Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Tecnoloxía pesqueira e da acuicultura Código 730496010
Titulación
Mestrado Universitario en Enxeñaría Naval e Oceánica (plan 2012)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4.5
Idioma
Prerrequisitos
Departamento Enxeñaría Naval e Oceánica
Coordinación
Salamanca Gimenez, Antonio
Correo electrónico
antonio.salamanca@udc.es
Profesorado
Salamanca Gimenez, Antonio
Correo electrónico
antonio.salamanca@udc.es
Web
Descrición xeral La asignatura se enmarca en el quinto curso de la titulación y se imparte desde el Área de Conocimiento de Construcciones Navales. Se considera una asignatura básica para el conocimiento de los requerimientos y necesidades a bordo de los buques pesqueros. Tiene una parte descritiva-teórica en la que se mostrarán las diferentes necesidades a bordo, y una parte práctica en la que el alumno desarrollará los cálculos necesario para diseño de parques de psca y servicios auxiliares de pesqueros.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A1 Capacidade para proxectar buques axeitados ás necesidades do transporte marítimo de persoas e mercadorías, e ás da defensa e seguridade marítimas.
A2 Coñecemento avanzado da hidrodinámica naval para a súa aplicación á optimización de carenas, propulsores e apéndices.
A3 Coñecemento da dinámica do buque e das estruturas navais, e capacidade para realizar análise de optimización da estrutura da integración dos sistemas a bordo, e do comportamento do buque no mar e da súa manobrabilidade.
A4 Capacidade para analizar solucións alternativas para a definición e optimización das plantas de enerxía e propulsión de buques.
A5 Coñecemento dos mercados da construción e reparación de buques e dos seus aspectos legais e económicos, para a súa aplicación aos correspondentes contratos e especificacións.
A6 Capacidade para definir a estratexia construtiva dos buques e para planificar e controlar o seu desenvolvemento.
A7 Capacidade para proxectar plataformas e artefactos oceánicos.
A8 Coñecemento dos elementos de oceanografía física (ondas, correntes, mareas, etc.) necesarios para a análise do comportamento das estruturas oceánicas, e dos elementos das oceanografías química e biolóxica que deben ser tidos en conta para a seguridade marítima e para o tratamento da contaminación, e do impacto ambiental producido polos buques e artefactos mariños.
A9 Capacidade para organizar e dirixir a construción de plataformas e artefactos oceánicos.
A10 Coñecemento dos sistemas de posicionamento e da dinámica de plataformas e artefactos.
A12 Coñecemento da enxeñaría dos cultivos mariños e da súa explotación e capacidade para proxectar os artefactos, flotantes ou fixos, nos que se integran, desenvolvendo as súas estruturas, materiais, equipamento, fondeo, estabilidade, seguridade, etc.
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo.
B6 Ser capaz de concibir, deseñar ou poñer en práctica e adoptar un proceso sustancial de investigación con rigor científico para resolver calquera problema plantexado, así como de comunicar as súas conclusións –e os coñecementos e razóns últimas que a sustentan- a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüidades.
B8 Deseñar e realizar investigación en entornos novos ou pouco coñecidos, con aplicación de técnicas de investigación (tanto con metodoloxías cuantitativas como cualitativas) en distintos contextos (ámbito público ou privado, con equipos homoxéneos ou multidisciplinares, etc.) para identificar problemas e necesidades.
B10 Falar ben en público
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Conocimiento de métodos de regulación pesquera, aplicación y fundamentos. AM3
AM6
BM3
BM4
BM10
CM3
CM4
CM6
CM8
Conocimiento, comprensión y diseño de artes de pesca AM3
AM4
AM5
AM6
AM8
BM1
BM3
BM4
BM5
BM8
BM10
CM6
CM7
CM8
Aplicación de la normativa aplicable a construcción naval pesquera. AM1
AM4
AM6
AM7
AM8
AM9
AM10
AM12
BM2
BM3
BM4
BM6
BM10
CM4
CM6
Diseño de los elementos de parques de pesca AM1
AM2
AM7
AM9
AM10
AM12
BM2
BM3
BM4
BM5
BM8
BM10
CM6
CM7
Cálculo de elementos auxiliares a bordo de buques pesqueros AM1
AM2
AM5
AM6
AM7
AM8
BM1
BM3
BM4
BM10
CM4
CM6
CM7

Contidos
Temas Subtemas
Regulación pesquera Principos básicos de biología y entorno marino
Dinámica de poblaciones
Buques y caladeros
Artes de pesca y selectividad
Parámetros fundamentales en pesquerías
Rendimiento y esfuerzo pesquero
Ordenación pesquera
Aspectos económicos de regulación pesquera
Metodologías de pesca Sistemas artesanales
Sistemas pasivos (Caña, curricán, poteras, redes, trampas, palangres)
Sistemas activos (Cerco y arrastre)

Necesidades y diseño de los buques Buques balleneros
Buques cañeros
Buques a la cacea
Buques naseros
Buques palangreros
Buques para redes
Buques arrastreros
Buques cerqueros
Buques híbridos
Lances de pesca. Necesidades de servicios a bordo. Con dragas
Con líneas
Con curricán
Con redes
Con trampas
Con palangres
De cerco
De arrastre
Diseño artes y equipos de pesca Fibras, cables y cabos
Diseño de paños
Diseño de arte de arrastre. Ensayos con modelos.
Carreteles de cable y tambores de red. Cálculo y diseño.
Análisis de necesidades y adaptación de los aparejos a diferentes caladeros.
Reglamentación técnica aplicable a buques pesqueros Convenio de Torremolinos
C_I Disposiciones generales
C_II Construcción, Integridad de estanqueidad y equipo
C_III Estabilidad y navegabilidad
C_IV Instalaciones de máquinas
C_V Contraincendios
C_VI Protección de la tripulación
C_VII Dispositivos de salvamento
C_IX Radiocomunicaciones
C_X Aparatos náuiticos de a bordo
Acoplamiento al CILC 1966 con arreglo al protocolo de 1988
RD 1032/1999 Normas de seguridad a cumplir en los pesqueros de más de 24 m.
RD 1422/2002 que modifica el anterior
Instalaciones auxiliares en pesqueros Cálculo y diseño de palos plumas y cables a bordo de buques de pesca.
Cálculo de necesidades frigoríficas a bordo. Carga térmica.
Componentes de instalaciones frigoríficas. Fundamentos.
Cálculo y diseño de una instalación frigorífica.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 49 24.5 73.5
Solución de problemas 7 7 14
Traballos tutelados 0 19 19
Actividades iniciais 1 0 1
Proba mixta 3 0 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Se desarrollan, de acuerdo a los temas especificados, los fundamentos para la obtención de diseños óptimos asumibles en proyectos básicos.
Se plantean las necesidades de a bordo y se detallan soluciones técnicas viables para satisfacerlas.
Solución de problemas Problemas específicos, planteados en clase, se resuelven como parte práctica de las clases presenciales.
Traballos tutelados A lo largo del curso se propondrán trabajos a desarrollar por los alumnos de manera autónoma. El profesor sólo deberá intervenir a efectos de tutorización.
Actividades iniciais Se trata de una descripción breve del curso, actividades a desarrollar, objetivos y procedimientos de evaluación.
trabajos y participación en clase en los distintos temas del programa
Proba mixta Examen final de la asignatura. Prueba escrita.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Los trabajos a desarrollar en casa por el alumno se plantean para incentivar el espíritu crítico por parte del alumno. Se trata de trabajos que, en general, serán autoexplicativos. El propio alumno deberá tener espíritu crítico para analizar resultados y presentar los informes finales correctamente.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Traballos tutelados Se evaluarán al final de la asignatura 50
Proba mixta Examen final de la asignatura 50
 
Observacións avaliación
Se pretende que no sea necesaria la realización de la prueba escrita de final de curso. El planteamiento será que al presentar los trabajos tutelados el alumno pueda conseguir la máxima nota. No obstante, el alumno que lo desee podrá acudir al examen final dela asignatura.

Fontes de información
Bibliografía básica FAO - ONU (1985). Design of small fishing vessels. FAO
L. Santos y J. Núñez (1994). Fundamentos de pesca. FEIN - COIN
FAO (2003). Manual de evaluación de recursos pesqueros. FAO
E.C. López Veiga (1985). Ordenación pesquera. Sus bases y su aplicación. Serv. Pub. Caixa Vigo
OMI (1995). Protocolo de Torremolinos Ed. refundida 1995. OMI

Bibliografía complementaria FAO - ONU (1960 ). Fishing boats of the world: 2 . FAO
F. Micó (1978 ). Introducción a la pesca marítima. Serv. publicaciones ETSIN
F. Eiroa del Río (1986 ). La pesca artesanal en Galicia . Ediciós do Castro
J. Garner (1978 ). Pelagic and semipelagic trawling gear . Fishing news books LTD.
A. Luna y D. Pérez (). Proyectos. Buques y sistemas de pesca . Serv. Pub. ETSIN
PTEPA (2009 ). Tecnologías aplicadas a la pesca y a la acuicultura . Plataforma Tecnológica de la pesca


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Hidrostática y Estabilidad/730112301
Mecánica de Fluídos/730112302
Teoría de Estruturas/730112303

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías