Identifying Data 2015/16
Subject (*) Recursos para a investigación da literatura Code 613484007
Study programme
Mestrado Universitario en Literatura, Cultura e Diversidade
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatoria 3
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Filoloxía Española e Latina
Coordinador
Caparros Esperante, Luis
E-mail
luis.caparros@udc.es
Lecturers
Caparros Esperante, Luis
E-mail
luis.caparros@udc.es
Web
General description Ferramentas e fontes de información impresas e dixitais para a investigación nos estudos literarios e culturais, con especial atención ás tecnoloxías da información e da comunicación.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A3 Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais.
A6 Integrar os estudos literarios nun contexto cultural máis extenso que transcenda os límites dunha soa lingua e / ou nación, atendendo á diversidade cultural.
A7 Ampliar o concepto de literatura, a través da súa relación coas TICS, os medios de comunicación, o cinema, as artes, no marco da diversidade cultural.
A10 Aplicar as técnicas de análise cultural en contextos diversos.
A11 Adquirir as habilidades necesarias para analizar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación.
A13 Adquirir a capacidade de manexar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais.
B1 Traballar de maneira interdisciplinar en entornos diversos.
B6 Aplicar coñecementos e habilidades na resolución de problemas en entornos novos ou non familiares en contextos interdisciplinares.
B7 Adquirir a capacidade de concebir e deseñar proxectos de investigación con rigor académico.
B8 Desenvolver habilidades de xestión da información para propósitos académicos e de investigación.
B9 Adquirir capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Adquirir a capacidade de coñecer, manexar e ter unha actitude crítica cara as ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais. Coñecer as relacións actuais entre cultura, literatura e sociedade. Valorar os recursos existentes para a integración da investigación cultural e literaria nunha aproximación interdisciplinar. Coñecer a relación da literatura e a cultura coas TICS e os medios audiovisuais e electrónicos actuáis. Aplicar os recursos existentes para a investigación literaria ás técnicas de análise cultural. Adquirir competencia investigadora de xeito interdisciplinar e en entornos diversos. Comprender a importancia da investigación e desenvolver a capacidade de deseñar e producir proxectos de investigación con rigor académico. Acadar suficiencia de xestión da información no ámbito académico de investigación. Estar capacitado/a para anticipar, organizar e planificar con eficiencia a resolución de problemas. Manexar con solvencia as ferramentas propias das TICs necesarias para o exercicio da súa función investigadora e ser capaz de entender--e aplicar--a súa relevancia no contexto social propio. Fomentar a relevancia máxima da investigación, a innovación e o desenvolvemento como engranaxe fundamental no mecanismo socioeconómico e cultural da sociedade. AC6
AC7
AC10
AC11
AC13
BC1
BC6
BC7
BC8
BC9
CC3
CC6
Valorar os recursos existentes para a integración da investigación cultural e literaria nunha aproximación interdisciplinar. AC3
AC6
Coñecer a relación da literatura e a cultura coas TICS e os medios audiovisuais e electrónicos actuais AC7
AC10
Adquirir competencia investigadora de xeito interdisciplinar e en entornos diversos. BC1
Comprender a importancia da investigación e desenvolver a capacidade de deseñar e producir proxectos de investigación con rigor académico. BC6
BC7
Acadar suficiencia de xestión da información no ámbito académico de investigación BC8
Estar capacitado/a para anticipar, organizar e planificar con eficiencia a resolución de problemas BC9
Manexar con solvencia as ferramentas propias das TICs necesarias para o exercicio da súa función investigadora e ser capaz de entender--e aplicar--a súa relevancia no contexto social propio CC3
CC6

Contents
Topic Sub-topic
1. Planificación, organización e escritura do traballo científico. 1.1 Presentación do curso e obxectivos.
1.2 A investigación literaria como proceso. Requisitos e fases.
2. Recursos na Universidade da Coruña. Análise esencialmente práctica dos diferentes recursos existentes na Biblioteca Universitaria e na web institucional.
3. Fontes de información: bases de datos e bibliotecas dixitais. Recursos para a recuperación de información: bases de datos, museos, bibliotecas, hemerotecas, arquivos en papel o en liña...
4. Ferramentas e software. Revisión de programas e apps para facilitar o traballo investigador. Prácticas de uso de ferramentas.
5. Interdisciplinariedade e investigación literaria. 5.1 A necesidade dos coñecementos transversais.
5.2 Fenómenos de hibridación na arte e na cultura.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A6 A7 A11 A13 B7 B9 6 14 20
ICT practicals A7 A11 A13 B1 B6 B7 B8 B9 C3 C6 12 24 36
Speaking test A3 A10 B6 B8 2 14 16
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Sesión en que o profesor contextualiza e explica as metodoloxías e contidos necesarios para que o alumnado poda desenvolver o seu traballo posterior. A sesión maxistral ten carácter teórico e expositivo.
ICT practicals Traballo colaborativo sobre recursos informáticos por medio da computadora persoal.
Speaking test Proba oral final, de carácter individual, avaliable, para demostrar os coñecementos e destrezas adquiridos no transcurso das aulas. Terá carácter público e será obxecto de debate na aula.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
ICT practicals
Description
Para alén da atención individualizada nas sesións presenciais, durante as horas de atendemento do profesorado, o/a estudante recibirá a guía e axuda que precisar

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A6 A7 A11 A13 B7 B9 Con carácter xeral, aplicable ao resto das metodoloxías, a asistencia e a participación activa nas sesións será avaliable de maneira continuada. 10
ICT practicals A7 A11 A13 B1 B6 B7 B8 B9 C3 C6 Traballo colaborativo sobre recursos informáticos por medio da computadora persoal. 40
Speaking test A3 A10 B6 B8 Proba oral final, de carácter individual, avaliable, para demostrar os coñecementos e destrezas adquiridos no transcurso das aulas. Terá carácter público e será obxecto de debate na aula. 50
 
Assessment comments

Por esixencias do deseño desta aplicación, as
anteriores porcentaxes son orientativas. A cualificación final responderá ao
seguinte reparto porcentual:

1. O 50% da cualificación final obterase pola proba oral que cada estudante realizará ao finalizar o curso, dentro da aula. En
todo caso, para aprobar unha materia deberase
obter unha puntuación mínima de 4 sobre 10 nesta proba que, como se ve,
en ningún caso suporá o 100% da nota final. (Por exemplo, un 3 na proba oral non se compensaría cunha suma de 7 polo resto de actividades e por asistencia e
participación.) A proba terá carácter público, como parte das actividades realizadas no curso, e o seu contido será tutelado polo profesor.

2. O 40% obterase pola realización de
actividades durante o curso. Aproximadamente, un 20% corresponderá á avaliación das destrezas prácticas na aula e outro 20% para os resultados do traballo puramente documental.

3. O 10% restante corresponde á asistencia,
participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso. Observaranse
o seu aproveitamento e evolución, a súa dinámica na aula e todo aquilo que
implica aprendizaxe colaborativa e traballo en grupo.

4. A cualificación final en cada unha das dúas
convocatorias será froito dunha avaliación semellante, mediante
unha proba oral que reflicta as actividades desenvolvidas no curso, xunto
ao control de asistencia e de participación.

5. É ineludible a realización da proba oral para
obter cualificación, tamén no caso de xullo. En canto ás actividades, a súa
avaliación positiva será gardada para a cualificación da convocatoria de segunda oportunidade,
en xullo. Como se deriva do anterior, é imprescindible a asistencia física ao curso para poder computar as actividades prácticas.

6. Non obstante o anterior, o alumnado a tempo parcial ou con dispensa
académica recoñecida deberá comunicar por escrito ao profesor a súa
situación, coa certificación correspondente, en canto comece o curso ou sexa
efectiva a matrícula. En cada caso estudaranse, dentro da normativa académica vixente, as actividades alternativas que se determinen.

7. O alumnado será avaliado e cualificado
sempre que acuda á proba oral. Por tanto, recibirán cualificación de Non Presentado
(N. P.) aquelas persoas non presentadas a esta proba.


Sources of information
Basic

Recursos para a investigación literaria

Achtert, W. S., y J. Gibaldi, MLA Handbook for Writers of Research Papers, New York: The Modern Language Association of America, 1988.

Alcina Franch, J.,  Aprender a investigar: métodos  de trabajo para la redacción  de tesis doctorales, Madrid: Compañía  Literaria, 1994.

Belmonte, Manuel, Enseñar a investigar. Bilbao: Mensajero, 2011.

Blecua, Alberto, Manual de crítica textual, Madrid: Castalia, 1983.

Díez Borque, J. M., coord., Métodos de estudio de la obra literaria, Madrid: Taurus, 1985,

Eco, Umberto, Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura, Barcelona: Gedisa, 2001 (1977).

Enkvist, Inger, "Ética y estética en la investigación literaria", Espéculo (2003): <http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero24/inv_lite.html>

Garza Mercado, Ario, Manual de técnicas de investigación para estudiantes de ciencias sociales, México: Colegio de México, 1988.

Gaskell, Philip, Nueva introducción a la bibliografía material, Gijón: Trea, 1999.

Guía de recursos bibliográficos de la Literatura Española (Biblioteca Nacional): http://www.bne.es/export/sites/BNWEB1/es/Servicios/InformacionBibliografica/docs/Guia_Literatura_Esp.pdf

Hernández Sampieri, R., Fundamentos de metodología de la investigación, Madrid: McGraw-Hill, 2007,

Jauralde Pou, Pablo, Manual de investigación literaria (Guía bibliográfica para el estudio de la literatura española), Madrid: Gredos, 1981.

López Yepes, José, Manual de ciencias de la documentación, Madrid: Pirámide, 2002.

Medina Rivilla, A,. e outros, Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales, Madrid: Universitas, 2003.

Montaner Frutos, A., Prontuario de bibliografía (Pautas para la realización de descripciones, citas y repertorios), Gijón: Ediciones Trea, 1999.

Muñoz Razo, Carlos, Cómo elaborar y asesorar una investigación de tesis, México: Prentice Hall, 2011.

Núñez Alonso, Eduardo, “Los archivos como sistemas de información”, Boletín de ANABAD, IL.1 (1999), pp. 109-124. E: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=51135>

Núñez Alonso, Eduardo, Organización y gestión de archivos, Gijón: Trea, 1999.

Orduna, G., Ecdótica. Problemática de la edición de textos, Kassel: Reichenberger, 2000.

Paun de García, Susan, Manual de investigación literaria. Cómo preparar informes, trabajos de investigación, tésis y tesinas, Madrid: Castalia, 2004.

Rodríguez Fer, Claudio, Guía de investigación literaria, Gijón: Júcar, 1998.

Complementary

 


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.