Guía DocenteCurso
Facultade de Ciencias da Saúde
  Inicio | galego | castellano | english | A A |  
Grao en Terapia Ocupacional
 Asignaturas
  Inclusión sociolaboral e Terapia Ocupacional para a autonomía persoal na comunidade
   Fontes de información
Bibliografía básica ONU (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos.
Comisión Europea (2010). Europa 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador.
ONU y OMS (2008). Derechos Humanos, Salud y Estrategias de reducción de la pobreza.
WHO, UNICEF (1978). Declaración de Alma-Ata: Conferencia Internacional sobre Atención Primaria de Salud, Alma-Ata, URSS..
WHO (1986). Carta de Ottawa para la promoción de la salud..
OMS (2008). Subsanar las desigualdades en una generación.
ENOTHE (2010). Competences for Poverty Reduction..
ILO, UNESCO, WHO (2004). CBR: A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction and Social Inclusion of People with Disabilities. Joint Position Paper 2004..
WHO (2010). Community-based rehabilitation: CBR guidelines.
ONU (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Nueva York, 2006..
OMS (2011). Informe Mundial sobre Discapacidad.
World Federation of Occupational Therapists (WFOT, Federación Mundial de Terapeutas Ocupacionales) (2009). Guiding Principles on Diversity and Culture 2009.
UNESCO (2011). Education for change: past, present and future..
WHO (2011). Gender, Women and Health. Strengthening capacity to address harmful health effects of gender..
WHO (2010). Equity, social determinants and public health programmes..
WHO (2011). Social determinants approaches to public health: from concept to practice. .
Van Bruggen et al (2020). Case studies for social transformation through occupation (2020). . European Network of Occupational Therapy in Higher Education (ENOTHE).

Álvarez,E., Gómez, S., Muñoz, I., Navarrete, E., Riveros, M. E., Rueda, L., …Valdebenito, A. (2007). Definición y desarrollo del concepto de Ocupación:ensayo sobre la experiencia de construcción teórica desde una identidad local. Revista Chilena de TerapiaOcupacional , (7),1-9. http://doi.org/10.5354/0717-5346.2007.81

Clark,F., & Lawlor, M. (2007). The making and mattering of occupational science.En E. B. Crepeau, E. S. Cohn, & B. A. Boyt Schell, Willard andSpackman’s Occupational Therapy (11.ª ed., pp. 2-14).Philadelphia: Lippincott Williams&Wilki.
Duncan,E. A. S. (Ed.). (2012). Foundations for practice in occupational therapy (5.ª ed.). Edinburgh: Elsevier.

Durocher,E., Gibson, B. E., & Rappolt, S. (2014). Occupational Justice: A ConceptualReview. Journal of Occupational Science , 21 (4), 418-430.http://doi.org/10.1080/14427591.2013.775692

Farias L, Rudman DL, Magalhães L (2016). Illustrating theImportance of Critical Epistemology to Realize the Promise of OccupationalJustice. OTJR: Occupation, Participation and Health. First Published August 24.  https://doi.org/10.1177/1539449216665561

Fisher,A. G. (2013). Occupation-centred, occupation-based, occupation-focused: same,same or different? Scandinavian Journal of Occupational Therapy , 20 (3),162-173. http://doi.org/10.3109/11038128.2012.754492

Fransen,H., Kantartzis, S., Pollard, N., & Viana-Moldes, I. (2013). Citizenship:exploring the contribution of Occupational Therapy. Recuperado a partir dehttp://www.enothe.eu/activities/meet/ac13/CITIZENSHIP_STATEMENT_ENGLISH.pdf

Fransen, H., Pollard, N., Kantartzis, S., & Viana-Moldes, I. (2015). Participatory citizenship: Critical perspectives on client-centred occupational therapy. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 22(4), 260–266. https://doi.org/10.3109/11038128.2015.1020338

Galheigo,S. (2011a). Occupational therapy in the social field: concepts and criticalconsiderations. En F. Kronenberg, N. Pollard, & D. Sakellariou (Eds.), OccupationalTherapies without Borders - Volume 2: Towards an ecology of occupation-basedpractices (2.ª ed., pp. 47-56). Edinburgh: ChurchillLivingstone.

Galheigo,S. (2011b). What needs to be done? Occupational therapy responsibilities andchallenges regarding human rights. Australian Occupational Therapy Journal , 58 (2), 60-66. http://doi.org/10.1111/j.1440-1630.2011.00922.x

García-Fariña, A.,Viana-Moldes, I., Rivas-Quarneti, N., & Miguens-Vázquez, X. (2016). Estudio documental de las necesidades ocupacionales de la población del ayuntamiento de Fene. Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG, (25), 17.

Hocking,C., Jones, M., & Reed, K. (2015). Occupational Science InformingOccupational Therapy Interventions. En I. Söderback (Ed.), InternationalHandbook of Occupational Therapy Interventions (pp. 127-134). SpringerInternational Publishing. Recuperado a partir de http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-08141-0_9

Iwama,M. K., & Algado, S. S. (2008). El modelo Kawa (Rio). Revista electrónicade terapia ocupacional Galicia, TOG , (8), 7-.

Kiepek,N., Phelan, S. K., & Magalhães, L. (2013). Introducing a Critical Analysisof the Figured World of Occupation. Journal of Occupational Science ,1-15. http://doi.org/10.1080/14427591.2013.816998

Kinébanian,A., & Stomph, M. (2009). Diversity matters: Guiding Principles on Diversityand Culture. World Federation of Occupational Therapists.

Kronenberg,F., Fransen, H., & Pollard, N. (2005). The WFOT Position Paper onCommunity-based Rehabilitation: A Call upon the Profession to Engage withPeople Affected by Occupational Apartheid. World Federation of OccupationalTherapists Bulletin , 51 (1), 5-13.http://doi.org/10.1179/otb.2005.51.1.002

Kronenberg, F., & Pollard, N. (2007). Superar elapartheid ocupacional: exploración preliminar de la naturalezapolítica de laterapia ocupacional. En F. Kronenberg, S. Simó Algado, & N. Pollard (Eds.), Terapia ocupacional sin fronteras: aprendiendo del espíritu desupervivientes (pp. 58-84). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Kronenberg, F., Simó Algado, S., & Pollard, N.(2006). Terapia ocupacional sin fronteras: aprendiendo del espíritu desupervivientes . Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Larson, E., Wood, W., & Clark, F. (2005). CienciaOcupacional:desarrollo de la ciencia y la práctica de la ocupación a través deuna disciplina académica [Occupational Science: science and professionaldevelopment through an academic discipline]. En Willard & Spackman,terapia ocupacional (10ª ed, pp. 15-26). Buenos Aires?; Madrid:Médica Panamericana.

McGrath,M., Moldes, I. V., Fransen, H., Hofstede-Wessels, S., & Lilienberg, K.(2013). Community–university partnerships in occupational therapy education: apreliminary exploration of practice in a European context. Disability andRehabilitation , 1-9. http://doi.org/10.3109/09638288.2013.788220

Morrison,R., Olivares, D., & Vidal, D. (2011). La filosofía de la OcupaciónHumana y el paradigma social de la Ocupación. Algunas reflexiones y propuestassobre epistemologías actuales en Terapia Ocupacional y Ciencias de laOcupación. Revista Chilena de Terapia Ocupacional , 11 (2),102-119. http://doi.org/10.5354/0717-6767.2011.17785

Nenach, J., Muntaner, C., Vergara, M., &Sridharan, S. (2009). Informe de la Comisión de Determinantes Sociales enSalud: una valoración crítica.

Paganizzi, L. (2014). Terapia ocupacionalpsicosocial - escenarios clinicos y comunitarios (Edición: Primera).Madrid: Docta Ediciones.

Rudman DL. (2018) Occupational therapy and occupational science: building critical and transformative alliances/Terapia ocupacional e ciência ocupacional: construindo alianças críticas e transformadoras. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional/Brazilian Journal of Occupational Therapy. V.26 n.1

Sadlo, G., & van Bruggen, H. (2003). Towards Reducing Discrimination inEurope. British journal of occupational therapy , 66 (9),387-.

Simó-Algado, S. (2006). El modelo canadiense deldesempeño ocupacional I. Revista electrónica de terapia ocupacional Galicia,TOG , (3), 5-.

Simó-Algado,S., & Urbanowski, R. (2006). El modelo canadiense del proceso deldesempeño ocupacional. Revistaelectrónica de terapia ocupacional Galicia, TOG , (3), 12-27.

Townsend,E. A., & Polatajko, H. J. (2007). Enabling Occupation II: Advancing anOccupational Therapy Vision for Health, Well-Being, and Justice ThroughOccupation . Canadian Association of Occupational Therapists.

Townsend,E., Wicks, A., van Bruggen, H., & Clair, V. W.-S. (2012). Imaginingoccupational therapy. The British Journal of Occupational Therapy , 75 (1),42-44. http://doi.org/10.4276/030802212X13261082051490

Townsend,E., & Wilcock, A. A. (2004). Occupational justice and client-centredpractice: a dialogue in progress. Canadian Journal of Occupational Therapy. RevueCanadienne D’ergothérapie , 71 (2), 75-87.

van Bruggen, H. van, Rivas-Quarneti, N., Viana-Moldes,I., Kapanadze, M., & Simó-Algado, S. (2012). Maestras de la terapiaocupacional. Hanneke van Bruggen. Revista electrónica de terapia ocupacionalGalicia, TOG , (16), 14-27.

Seijo SV, Farias L, Rivas-Quarneti N (2017). El trabajo precario como ocupación situada: estudio exploratorio de experiencias de trabajadores en el contexto de crisis económica española/Precarious work as situated occupation: exploratory study of workers’ experiences in the context of spanish economic crisis. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional/Brazilian Journal of Occupational Therapy. V.25 n.4

Viana-Moldes,I. (2009). Developments of Occupational Therapy within the Spanish HigherEducation Area. En ENOTHE, Fifteenth Meeting of ENOTHE (Hogeschool vanAmsterdam, p. 24). Universidadeda Coruña.

VianaMoldes, I., García Pinto, M. del C., & Ávila Álvarez, A. (2005). Ocupaciónalienante versus ocupación significativa. Recuperado a partir dehttp://www.terapia-ocupacional.com/articulos/Ocup_Alienan_vs_ocup_signi.shtml

Whiteford,G. E., & Hocking, C. (2012). Occupational Science: Society, Inclusion,Participation (1ª ed.). Wiley-Blackwell.

Wilcock,A. A. (2006). Occupational Perspective of Health . Thorofare (NewJersey): Slack, Inc.

Wilcock,A. A. (2007). Occupation and Health: Are They One and the Same? Journal ofOccupational Science , 14 (1), 3-8.http://doi.org/10.1080/14427591.2007.9686577

Wilcock,A. A., & Hocking, C. (2015). An Occupational Perspective of Health (Third Edition edition). Thorofare, NJ: Slack Incorporated.

Bibliografía complementaria

Barros, D. Operadores de saúde na área social, Rev. de TerapiaOcupacional da USP, São Paulo, vol. 1(1):11-16,1990.

Basaglia, F. & Basaglia FO. O homem no pelourinho, mimeografado . (Trad. IPSO- Instituto de Psiquiatria Social), 1979.

Basaglia, F.& Basaglia, F. Los crímenes de la paz: Investigación sobre losintelectuales y los técnicos como servidores de la opresión . México, Siglo XXI,1977.

Goffman,E. Estigma: la identidad deteriorada .(1986 [Ed. original 1963]). Buenos Aires: Amorrortu.

Goffman, E. Internados:ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires, Amorrortu, 2007 (2ªed.).

Foucault, M. Historia de laLocura . Madrid: Fondo de cultura económica, 1991 (2ªed.).

Iwama, M. The Kawa model: culturally relevant occupational therapy .Edinburgh: Churchill Livingstone Elsevier.

Kronenberg F, Simó S, Pollard N. Terapiaocupacional sin fronteras: aprendiendo del espíritu de Supervivientes . Madrid:Editorial Médica Panamericana. 2007.

PaganizziL y otros. Terapia ocupacional psicosocial: escenarios clínicos ycomunitarios . Buenos Aires: Polemos. 2007.

Universidade da Coruña - Rúa Maestranza 9, 15001 A Coruña - Tel. +34 981 16 70 00  Soporte Guías Docentes