Datos Identificativos 2011/12
Asignatura (*) Enxeñaría Medioambiental Código 770G02014
Titulación
GRAO EN ENXEÑARÍA ELÉCTRICA
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Química Analítica
Coordinación
Castro Romero, Jesus Manuel
Correo electrónico
jesus.castro.romero@udc.es
Profesorado
Castro Romero, Jesus Manuel
Fernandez Solis, Jose Maria
Gonzalez Soto, Elena
Correo electrónico
jesus.castro.romero@udc.es
jose.maria.fsolis@udc.es
elena.gsoto@udc.es
Web
Descrición xeral Esta asignatura desarrolla competencias para que los alumnos puedan aplicar conocimientos teóricos en el control medioambiental del entorno....La asignatura se imparte en castellano y gallego

Competencias do título
Código Competencias da titulación
A4 Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión.
A5 Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua.
A21 Coñecementos básicos e aplicación de tecnoloxías medioambientais e sostenibilidade.
B1 Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico.
B2 Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial.
B4 Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa.
B6 Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría.

Resultados de aprendizaxe
Competencias de materia (Resultados de aprendizaxe) Competencias da titulación
Capacidade de xestión da información, manexo e aplicación das especificacións técnicas e da lexislación necesarias no exercicio da profesión. Capacidade para analizar e valorar o impacto social e medioambiental das solucións técnicas actuando con ética, responsabilidade profesional e compromiso social, e buscando sempre a calidade e mellora continua. Coñecementos básicos e aplicación de tecnoloxías medioambientais e sostenibilidade. Capacidade de resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade e razoamento crítico. Capacidade de comunicar e transmitir coñecementos, habilidades e destrezas no campo da enxeñaría industrial. Capacidade de traballar e aprender de forma autónoma e con iniciativa. Capacidade de usar adecuadamente os recursos de información e aplicar as tecnoloxías da información e as comunicacións na enxeñaría. A4
A5
A21
B1
B2
B4
B6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1.- Introducción al medio ambiente y a la problemática ambiental 1.1- Introducción: Problemas medioambientales a escala planetaria, regional y local
1.2- La atmósfera
- El calentamiento global. Efecto invernadero
- El agujero de la capa de ozono. Smog fotoquímico.
- La lluvia ácida.
- La radiactividad, radiaciones ionizantes. Radiaciones no ionizantes
- El transporte. El ruido.
1.3- El agua
- Depuración del agua. Descripción de una ETAP y una EDARU.
1.4- Suelos. Los residuos sólidos urbanos
Tema 2.- Contaminación de las aguas 2.1- Origen y efecto de los principales contaminantes. Parámetros de caracterización:
o Los vertidos
o Clasificación de los residuos industriales líquidos
o Parámetros de calidad de las aguas
o Indicadores físicos, químicos y de contaminación orgánica
o Tipos de alteración del agua
o Componentes contaminantes de los vertidos industriales
o Muestreos y métodos analíticos de control
Tema 3.- Tratamiento de aguas residuales 3.1. Plantas de tratamiento de aguas residuales.
3.1.1- Esquema general de EDARU (líneas: agua, fangos y gas)
3.1.2- Tratamientos: Previos, Primarios, Secundarios, Terciario
3.1.3- Tratamientos Físicos.
- Corrientes: pozo de gruesos, cribado, dilaceración, desarenado, desengrasado, decantación, flotación.
- Específicos: adsorción, intercambio iónico, ósmosis inversa, electrodiálisis, micro-filtración y ultra-filtración
3.1.4- Tratamientos químicos: coagulación-floculación, neutralización, oxidación-reducción, precipitación, desinfección
3.1.5- Tratamientos biológicos.
- Aerobios / Anaerobios
- Cultivos en suspensión (Fangos activos)
- Cultivos inmovilizados (Lecho bacteriano)
- Parámetros de diseño y sistemas de aireación
- Técnicas blandas: lagunaje, biodisco, lecho turba, filtro verde.
3.1.6- Tratamientos de fangos: concentración, digestión, acondicionamiento, deshidratación, evacuación.
Tema 4.- Contaminación atmosférica 4.1- Origen y efecto de los principales contaminantes atmosféricos.
4.2- Las emisiones
4.3- Contaminantes atmosféricos. Origen, efectos y control. Sus efectos
4.4- Factores que influyen sobre la contaminación atmosférica de origen industrial
4.5- Ruidos y vibraciones en las zonas industriales
4.6- Los olores en el medio ambiente industrial
4.7- Caracterización de la contaminación
4.7-1. Muestreo y captación
4.7-2. Medida de partículas
4.8- Niveles (emisión, inmisión) y parámetros de calidad del aire
Tema 5.- Control de la contaminación atmosférica, sistemas de eliminación y recuperación de contaminantes del aire 5.1- Control de la contaminación atmosférica y tratamiento de depuración
5.2- Introducción: gradiente adiabático de temperaturas. Estabilidad atmosférica. Inversión térmica.
5.3- Soluciones:
5.3-1. Minimizar
5.3-2. Dispersión de los contaminantes en el aire (chimenea)
5.3-3. Separación de los contaminantes de la corriente gaseosa
5.4- Procesos de eliminación de partículas: cámaras de sedimentación, ciclones, colectores húmedos, filtros de mangas, separadores electrostáticos.
5.5- Procesos de eliminación de contaminantes gaseosos: procesos de adsorción, procesos de absorción, procesos de combustión térmica y catalítica, procesos de reducción catalítica
5.5-1. Elección del sistema más idóneo
Tema 6.- Contaminación de suelos 6.1- Caracterización de residuos
6.2- Residuos sólidos. Origen y clasificación
6.3- Residuos sólidos urbanos (RSU): composición y caracterización
Tema 7.- Tratamiento de residuos sólidos urbanos 7.1- Principales tratamientos de valorización y eliminación de residuos
7.2- Residuos sólidos urbanos (RSU). Gestión (pre-recogida, recogida y transporte, tratamiento y deposito)
7.3- Tratamientos: eliminación (vertido controlado, incineración) y aprovechamiento (reciclado, compostaje)
7.4- Compost. Plantas de compostaje
7.5- Plantas de reciclado y transformación. Plan SOGAMA
7.5-1. Ejemplo del rendimiento económico de una planta de reciclado y transformación
Tema 8.- Tratamiento de residuos sólidos industriales 8.1.1. Residuos industriales: aspectos generales. Origen y clasificación.
8.1.2. Residuos tóxicos y peligrosos (RTP): tipos, producción, código de identificación, caracterización.
8.1.3. Residuos tóxicos y peligrosos (RTP). Gestión (depósito seguridad, incineración, tratamientos físicos, químicos y biológicos, inertización).
Tema 9.- Aspectos básicos de la evaluación de impacto ambiental y los sistemas de gestión medioambiental 9.1- Evaluación de impacto ambiental, definiciones, marco legal, procedimiento administrativo, exigencias metodológicas
9.2- Contenido de un estudio de impacto ambiental. Metodología
9.3- Sistemas de gestión medioambiental

Planificación
Metodoloxías / probas Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral 21 42 63
Prácticas de laboratorio 9 9 18
Proba obxectiva 3 0 3
Solución de problemas 21 42 63
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Prácticas de laboratorio Metodoloxía que permite que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións.
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. Constitúe un instrumento de medida, elaborado rigorosamente, que permite avaliar coñecementos, capacidades, destrezas, rendemento, aptitudes, actitudes, intelixencia, etc. É de aplicación tanto para a avaliación diagnóstica, formativa como sumativa.
Solución de problemas Técnica mediante a que se ten que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución.

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Prácticas de laboratorio
Descrición
Orientar ao alumnado que ten que resolver unha situación problemática ambientai concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron e que pode ter máis dunha posible solución.

Orientar ao alumnado a aprender de forma efectiva, a través de actividades de carácter práctico (demostracións, simulacións, etc.) a teoría dun ámbito de coñecemento, mediante a utilización das tecnoloxías da información e as comunicacións. As TIC supoñen un excelente soporte e canal para o tratamento da información e aplicación práctica de coñecementos, facilitando a aprendizaxe e o desenvolvemento de habilidades por parte do alumnado.

Orientar os estudantes que aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións..

Avaliación
Metodoloxías Descrición Cualificación
Solución de problemas Se valorará que os estudantes teñan que resolver unha situación problemática concreta, a partir dos coñecementos que se traballaron, que pode ter máis dunha posible solución. 20
Prácticas de laboratorio Se valorará que os estudantes aprendan efectivamente a través da realización de actividades de carácter práctico, tales como demostracións, exercicios, experimentos e investigacións. 10
Proba obxectiva Proba escrita utilizada para a avaliación da aprendizaxe, cuxo trazo distintivo é a posibilidade de determinar se as respostas dadas son ou non correctas. 70
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica Mariano Seoane Calvo ( 1994). Ecología Industrial. Ingeniería Medioambiental Aplicada . Madrid: Mundi – Prensa
a Grega, Buckingham, Evans (1995). Gestión de Residuos Tóxicos. Tratamiento.. México: Mc Graw – Hill
Ramón Ortega, Ignacio Rodríguez (1996). Manual de Gestión Medioambiental . Madrid: Mapfre
C.Orozco, A.Pérez, Mª. N. González, E.J. Rodríguez, J.M. Alfayate (2003). Contaminación Ambiental. Una visión desde la Química . Madrid: Thomson
Fundación Mapfre (1996). Manual de Contaminación Ambiental . Madrid: Mapfre

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Enxeñería e Xestión do Medio Ambiente/770511527

Materias que continúan o temario
Química/770511108
Ampliación de Química/770511503

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías