Datos Identificativos 2012/13
Asignatura (*) Clinica Psiquiátrica e Investigación na Saúde Mental Código 653462135
Titulación
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2009)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 4
Idioma
Castelán
Prerrequisitos
Departamento Medicina
Coordinación
Núñez Pérez, Antonio
Correo electrónico
a.nunez@udc.es
Profesorado
Núñez Pérez, Antonio
Correo electrónico
a.nunez@udc.es
Web
Descrición xeral

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A2 Adquirir coñecementos especializados para desenvolver con eficacia proxectos de investigación clínica relacionados cunha ampla serie de liñas de investigación, incluíndo as habilidades técnicas e de xestión necesarias para levar a cabo os proxectos.
A3 Aprender a respectar as competencias específicas reguladas na lexislación vixente de cada profesión de saúde implicados na atención aos enfermos crónicos aos efectos de mellorar esa atención holística.
A4 Aumentar os coñecementos dende unha perspectiva rehabilitadora integral.
B7 Capacidade para aplicar a teoría á práctica.
B8 Habilidade para traballar de forma autónoma e en equipo multi/interdisciplinar co obxectivo de lograr o benestar do paciente.
B11 Capacidade para establecer unha relación de empatía co usuario, familias, grupos sociais e os diversos profesionais.
B13 Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados.
B14 Capacidade para informar, educar, adestrar e reentrenar e supervisar á persoa, coidadores e á súa familia en relación con cada perfil profesional.
B15 Capacidade para informar, rexistrar, documentar e, de ser o caso, derivar o proceso de actuación multi/interdisciplinar.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Adquirir coñecementos especializados para desenvolver con eficacia proxectos de investigación na saude mental e da clínica psiquiátrica relacionados cunha ampla serie de liñas de investigación, incluíndo as habilidades técnicas e de xestión necesarias para levar a cabo os proxectos. AM2
Aprender a respectar as competencias específicas reguladas na lexislación vixente de cada profesión de saúde mental implicados na atención aos enfermos mentais crónicos aos efectos de mellorar sua atención holística. AM3
Aumentar os coñecementos dende unha perspectiva rehabilitadora integral. AM4
Capacidade de análise e síntese. BM10
Capacidade para aplicar a teoría á práctica. BM6
Habilidade para traballar de forma autónoma e en equipo multi/interdisciplinar co obxectivo de lograr o benestar desta tipoloxia de pacientes. BM7
Capacidade para aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados. BM12
Capacidade para informar, educar, adestrar e reentrenar e supervisar á persoa con este tipo de trastornos así como aos coidadores e á súa familia en relación con cada perfil profesional. BM13
Capacidade para informar, educar, adestrar e reentrenar e supervisar á persoa, coidadores e á súa familia en relación con cada perfil profesional. BM14
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida CM3
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. CM4
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade. CM8

Contidos
Temas Subtemas
Tema1.- Presente e futuro da Saúde Mental.

Tema2.- Epidemioloxía psiquiátrica.

Tema 3.- Metodoloxía da investigación psiquiátrica. Evidencias en Psiquiatria e Saúde Mental.

Tema 4.- Exame do paciente psiquiátrico. Criterios y clasificaciones diagnosticas.

Tema 5.- Contribución das Neurociencias en la investigación y clínica psiquiatrica
Tema 6.- Clasificación dos trastornos mentais. Manifestacións clínicas das enfermidades psiquiátricas.

Tema 7.- Psicoterapias.Modelos y principales características.

Tema 8.- Psicofármacoloxía e outros
tratamentos biológicos.


(neuroanatomía, neuroendocrinoloxía, neurotransmisores, redes neuronais, psiconeuroinmunoloxía, técnicas de diagnóstico por imaxe).

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 20 20 40
Prácticas clínicas 9 27 36
Aprendizaxe colaborativa 2 1 3
Presentación oral 8 12 20
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A clase maxistral é tamén coñecida como “conferencia”, “método expositivo” ou “lección maxistral”. Esta última modalidade sóese reservar a un tipo especial de lección impartida por un profesor en ocasións especiais, cun contido que supón unha elaboración orixinal e baseada no uso case exclusivo da palabra como vía de transmisión da información á audiencia.
Prácticas clínicas O ensino clínico pode entenderse como un proceso instrucional que ten lugar nun ambiente natural relacionado co exercicio dunha profesión, no que os estudantes observan e participan en actividades clínicas deseñadas para proporcionarlles oportunidades que supoñen a aplicación de feitos, teorías e principios relacionados coa práctica da mesma.
Aprendizaxe colaborativa Conxunto de procedementos de ensino-aprendizaxe guiados de forma presencial e/ou apoiados con tecnoloxías da información e as comunicacións, que se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado para optimizar a súa propia aprendizaxe e a dos outros membros do grupo.
Presentación oral Intervención inherente aos procesos de ensino-aprendizaxe baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado, propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas clínicas
Aprendizaxe colaborativa
Presentación oral
Descrición
Prácticas clínicas: proceso instrucional no que os estudantes observan e participan en actividades clínicas que supoñen a aplicación de feitos, teorías e principios relacionados coa práctica.
Aprendizaxe colaborativa: se basean na organización da clase en pequenos grupos nos que o alumnado traballa conxuntamente na resolución de tarefas asignadas polo profesorado.
Presentación oral: baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan dun modo ordenado e dinámico.
Investigación (Proxecto de investigación): requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Sesión maxistral Valorar a capacidade de análise e síntese e
aplicar o método científico para constatar a efectividade dos métodos de intervención, avaliar os métodos de traballo aplicados e divulgar os resultados
40
Prácticas clínicas evaluación da capacidade para a aplicación de feitos, teorías e principios relacionados coa práctica asistencial no campo da saude mental. 30
Presentación oral exposición ordenada, propoñendo cuestións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica. 30
 
Observacións avaliación
Se podrá llevar a cabo evaluación continuada del alumno/a que podrá reflejarse en la ficha docente y tener repercusión en la evaluación final(hasta 10%).
Se llevará a cabo un examen teórico final, que consistirá en preguntas breves y/o tipo test, y en su caso un tema en las fechas establecidas en la programación anual centrado en el contenido teórico de la asignatura.
Deberá llevarse a cabo la elaboración de un trabajo en grupo (y en su caso individual), sobre un tema, caso clínico, prácticas, etc..
Los alumnos podrán solicitar la revisión de exámenes y/o calificaciones bajo la tutela del profesor en día y hora fijada por este último.

El sistema de calificaciones se expresará mediante calificación numérica de acuerdo con lo establecido en el art. 5 del Real Decreto 1125/2003 de 5 de septiembre (BOE 18 de septiembre), por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional

Sistema de calificaciones:
0-4.9=Suspenso
5-6.9=Aprobado
7-8.9=Notable
9-10=Sobresaliente
9-10 Matrícula de Honor (Graciable)


Fontes de información
Bibliografía básica American Psychiatric Association. (1995). DSM IV. “Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales”. Ed Masson. Barcelona
Organización Mundial de la Salud. (1992). CIE 10. "Clasificación internacional de enfermedades mentales.. Meditor. Madrid
• Fernández E., García A. M. (2007). Como leer artículos científicos. En: Fernández E., García A. M., ed. Preparación de publicaciones biomédicas.Disponible en: http://ww
• Gómez Beneyto, M (coord.) (2007). Estrategia en Salud Mental del Sistema Nacional de Salud. SANIDAD .MINISTERIO DE SANIDAD Y CONSUMO. Madrid
• Baca E, Lázaro J (editores) (2003). Hechos y valores en psiquiatría.. Madrid: Fundación archivos de neurobiología (ed). Triacastela
MACKINNON, ROGER - MICHELS, ROBERT (2008). LA ENTREVISTA PSIQUIATRICA EN LA PRACTICA CLINICA. Edit.Ars Medica
• Diaz del Valle, Serrano Vazquez. (2009). La otra orilla de la enfermedad Mental. . Asociación Gallega de Psiquiatría. A Coruña.
• Bernard O. (2004). La psychiatrie à l´épreuve du scientisme. . L´information pschiatrique ; 80: 557-65.
• Guerra J. A., Martín Muñoz P., Santos Lozano J. M. (2003.). Las revisiones sistemáticas, niveles de evidencia y grados de recomendación. . http://www.fisterra.com/mbe/mbe_temas/19/revis_sist.htm.
• Fédération Française de Psychiatrie (2003). Livre blanc de la psychiatrie.. Paris: JL Jhon Libbeey Eurotext, .
• Diaz del Valle, J.C. (2006.). Terapeutica en la enfermedad mental. Un enfoque histórico. Edit. Fundación Juan Canalejo. A Coruña,
• Gelder MG, López-Ibor JJ, Andreasen N. (2003.). Tratado de psiquiatría. Barcelona: Ars Médica
Sample D., Smyth R., Burns J (2009). “Manual Oxford de Psiquiatría”. ”. Edit. Aula Médica. Madrid.
Beth Early, M. (2007.). “Mental Healt concepts and techniques fot the occupational therapy.
Vallejo Ruiloba J., Leal Cercos C. (2008.). “Tratado de Psiquiatría”. . Edit. Ars Médica.1ª Edic Madrid.
• Fulford K. W. M., Stanghellini G., Broome M.. (2004). ¿Qué puede hacer la filosofía por la psiquiatría?. Wo r l d Psychiatry (Ed Esp) ; 2:3:130-5.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías