Study programme competencies |
Code
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Study programme competences
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A3 |
Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability. |
A6 |
Skills of understanding the functioning of cells through the structural organization, biochemistry, gene expression and genetic variability. |
A11 |
Skills of understanding the structure, dynamics and evolution of genomes and to apply tools necessary to his study. |
A12 |
Skills to understand, detect and analyze the genetic variation, knowing genotoxicity processes and methodologies for its evaluation, as well as carrying out diagnosis and genetic risk studies. |
A13 |
Skills to become a professional in health, pharmacy, veterinary, animal production, biotechnology or food sectors. |
B1 |
Analysis skills to understand biological problems in connection with the Molecular and Cellular Biology and Genetics. |
B2 |
Skills of decision making for the problem solving: that are able to apply theoretical knowledges and practical acquired in the formulation of biological problems and the looking for solutions. |
Learning aims |
Learning outcomes |
Study programme competences |
Lectura comprensiva de textos científicos relacionados con las materias del módulo
Capacidad de exponer el estado actual del conocimiento dentro de este campo
Capacidad crítica de valoración de hipótesis e interpretación de resultados
Comprensión de la estructura y funcionamiento celular desde una visión interdisplinar en la que convergen la Biología Celular, la Citología clásica, la Genética y la Biología Molecular
Comprensión de los procesos bioquímicos y fisiológicos que permiten la señalización entre células y con elementos estructurales, así como los aspectos causantes de patologías relacionadas con alteraciones de la señalización celular y
las herramientas utilizadas para su estudio
Conocer las técnicas experimentales para acceder al estudio de los mecanismos moleculares de regulación de la
expresión génica así como las maquinarias moleculares implicadas y sus sistemas de regulación
Conocer las características de las proteínas y complejos implicados en la regulación de la expresión génica, su interacción con el material genético y las reacciones enzimáticas que modulan su actividad
Conocer los mecanismos causantes de variabilidad genética
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AR3 AR6 AR11 AR12 AR13
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BR1 BR2
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Contents |
Topic |
Sub-topic |
Chapter 1. Genetic variation: mutation
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Genetic variation and its significance.
Origin and consequences of mutation.
Chromosome rearrangements.
Mutation rates.
Reversion and supression.
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Tema 2. DNA mobile |
Abundance in the genomes.
Classification of transposable elements. Proliferation
Molecular evolution. Impact on the genomes. Domestication |
Tema 3.Genetic recombination |
Recombination rates.
Gene conversion.
Sexual dimorphism and recombination rate, crossing-over and gene conversion.
Gene conversion bias. |
Planning |
Methodologies / tests |
Competencies |
Ordinary class hours |
Student’s personal work hours |
Total hours |
Guest lecture / keynote speech |
A6 A11 A12 A13 B1 |
10 |
20 |
30 |
Multiple-choice questions |
B1 B2 |
2 |
0 |
2 |
Document analysis |
A3 A6 A11 A12 B1 |
4 |
8 |
12 |
Supervised projects |
A3 A6 A11 A12 B1 |
0 |
10 |
10 |
ICT practicals |
A3 |
10 |
10 |
20 |
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Personalized attention |
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1 |
0 |
1 |
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(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies |
Methodologies |
Description |
Guest lecture / keynote speech |
En cada clase se expondrán contenidos sobre diferentes aspectos del temario |
Multiple-choice questions |
Prueba escrita en la que se tratará cualquier aspecto abordado en la docencia teórica y práctica |
Document analysis |
Presentación y discusión (en inglés) de documentos audiovisuales y/o bibliográficos relacionados con la materia. |
Supervised projects |
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ICT practicals |
Trabajos con herramientas informáticas de análisis de la variación genética |
Personalized attention |
Methodologies
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Document analysis |
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Description |
Los estudiantes podrán acudir a las tutorías de los profesores en aquellos horarios previamente establecidos. |
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Assessment |
Methodologies
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Competencies |
Description
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Qualification
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ICT practicals |
A3 |
Valorarase a asistencia ás sesións prácticas e a execución dos exercicios propostos polo profesor. Para o seguemento e avaliación do aprendizaxe, os alumnos haberán de elaborar e presentar un caderno de prácticas. Nesta actividade avaliarase a adquisición da competencia A5. |
15 |
Multiple-choice questions |
B1 B2 |
Test de resposta múltiple sobre os contenidos teóricos e prácticos. Cando menos o 50% da proba será en inglés. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A5, A9, A16. |
70 |
Supervised projects |
A3 A6 A11 A12 B1 |
Elaboración e defensa de monografías sobre temas seleccionados polo profesor. Nesta actividade avaliarase a adquisición das competencias A9 e A16. |
15 |
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Assessment comments |
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Sources of information |
Basic
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Gibson, G. (2009). A primer of genome science. Sinauer Associates
E.C. Friedberg et al. (2006). DNA repair and mutagenesis. Second edition. ASM Press
Weiner, M. P., Gabriel, S., and Claibo, J. (2007). Genetic variation: a laboratory manual. Cold Spring Harbor Laboratory Press
Meyers, R. A. (2007). Genomics and genetics: from molecular details to analysis and techniques. Wiley-VCH
N L Craig et al. (2002). Mobile DNA II. ASM Press |
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Complementary
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R Scott Hawley, MY Walker (2003). Advanced genetic analysis. Finding meaning in a genome. . Blackwell Publishing
Hartl, D. L. (2009). Genetics: analysis of genes and genomes. Jones and Bartlett
Watson et al. (2004). Molecular Biology of the gene. Fifth edition. Pearson-Cummings
J. M. Coffin et al. (1997). Retroviruses. Cold Spring Harbor Laboratory Press |
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Recommendations |
Subjects that it is recommended to have taken before |
Xenómica/610441014 | Xenética Humana/610441016 | Toxicología Xenética/610441017 |
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Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
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Subjects that continue the syllabus |
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