Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Tecnoloxías da información e a comunicación en educación Código 652G02003
Titulación
GRAO EN EDUCACIÓN PRIMARIA
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Prerrequisitos
Departamento Pedagoxía e Didáctica
Coordinación
Fernandez Prieto, Marta
Correo electrónico
marta.prieto1@udc.es
Profesorado
Fernandez Prieto, Marta
Correo electrónico
marta.prieto1@udc.es
Web http://http://www.educacion.udc.es/
Descrición xeral El principal fin del trabajo en esta materia es la aproximación crítica y reflexiva al papel de las nuevas tecnologías en nuestra sociedad y en la educación aprendiendo a analizar, seleccionar, evaluar, utilizar e investigar las posibilidades educativas de los distintos recursos tecnológicos para la mejora de la calidad de la enseñanza y de los centros educativos en los niveles da educación primaria, y la investigación crítica de la práctica docente.

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A17 Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria.
A66 Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación que se podan establecer nun centro.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B11 Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas.
B12 Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Coñecer e aplicar experiencias innovadoras en educación primaria. A17
Participar nas propostas de mellora nos distintos ámbitos de actuación -incluídos os das TIC- que se podan establecer nun centro. A66
Traballar de forma colaborativa. B5
Capacidade de comprensión dos distintos códigos audiovisuais e multimedia e manexo das ferramentas informáticas. B11
Capacidade de selección, de análise, de avaliación e de utilización de distintos recursos na rede e multimedia. B12
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. C3

Contidos
Temas Subtemas
1. TECNOLOGÍAS, SOCIEDAD Y EDUCACIÓN: LOS CENTROS EDUCATIVOS Y LA INTEGRACIÓN DE LAS TIC
1.1. Procesos de globalización y las TIC. Influencia en el sistema educativo y la formación de profesores y estudiantes.

1.2. TIC, contenidos y escuela: Planes, programas y proyectos para el trabajo con TIC en los centros.
2. CENTROS, PROFESORES Y ESTUDIANTES DE EDUCACIÓN PRIMARIA FRENTE A LA RED. USO, DISEÑO, ELABORACIÓN Y UTILIZACIÓN DE LAS TECNOLOGÍAS EN LOS CENTROS. 2.1. Entornos, materiales y herramientas multimedia como recursos didácticos para la comunidad educativa de los centros de primaria.

2.2. Elaboración de nuestro proyecto educativo con TIC. Planificación de contenidos y actividades para ciclos, materias y áreas.
3. PROYECTOS EN RED INTERCENTROS. 3.1. Recursos en web para el aprendizaje colaborativo y cooperativo entre los centros educativos. El trabajo entre los centros de Primaria en el uso compartido de las TIC.

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Aprendizaxe colaborativa 15 6 21
Prácticas a través de TIC 20 6 26
Sesión maxistral 21 0 21
Traballos tutelados 15 9 24
Proba oral 12 5 17
Análise de fontes documentais 15 6 21
Proba obxectiva 2 8 10
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Prácticas a través de TIC Metodoloxía que permite ao alumnado aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado.

Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe. A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Traballos tutelados Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe polo profesor-titor.

Proba oral Proba na que se busca responder, de forma oral, a preguntas cortas ou de certa amplitude, valorando a capacidade de razoamento (argumentar, relacionar, etc.), creatividade e espírito crítico. Permite medir as habilidades que non poden avaliarse con probas obxectivas como a capacidade de crítica, de síntese, de comparación, de elaboración e de orixinalidade do estudante; polo que implica un estudo amplo e profundo dos contidos, sen perder de vista o conxunto das ideas e as súas relacións.
Análise de fontes documentais Técnica metodolóxica que supón a utilización de documentos audiovisuais e/ou bibliográficos (fragmentos de reportaxes documentais ou películas, noticias de actualidade, paneis gráficos, fotografías, biografías, artigos, textos lexislativos, etc.) relevantes para a temática da materia con actividades especificamente deseñadas para a análise dos mesmos. Pódese empregar como introdución xeral a un tema, como instrumento de aplicación do estudo de casos, para a explicación de procesos que non se poden observar directamente, para a presentación de situacións complexas ou como síntese de contidos de carácter teórico ou práctico.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba oral
Análise de fontes documentais
Aprendizaxe colaborativa
Prácticas a través de TIC
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
ANÁLISIS DE FUENTES DOCUMENTALES: Asesoramiento sobre los diferentes documentos trabajados en la materia: documentos multimedia, registros documentales y textuales para la introducción del tema.

TRABAJOS TUTELADOS: Atención personalizada para la realización de las actividades o tareas, y de las lecturas correspondientes. Seguimiento en los horarios de tutorías establecidos.

APRENDIZAXE COLABORATIVA: Asesoramiento personalizado para el desarrollo de los debates y para el trabajo colaborativo y cooperativo; para el reparto de tareas por grupos; para la motivación en la cooperación de los grupos y orientación en las discusiones dirigidas que surgen de los debates en grupo.

PRÁCTICAS A TRAVÉS DE LAS TIC: Asesoramiento a los grupos de trabajo para el manejo de las herramientas, software y recursos en red para la ejecución de los trabajos tutelados realizados para su evaluación.

SESIÓN MAXISTRAL: durante la misma se atenderá personalmente a aquellos estudiantes que lo soliciten, en un intento por aclarar cuestiones acerca de los contenidos expuestos.

ATENCIÓN PERSONALIZADA: Implica la atención, asesoramiento, seguimiento y apoyo a los estudiantes sobre sus cuestiones acerca de los contenidos, la planificación y las metodologías de la materia. Esta atención personalizada se llevará a cabo de forma presencial en los horarios de tutorías establecidos para ello, salvo en los casos de estudiantes que no puedan asistir a las clases donde, y a criterio de la profesora, se realizarán a través del correo electrónico.


Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Proba oral Evaluación Grupal. Visionado del trabajo colaborativo del grupo sobre las actividades del Trabajo Tutelado. Se valorarán los siguientes criterios:
- Contenidos del proyecto: 4 puntos (1 punto para cada actividad).
- Cohesión del proyecto: relación entre fundamento, las herramientas y actividades, además de la capacidad de síntesis: 2 puntos.
- Aplicabilidad de lo leído: referencias a textos y capacidad crítica: 2 puntos.
- Originalidad de la propuesta o proyecto: 2 puntos.
100
Proba obxectiva Evaluación individual. Exámen individual, obligatorio y escrito de la asignatura solamente para aquellos estudiantes que no pueden asistir a las clases por motivos justificados.

El exámen tendrá una calificación del 100% de la nota.

El exámen será sin material y constará de preguntas a desarrollar. Se basará en lecturas y documentos que se darán a conocer en la plataforma virtual Moodle.
0
 
Observacións avaliación


1.       Las Actividades del Trabajo tutelado son requisito imprescindible para presentarse a la evaluación de la asignatura para aquellos estudiantes que asisten a las clases.


2.       Para los estudiantes que por motivos justificados no puedan asistir a las clases existirá una Prueba objetiva que contabilizará el 100% de la nota.


3.       Aquellos estudiantes que por motivos extraordinarios no puedan asistir a las sesiones de clase deberán presentar una certificación exhaustiva de los motivos al comienzo del curso.


4.       No se atenderán correos (mail) de los estudiantes, salvo en los casos que estime la profesora de estudiantes que no puedan asistir.


5.      Es aconsejable disponer de ordenador portátil con conexión wifi en el aula.


Fontes de información
Bibliografía básica

Bibliografia Primaria

Bibliografia Básica

 

Area Moreira, Manuel , Futuro imperfecto: novas tecnoloxías e igualdade de oportunidades, Revista Galega de Educación, nº32, pp.13-19, 1999, Revista,

Area Moreira, M.(2008): Alfabetizaciones y tecnologías de la información y comunicación. Editorial Síntesis.

Area, M. (2008): Introducción a la tecnología educativa. Manual electrónico.Universidad de La Laguna.

Area, M. (2007): Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas con TIC en el aula.Revista de Comunicación y Pedagogía. Nuevas tecnologías y recursos didácticos.ISSN 1136-7733, nº222, 42-47.

Area, M. (200): Las redes sociales en Internet como espacios para la formación del profesorado. Razón y Palabra,21, México.

Area Moreira, Manuel, Las tecnologías de la información y comunicación en la educación. De la enseñanza asistida por ordenador al e-learning., Pirámide, 2004, Libro,

AAVV , Contenidos multimedia interactivos al servicio de la educación, CNICE. Revista Red Digital, nº6, 2006, Revista,

AAVV, Las tic en el ámbito educativo, Revista cuadernos de Pedagogía, nº363, Diciembre, 2006, Revista,

AAVV., Educamadrid. Integración curricular. Las tecnologías de la información y comunicación en la educación Infantil y Primer Ciclo de Educación Primaria. Reflexiones y propuestas. , http://www3.comadrid.é/edupubli/pdf/1474, 2006, Web,

Albarellos Codesido, X.C., Competencias dixitais para una nova escola galega 2.0., Revista Galega de Educación, nº38., 2007, Revista,

Cabero Almenara, J. y Román Graván, P. , E-actividades: un referente básico para la formación en Internet. , Alcalá e Guadaira, Sevilla. MAD., 2006, Libro,

Cabero,J (Coord).(2007): Diseño y producción de TIC para la formación. Nuevas tecnologías de la información y comunicación. Editorial UOC

Casado Ortiz, R., Las claves de la alfabetización digital, Fundación telefónica. Editorial Ariel, 2006, Libro,

-Casamayor, G. (Coord.) (2008): La formación on line. Una mirada integral sobre el e-learning, b-learning... Editorial Grao.

-Cebrian de la Serna, M. y Gallego Arrufat, D. (Coord.)(2011): Procesos educativos con TIC en la sociedad del conocimiento. Editorial Pirámide

Cid Fernández. J.M. y Rodríguez Rodríguez, X., A fenda dixital e as súas implicacions educativas, Nova Escola Galega., 2007, Libro,

-Monereo, C., Internet y competencias básicas: aprender a colaborar, a comunicarse a participar, a aprender, Barcelona, Grao., 2005, Libro,

-Ortega Carrillo, J.A. y Chacón Medina, A. , Nuevas tecnologías para la educación en la era digital, Pirámide., 2007, Libro,

-Palomo López, R. y otros, Las Tic como agentes de innovación educativa., Consejería de Educación de la Junta de Andalucía, 2006, Libro,


-Palomo López, R.(2008): Enseñanza con TIC en el siglo XXI. Eduforma, Editorial MAD S.L.


Segovia García, N., Aplicación de las tic a la docencia. Usos prácticos de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje. , Editorial Ideaspropias., 2006, Libro,

Instituto de Tecnologías Eductivas: http://plataforma.cep-marbellacoin.org/moodle/mod/resource/view.php?id=1892

Internet en el Aula: http://ares.cnice.mec.es/mcs/web/secciones.php?seccion=1

Portal para profesores: http://www.profes.net

TIC para enseñanza básica y media: http://www.eduteka.org/

Portal de recursos educativos: http://www.educaguia.com/

Portal educativo: http://www.portaldidactico.net

Comunidades virtuales de aprendizaje colectivo: http://www.educar.org

Portal educativo general: http://www.aldeaeducativa.com/

Revistas educativas sobre TIC

http://cent.uji.es/canals/octeto

http://www.cica.es/aliens/revfuentes/indice.htm

http://www.quipus.com.mx/artant.htm

http://www.quadernsdigitals.net/

 

Bibliografía complementaria

- Aguilera, José María (1999): Aprendiendo en la era de la información. Madrid. Anaya.

- Aparici, Roberto (coord.) (2000): Nuevas tecnologías, comunicación y educación. Cd-rom. UNED

- Area Moreira, Manuel (1999): Futuro imperfecto: novas tecnologías e igualdade de oportunidades. Revista Galega de Educación, nº32, pp.13-19.

- Area Moreira, Manuel (2004): Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid. Pirámide.

- Baleirón, Charo et al. (1998): O laberinto virtual. Sobre as novas tecnoloxías na educación. Vigo. Xerais.

- Bartolomé, Antonio (1999): Nuevas tecnologías en el aula. Guía de supervivencia. Barcelona. Graó.

- Bautista García-Vera, Antonio (1994): Las nuevas tecnologías en la capacitación docente. Madrid. Visor.

- Bonete Perales, Enquique (1999): Ética de la comunicación audiovisual. Madrid. Tecnos.

- Cabero Almenara, Julio (ed.) (1999): Tecnología educativa. Madrid. Síntesis Educación.

- Cabero Almenara, Julio (ed.) (2001): Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid. Síntesis Educación.

- Castells, Manuel (1998): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Fin de Milenio. Madrid Alianza.

- Castells, Manuel (2000): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad Red. Madrid Alianza.

- Cebrián, Juan Luis (1998): La Red. Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Madrid. Taurus.

- Cebrián de la Serna, Manuel et.al.(coord.) (1998): Recursos tecnológicos para los procesos de enseñanza y aprendizaje. Universidad de Málaga ICE.

- Cebrián de la Serna, Manuel (2000): Internet en el aula. Proyectando el futuro. Málaga. Universidad de Málaga.

- Cebrián de la Serna, Manuel (coord.) (2001): Actividades con el ordenador en el aula. Málaga. Universidad de Málaga.

- Corderch, Jorge y Guitert, Montse (2001): ¿Cómo aprender y enseñar con Internet? Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.56-63.

- Crook, Charles (1998): Ordenadores y aprendizaje cooperativo. Madrid. Morata.

- Chomsky, Noam y Ramonet, Ignacio (1995): Como nos venden la moto. Barcelona. Icaria.

- Dery, Mark (1998): Velocidad de escape. La cibercultura en el final de siglo. Madrid. Siruela

Echebarría, Javier (2000): Los señores del aire: Telépolis y el Tercer entorno. Madrid. Destino.

- Estefanía, Joaquín (1998): Contra el pensamiento único. Madrid. Taurus.

- Fernández Esteban, María Luisa (1998): Nuevas tecnologías, Internet y Derechos fundamentales. Madrid. McGrawhill.

- Ferrés, Joan y Marqués, Peré (coords.) (1997): Comunicación educativa y nuevas tecnologías. Barcelona. Praxis.

- Ferrés, Joan (2000): Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona. Paidós.

- Galeano, Eduardo (1998): Patas arriba. La escuela del mundo al revés. Madrid. Siglo XXI.

- González Quirós, José (1998): El porvenir de la razón en la era digital. Madrid. Síntesis.

- Gros, Begoña (coord.) (1997): Diseños y programas educativos. Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Barcelona. Ariel.

- Gros, Begoña (2000): El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona. Gedisa-Ediuoc.

- Gubert, Roman (2000): El eros electrónico. Madrid. Taurus.

- Guitart, Joseph (2001): Los multimedia e Internet, al servicio de la educación. Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.64-79.

- Guitart, Joseph (2001): 100 webs del ámbito educativo. Cuadernos de Pedagogía, nº301, pp.70-80.

- Gutiérrez Martín, Alfonso (1997): Educación Multimedia y Nuevas Tecnologías. Madrid. Ediciones La Torre.

- Gutiérrez Martín, Alfonso (coord.) (1998): Formación del profesorado en la sociedad de la información. Segovia. Publicaciones de la Universidad de Valladolid.

- Heap, Nick et.al. (1999): Information, Technology and Society. London. Sage. Open University.

- Held, David (ed.) (2000): A globalizing world? Culture, economics, politics. London. Routledge. Open University.

- Joyanes, Luis (1997): Cibersociedad. Los retos sociales ante un nuevo mundo digital. Madrid. McGraw-Hill.

- Kaplún, Mario (1998): Una pedagogía de la comunicación. Madrid. Ediciones de la Torre.

- Least, M. (ed.) (2000): Issues in teaching using ICT. London. Routledge.

- Marí Sáez, Víctor Manuel (2002): Globalización, nuevas tecnologías y comunicación. Madrid. Ediciones de la Torre.

- Mattelart, Armand (1998): La mundialización de la comunicación. Barcelona. Paidós.

- McDougall, Anne (1998): Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid. Morata. Paideia.

- Millán, José Antonio (1998): De redes y saberes. Cultura y educación con las nuevas tecnologías. Madrid. Aula XXI Santillana.

- Mirabito, Michael (1997): Las nuevas tecnologías de la comunicación. Madrid. Gedisa.

- Obach, Xavier (1997): El tratamiento de la información y otras fábulas. Madrid. Anaya.

- Odina, Mercedes (2000): La aldea irreal. Madrid. Aguilar.

- Pardo Pérez, Juan Carlos (1999): Transicións sociais, sociedade da información e educación escolar. Revista Galega de Educación, 32, pp.21-50.

- Pérez Tornero, José Manuel (2002): Comunicación y educación en la sociedad de la información. Madrid. De la Torre.

- Poole, Bernard (1999): Tecnología educativa. Educar para la sociocultura de la comunicación y el conocimiento. Madrid. McGrawHill.

- Prendes, Mª Paz (2004): Nuevas tecnologías y educación. Pearson Prentice Hall.

- Ramonet, Ignacio (1998a): La tiranía de la comunicación. Madrid. Debate.

- Ramonet, Ignacio (1998b): Internet, el mundo que llega. Los nuevos caminos de la comunicación. Madrid. Alianza.

-Ramonet, Ignacio (2000): La golosina visual. Madrid. Debate.

- Reparaz, Charo; Sobrino, Ángel y Mir, José Ignacio (2000): Integración curricular de las nuevas tecnologías. Barcelona. Ariel.

- Ríos Arza, José Manuel y Cebrián de la Serna, Manuel (2000): Nuevas tecnologías de la información y comunicación aplicadas a la educación. Málaga. Aljibe.

- Roma, Pepa (2001): Jaque a la globalización. Cómo crean su red los movimientos sociales alternativos. Barcelona. Grijalbo Mondadori.

- Torres Santomé, Jurjo (2001): Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid. Morata.

- Squires, David y McDougall, Anne (1997): Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid. Morata.

-Tiffin, John y Rajasingham, L. (1997): En busca de la clase virtual. La educación en la sociedad de la información. Barcelona. Paidós.

-Torres Santomé, Jurjo (2001): Educación en tiempos de neoliberalismo. Madrid. Morata.

-V.V.A.A (1999): Sur y comunicación. Una nueva cultura de la información. Barcelona. Icaria. Antrazyt/ Medicos Mundi.

-VVAA (2000): ATTAC. Contra la dictadura de los mercados. Barcelona Icaria.

-VVAA (2001): Porto Alegre. Otro mundo es posible. Madrid. El viejo topo.

- Wolton, Dominique (2000): Internet ¿Y después? Una teoría crítica de los nuevos medios de comunicación. Barcel. Barcel


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

1.       Las Actividades del Trabajo tutelado son requisito imprescindible para presentarse a la evaluación de la asignatura de aquellos estudiantes que sí asisten a las clases.

2.       Para los estudiantes que por motivos justificados no puedan asistir a las clases existirá una Prueba objetiva que contabilizará el 100% de la nota.

3.       Aquellos estudiantes que por motivos extraordinarios no puedan asistir a las sesiones de clase deberán presentar una certificación exhaustiva de los motivos al comienzo del curso.

4.       No se atenderán correos (mail) de los estudiantes, salvo en los casos que estime la profesora de estudiantes que no puedan asistir.

5. Es aconsejable disponer de ordenador portátil con conexión wifi.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías