Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Linguaxes de Indización Terminolóxicos Código 710G02026
Titulación
Grao en Información e Documentación
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Perez Rodriguez, Maria Antonia
Correo electrónico
antonia.perezr@udc.es
Profesorado
Perez Rodriguez, Maria Antonia
Correo electrónico
antonia.perezr@udc.es
Web
Descrición xeral Materia que desarrolla los contenidos teóricos y prácticos necesarios para el conocimiento y uso de los lenguajes documentales cuya herramienta de indización es el lenguaje bien sea de carácter controlado o libre.

Competencias do título
Código Competencias da titulación

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Proporcionar unas bases teóricas y una metodología que permitan al alumno elaborar lenguajes documentales tipo tesauro, así como manejarlos y utilizarlos adecuadamente en la recuperación documental; y que le capaciten para acometer adecuadamente la elaboración/tratamiento de contenidos documentales/informativos. A9
B1
B2
B8
C6
C7
Iniciar en la metodología de investigación de la disciplina mediante trabajos de curso tutelados (teórico y práctico) que fomenten el desarrollo de un pensamiento crítico y creativo. A9
B1
B3
B4
B5
B8
B9
C3
C8

Contidos
Temas Subtemas
I: INDIZACIÓN 1. Concepto de indización
2. Objetivos da indización
3. Factores e caracteristicas do proceso de indización
II: Tipoloxía das linguaxes de indización terminolóxicas 1. Tipoloxías e catacterísticas das linguaxes de indización terminolóxicas
a)según o control: linguaxes ceibes e linguaxes controladas.
b) segundo a coordinación: precoordinados e postcoordinados.
III. As listas de encabezamentos de materia. 1. Definición e evolución
2. Caracterización, tipoloxía e uso
3. Prácticas
IV: Tesauros 1. Definición e evolución
2. Caracterización: tipoloxía
3. Elaboración e actualización dos tesauros
4. Prácticas
V. Ontoloxías top-mapic e folksonomías 1. Definición e evolución
2. Caracterización: tipoloxía
3. Prácticas

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 11 0 11
Lecturas 2 8 10
Traballos tutelados 3 6 9
Obradoiro 22 44 66
Presentación oral 3 12 15
Proba obxectiva 2 34 36
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición de contenidos teóricos, desarrollo de los procedimientos y normalización para la aplicación de los procesos prácticos y resolución de dudas.
Lecturas Lectura comprensiva, comentario y puesta en común de textos que completen los contenidos teóricos de la asignatura.
Traballos tutelados Trabajos orientados a la aplicación téorica y práctica de los contenidos de la materia de forma que el alumno demuestre la comprensión de la materia y su capacidad de desarrollo autónomo de los contenidos.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías/probas (exposicións, simulacións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc) a través da que o alumnado desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesorado.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Proba obxectiva Examen final escrito dividido dos partes: teoría y práctica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Lecturas
Traballos tutelados
Proba obxectiva
Descrición
Resolución de dudas y participación en los debates y temas de discusión planteados.

Orientación para la comprensión del texto, aclaración de dudas y puesta en común de carácter crítico de los puntos de vista más relevantes planteados por los autores .
Explicación y aclaración de las preguntas formuladas sobre los ejercicios prácticos planteados.
Orientación sobre la metodología, contenidos y desarrollo de los trabajos planteados.

Aclaraciones sobre las cuestiones teóricas y prácticas que se plantean.




Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Lecturas Comprensión e aportacións de interés. 5
Traballos tutelados Tres traballos individuais;un sobre os temas 1 e 2, outro sobre os temas 4 e 5 cada un deles deberán ter un mínimo de 26.000 caracteres incluidos espacios e excluida a bibliografía que irá ao final de cada un deles e as notas a pe de páxina. O outro traballo é sobre o tema 3 e deberá ter un mínimo de 15.000 caracteres.
Estes tres traballos individuais que realizará cada alumno condensaranse nun único traballo conxunto que reunirá as diferentes aportacións e enfoques que cada discente efectuou no seu traballo persoal.
A puntuación máxima que acadará a suma dos tres mais o colectivo será de tres puntos.

Traballo individual que constará da búsqueda de bibliografía (libros, capítulos de libros e artigos en revistas) en todo tipo de soportes e a rede publicada nos últimos tres anos sobre a temática de cada un dos temas do apartado Contidos. A puntuación máxima é 1 punto.

Estes traballos enviaranse por correo electrónico e entregaranse sobre papel na data acordada na aula.
Efectuar cada un dos alumnos os traballos anteriores é indispensabel para superar a materia. Estos non subirán nota cando o discente non aprobe o examen da materia.
40
Proba obxectiva O examen constará de parte teórica e práctica:
Teórica: Preguntas breves e preguntas de desenrolo dos temas da materia.
Práctica: Sobre os temas da materia

E indispensabel superar a parte teórica e a práctica para acadar o aprobado. De non aprobar a parte teórica, xa non se calificará a parte práctica da proba obxectiva.
40
Presentación oral Exposición e debate na aula dos contidos das lecturas propostas nos módulos correspondentes 15
 
Observacións avaliación

Efectuar cada un dos alumnos os traballos anteriores é
indispensabel para superar a materia. E estos non subirán nota cando o
discente non conquira aprobar a proba obxectiva (examen).


No caso de non ter aprobada a materia mediante avaliación
continua o alumno fará unha proba obxectiva, na que será necesario obter un 5
para superala.


Fontes de información
Bibliografía básica

Durante as aulas a docente entregará unha bibliografía sobre esta materia:

ARANÉS-USANDIZAGA, José Ignacio. 2000. “La gestión del conocimiento: retos y soluciones de la realidad mediante el tesauro”. En VII Jornadas Españolas de Documentación. Bilbao: Universidad del País Vasco, pp. 633-639

ARANO, Silvia. 2005. "Los tesauros y las ontologías en la Biblioteconomía y la Documentación". En Hipertext.net, n. 3. Dispoñible en:

ARRIOLA-NAVARRETE, Oscar; MONROY-MUÑOZ, Adriana. 2009. “Reflexiones en torno a la efectividad de los encabezamientos de materia”. En Primer Encuentro Nacional de Catalogadores. Dispoñible en:

BARCHINI Graciela, ÁLVAREZ Margarita, HERRERA Susana, TREJO Melina. “El rol de las ontologías en los SI”. Revista Ingeniería Informática. 2007, Ed. 14. Disponible en: http://www.inf.udec.cl/~revista/ediciones/edicion14/barchini.pdf

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BARRERA, Ricardo. “Folksonomía: La revolución de los navegantes.

El etiquetado social se alza como la nueva forma de clasificar contenidos”. Disponible en:

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GARCÍA-JIMENEZ, Antonio. 2004. “Instrumentos de representación del conocimiento: tesaurus versus ontologías”. En Anales de Documentación, v. 7, pp.79-96. Dispoñible en:

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GIL-LEIVA, Isidoro. 2004. Manual de indización: teoría y práctica. Gijón: Trea.

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Lenguajes documentales: Introducción a los tesauros: construcción, evaluación y uso. Madrid: CINDOC, 2001

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Bibliografía complementaria LANCASTER,F. W. (1995). El control del vocabulario en la recuperación de información . Valencia: Universidad
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MAINEZ, JACQUES (1993). Los lenguajes documentales y de clasificación. Concepción, construcción y utilización en los sistemas documentales. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez
GIL URDICIAIN, Blanca (2004). Manual de lenguajes documentales. Madrid: Trea

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WANDERLEY DE MEDEIROS, J (2013) “Taxonomia navegacional facetada”. Encontros bibli. Revista eletrônica de biblioteconomía e ciencia da informação. v.18, n.38,. https://periodicos.ufsc.br

YEDID, N (2013). “Introducción a las folksonomías: definición, características y diferencias con los modelos tradicionales de indización”. Información, Cultura y Sociedad. Facultad de Filosofía y Letras.  n.29, pp. 13-26.


Recomendacións
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Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías