Identifying Data 2014/15
Subject (*) Investigación en Ciencias da Saúde II Code 653862236
Study programme
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Obligatoria 6
Language
Spanish
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Matemáticas
Coordinador
Jacome Pumar, Maria Amalia
E-mail
maria.amalia.jacome@udc.es
Lecturers
Jacome Pumar, Maria Amalia
Lopez de Ullibarri Galparsoro, Ignacio
Sobrido Prieto, María
E-mail
maria.amalia.jacome@udc.es
ignacio.lopezdeullibarri@udc.es
maria.sobrido@udc.es
Web http://http://www.imedir.udc.es/mais/?page_id=197#Materia05
General description

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Capacidade para elixir e aplicar as metodoloxías de investigación mais adecuadas á investigación proposta.
A2 Capacidade para o deseño experimental e o completo desenvolvemento de proxectos de investigación no ámbito sanitario, desde a formulación da hipótese de investigación ata a comunicación dos resultados.
A3 Adquirir un sentido ético da investigación sanitaria.
A4 Obter un substrato teórico suficiente para comprender o entorno clínico de aplicación das técnicas de investigación.
A5 Adquirir o coñecemento da realidade investigadora nun ámbito concreto das ciencias da saúde.
B1 Capacidade para aplicar o método científico na planificación e o desenvolvemento da investigación sanitaria.
B2 Fluidez e propiedade na comunicación científica oral e escrita.
B3 Compromiso pola calidade do desenvolvemento da actividade investigadora.
B4 Capacidade de análise e de síntese.
B5 Habilidade para manexar distintas fontes de información.
B6 Capacidade para traballar de forma colaborativa en equipos multi e interdisciplinar.
B7 Capacidade de establecer unha relación de empatía cos suxeitos implicados no desenvolvemento da actividade investigadora.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Subject competencies (Learning outcomes) Study programme competences
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
CC8
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
CC7
CC8

Contents
Topic Sub-topic
1. Hypothesis testing Basic concepts.
Choice of statistical methods.
Normality tests
Univariate statistical inference
Bivariate statistical inference
Statistical inference for more than two variables
2. Regression analysis Basic concepts
Correlation and association between variables.
Simple linear regression
Multiple linear regression
ANCOVA
Logistic regression

3. Survival analysis Introduction to censored data
Survival curves and hazard functions
Kaplan-Meier estimator
Cox regression
4. Evidence Based Practice Introductiion.
Research implications.
Main Documents typology.
5. Levels of Evidences Levels of evidence and recommendations degree
Evidence tables
6. Clinical Practice Guidelines Definition.
Tipologies
Guidelines localization
7. Systematic Reviews Definition
Tipologies
Systematic Reviews localization
8. Meta-analysis Overview.
Effect size.
Statistical models.
Quantification of heterogeneity.
Publication bias.
Meta-regression.

Planning
Methodologies / tests Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis 20 50 70
Online forum 12 30 42
Seminar 4 12 16
Collaborative learning 4 12 16
Supervised projects 2 4 6
 
Personalized attention 0 0 0
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Learning through online material: recorded keynote speeches, videos, presentations and complementary pdf files.
Online forum Online monitoring and personalized attention tools: forums and debates.
Seminar Face to face seminars where students will be able to solve questions and problems.
Collaborative learning Continuous evaluation through some of the following tools: exams, exercises, involvement with the virtual classroom, etc.
Supervised projects Final academic work where students must demonstrate their theoretical and methodological knowledge of the contents.

Personalized attention
Methodologies
Online forum
Supervised projects
Seminar
Description
Personalized attention is inherent in the methodologies used'

Assessment
Methodologies Description Qualification
Supervised projects Final academic work where the students should show their theoretical and methodological knowledge of the contents. 50
Collaborative learning Exams, delivered exercises, involvement with the virtual classroom.
50
 
Assessment comments

Sources of information
Basic

Topics 1-3

Topics 4-8

  • Casal Acción B, Ríos Neira M, Sobrido Prieto M. Guía de uso de CRD Databases. Plan de Calidad el Sistema Nacional de Salud del Ministerio de Sanidad y Política Social. Axencia de Avaliación de Tecnoloxías Sanitarias deGalicia; 2012. Guías de Recursos deInformación: nº 1. Disponible en: http://www.sergas.es/docs/Avalia-t/guia-uso-CRD.pdf
Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Preparación dun Proxecto de Investigación II: Desenvolvemento e Comunicación/653862202
Estatística Aplicada a Ciencias da Saúde/653862206
Investigación Clínica I/653862232

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.