Datos Identificativos 2014/15
Asignatura (*) Electricidade e Electrónica Código 631G01206
Titulación
Grao en Enxeñaría Náutica e Transporte Marítimo
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Electrónica e Sistemas
Coordinación
Bregains Rodriguez, Julio Claudio
Correo electrónico
julio.bregains@udc.es
Profesorado
Bregains Rodriguez, Julio Claudio
Correo electrónico
julio.bregains@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A3 Interpretar e representar as formas do buque e das súas instalacións.
A8 Modelizar situacións e resolver problemas con técnicas ou ferramentas físico-matemáticas.
A9 Avaliación cualitativa e cuantitativa de datos e resultados, así como representación e interpretación matemática de resultados obtidos experimentalmente.
A10 Redactar e interpretar documentación técnica e publicacións náuticas.
A38 Ser capaz de identificar, analizar e aplicar os coñecementos adquiridos nas distintas materias do Grao, a unha situación determinada formulando a solución técnica máis axeitada dende o punto de vista económico, ambiental e de seguridade.
A40 Capacidad para identificar daños y defectos en la estructura del buque.
A44 Capacidad para redactar informes técnicos.
A47 Capacidad para identificar, analizar y valorar averías y daños a la carga del buque y elaborar los informes correspondientes.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de xeito efectivo.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo.
B5 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Traballar de forma colaboradora.
B7 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Aprender en ámbitos de teleformación.
B9 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito marítimo, mediante fundamentos físico-matemáticos.
B10 Versatilidade.
B11 Capacidade de adaptación a novas situacións.
B12 Uso das novas tecnoloxías TIC, e de Internet como medio de comunicación e como fonte de información.
B13 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica.
B14 Capacidade de análise e síntese.
B15 Capacidade para adquirir e aplicar coñecementos.
B16 Organizar, planificar e resolver problemas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Adquirir os conceptos físicos fundamentais co obxectivo de analizar e detectar problemas tanto na rede eléctrica como nos sistemas electrónicos ligados aos procesos de navegación e de control do buque: circuítos eléctricos e electrónicos. A3
A8
A9
A10
A38
A44
A47
B1
B2
B3
B4
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
C1
C3
C6
C7
C8
Coñecemento das características dos dispositivos eléctricos básicos. A8
A38
A40
B1
B2
B3
B8
B10
B11
B14
B15
C1
C6
Conocimientos de características de dispositivos semiconductores básicos A8
A38
B1
B2
B3
B8
B10
B11
B14
B15
C1
C6
Aplicacións prácticas de dispositivos de estado sólido, e de circuítos integrados analógicos e dixitais. A8
A9
A38
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B16
C1
C3
C6
C8
Aplicacións prácticas de dispositivos eléctricos de protección, control e regulación do buque. A8
A9
A38
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B14
B15
B16
C1
C3
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: CIRCUITOS ELÉCTRICOS EN CONTINUA. 1.1. Magnitudes eléctricas: Corrente, tensión, potencia
1.2. Elementos activos (fontes) e pasivos (R, L e C).
1.3. Leis de Kirchhoff.
1.4. Teoremas de circuítos: Superposición, Thévenin, Norton.
TEMA 2: CIRCUITOS ELÉCTRICOS EN ALTERNA. TRANSFORMADOR. 2.1. Funcións temporais. Valores fundamentais.
2.2. Réxime senoidal e comportamentos de R, L e C.
2.3. Impedancia. Resonancia.
2.4. O transformador ideal.
2.5. Análise de circuítos.
TEMA 3. FUNDAMENTOS DE DISTRIBUCIÓN DE ENERXÍA. 3.1. Fundamentos de sistemas trifásicos.
3.2. Elementos básicos de protección de instalacións.
3.3. Fundamentos xerais de motores e xeradores.
3.4. Análise de circuítos. Propulsión eléctrica no buque.
TEMA 4: SEMICONDUCTORES. DIODOS. APLICACIÓNS. 4.1. Semiconductor intrínseco e extrínseco.
4.2. Correntes nun semiconductor. Unión PN polarizada.
4.3. Estrutura básica e funcionamento dos diodos PN e LED.
4.4. Modelos equivalentes do diodo. Circuítos rectificadores.
TEMA 5: TRANSISTOR BIPOLAR BJT. 5.1. Estrutura básica e funcionamento dun transistor bipolar.
5.2. Análise de circuítos en configuración de emisor común. Características de entrada e saída.
5.3. Circuítos de conmutación.
TEMA 6: TRANSISTOR UNIPOLAR MOSFET. 6.1. Estrutura básica e funcionamento dun MOSFET.
6.2. Análise de circuítos en configuración de fonte común. Características de entrada e saída.
6.3. Circuítos de conmutación.
TEMA 7: CONCEPTOS XERAIS DE AMPLIFICADORES. EL AMPLIFICADOR OPERACIONAL. 7.1. Características dos amplificadores.
7.2. Concepto de realimentación negativa.
7.3. O amplificador operacional. Aplicacións lineais e non lineais.
7.4. Análise de circuítos.
TEMA 8. CIRCUITOS DIXITAIS. APLICACIÓNS. 8.1. Fundamentos de circuítos dixitais.
8.2. Conversión analógica-dixital.
8.3. Aplicacións: comunicacións, fundamentos dun sistema de comunicacións dixital.
8.4. Introdución aos sistemas RADAR.
RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS (TITORÍAS EN GRUPO) GUÍA DE PROBLEMAS 1: Resolución de problemas de Circuítos de Corrente Continua.

GUÍA DE PROBLEMAS 2: Resolución de problemas de Circuítos de Corrente Alterna.

GUÍA DE PROBLEMAS 3: Resolución de problemas de Fundamentos de Distribución de Enerxía.

GUÍA DE PROBLEMAS 4: Resolución de problemas de Diodos e Circuítos con Diodos.

GUÍA DE PROBLEMAS 5: Resolución de problemas de Circuítos con Transistores Bipolares.

GUÍA DE PROBLEMAS 6: Resolución de problemas de Circuítos con Transistores Unipolares.

GUÍA DE PROBLEMAS 7: Resolución de problemas de Circuítos con Amplificadores.
PRÁCTICAS DE LABORATORIO PRÁCTICA 1: MANEXO DE EQUIPOS (I).
1.1. Fonte de alimentación e polímetro.
1.2. Medida de resistencias.
1.3. Medida de tensións e correntes continuas co polímetro.

PRÁCTICA 2: MANEXO DE EQUIPOS (II).
2.1. Xerador de funcións e osciloscopio.
2.2. Medida de tensións e correntes alternas con polímetro e osciloscopio.
PRÁCTICAS A TRAVÉS DE TIC PRÁCTICA 3: CIRCUÍTOS RECTIFICADORES (I).
3.1. Introdución a LTSPICE.
3.2. Circuítos rectificadores de media onda.
3.3. Circuítos rectificadores de onda completa con filtro de condensador.

PRÁCTICA 4: TRANSISTOR BIPOLAR.
4.1. Circuíto de transistor como amplificador.
4.2. Funcionamento en conmutación.

PRÁCTICA 5: TRANSISTOR MOSFET.
5.1. Funcionamento en conmutación.

PRÁCTICA 6: AMPLIFICADOR OPERACIONAL: APLICACIÓNS LINEAIS (I).
6.1. Amplificador inversor.
6.2. Amplificador non inversor.

PRÁCTICA 7: AMPLIFICADOR OPERACIONAL: APLICACIÓNS NON LINEAIS (II).
7.1. Comparador en bucle aberto.
TRABAJOS TUTELADOS AMPLIFICADOR: APLICACIONES LINEAIS.
AL.1. Amplificador no inversor con ganancia regulable.
AL.2. Sumador no inversor.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 27 40.5 67.5
Prácticas de laboratorio 8 16 24
Prácticas a través de TIC 10 10 20
Traballos tutelados 0 4 4
Proba oral 0.25 1.25 1.5
Solución de problemas 9 18 27
Proba mixta 3 0 3
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición didáctica, usando diapositivas e pizarra, dos contidos teóricos da asignatura.
Prácticas de laboratorio Os alumnos desenvolverán unha serie de prácticas no Laboratorio de Electrónica traballando cos dispositivos adecuados (circuítos) e o material de medidas dispoñible. Xunto con ditas prácticas, os alumnos deberán responder a un conxunto de preguntas relacionadas cos temas a desenvolverse naquelas.
Prácticas a través de TIC Os alumnos desenvolverán unha serie de prácticas en PC utilizando o software de simulación de circuítos electrónicos LTSpice.
Traballos tutelados Los alumnos deberán realizar de forma autónoma un trabajo propuesto por el profesor de prácticas utilizando la herramienta software (TIC) de simulación de circuitos electrónicos LTSpice.
Proba oral Presentación e defensa oral por parte do alumno do traballo de práctica proposto polo profesor.
Solución de problemas Exposición didáctica, utilizando diapositivas e pizarra, de resolución de problemas similares aos que se propoñen na proba mixta. Os alumnos deberán resolver, nas datas estipuladas previamente e coa mesma metodoloxía que a dun exame, un conxunto de tests propostos polo profesor. Cada test consistirá en dous problemas sinxelos e unha pregunta cuxa resposta deberá xustificarse razoando.
Proba mixta Proba escrita de teoría e resolución de problemas sobre os contidos expostos durante as sesións magistrales de todo o curso, na que se valorará tanto a comprensión de devanditos contidos como a súa aplicación á resolución de problemas.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas a través de TIC
Prácticas de laboratorio
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Proba oral
Solución de problemas
Descrición
Sesión maxistral: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación á materia teórica exposta nas sesións magistrales.

Prácticas de laboratorio: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación ás prácticas propostas ou realizadas no laboratorio.

Prácticas a través de TIC: Atender e resolver dúbidas do alumnado en relación ás prácticas propostas ou realizadas a través de TIC.

Traballos tutelados: Atender e resolver dúbidas do alumnado na realización autónoma dun traballo proposto polo profesor de prácticas.

Proba oral: Razoar co alumno os resultados do traballo tutelado proposto polo profesor de prácticas, co obxectivo de verificar a comprensión do mesmo e determinar tanto o grado de aprovechamiento das prácticas realizados no Laboratorio de Electrónica como a capacidade do alumno para a análise crítica e a solución de problemas.

Solución de problemas: Atender e resolver as dúbidas do alumnado relacionadas cos problemas resoltos en clase. En caso da defensa dos traballos presentados, razoar co alumno os resultados obtidos nos problemas propostos polo profesor, determinando a súa capacidade de razonamiento e de solución de problemas.

Atención personalizada: En casos de atención individualizada usaranse preferentemente sesións de tutorías, con horarios previamente estipulados polo profesor.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Prácticas a través de TIC Valorarase a asistencia a prácticas e o traballo realizado polo alumno en cada unha delas. Ao iniciarse cada unha das prácticas, o alumno deberá responder por escrito un conxunto de 3 preguntas breves (tests) relacionadas con aquelas. Si o alumno non contesta correctamente polo menos dous desas preguntas, se lle descontará un 50% da puntuacion que obteña unha vez corrixida a práctica escrita que se entregue posteriormente. Para aprobar a asignatura, o alumno non poderá suspender máis de tres destes tests (contados en conxunto cos tests correspondentes as prácticas de laboratorio). 7.5
Prácticas de laboratorio Valorarase a asistencia a prácticas e o traballo realizado polo alumno en cada unha delas. Ao iniciarse cada unha das prácticas, o alumno deberá responder por escrito un conxunto de 3 preguntas breves (tests) relacionadas con aquelas. Si o alumno non contesta correctamente polo menos dous desas preguntas, se lle descontará un 50% da puntuacion que obteña unha vez corrixida a práctica escrita que se entregue posteriormente. Para aprobar a asignatura, o alumno non poderá suspender máis de tres destes tests (contados en conxunto cos tests correspondentes as prácticas a través de TIC). 7.5
Traballos tutelados Consistirá na avaliación do traballo proposto sobre temas da asignatura e tutorizado polo profesor. 3
Proba oral Na data sinalada polo profesor de prácticas realizarase unha avaliación da defensa do traballo tutelado de prácticas e presentación oral realizada polo alumno, valorándose principalmente a claridade na exposición dos resultados e a análise crítica de devanditos resultados. 2
Proba mixta Consistirá en dous exames teóricos e de resolución de problemas sobre os contidos expostos ao longo do curso durante as sesións magistrales, valorándose a comprensión de devanditos contidos, e a súa aplicación á resolución de problemas. 60
Solución de problemas Consistirá na avaliación de resolución de problemas a través dun conxunto de tests. En datas sinaladas polo profesor, o alumno deberá responder a un test consistente en 2 problemas breves e unha pregunta cuxa resposta deberá razoarse. Para aprobar o test, os alumnos deberán responder correctamente polo menos dous destes tres sinxelos puntos. Para aprobar a asignatura, o alumno non poderá suspender máis de tres destes tests. 20
 
Observacións avaliación

Descripción da puntuación obtida na avaliación.
O alumno poderá acumular:

A) ATA 6 PUNTOS OBTIDOS NA PROBA MIXTA, CUN MÍNIMO DE 3 (NESTE APARTADO)
PARA APROBAR A ASIGNATURA. A DURACIÓN MÁXIMA DE CADA UN DOS PARCIAIS
(VER TEXTO A continuación) SERÁ DE 2 HORAS. A DURACIÓN MÁXIMA DO EXAME
FINAL SERÁ DE 3 HORAS. A proba mixta constará de dous exames de teoría e
problemas relativos aos contidos de Electricidade e Electrónica da
asignatura, impartidos ao longo do cuatrimestre. O alumno terá dúas
opcións: aprobar a proba mixta por parciais (un parcial con temario
relativo aos contidos dos primeiros catro temas, e outro con temario
relativo ao restante temario) ou ben realizar ambos exames na proba
mixta final. Para aprobar a asignatura esixirase ter un mínimo de 3
puntos sobre 6 en cada un dos dous exames relativos dos que consta a
proba mixta. A nota final computarase como o promedio das notas obtidas
en cada unha das partes. A duración máxima de cada un dos parciais será
de 2 horas. A duración máxima do exame final (é dicir, incluíndo as dúas
partes) será de 3 horas. O alumno que aprobe un dos dous parciais só terá que realizar o exame da parte non aprobada no exame final.


B) ATA 2 PUNTOS OBTIDOS NA AVALIACIÓN CONTINUA DE RESOLUCIÓN DE
PROBLEMAS, CUN MÍNIMO DE 1 (NESTE APARTADO) PARA APROBAR A ASIGNATURA;
SI O ALUMNO NON APROBA A RESOLUCIÓN DE PROBLEMAS (VER DETALLES A
continuación), DEBERÁ PRESENTARSE A UN EXAME FINAL ADICIONAL DE
PROBLEMAS (QUE SE REALIZARÁ NO MESMO HORARIO DO EXAME FINAL, E SEN QUE
ISTO SIGNIFIQUE AUMENTAR O TEMPO DISPOÑIBLE PARA COMPLETAR ESTE EXAME
ADICIONAL). A asistencia a clases de resolución de problemas non é
obligatoria. A avaliación continua consistirá na resolución de problemas
agrupados en tests (consistentes en 2 problemas a resolver e unha
pregunta razoada), os cales deberán resolverse en datas previamente
estipuladas. A duración máxima de cada test será de 10 minutos. Aqueles
alumnos que suspendan máis de tres deses tests, ou que non alcancen polo
menos 1 punto na nota final deste apartado, terán que realizar un exame
final de problemas nas datas sinaladas polo centro para a proba mixta.
Devandito exame consistirá en tres problemas cuxa dificultade será
máxima, aínda que sempre dentro do nivel dos problemas resoltos en
clases de tutorías en grupo. Neste caso, o aprobado da parte de
problemas obterase cunha puntuación de 1 sobre 2.


C) ATA 2 PUNTOS OBTIDOS NA AVALIACIÓN CONTINUA DE PRÁCTICAS DE
LABORATORIO E PRÁCTICAS A través de TIC, XUNTO CO TRABALLO TUTELADO
(CUXA PUNTUACIÓN É COMO MÁXIMO DE 0,5), CUN MÍNIMO DE 1 PUNTO PARA
APROBAR A ASIGNATURA. SI O ALUMNO NON APROBA As PRÁCTICAS (VER DETALLES A
continuación), DEBERÁ PRESENTARSE A UN EXAME FINAL TEÓRICO-PRÁCTICO DE
LAB E TIC (QUE SE REALIZARÁ Ao FINALIZAR O EXAME FINAL, E CUXA DURACIÓN
MÁXIMA SERÁ DE 1 HORA). Na avaliación dos traballos esixirase ter un
mínimo de 1 punto sobre 2 na suma das prácticas de laboratorio
(entregadas a través de guías de laboratorio correspondientemente
completadas por cada alumno), as prácticas a través de TIC e o traballo
tutelado. Previamente a cada práctica de laboratorio, os alumnos deberán
completar un test (duración: 10 minutos) consistente en 3 preguntas
sinxelas, ou ben cálculos relacionados sinxelos, relacionados coa
práctica de laboratorio que se levará a cabo a continuación. Si o
alumno non contesta correctamente polo menos dous desas preguntas, se
lle descontará un 50% da puntuacion que obteña unha vez corrixida a
práctica escrita que se entregue posteriormente. Para aprobar a
asignatura, o alumno non poderá suspender máis de tres destes tests
(contados en conxunto cos tests correspondentes as prácticas de TIC ). Aqueles alumnos que non participen na avaliación continua
das prácticas de laboratorio ao longo do curso (o seu cumprimento
require un 90% de asistencia a prácticas e de entrega das memorias
correspondentes, e a entrega e defensa do traballo tutelado de
prácticas) ou que non aproben a parte práctica da asignatura mediante a
avaliación continua terán que realizar un exame final teórico-práctico
nas datas sinaladas polo centro para a proba mixta. Devandito exame
consistirá en preguntas relacionadas cos traballos desenvolvidos nas
clases, xunto con preguntas relacionadas co manexo de equipos. Neste
caso, o aprobado da parte práctica obterase cunha puntuación de 1 sobre
2.


D) ATA 1 PUNTO ADICIONAL POR ASISTENCIA A CLASES MAGISTRALES E/Ou
PRESENTACIÓN DUN TRABALLO SUXERIDO POLO PROFESOR. A asistencia ás
sesións magistrales non é obligatoria. A criterio do profesor, a
participación en clase e a actitude positiva do alumno poderían
valorarse cun punto adicional á súa nota global. Como alternativa a este
punto, o alumno terá dereito a presentar voluntariamente un traballo
escrito relacionado co temario da asignatura, cuxo contido e extensión
será determinado polo profesor (aínda que a extensión non excederá as 30
páxinas DINA4, interlineado a simple espazo, fonte tipo New
Roman tamaño 10 ou similar, con marxes de 2 cm a cada lado do folio).


A NOTA GLOBAL DA ASIGNATURA SERÁ A SUMA DOS PUNTOS INDICADOS ANTERIORMENTE, OBTÉNDOSE COMO MÁXIMO UN 10. EN CASO CONTRARIO
RECORTARASE A NOTA ATA ALCANZAR DEVANDITO VALOR.


Fontes de información
Bibliografía básica R. L. Boylestad y L. Nashelsky (). Electrónica: teoría de circuitos y dispositivos electrónicos. Ed. Prentice Hall
Profesor de Electricidad y Electrónica (). Apuntes de la asignatura.
J. C. Brégains, P. M. Castro (). Electricidad Básica. Problemas Resueltos. Ed. Starbook
J. C. Brégains, P. M. Castro (). Electrónica Básica. Problemas Resueltos. Ed. Starbook
R. L. Boylestad (). Introducción al análisis de circuitos. Ed. Prentice Hall
R. L. Tokheim (). Principios Digitales. Ed. McGraw Hill, Serie Schaum

Bibliografía complementaria F. J. Martín Pérez y J. Martín Juan (). Apuntes de electricidad aplicada a los buques . Ed. ECU
J. A. Edminister (). Circuitos eléctricos (Serie Schaum). Ed. McGraw Hill
N. R. Malik (). Circuitos electrónicos. Análisis, simulación y diseño. Ed. Prentice Hall
M. H. Rashid (). Circuitos microelectrónicos. Análisis y diseño. Ed. Thomson
A. R. Hambley (). Electrónica . Ed Prentice Hall
A. P. Malvino (). Principios de electrónica. Ed. McGraw-Hill


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Sistemas Enerxéticos e Auxiliares do buque/631G01204
Maritime Radiocommunications (Comunicacións Radiomarítimas)/631G01307
Sistemas de Navegación e Comunicacións/631G01311

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Matemáticas I/631G01101
Física/631G01103
Matemáticas II/631G01106

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías