Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas: el español como lengua extranjera Código 613436014
Titulación
Mestrado Universitario en Lingüística e as súas Aplicacións
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Máster Oficial 2º cuatrimestre
Primero Optativa 3
Idioma
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento
Coordinador/a
Correo electrónico
Profesorado
Correo electrónico
Web
Descripción general O obxectivo do curso é o de profundar nos fundamentos teóricos que subxacen ás diferentes metodoloxías do ensino dunha 2ª lingua, así como desenvolver un posible enfoque didáctico e unha programación do ensino da lingua española como lingua estranxeira. Trátase de paliar, na medida do posible, a carencia de formación teórica, metodolóxica e didáctica que teñen aqueles alumnos que queiran dedicarse á investigación na metodoloxía do ensino de segundas linguas, así como asentar os coñecementos metodolóxicos daqueles que queiran dedicarse a esta práctica profesional.

Competencias del título
Código Competencias / Resultados del título
A2 El alumnado conocerá las corrientes actuales de la lingüística.
A3 El alumnado conocerá las corrientes actuales de la lingüística aplicada.
A4 El alumnado será capaz de aplicar los conocimientos lingüísticos a la práctica.
A8 El alumnado dominará aspectos teóricos y prácticos relacionados con la enseñanza de lenguas.
B1 El alumnado desarrollará habilidades cognitivas avanzadas (capacidad de síntesis, análisis y pensamiento crítico) relacionadas con el desarrollo y la creación de un perfil investigador.
B2 El alumnado será capaz de integrar conocimientos de campos de estudio diversos.
B3 El alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base de su futura actividad investigadora.
B4 El alumnado será capaz de aplicar sus conocimientos y habilidades en la resolución de problemas en entornos nuevos o no familiares en contextos interdisciplinares.
B5 El alumnado adquirirá capacidad para concebir y diseñar proyectos de investigación con rigor académico.
B6 El alumnado desarrollará habilidades de gestión de la información para propósitos académicos y de investigación (identificación y acceso a bibliografía, utilización apropiada de recursos y equipamientos, utilización de tecnología para registrar datos, manejo de bases de datos, etc.).
B7 El alumnado adquirirá capacidad de organizar el trabajo, planificar y gestionar el tiempo y resolver problemas de forma efectiva.
B8 El alumnado será capaz de comunicar oralmente y por escrito con claridad los conocimientos teóricos y aplicados del campo de estudio tanto a audiencias expertas como no expertas.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias / Resultados del título
O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística. AI2
O alumnado coñecerá as correntes actuais da lingüística aplicada. AI3
O alumnado será capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos á práctica AI4
O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos relacionados co ensino de linguas. AI8
O alumnado desenvolverá habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador. BI1
O alumnado será capaz de integrar coñecementos de campos de estudo diversos. BI2
O alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base da súa futura actividade investigadora. BI3
O alumnado será capaz de aplicar os seus coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares. BI4
O alumnado adquirirá capacidade para concibir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico. BI5
O alumnado desenvolverá habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación (identificación e acceso a bibliografía, utilización apropiada de recursos e equipamentos, utilización de tecnoloxía para rexistrar datos, manexo de bases de datos, etc.). BI6
O alumnado adquirirá capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. BI7
O alumnado será capaz de comunicar oralmente e por escrito con claridade os coñecementos teóricos e aplicados do campo de estudo tanto a audiencias expertas como non expertas. BI8

Contenidos
Tema Subtema
1. A tarea docente no mundo contemporáneo 1.1. O papel do docente
1.2. O docente de linguas
1.3. O docente de linguas extranxeiras
2. O ensino-aprendizaxe de español 2.1. Breve consideración histórica
2.2. O español coma L2 no mundo actual
3. O ensino-aprendizaxe de linguas 3.1 Adquisición vs aprendizaxe?
3.2. Diferencias entre ensinanza aprendizaxe da L1 e L2
3.3. Conceptos fundamentais do proceso de ensinanza-aprendizaxe de L2
4. Principais metodoloxías de ensinanza-aprendizaxe de L2
4.1. Os chamados métodos tradicionais (gramática-tradución, etc.)
4.2.Principais correntes metodolóxicas xurdidas na segunda metade do século XX
4.3. Cara un eclecticismo metodolóxico
5. Aplicación dos estudos teóricos ó caso do
español
5.1. Influencia dos factores extralingüísticos no prooceso de aprendizaxe
5.2. Exemplificacións dos procesos de aprendizaxe
6. Da teoría á practica docente e investigadora
no caso do español coma L2
6.1 A practica docente do español: elaboración de materiais
6.2. Os estudos de caso coma metodoloxía investigadora

Planificación
Metodologías / pruebas Competencias / Resultados Horas lectivas (presenciales y virtuales) Horas trabajo autónomo Horas totales
Solución de problemas 1 3 4
Sesión magistral 9 10 19
Presentación oral 1 5 6
Estudio de casos 1 3 4
Trabajos tutelados 2 38 40
Actividades iniciales 1 0 1
 
Atención personalizada 1 0 1
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Solución de problemas Resolveránse os casos prácticos plantexados.
Sesión magistral O docente exporá as líneas maestras da metodoloxía de ensino aprendizaxe dunha L2.
Presentación oral Os alumnos/as presentarán diante dos demais o traballo levado a cabo como aplicación das lineas maestras estudiadas no curso.
Estudio de casos Analizaránse casos prácticos de ensinanza aprendizaxe de L2.
Trabajos tutelados Cada alumno/a elaborará un traballo teórico e práctico no que recreará unha situación
determinada de ensino-aprendizaxe dunda L2.
Actividades iniciales O docente presentará o curso e as líneas de traballo que se levarán a cabo tanto na aula coma fóra dela.

Atención personalizada
Metodologías
Solución de problemas
Sesión magistral
Presentación oral
Estudio de casos
Trabajos tutelados
Actividades iniciales
Descripción
Tanto na aula coma na dirección de traballos o docente levará a cabo unha atención
personalizada de xeito que cada persoa poida sacar o máximo proveito do curso.

Evaluación
Metodologías Competencias / Resultados Descripción Calificación
Solución de problemas Tanto polas preguntas plantexadas polo alumnado como as respostas formuladas polo docente no transcurso das clases. 10
Presentación oral Pola presentación e defensa dos seus traballos nos que se valorará a fluidez e corrección da exposición así como os contidos. 20
Estudio de casos Pola participación en lecturas ou análises de situacións plantexadas nas clases. 10
Trabajos tutelados Elaboración dun traballo teórico práctico dirixido polo docente. 60
 
Observaciones evaluación
O alumnado que non asista e participe alomenos no 80% das sesións ou que opte pola modalidade non presencial deberá entregar un traballo (50%) teórico e outro práctico (50%) tutelados polo docente.
Tamén os alumnos que non superen o curso na 1ª oportunidade, deberán entregar un traballo ben teórico, ben práctico (marcado polo docente segundo as carencias detectadas na avaliación) na primeira semana de xullo.

Fuentes de información
Básica

Austin, J.L., Cómo hacer cosas con las palabras: palabras y acciones, 1988, Barcelona: Paidós

Ellis, R., Second Language Adquisition, 1997, Oxford: Oxford University Press

Estaire, S. , El enfoque por tareas: de la fundamentación teórica a la organización de materiales didácticos, 2009, Centro

Virtual Cervantes: Biblioteca del profesor

Richards, J. & Rodgers, Th. , Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, 2003, Cambridge: Cambridge Universuty

Press

Villalba F. & Hernández M, Enseñanza de una segunda lengua a inmigrantes, 2008, Centro Virtual Cervantes: Biblioteca del

profesor

Zimmermann, C. , Historical trends in second language vocabulary instruction, 1997, Cambridge: Cambridge University

Press

A bibliografía máis específica, sobre todo á referida á realización de traballos, será facilitada nas clases.

Complementária


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías