Teaching GuideTerm
Faculty of Philology
  Home | galego | castellano | english | A A |  
Mestrado Universitario en Lingüística Aplicada (2013)
 Subjects
  Oral Communication
   Sources of information
Basic

Bibliografía básica

Bateman, John, Janina Wildfeuer & Tuomo Hiippala (2017). Multimodality: Foundations, Research and Analysis. A Problem-Oriented Introduction. Berlin & Boston: Walter de Gruyter.

Bezemer, Jeff & Gunther Kress (2016). Multimodality, Learning and Communication: A Social Semiotic Frame. London: Routledge.

Cairo, Alberto (2011). El arte funcional: infografía y visualización de la información. Madrid: Alamut.

Cairo, Alberto (2016). The Truthful Art: Data, Charts, and Maps for Communication (= New Riders Voices that Matter). Peachpit.

Jewitt, Carey (ed.) (2009). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London & New York: Routledge.

Jewitt, Carey, Jeff Bezemer & Kay L. O'Halloran (2016). Introducing Multimodality. London: Routledge.

Kress,Gunther (2005 [2003]). El alfabetismo enla era de los nuevos medios de comunicación. Málaga: Enseñanza Abierta de Andalucía.

Kress,Gunther (2010a). "A social semiotic multimodal approach to human communication: implications for speech, writing and applied linguistics". En Rosario Caballero Rodríguez & Mª Jesús Pinar Sanz (eds.). Ways and Modes of Human Communication (=Colección Estudios; 129), Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha & Asociación Española de Lingüística Aplicada, 77-92.

Kress, Gunther R. (2010b). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. London & New York: Routledge.

Kress, Gunther & Theo van Leeuwen (2001 [1996]). ReadingImages: The Grammar of Visual Design. London & New York: Routledge.[Nova edición anunciada para 2015].

Machin, David (2014 [2007]). Introduction to Multimodal Analysis. London: Hodder Arnold.

McCloud, Scott (2007, 2ª ed.). Entender el cómic: el arte invisible. Bilbao: Astiberri Ediciones.

O'Halloran, Kay L. & Bradley A. Smith (eds.) (2011). Multimodal Studies: Exploring Issues and Domains. New York & London: Routledge.

Rose, Gillian (2016, 4th edition). Visual Methodologies. An Introduction to Researching with Visual Materials. Los Angeles, CA & London: Sage Publications.

Royce, TerryD. & Wendy L. Bowcher (eds.) (2007). New Directions in the Analysis of Multimodal Discourse. Mahwah, NJ &London: Lawrence Erlbaum Associates.

Vigliocco, Gabriella, Pamela Perniss, Robin L. Thompson & David Vinson (eds.) (2014). Language as a Multimodal Phenomenon: Implications for Language Learning, Processing and Evolution (= Philosophical Transactions of the Royal Society B. Special Issue).

WEBS

GLOSARIO de multimodalidade, URL:https://multimodalityglossary.wordpress.com/multimodality. Glosario de termos utilizados na análise da multimodalidade, recollido na páxina web do MODE.

MODE, URL: http://mode.ioe.ac.uk. MODE is a node of the National Centre for Research Methods and funded by the Economic and Social Research Council. It develops multimodal methodologies for social scientists, providing systematic ways to investigate all modes of communication used in digital environments, whether they are sites of learning, work, or ‘social’ sites (e.g. Facebook).

Complementary

Bibliografía complementaria

Berger, John, Sven Blomberg, Chris Fox, Michael Dibb & Richard Hollis (2017, 3.ª ed.). Modos de ver [basado en la serie de televisión de la BBC en colaboración con John Berger]. Barcelona: Editorial Gustavo Gili. [Orix.: Ways of Seeing. London: British Broadcast Corporation & Penguin Books, 1972].

Böck, Margit & Norbert Pachler (eds.) (2013). Multimodality and Social Semiosis: Communication, Meaning-Making, and Learning in the Work of Gunther Kress (= Routledge Studies in Multimodality). London & New York: Routledge.

Burtenshaw, Ken, Nik Mahon & Caroline Barfoot (2006). The Fundamentals of Creative Advertising. Lausanne: AVA Publishing. [Tradución ao castelán: Principios de publicidad: el proceso creativo, agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte. Barcelona: Gustavo Gil, 2007.]

Cairo, Alberto (2008). Infografía 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Madrid: Alamut.

Carrera, F. (2013). Comunicar 2.0. El arte de comunicar bien en el siglo XXI. Barcelona: Profit.

Cassany, Daniel (2012). En_línea: leer y escribir en la red (= Argumentos; 441). Barcelona: Anagrama.

Cohn, Neil (2014). The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images (= Bloomsbury Advances in Semiotics). London: Bloomsbury Academic.

Cohn, Neil (2016). The Visual Narrative Reader. London: Bloomsbury Academic.

Eisner, Will (1996). El arte secuencial. Barcelona: Norma Editorial.

Eisner, Will (1998). La narración gráfica. Barcelona: Norma Editorial.

Garzone, Giuliana, Gina Poncini & Paola Catenaccio (eds.) (2007). Multimodality in corporate communication: web genres and discursive identity (= Lingua, tradizone, didattica; 1058.15). Milano: Franco Angeli s.r.l.

Gombrich, E. H. (2016). La evidencia de las imágenes (= Chiribitas; 8). Vitoria-Gasteiz & Buenos Aires: Sans Soleil Ediciones. [Orix.: "The evidence of images". En Charles S. Singleton, Interpretation: Theory and Practice. Baltimore, MD: The Johns Hopkins Press, 1969, 35-104].

Hagen, Rose-Marie & Rainer Hagen (2010). Los secretos de las obras de arte: del tapiz de Bayeux a los murales de Diego Rivera, 2 vols. Köln: Taschen GmbH.

Heller, Steven & Gail Anderson (2018a). El libro de ideas para el diseño gráfico. Inspiración de la mano de 50 maestros. Barcelona: Blume. [Orix.: The Graphic Design Idea Book. Inspiration from 50 Masters. London: Laurence King Publishing, 2016.]

Heller, Steven & Gail Anderson (2018b). El libro de ideas para la ilustración. Inspiración de la mano de 50 maestros. Barcelona: Blume. [Orix.: The Illustration Idea Book. Inspiration from 50 Masters. London: Laurence King Publishing, 2018.]

Jenkins, Henry, Sam Ford & Joshua Green (2015). Cultura transmedia. La creación de contenido y valor en una cultura en red. Barcelona: Gedisa.

Kress, Gunther (2005). “Gains and Losses: new forms of texts, knowledge and learning”, Computers and Composition, 22,5-22.

Kress, Gunther & T. van Leeuwen (2001). Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication. London: Arnold.

Kress, Gunther & J. Bezemer (2009). Writing in a Multimodal World of Representation.The Sage Handbook of Writing Development. London: Sage.

Levine, Philip & Ron Scollon (eds.) (2004). Discourse and Technology: Multimodal Discourse Analysis (= Georgetown University Round Table on Languages andLinguistics). Washington, D.C.: Georgetown University Press.

Manghui, Dominique (2011). “La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos yaportes para la enseñanza en el aula”, Revista Electrónica Diálogos Educativos, 22. URL: http://www.umce.cl/dialogoseducativos/n22/manghi.

O'Halloran, Kay L. (ed.) (2004). Multimodal Discourse Analysis:Systemic-Functional Perspectives (= Open Linguistics Series). London & New York: Continuum.

Pricken, Mario (2007 [2002]). Creative Advertising: Ideas and Techniques from the World's Best Campaigns. London & New York: Thames & Hudson.

Scolari, Carlos Alberto (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto Ediciones.

Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes