EN LA DOCENCIA DE LA MATERIA PARTICIPA TAMBIÉN LA SIGUIENTE PROFESORA DEL INIBIC (INSTITUTO DE INVESTIGACIÓN BIOMÉDICA DE A CORUÑA):
Mª Nieves Doménech García (e-mail: Nieves.Domenech.Garcia@sergas.es)
La ingeniería celular y tisular constituye un área emergente en la citología e histología humana de nuestros días. Surge como resultado de la progresiva aplicación biotecnológica de las células vegetales y animales, así como de los nuevos tejidos construidos a partir de conocimiento derivado del desarrollo embrionario, de los novedosos modelos desarrollados in vitro, y de la unión de ambos tipos de aproximaciones. Se trata de un área en expansión que asentada en los conocimientos básicos de la citología e histología tiene por objetivo cultivar, conservar, caracterizar y modificar células vegetales y/o animales y construir tejidos nuevos, funcionalmente activos, a partir de células procedentes de cultivos desarrollados previamente y de biomateriales de distinta naturaleza que sirven como soporte o andamiaje.
Competencias do título
Código
Competencias / Resultados do título
A1
Saber buscar e analizar a biodiversidade de microorganismos, plantas e animais así como seleccionar os de maior interese biotecnolóxico (aplicado).
A2
Ter unha visión integrada do metabolismo e do control da expresión xénica para poder abordar a súa manipulación.
A3
Coñecer as aplicacións biotecnolóxicas dos microorganismos, plantas e animais e saber manipulalos de cara á súa aplicación biotecnolóxica.
A4
Coñecer e saber usar as técnicas de cultivo e a enxeñaría celular.
A5
Coñecer os principios da xenómica e a proteómica.
B1
Capacidade de análise e síntese (localización de problemas e identificación das causas e a súa tipoloxía).
B2
Capacidade de organización e planificación de todos os recursos (humanos, materiais, información e infraestruturas).
B3
Capacidade de xestión da información (con apoio de tecnoloxías da información e as comunicacións).
B4
Capacidade de planificación e elaboración de estudos técnicos en biotecnoloxía microbiana, vexetal e animal.
B5
Capacidade de identificar problemas, buscar solucións e aplicalas nun contexto biotecnolóxico profesional ou de investigación.
B7
Capacidade para formular xuízos sobre a problemática ética e social, actual e futura, que propón a Biotecnoloxía.
B10
Capacidade de Traballo nun contexto de sostibilidade, caracterizado por: sensibilidade polo medio ambiente e polos diferentes organismos que o integran así como concienciación polo desenvolvemento sostible.
B11
Racionamento crítico e respecto profundo pola ética e a integridade intelectual.
B13
Aprendizaxe autónoma.
B15
Sensibilización cara á calidade, o respecto medioambiental e o consumo responsable de recursos e a recuperación de residuos.
C3
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C5
Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6
Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7
Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8
Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe
Competencias / Resultados do título
Manexar as principais técnicas que permiten obter e mantener diferentes cultivos celulares
AM1 AM2 AM3 AM4 AM5
BM5 BM7 BM13
CM3 CM6 CM7 CM8
Manexarlos aparatos necesarios pra as técnicas celulares e moleculares
AM4
BM2 BM3 BM4 BM10 BM11 BM13 BM15
CM3 CM6 CM7 CM8
Coñecer os protocolos de uso das diferentes técnicas
AM4
BM1 BM2 BM3 BM5 BM13
CM3 CM8
Coñecer as aplicacions das distintas técnicas
AM4
BM1 BM2 BM13
CM3 CM5 CM7 CM8
Contidos
Temas
Subtemas
Introducción o cultivo celular animal. Xeneralidades sobre as técnicas de cultivo celular.
Introducción o cultivo celular animal. Métodos de aixamiento de células a partir de sangue o tecidos. Traballar en esterilidade. Xeneralidades sobre as técnicas de cultivo celular.
Métodos de conservación e caracterización de cultivos celulares.
Métodos de cultivo, de crecemento, de diferenciación y de conxelación. Métodos de caracterización de cultivos celulares
Análise e fenotipado das células.
Análise histomorfológico das células. Fenotipado por inmunohistoquímica. Fenotipado por Citometría de fluxo
Introducción na inxeniería tisular: concepto e perspectivas.
Introducción na inxeniería tisular. Soportes e biomaterias. Aplicacions clínicas.
Perspectivas terapéuticas
Cultivos celulares vexetais
Cultivos in vitro do material vexetal. Metodoloxía básica. Cultivos célulares . Rexeneración de plantas
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado
Metodoloxías
Metodoloxías
Descrición
Prácticas de laboratorio
Desenvólvense técnicas de uso actual en investigación biomédica, que complementan os coñecementos impartidos na sesión maxistral.
Proba de resposta múltiple
Exame tipo test, no que cada pregunta consiste en 4 afirmacións das que só unha é correcta.
Lecturas
Lectura dun artigo científico relevante e relacionado coa materia impartida
Sesión maxistral
Clase teórica participativa, favorecendo o intercambio de opinións, o debate e a resposta das preguntas formuladas polo alumnado
Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
Ó tratarse dun grupo reducido de alumnos, é posible a resolución de dúbidas e o seguimento individualizado durante o mesmo proceso de aprendizaxe.
En particular, a sesión maxistral é participativa, favorecendo o intercambio de opinións, o debate e a resposta das preguntas formuladas.
As prácticas de laboratorio son tuteladas en todo momento polo profesorado e, se é necesario, polo grupo de investigación no que se integra o alumno.
Desenvólvense técnicas de uso actual en investigación biomédica, que complementan os coñecementos impartidos na sesión maxistral.
50
Proba de resposta múltiple
A5 B3 B13 B15 C3
Exame tipo test, no que cada pregunta consiste en 4 afirmacións das que só unha é correcta.
50
Observacións avaliación
Para
aprobar a materia, hai que obter globalmente un mínimo de 5 sobre 10 e, en cada
metodoloxía avaliada, un mínimo de 2,5 sobre 5.
Fontes de información
Bibliografía básica
R. Ian
Freshney. Culture of animal cells. A manual of Basic Research. Ed. Wiley-Liss
and sons. Inc. Publications. New York
Irving L.
Weissman and Judith A. Shizuru. The origins of the identification and isolation
of hematopoietic stem cells, and their capability to induce donor-specific
transplantation tolerance and treat autoimmune diseases. Blood, Vol112, Number
9
Tizianao Barberi
and Lorenz Studer. Methods in enzymology. Vol. 418. Differentiation of
embryonic stem cells. Cap. 12:
Mesenchymal Cells.
Dado que parte da bibliografía recomendada pra esta materia atópase en inglés, é aconsellable ter coñecementos dista lingua, po lo menos, a nivel de comprensión de textos escritos.
(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica
da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do
órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías