Teaching GuideTerm
Faculty of Health Sciences
  Home | galego | castellano | english | A A |  
Mestrado Universitario en Asistencia e Investigación Sanitaria (plan 2012)
 Subjects
  Intervention in the Dependence
   Contents
Topic Sub-topic
Horario: Segundo cuadrimestre, VER CRONOGRAMA..

MÓDULO TEÓRICO-PRÁCTICO 1.-
A DEPENDENCIA EN EUROPA. PROMOCIÓN DE SAÚDE COMO ESTRATEXIA. ATENCIÓN Á DIVERSIDADE PARA A FORMACIÓN E INCLUSIÓN SOCIO-LABORAL.

Prof. Sergio Santos del Riego
Presentación da materia, profesorado e normativa.

Tema 1.a.- Intervención na dependencia: Introducción, Atención á Dependencia na Unión Europea: Modelos, tendencias e retos. Xeneralidades.

Tema 1.b.- A Promoción de Saúde como estratexia para evitar situación de dependencia.

Tema 1.c.-: Atención á diversidade:

-1.c.1.- Necesidades, adaptacións e inclusión de estudantes con discapacidade.
-1.c.2.- Inclusión na práctica cos estudantes do Programa Espazo Compartido da UDC, de ser factible (si é factible).

MÓDULO TEÓRICO-PRÁCTICO 2.-
DEPEDENCIA E AUTONOMÍA PERSOAL.
Prof. Xoán Míguens Vázquez.

Tema 2.a.- Introdución sobre Dependencia e Autonomía Persoal: bases conceptuais. A Dependencia en España e en Galicia. Perspectiva investigadora.

Tema 2.b.- Clasificación Internacional do Funcionamento, da Discapacidade e da Saude. Marco Legal de la Dependencia en España y en Galicia. Diversidade Funcional en situación de dependencia. Estabilización e Pronóstico. Investigación en dependencia: papel dos profesionais implicados.

Tema 2.c.- Valoración funcional en dependencia: evolución e aplicabilidade dos Baremos normativos. Baremos para valoración de la dependencia (BVD). Escala de Valoración Específica para infancia (EVE). PIE.

2.c.1.- Aproximación teórica.
2.c.2- Aproximación práctica.

MÓDULO TEÓRICO PRÁCTICO 3.-
VALORACIÓN DEL NENO, ADULTO E ANCIÁN.
Prof. Antonio Montoto Marqués:

Tema 3.a.- Valoración funcional específica do neno. Correlación entre os Baremos e o Desenrolo psicomotor. Aplicabilidade práctica dos Baremos por francas de idade.

Tema 3.b.- Valoración funcional do adulto novo. Análise etimológico da situación de dependencia. Cronicidade, evolutividade vs estabilización. Discapacidades. Enfermidade Mental.

Tema 3.c.- Valoración funcional no ancián. Ancianidade biolóxica e ancianidade patolóxica. Correlación entre idade e situación de dependencia. Valoración da dependencia no ancian. Perspectiva investigadora.

MÓDULO TEÓRICO PRÁCTICO 4.- PRESTACIONES E RECURSOS
Prof. Antonio Rodríguez Sotillo:

Tema 4.a.- Prestaciones y Recursos. Sistemas de Grupos de Utilización de Recursos (RUG): ferramenta de clasificación dos pacientes en función de características clínico- funcionáis. Implicación do Sistema RUG na planificación e gestión de recursos.

Tema 4.b.- Análise da carga asistencial e necesidade de coidados da persoa en situación de dependencia. Carga asistencial do paciente crónico no medio hospitalario. Carga asistencial do paciente crónico no medio extrahospitalario. Coidador informal. Papel da rehabilitación extrahospitalaria.

Tema 4.c.- Consecuencias individuais e colectivas da implantación e aplicación do Sistema de Dependencia: Diferencias intere intraterritoriales. Participación da inicitativa privada. Coidando do coidador.
Outras actividades presenciais: Titorías.
Faranse titorías para supervisar o traballo tutelado.
Titorías optativas: A demanda e previa solicitude vía email.
Titorías obrigatorias: O profesorado establecerá unha titoría obrigatoria como mínimo, individual ou en grupos.
Titorías virtuais.
Hours: Second quarter, SEE SCHEDULE ..

THEORETICAL&PRACTICAL MODULE 1.- DEPENDENCE IN EUROPE. PROMOTION OF HEALTH AS STRATEXY. ATTENTION TO DIVERSITY FOR FORMATION AND SOCIO-LABOR INCLUSION.

Prof. Sergio Santos del Riego
Presentation of the subject, professorships and regulations.

Unit 1.a.- Dependency intervention: Introduction, Attention to the Unit in the European Union: Models, trends and challenges. Generalities

Unit 1.b.- The Promotion of Health as a strategy to avoid dependence situation.

Unit 1.c.-: Attention to diversity:

1.c.1.- Needs, adaptations and inclusion of students with disabilities.
1.c.2.- Inclusion in practice with students of the UDC's Shared Space Program, if feasible (if it is feasibl)e

THEORETICAL&PRACTICAL MODULE 2.- DEPENDENCE AND PERSONAL AUTONOMY.

Prof. Xoán Míguens Vázquez.

Unit 2.a.- Introduction on Dependence and Personal Autonomy: conceptual bases. The Unit in Spain and in Galicia. Research perspective

Unit 2.b.- International Classification of Functioning, Disability and Health. Legal Framework of the Unit in Spain and in Galicia. Functional diversity in dependency situation. Stabilization and Forecasting. Research in dependence: role of the professionals involved.

Unit 2.c.- Functional assessment in dependence: evolution and applicability of the normative guidelines. We use for assessment of dependency (BVD). Specific Assessment Scale for Childhood (EVE). PIE

2.c.1.- Theoretical Approach.
2.c.2- Practical Approach.

PRACTICAL¬THEORETICAL MODULE 3.- ASSESSMENT OF THE CHILD, ADULT AND ANCIAN.
Prof. Antonio Montoto Marqués:

Unit 3.a.- Specific functional assessment of the child. Correlation between the Barem and the Psychomotor Development. Practical applicability of the Barem by age.

Unit 3.b.- Functional evaluation of the new adult. Etymological analysis of the dependency situation. Chronicity, evolutionism vs. stabilization. Disabilities Mental Illness.

Unit 3.c.- Functional valuation in the elderly. Biological aging and pathological aging. Correlation between age and dependency situation. Assessment of dependency in the old one. Research perspective

PRACTICAL&THEORETICAL MODULE 4.- PROPERTY AND RESOURCES

Prof. Antonio Rodríguez Sotillo:

Unit 4.a.- Benefits and Resources. Resource Use Groups Systems (RUG): Patient classification tool based on clinical-functional characteristics. Involvement of the RUG System in the planning and management of resources.

 Unit 4.b.- Analysis of the care load and need of care of the person in situation of dependence. Chronic patient care load in the hospital environment. Charitable care of the chronic patient in the out-of-hospital environment. Informal caregiver Role of out-of-hospital rehabilitation.

Unit 4.c.- Individual and collective consequences of the implementation and application of the Dependency System: Intra-territorial interests differences. Participation of the private initiator. Caring for the caregiver.
Other physical activities: Tutorials.
Tutorials will be given to supervise the supervised work.
Optional tutorials: On request upon request via email.
Compulsory tutoring: The teaching staff will establish compulsory tutoring at least, individually or in groups.
Virtual tutorials.
Other face-to-face activities: cycle of brief conferences with profesorado directly related professionally with the world of the assessment of the dependency in Galicia and other autonomic communities.
Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes