discusión dirixida |
Mediante esta metodoloxía abordaranse diversos temas orientados a que o alumando reflexione sobre a aplicación das distintas estratexias de colaboración, comunicación, xestión e difusión da información na dinamización cultural e o desenvolvemento da acción socioeducativa. Ten como obxecto construír unha visión crítica respecto das diferentes formas de dinamizar as accións que se levan a cabo nos distintos contextos de intervención. |
Traballos tutelados |
En torno aos diferentes temas proporase a realización de traballos de grupo. Estas actividades iniciaranse na aula e deberán ser completados mediante o traballo autónomo do alumnado, atendendo as indicacións que se proporcionarán a través da atención personalizada do profesor aos diferentes grupos.
Para a realización destes traballos tomaranse como referencia tanto os materiais básicos da materia así como outros complementarios. Finalmente, a través da exposición na aula, cada grupo compartirá os traballos realizados cos demais grupos.
|
Proba mixta |
A proba mixta constituirá unha actividade final da materia con carácter avaliativo a través da que o alumnado deberá dar resposta a varias cuestións facendo un tratamento global e integrado dos coñecementos adquiridos, de acordo co conxunto de contidos abordados mediante as diferentes metodoloxías de traballo empregadas no desenvolvemento da materia. |
Atención personalizada |
Metodoloxías
|
Traballos tutelados |
|
Descrición |
A atención personalizada que se describe en relación a estas metodoloxías concíbese como momentos de traballo presencial co profesorado da materia.
A forma e o momento en que se desenvolverá indicarase en relación a cada actividade ao longo do curso segundo o plan de traballo da materia. |
|
Avaliación |
Metodoloxías
|
Descrición
|
Cualificación
|
Traballos tutelados |
Para avaliar os traballos teranse en conta os seguintes aspectos:
ELABORACIÓN:
- Estrutura: presentación, organización do contido, claridade expositiva e corrección gramatical.
- Contido: Comprensión de ideas básicas, dominio conceptual, uso das fontes traballadas no tratamento dos contidos ao longo do cuadrimestre e relacións entre eles.
- Coherencia entre os diferentes apartados.
EXPOSICIÓN:
- Relevancia, pertinencia e organización dos contidos expostos.
- Coordinación da exposición (que reflicta un traballo colaborativo, non unha suma de partes).
- Nivel de comprensión dos contidos básicos.
- Claridade expositiva. |
60 |
Proba mixta |
A proba mixta consistirá en dar resposta a varias cuestións que implicarán un tratamento global e integrado dos contidos abordados ao longo da materia. |
40 |
|
Observacións avaliación |
A avaliación contempla dúas opcións: Opción A. Para o alumnado que asiste/participa nas actividades de clase (asistencia mínima do 80%): a) Elaboración e presentación dos traballos de pequeno grupo (50%). b) Proba escrita sobre os contidos da materia (50%).
Opción B. Para o alumnado que non asiste/participa nas actividades de clase (asistencia inferior ao 80%): a) Un exame escrito sobre os contidos da materia (100%).
|
Fontes de información |
Bibliografía básica
|
|
Barkley, E., Cross K. P. e Major, C.H. (2007) Técnicas de aprendizajecolaborativo. Madrid, Morata. Doherty-Sneddon, G. (2009) El lenguaje no verbal de los niños.Buenos Aires, Lumen. Etkin, E. (2012) Comunicación para organizaciones sociales: de la planificación a la acción. Buenos Aires: La Crujía. Fernández, J. D. e García, J. (2010) El valor pedagógico del humor en la educación social. Madrid: Desclée de Brouwer. García Uceda, M. (2001) Las claves de la publicidad. Madrid, ESIC. Goleman, D. (1995) Inteligencia emocional. Barcelona, Kairós. James, J. (2010) La biblia del lenguaje corporal. Madrid, Paidós. Patiño, A. (2007) Extraños en las aulas. En L. Martín y Mijares (Eds.), Voces del aula . Etnografías de la escuela multilingüe (pp. 191-216). Madrid: CREADE . Recuperado o 2 de xullo do 2013 de http://www.documentacion.edex.es/docs/1308ESPvoc.pdf Pinker, S. (1995) El instinto dellenguaje: cómo crea el lenguaje la mente. Madrid, Alianza. Pinker, S. (2007) El Mundo de laspalabras: una introducción a la naturaleza humana. Barcelona, Paidós. Sarramona, J. (Ed.) (1988) Comunicación y educación. Barcelona, CEAC. Trilla, J. (Coord.), Soler, P. y Limón,D. (2013) El liderazgo educativo en el ámbito socio-comunitario, en XXXII Seminario Interuniversitario de Teoríade la Educación. Santander, 10-12 de noviembre de 2013. En prensa. Recuperado o 2 de xullo do 2013 de http://www.site.unican.es/Ponencia%204.pdf Ugarte, D. (2010) O poder das redes: manual ilustrado para persoas, colectivos e empresasabocadas ao ciberactivismo. Santiago de Compostela: 2.0 Editora. Recuperado o 2 de xullo do 2013 de http://lasindias.org/el-poder-de-las-redes/ VVAA (2009) Metodologías participativas. Manual. Madrid, CIMAS. Recuperado o 2 de xullo do 2013 de http://aragonparticipa.aragon.es/attachments/657_manual_medotologias_participativas.pdf Watzlawick, P., Beavin, J. H. e Jackson, D. D. (1985) Teoría de lacomunicación humana. Barcelona, Herder. West, R. e Turner, L. H. (2005) Teoría de la comunicación. Análisis yaplicación. Madrid, McGRAW Hill. |
Bibliografía complementaria
|
|
Berlo, D. K. (1980) El proceso de la comunicación. Introduccióna la teoría y a la práctica. Buenos Aires, El Ateneo. Bonals, J. (2000) El trabajo en pequeños grupos en el aula. Barcelona, Graó. Carr, N. (2011) ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Superficiales. Madrid, Taurus. Comas,D. (2010) Lospresupuestos participativos y las políticas de juventud: un estudio de casosobre la cultura de la participación social en España. Madrid, Injuve. Recuperado o 2 de xullo do 2013 de http://www.injuve.es/sites/default/files/presupuestos_participativos.pdf Delfos, M. F. (2009) ¿Me estás escuchando? Como conversar conniños entre los 4 y los 12 años. Madrid, Pirámide. Erice, J. (2010). Convencer. Descubra los secretos de losgrandes comunicadores. Madrid, ESIC. Espada, J. P. (2001) Técnicas de grupo. Madrid, CCS. Fabra, Mª L. (1992) Técnicas de grupos para la cooperación. Barcelona, CEAC. Fernández, J. D. (2010) El valor pedagógico del humor en laeducación social. Madrid, Desclée de Brouwe. Froufe, S. (1998) Técnicas de grupo en animación comunitaria. Salamanca, Amarú. Froufe, S. (2000). Análisis crítico de las actitudes bloqueadoras de la comunicación humana. Comunicar, 14, 97-102. Goleman, D. (2005) Inteligencia social: la nueva ciencia delas relaciones humanas. Barcelona, Kairós. Jáuregui, E. e Fernández, J. D. (2008) Alta diversión. Los beneficios del humor en el trabajo. Barcelona, Alienta. Latorre, X. (2001). El marketing aplicado a las ONGD: coherencias e incoherencias en relación con la educación para el desarrollo.Comunicar, 16, 113-119. Lull, J. (2008). Los placeres activos deexpresar y comunicar. Comunicar, 30,21-26. (DOI: 10.3916/c30-2008-01-003). Palleres, M. (1993) Técnicas de grupo para educadores. Madrid, ICCE. Pinker, S. (2000) Cómo funciona la mente. Barcelona, Destino. Pinker, S. (2003) La tabla rasa lanegación moderna de la naturaleza humana. Barcelona, Paidós. Pinker, S. (2005) La tabla rasa,el buen salvaje y el fantasma de la máquina. Barcelona,Paidós. Pintado Blanco, T. e Sánchez Herrera, J (Coords.) (2012) Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: ESIC. Punset, E. (2008) Brújula para navegantes emocionales. Madrid, Aguilar. Túñez, M. (2012) La gestión de la comunicación en las organizaciones. Sevilla, Comunicación Social. Vidalot Presas, Mª A. (2012) Comunicación y grupos sociales. Barcelona: UOC. |
Recomendacións |
Materias que se recomenda ter cursado previamente |
|
Materias que se recomenda cursar simultaneamente |
|
Materias que continúan o temario |
|
|