Identifying Data 2015/16
Subject (*) Diversidade lingüística Code 613436024
Study programme
Mestrado Universitario en Lingüística e as súas Aplicacións
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optativa 3
Language
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web
General description ¿Por qué existe la diversidad lingüística? ¿Cómo se produce? ¿Qué conexiones hay entre la diversidad lingüística, la geografía y la historia de los grupos humanos? ¿Cómo perciben los grupos humanos la diversidad lingüística? ¿Cómo la manipulan y para qué fines? Estas y otras preguntas configuran un campo emergente de investigación interdisciplinar, en el que las investigaciones de la lingüística histórica, de la tipología lingüística y de la sociolingüística se entrecruzan con la arqueología, la antropología, la historia y el análisis del discurso. En este curso pretendemos presentar y discutir algunas de las aportaciones recientes tanto en el ámbito de los hechos como en el de las hipótesis y en el del estudio de las representaciones.


Study programme competencies
Code Study programme competences / results
A11 O alumnado dominará aspectos teóricos e prácticos relacionados coa investigación sociolingüística.
A12 O alumnado coñecerá e valorará a diversidade lingüística e cultural.
B1 O alumnado desenvolverá habilidades cognitivas avanzadas (capacidade de síntese, análise e pensamento crítico) relacionadas co desenvolvemento e a creación dun perfil investigador.
B2 O alumnado será capaz de integrar coñecementos de campos de estudo diversos.
B3 O alumnado aprenderá a aprender, de forma autónoma, como base da súa futura actividade investigadora.
B7 O alumnado adquirirá capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B8 O alumnado será capaz de comunicar oralmente e por escrito con claridade os coñecementos teóricos e aplicados do campo de estudo tanto a audiencias expertas como non expertas.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences / results
Conocer diversos enfoques de la diversidad lingüística AR11
AR12
BR1
BR2
BR3
BR7
BR8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC7

Contents
Topic Sub-topic
1) La magnitud de la diversidad lingüística.
- Problemas de inventario
- Modalidades de la transformación
- Tipos de clasificación de la diversidad: genética, geográfica, tipológica
- Modelos de la diversificación
2) Sobre la funcionalidad de la diversificación - Modelos neutrales de la diversificación
- Modelos teleológicos de la diversificación
- Simulaciones computacionales de modelos
3) La diversidad lingüística en el espacio - Vectores de dispersión y de concentración lingüística (lenguas y familias)
- Estudio de casos
- Hipótesis sobre relación entre ecología, redes sociales y diversidad lingüística
- Simulaciones computacionales y comprobaciones
4) La diversidad lingüística en el tiempo - El ritmo de la diversificación
- El modelo del equilibrio interrumpido
- Los árboles genéticos
- Esbozos de la historia de la diversificación en algunas zonas: las grandes expansiones lingüísticas.
- ¿ Aumenta o disminuye la diversidad?
5) Diversidad estructural - Causas de la diversidad estructural
- Distribución geográfica de la diversidad estructural
- La influencia del tamaño de las poblaciones en la diversidad estructural
6) Representaciones de la diversidad - Estudio de casos

Planning
Methodologies / tests Competencies / Results Teaching hours (in-person & virtual) Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech 4 4 8
Workbook 0 47 47
Long answer / essay questions 0 18 18
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Explicaciones del profesor
Workbook Lecturas organizadas en bloques temáticos, seleccionadas por el profesor.
Long answer / essay questions Elaboración de seis ensayos breves, a partir de cinco bloques de lectura.

Personalized attention
Methodologies
Long answer / essay questions
Description
Habrá que desarrollar varias cuestiones planteadas a partir de los diversos bloques de lecturas.

Assessment
Methodologies Competencies / Results Description Qualification
Long answer / essay questions Elaboración de seis ensayos breves, a partir de seis bloques de lectura. 100
 
Assessment comments

Se indicará una fecha límite para la entrega de cada uno de los ensayos o informes correspondientes a los diversos bloques de lecturas. Cada uno de los entregados en plazo se valorará de 1 a 10. Los entregados después de la fecha límite que se indique en cada caso serán aceptados, pero la puntuación no será superior a 5. La nota final será el promedio. Eventualmente, se plantearán preguntas breves que podrán conllevar puntuaciones de "propina", en las condiciones que se indiquen en cada caso.


Segunda oportunidad: antes de la fecha oficial que se fije, deberán aportarse los ensayos/informes no entregados o una versión corregida de los valorados negativamente.


Sources of information
Basic Renfrew, Colin & Peter Bellwood (eds.) (2002). Language-Farming Dispersal.. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research.
Calvet, Louis-Jean (1999). Pour une écologie des langues du monde.. París: Plon.
Nichols, Johanna (1992). Linguistic Diversity in Space and Time. . Chicago: Chicago University Press.
Nettle, Daniel (1999). Linguistic Diversity.. Oxford: Oxford University Press.
Mufwene, Salikoko (2001). The Ecology of Language Evolution.. Cambridge: Cambridge University Press.
Dixon, Robert M. W. (1997). The Rise and Fall of Languages.. Cambridge: Cambridge University Press.
Swaan, Abram De (2001). Words of the World. Cambridge: Polity Press

Complementary (). .
Nettle, Daniel (1996). "Language diversity in West Africa: An ecological approach". Journal of Anthropological Archeology 15.403-438..
Mace, R. & M. Pagel (1995). "A Latitudinal gradient in the density of human languages in North America". Proceedings of the Royal Society of London B, 261.117-121..
Dorian, Nancy (1993). "A Response to Ladefoged's Other View of Endangered Languages". Language 69.575-579..
Chambers, J. K. (1995). "Adaptive Significance of Language Variation". Capítulo 5 de Sociolinguistic Theory. Oxford: Blackwell.
Ladefoged, Peter (1992). "Another view of endangered languages". Language 68.809-811..
Renfrew, Colin (2000). "At the edge of knowability: Towards a prehistory of languages". Cambridge Archeological Journal 10.7-34..
Pawley, Andrew & Malcom Ross (1993). "Austronesian Historical Linguistics and Culture History". Annual Review of Anthropology 22.425-459..
Shell, Marc (1993). "Babel in America; or the politics of language diversity in the United States". Critical Inquiry 20:1.103-127..
Renfrew, Colin (1991). "Before Babel: Speculations on the origins of linguistic diversity". Cambridge Archeological Journal 1.3-23..
Michalove, Peter A., Stefan Georg & Alexis Manaster Ramer (1998). "Current Issues in Linguistic Taxonomy". Annual Review of Anthropology 27.451-472..
Dimmendaal, Gerrit J. (1995). "Do some Languages Have a Multi-Genetic or Non-Genetic Origin?". En R. Nicolai & F. Rottland (eds.), Proceedings of the fifth Nilo-Saharan Linguistics colloquium, 357-372.. Colonia: Koppe
Bellwood, Peter (2001). "Early Agriculturalist Population Diasporas? Farming, Language and Genes". Annual Review of Anthropology 30.181-207..
Nichols, Johanna (1993). "Ergativity and Linguistic Geography". Australian Journal of Linguistics 13.39-89..
Nettle, Daniel (1998). "Explaining Patterns of Languages Diversity". Journal of Anthropoplogical Archeology 17.354-374..
Lindblom, B. (1990). "Explaining phonetic variation: An outline of the H&H theory". En W. J. Hardcastle & A. Marchal (eds.), Speech Production and Speech Modelling, 403-439.. Dordrecht: Kluwer
Ward, Ryk (1999). "Language and genes in the Americas". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 135-158.. Oxford: Oxford University Press,
Ringe, Don (1999). "Language classification: Scientific and unscientific Methods". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 45-74.. Oxford: Oxford University Press.
Bellwood, Peter (1995). "Language Families and Human Dispersal". Cambridge Archeological Journal 5.271-274..
Renfrew, Colin (1996). "Language families and the spread of farming". En D. Harris (ed.), The Origins and Spread of Agriculture and Pastoralism in Eurasia. . Londres:. UCL Press
Hill, Jane (2001). "Language on the land: Towards an anthropological Dialectology". En J. E. Terrell (ed.), Archeology, Language and History: Essays on culture and Ethnicity. Westport, CO: Bergin & Garvey
Dryer, M. S. (1989). "Large linguistic areas and language sampling". Studies in Language 13.257-292..
Nichols, Johanna (1982). "Linguistic diversity and the settlement of the New World". Language 66:3.475-521..
Greenberg, Joseph & Merritt Ruhlen (1992). "Linguistic origins of Native Americans". Scientific American 267:5.94-99..
McMahon, A. M. S. & R. McMahon (1995). "Linguistics, Genetics and Archeology: Internal and external evidence in the Amerind controversy". Transactions of the Philological Society 93.125-226..
Nichols, Johanna (1998). "Modeling ancient population structures and movement in Linguistics". Annual Review of Antrhopology 26.359-384..
Vansina, J. (1995). "New linguistic evidence and the Bantu expansion". Journal of African History 36.173-195..
Hale, Keith (1992). "On endangered languages and the safeguarding of diversity". Language 68.1-3..
Matisoff, James (1990). "On Megacomparison". Language 66.106-120..
Bellwood, Peter (1997). "Prehistoric Cultural Explanations for Widespread Language Families". En P. McConvell & N. Evans (eds.), Archeology and Linguistics: Aboriginal Australia in Global Perspective, 123-134.. Melbourne: Oxford University Press,
Renfrew, Colin (1999). "Reflections on the archeology of linguistic diversity". En Brian Sykes (ed.), The Human Inheritance: Genes, Language, Evolution, 1-32. Oxford: Oxford University Press.
Matisoff, James (1991). "Sino-Tibetan linguistics: Present state and future prospects". Annual Review of Anthropology 20.469-504..
Nichols, Johanna (1998). "The Eurasia spread zone and the Indoeuropean dispersal". En R. Blench & M. Springs (eds.), Archeology and Language II: Archeological Data and Linguistic Hypotheses, 220-266.. Londres: Routledge.
Foley, William (2000). "The Languages of New Guinea". Annual Review of Anthropology 29.357-404..
Renfrew, Colin (1989). "The origins of Indo-European languages". Scientific American, 262:4.106-114. .
Renfrew, Colin (1998). "The origins of world linguistic diversity: An archaeological perspective", en Nina G. Jablonski & Leslie C. Aiello (eds.), The Origin and Diversification of Language, 171-192.. San Francisco: California Academy of Sciences.
Gibbons, Ann (2001). "The peopling of the Pacific". Science Magazine (http://www.eva.mpg.de/genetics/Gibbons_Science2001.pdf).
Phillipson, D. W. (1977). "The Spread of the Bantu Language [family]". Scientific American, 237:4.106-114.
Krauss, Michael (1992). "The world languages in crisis". Language 68:1.4-10..
Campbell, Lyle (1997). "What Drives Linguistic Diversification and Language Spread". En Colin Refrew & Peter Bellwood (eds.), Language-Farming Dispersal.. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research
Campbell, Lyle (). "What Drives Linguistic Diversification and Language Spread". En Colin Refrew & Peter Bellwood (eds.), Language-Farming Dispersal. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Researc. Cambridge: McDonald Institute for Archeological Research
Renfrew, Colin (1994). "World linguistic diversity". Scientific American 270:1.104-110..
Renfrew, Colin (ed.) (2000). America Past, America Present: Genes and Languages in the Americas and Beyond.. Cambridge: The McDonald Institute for Archeological Research.
Silver, Shirley & Wick Miller (1997). American Indian Languages: Cultural and Social Contexts.. Tucson: University of Arizona Press.
Renfrew, Colin (1987). Archeology and Language: The Puzzle of Indoeuropean Origins.. Cambridge: Cambridge University Press. [Traducción al español, Barcelona: Crítica.]
McConvell, P. & N. Evans (1997). Archeology and Linguistics: Aboriginal Australia in global Perspective.. Melbourne: Oxford University Press.
Thomason, Sarah G. (ed.) (1996). Contact Languages.. Amsterdam: John Benjamins.
Cavalli-Sforza, L. L. (1981). Cultural Transmission and Evolution: A Quantitative Approach.. Princeton University Press
Grenoble, Lenore A & Lindsay J. Whaley (eds.) (1998). Endangered Languages: Current Issues and Future Prospects.. Cambridge: Cambridge University Press.
Murray, David (1991). Forked Tongues: Speech, Writing and Representation in North American Indian Texts.. Bloomington: Indiana University Press.
Cavalli-Sforza, Luigi Luca (1997). Genes pueblos y lenguas. Barcelona: Crítica.
Breton, Roland J.-L. (2001). Geolinguistics: Language Dynamics and Ethnolinguistic Geography. Ottawa: University of Ottawa Press.
Durban, Robin (1996). Grooming, Gossip and the Evolution of Language. Londres: Faber and Faber.
Hagége, Claude (2000). Halte à la mort des langues. Paris: Odile Jacob. [Existe traducción al español]
Chambers, J.K., Peter Trudgill & E. Schilling-Estes (eds) (2002). Handbook of Language Variation and Change.. Oxford: Blackwell
Kramer, Michael P. (1992). Imagining Language in America: From the Revolution to the Civil War. Princeton: Princeton University Press.
Greenberg, Joseph Harold (2000). Indoeuropean and its Closests Relatives. The Eurasiatic Language Family: Grammar.. Stanford: Stanford University Press.
Greenberg, Joseph Harold (2002). Indoeuropean and Its Closests Relatives. The Eurasiatic Language Family: Lexicon.. Stanford: Stanford University Press.
Thomason, Sarah G. & Terence Kaufman (1988). Language Contact, Creolization and Genetic Linguistics.. Language Contact, Creolization and Genetic Linguistics.
Crystal, David (2000). Language Death. [Existe traducción al español y al gallego.]. Cambridge: Cambridge University Press.
Hock, Hans Henrich (1996). Language History, Language Change and Language Relationship. Berlín: Mouton de Gruyter
Greenberg, Joseph Harold (1987). Language in the Americas.. Stanford: Stanford University Press.
Kulick, Don (1992). Language Shift and Cultural Reproduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Mühlhäusler, Peter (1996). Linguistic Ecology: Language Change and Linguistic Imperialism in the Pacific Region. Londres & Nueva York: Routledge.
Eckert, Penelope (2000). Linguistic Variation as Social Practice. Oxford: Blackwell.
Bakker, P. & M. Maarten (eds.) (1994). Mixed Languages. Amsterdam: IFOTT.
Gray, Edward G. (1999). New World Babel: Language & Nations in Early America.. Princeton: Princeton University Press.
Nettle, Daniel & Colin Renfrew (eds.) (). Nostratic: Examining a Linguistic Macrofamily.. Cambridge: McDonald Institute.
Newman, P. (1995). On Being Right: Greenberg's African Linguistic Classification and the Methodological Principles Which Underlie It.. Bloomington: Indiana University Press.
Keller, Rudi (1994). On Language Change: The Invisible Hand in Language. Londres: Routledge.
Myers-Scotton, Carol (1993). Social Motivation for Code-Switching: Evidence from Africa.. Oxford: Oxford University Press.
Lamb, Sydney, and E.D. Mitchell (1991). Sprung From Some Common Source: Investigations into the Prehistory of Languages.. Stanford: Stanford University Press
Greenberg, Joseph Harold (1955). Studies in African Linguistic Classification.. New Haven, CT: Compass.
Ehret, Christopher & Merrick Posnansky (eds.) (1982). The Archeological and Linguistic Reconstruction of African History.. Berkeley: University of California Press.
Bellwood, Peter (1991). The Austronesian Dispersal and the Origin of Languages. Scientific American 265:1.88-93.
Valle, José del & Luis Gabriel Stheeman (eds.) (). The Batle over Spanish: Language Ideologies and Hispanic Intellectuals.. Londres: Routledge [existe traducción al español]
Pullum, Geoffrey K. (1991). The Great Eskimo Vocabulary Hoax, and Other Irreverent Essays on the Study of Language. . Chicago: Chicago University Press.
Greenberg, Joseph Harold (1963). The Languages of Africa. Bloomington: Indiana University Press.
Dixon, Robert M. W. (1980). The Languages of Australia.. Cambridge: Cambridge University Press.
Campbell, Lyle & Marianne Mithun (1979). The Languages of Native America.
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Jablonski, Nina G. & Leslie C. Aiello (eds.) (1998). The Origin and Diversification of Language. San Francisco: California Academy of Sciences (Memoirs of the California Academy of Sciences 24)
Ruhlen, Merritt (1994). The Origin of Language: Tracing the Evolution of the Mother Tongue.. Nueva York: Wiley.
Foley, William (1986). The Papuan Languages of New Guinea.. Cambridge: Cambridge University Press.
McWhorter, John (2001). The Power of Babel: A Natural History of Language.. Londres: Heinemann.
Renfrew, Colin, April McMahon & Larry Trask (2000). Time Depth in Historical Linguistics. Cambridge: The McDonalds Institute for Archeological Research.
Nettle, Daniel & Suzanne Romaine (2000). Vanishing Voices: The Extinction of the World's Languages.. Oxford: Oxford Univ. Press.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.