Guía DocenteCurso
Facultade de Ciencias da Educación
  Inicio | galego | castellano | A A |  
Grao en Logopedia
 Asignaturas
  Bases didácticas da intervención logopédica
   Fontes de información
Bibliografía básica

MÓDULO 1. Escola, cultura e sociedade.

DELVAL, Juan (2002). “Puntos de partida: Educación y sociedad”, en Delval J. La escuela posible. Como hacer una reforma de la educación. Barcelona, Ariel, páxs. 15-36

MARTÍNEZ, Begoña (2007). “El papel de la escuela”, en Cuadernos de Pedagogía, 372, páxs. 62-64

GONZÁLEZ, Teresa (2003). “Las organizaciones escolares: dimensiones y características”, en González González, María T. (coord.). Organización y gestión de centros escolares. Madrid, Pearson, páxs. 25-38

NÚÑEZ, Teresa (2008). Da segregación á inclusión educativa. A Coruña, Laiovento, páxs. 108-109

ROMAÑACH, Javier e LOBATO, Manuel (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de Vida Independiente. En http://www.forovidaindependiente.org/files/documentos/pdf/diversidad_funcional.pdf

LÓPEZ, Miguel (1995). “Diversidad y cultura: una escuela sin exclusiones”, en Kikiriki, 38, páxs. 26-38

PARRILLA, Ángeles (2009). “A educación inclusiva: unha dirección a seguir localmente”, en Revista Galega de Educación, 43, páxs. 9-13


MÓDULO 2. Indicadores educativos para atender á diversidade na aula

NÚÑEZ, Teresa (2008). "Educación Especial: normalizar ou volver patolóxicas as diferenzas?", en Revista Galega do Ensino, 52, páxs. 20-23

BARREIRO, Pilar M. (2009). “Respostas dos centros educativos á diversidade”, en Revista Galega de Educación, 43, páxs. 34-39

ACOSTA, Víctor M. (2001). “La respuesta educativa a las dificultades del lenguaje desde una perspectiva inclusiva”, en BUENO, Juan J.; NÚÑEZ, Teresa e IGLESIAS, Ana. (Coords.). Atención educativa a la diversidad en el nuevo milenio. XVIII Jornadas de Universidades y Educación Especial. A Coruña. Universidade da Coruña, páxs. 151-159

FERNÁNDEZ, Celia (2009). “Los modelos de la respuesta educativa a las dificultades del lenguaje”, en FERNÁNDEZ, Celia. La logopedia en la escuela. Propuestas desde la práctica para una educación más inclusiva. Las Palmas de Gran Canaria. Universidad de las Palmas de Gran Canaria, páxs. 35-50

PARDO, Néstor A. (2011). El papel del logopeda o fonoaudiólogo en la inclusión educativa. Consultado a 26/01/2012 en http://www.espaciologopedico.com/articulos/articulos2.php?Id_articulo=2261


MÓDULO 3. Propostas didácticas na intervención logopédica.

SOLANO, Natalia (2010). “Habilidades profesionales en la intervención logopédica”, en LÁZARO, Miguel. Aspectos teóricos y prácticos de la intervención logopédica. Colección de e-books da Universidad de Castilla La Mancha, páxs. 5-30

ESTELLÉS, Mª. Teresa. (1999). “Intervención logopédica en los trastornos de la voz: de la infancia a la tercera edad”, en MARTÍN, J. Domingo (Ed.). Logopedia escolar y clínica. Últimos avances en evaluación e intervención.  Madrid. CEPE, páxs. 219-232

SÁNCHEZ, M.J.; LÓPEZ, G. (2005). “Intervención logopédica en los alumnos del colegio de sordos `Sagrada Familia´”,  en Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 25: 1, páxs. 38-40

ACOSTA, Víctor M. E MORENO, Ana Mª (2001). “Atención educativa a las necesidades especiales relacionadas con el lenguaje oral”, en SALVADOR, Francisco (dir.). Enciclopedia psicopedagógica de necesidades educativas especiales. Vol. 2. Málaga. Aljibe, páxs. 387-405

GALÁN, Pedro (2001). “El logopeda como profesional del lenguaje y de la comunicación en los centros educativos”, en PEÑAFIEL, Fernando e FERNÁNDEZ, Juan de D. (Coords.). Cómo intervenir en Logopedia Escolar. Madrid. CCS, páxs. 168-183

MORENO, Ana Mª. (2001). “Alternativas para el cambio en el modelo de atención a las dificultades del lenguaje en el contexto escolar”, en BUENO, Juan J.; NÚÑEZ, Teresa e IGLESIAS, Ana (Coords.). Atención educativa a la diversidad en el nuevo milenio. XVIII Jornadas de Universidades y Educación Especial. A Coruña. Universidade da Coruña, páxs. 379-384

FERNÁNDEZ, Celia (2009). “Características del modelo de apoyo a las dificultades del lenguaje. Implicaciones educativas”, en FERNÁNDEZ, Celia. La logopedia en la escuela. Propuestas desde la práctica para una educación más inclusiva. Las Palmas de Gran Canaria. Universidad de las Palmas de Gran Canaria, páxs. 69-93

CARRERAS, Isabel (2001). "Igual que los demás", en Cuadernos de Pedagogía, 303, páxs. 36-38

CASTEJÓN, Luís e ESPAÑA, Yolanda (2004). "La colaboración logopeda-maestro: hacia un modelo inclusivo de intervención en las dificultades del lenguaje", en Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 24:2, páxs. 55-66

GONZÁLEZ, Daniel (1993). Adaptaciones curriculares. Guía para su elaboración. Málaga. Aljibe, páxs. 81-106

ZAPIOLA, María C. (2005). "Adaptaciones curriculares para niños con compromiso en la comunicación y el lenguaje", en Revista Argentina de Psicopedagogía, 59, 6 pp.

RODRÍGUEZ, Elisabeth (2008). “La intervención del maestro/a de Audición y Lenguaje con los/as alumnos/as con necesidades educativas especiales”, en Reflexiones y experiencias innovadoras en el aula, 2, 13 pp.


MÓDULO 4. Proxectos de traballo en torno ás necesidades específicas de apoio educativo.

TORRES, Julia (2002). Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales.  Barcelona. CEAC, páxs. 199-205

BUSTOS BARCOS, Mª Carmen (1995). Manual de Logopedia Escolar. Niños con alteraciones del lenguaje oral en Educación Infantil y Primaria. Madrid. Cepe, páxs. 215-218

CIDONCHA, Vanessa e DÍAZ, Erika (2008). “Materiales generales y específicos para los alumnos con necesidades educativas especiales”, en Educación y futuro digital (Edición dixital), 5 pp.

RODRÍGUEZ, Lidia (2010). “Elaboración de documentos y materiales para la intervención logopédica”, en LÁZARO, Miguel. Aspectos teóricos y prácticos de la intervención logopédica. Colección de e-books da Universidad de Castilla La Mancha, páxs. 177-246

Bibliografía complementaria

ACOSTA, Víctor M. (2004). Las prácticas educativas ante las dificultades del lenguaje. Una propuesta desde la acción. La colaboración entre logopedas, psicopedagogos, profesores y padres. Barcelona: Ars Medica

ACOSTA, Víctor M. e MORENO, Ana Mª. (2003). Dificultades del lenguaje, colaboración e inclusión educativa. Manual para logopedas, psicopedagogos y profesores Barcelona: Ars Medica

AINSCOW, Mel (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Narcea

ARIZA, M. A. e TRUJILLO, F. (2006). Experiencias educativas en aprendizaje cooperativo. Granada. Grupo Editorial Universitario

BARTON, Len (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid. Morata

CASTRO, Mª Montserrat et al (2007). La escuela en la comunidad: la comunidad en la escuela. Barcelona. Graó, páxs. 139-177

ECHEITA, Gerardo (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea

GALLARDO RUÍZ, José R. e Gallego Ortega, José L. (2003). Manual de logopedia escola. Un enfoque práctico. Málaga: Aljibe

GARCÍA PASTOR, Carmen (1998). Una escuela comñun para niños diferentes: la integración escolar. Barcelona. EUB

IGLESIAS CORTIZAS, Mª José e SÁNCHEZ RODRÍGUEZ DE CASTRO, Mª del Carmen (2007). Diagnóstico e intervención didáctica del lenguaje escolar. A Coruña: Netbiblo

IZA, Mauricio (2002). Recursos tecnológicos en Logopedia. Málaga: Aljibe

MOYA, Asunción (2002). El profesorado de apoyo: ¿dónde?, ¿cuándo?, ¿cómo?...realiza su trabajo. Archidona: Ediciones Aljibe.

PARRILLA, Ángeles (2003). La Respuesta Educativa a la Diversidad. Bases Pedagógicas de la Educación Especial: Manual para la Formación Inicial del Profesorado. Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 95-130

PINO, Felisa R. (2007). “La cultura de las personas sordas”. Conferencia signada no  Observatori d'Ètica Aplicada a la Intervenció Social dentro del Seminario Els Atres Prenen la Paraula. Consultado a 26/01/2012 en http://www.cultura-sorda.eu/resources/La+cultura+de+las+personas+sordas+Felisa+R.pdf

PORRAS, Ramón (1998). Una escuela para la integración educativa: una alternativa al modelo tradicional. Sevilla, Morón

STAINBACK, Susan e STAINBACK, William (2001). Aulas inclusivas: un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo . Madrid: Narcea


>WEBGRAFÍA (DATA DE CONSULTA: 01/07/2013)

Portal da Asociación Española de Logopedia, Foniatría y Audiología: http://www.aelfa.org

Portal da Asociación de Logopedas de España: http://ale-logopedas.org/

Portal “Atención á Diversidade” da Xunta de Galicia: http://www.edu.xunta.es/web/diversidadeorientacion

Portal “Cultura Sorda”: http://www.cultura-sorda.eu/

Portal do Foro de Vida Independiente y Divertad: http://www.forovidaindependiente.org/

Portal de “El logopeda sin recursos”: http://www.logopedasinrecursos.org/

Portal de Orientación do Ministerio de Educación e Ciencia (MEC): http://w3.cnice.mec.es/recursos2/orientacion

 

LEXISLACIÓN

Ley 44/2003, de 21 de noviembre, de ordenación de las profesiones sanitarias (artigos II e VII sobre o establecemento da Logopedia como profesión e as súas funcións)

http://www.boe.es/boe/dias/2003/11/22/pdfs/A41442-41458.pdf

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación

http://www.boe.es/g/es/bases_datos/doc.php?coleccion=iberlex&id=2006/07899

Ley 3/2006, de 30 de junio, de creación del Colegio Profesional de Logopedas de Galicia (DOG nº 135, de 13 de xullo de 2006)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/2006/20060713/Anuncio1611E_es.html

Real Decreto 334/1985, de 6 de marzo, de Ordenación de la Educación Especial (BOE nº 65, de 16 de marzo de 1985) http://ouad.unizar.es/documents/RealDecreto3341985de6demarzodeOrdenaciondelaEducacionEspecial..pdf

Real Decreto 299/1996, de 28 de febrero, de ordenación de las acciones dirigidas a la compensación de desigualdades en educación (BOE nº 62, de 12 de marzo de 1996)

http://www.boe.es/boe/dias/1996/03/12/pdfs/A09902-09909.pdf

Decreto 320/1996, do 26 de xullo, de ordenación da educación de alumnos e alumnas con necesidades educativas especiais (DOG nº 153, de 6 de agosto de 1996)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/1996/19960806/Anuncio8E56_gl.html

Decreto 120/1998, do 23 de abril polo que se regula a orientación educativa e profesional na Comunidade Autónoma de Galicia (DOG nº 79, de 27 de abril de 1998)

http://www.xunta.es/Dog/Dog1998.nsf/FichaContenido/B17a?OpenDocument

ORDE do 6 de outubro de 1995 pola que se regulan as adaptacións do curriculum nas ensinanzas de réxime xeral (DOG nº 213, de 7 de novembro de 1995)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/1995/19951107/Anuncio58F2_gl.html

ORDE do 31 de outubro de 1996 pola que se regula a avaliación psicopedagóxica dos alumnos e alumnas con necesidades educativas especiais que cursan as ensinanzas de réxime xeral, e se establece o procedemento e os criterios para a realización do dictame de escolarización (DOG nº 247, de 19 de decembro de 1996)

 http://www.xunta.es/dog/Publicados/1996/19961219/AnuncioC9A2_gl.html

ORDE do 19 de maio de 1997 pola que se regulan os programas de diversificación curricular na educación secundaria obrigatoria. (DOG nº 108, de 6 de xuño de 1997)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/1997/19970606/Anuncio717E_gl.html

Orde do 24 de xullo de 1998 pola que se establece a organización e funcionamento da orientación educativa e profesional na Comunidade Autónoma de Galicia regulada polo Decreto 120/1998 (DOG nº 148, de 31 de xullo de 1998)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/1998/19980731/Anuncio107CA_gl.html

ORDE do 27 de decembro de 2002 pola que se establecen as condicións e criterios para a escolarización en centros sostidos con fondos públicos do alumnado de ensino non universitario con necesidades educativas especiais (DOG nº 20, do 30 de xaneiro de 2003)

http://www.xunta.es/dog/Publicados/2003/20030130/Anuncio3CD6_gl.html
Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes